Vad är DU nöjd över att ha fixat?

Permalänk
Medlem

Vad är DU nöjd över att ha fixat?

Hej hopp i lingonskogen.

Då tyckte jag att det var dags för en till tråd i motsats mot alla "INGET FUNKAR HJÄLP MIG!"-trådar.

Så här kommer det, vad är du stolt över att ha fått att fungera i den distribution som du kör? Alternativt vilket större projekt har du genomfört på sistone?

Själv har jag en liten musiksammling på diverse cdskivor som jag nu håller på att
föra över till hårddisken med hjälp av http://lly.org/~rcw/abcde/page/ . Tack till människan som tipsade om programmet :).

Ja, över till er nu, vad är du nöjd över?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är nöjd över att jag har fått allting att fungera som jag vill.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag tycker det säger mycket om operativsystemet när man skapar trådar som handlar om "vad är du stolt över att ha fått att fungera"

Permalänk
Medlem

1. Installera debian för ~3 år sen, då jag var total nybörjare.
2. Fixat min webserver så den funkar precis som jag vill
3. Fixa upp en mail-server som fungerar ungefär som vilken ISP-mailserver som helst. Väldigt enkelt att lägga till användare osv. Jag älskar den, puss :x
4. Lyckats förstå mig på en del reguljära uttryck. Ännu mer igår i denna tråden: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52668...
5. Gjort om något parallell-knappsats-program så det fungerar med 15 knappar istället för 4 som det gjorde i början.
6.Att jag inte tröttnad på linux ännu, ser bara möjligheter och det är förbaskat kul att lära sig saker hela tiden, för det är det man måste göra.
7. Lyckas göra om en xvid och en srt till en fungerande dvd med subtitle som tillval

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Jag tycker det säger mycket om operativsystemet när man skapar trådar som handlar om "vad är du stolt över att ha fått att fungera"

super word på den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Jag tycker det säger mycket om operativsystemet när man skapar trådar som handlar om "vad är du stolt över att ha fått att fungera"

Enligt min erfarenhet från både windows och linux så gick inte allt att fixa i windows, även om man hade en väldigt stark vilja, det gör det däremot i linux. Har man bara viljan så ordnar allt upp sig.

I windowsforumet så skulle man kunna ställa frågan "vad är du mest förbannad att du inte lyckats fixa?" och få många exempel som ingen skulle kunna svara på. Om frågan var ställd i linux-forumet så hade många exempel också kommit med, men folk hade kunnat svara på dem iaf.
Det är så som jag uppfattade min windows-tid gentemot min linux-tid

MVH Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

xorg @ debian testing med nvidias drivare

Kör du testing, får du automatiskt gcc 4.0, vilket inte den officiella drivaren från nvidia klara kompilera med. Den kräver 3.3. Jag körde därför installen från apt

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Medlem

Att fått min webserver att funka helt utan några problem och att den nu har varigt uppe i en hel månad
Debian 3.1 med Apache/PHP/MySQL plus en TS server.

Permalänk
Medlem

Är jävligt nöjd då jag har kopierat in hela min skivsamling och alla mina digitalkamerabilder till min nya laptop och sen fixat i xp så att det känns riktigt hemtrevligt. Strukturerat, stilrent och fint. Så nu har jag mitt liv på en bärbar burk...

Permalänk

Inaktiverat Caps Lock, mer ondskefull tangent finns inte, möjligtvis Insert då.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd över att jag gett fan i gnome då skiten drar för mycker resurser och allt är segt

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Tja inte för att jag fixat något själv direkt.
Men jag är nöjd med att många saker fungerar precis som de ska i Ubuntu.
Är missnöjd med att fläkten går löjligt mycket i Windows(jmf Ubuntu), att uppkopplingen mot den trådlösa routern inte är lika stabil som i Ubuntu, att jag måste vara inloggad som admin för att kunna köra vissa program i Windows.
När jag någon gång fått ett LFS-system att fungera vettigt så ska jag berätta att jag är nöjd, men den dagen jag vågar ta mig den tiden för leka med LFS...

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

Det jag är mest nöjd med att ha löst hittils är att få igång Telia Duocom med ett Asuscom ISDN-kort samt sätta upp burken som en fungerande NAT-burk 1998 då jag var nybörjare på Debian. Det tog ungefär tre veckor

Permalänk
Hedersmedlem

Jag var nöjd när jag, helt grön på Linux, lyckades få igång mitt osupportade interna "winmodem" efter att först kollat upp vilket chip som satt på kortet genom att dels titta på det och dels köra nåt program jag hittade på en skum sida och sen få tag i inofficiella drivrutiner till ett helt annat modem med samma chip, kompilera om kärnan och sen sitta och svära en hel kväll->natt tills det till slut gick igång. Kan säga att jag var ordentligt nöjd när jag för första gången fick upp startsidan i Opera.

I samma veva lyckades jag lära mig att använda mICQ vilket såg coolt ut när man satt och knappade kortkommandon som aldrig förr i ett terminalfönster.

Jag blir också nöjd varje gång jag fipplar med grafikinställningar och annat och X vägrar starta och jag får sitta med Lynx och vi och fixa problemet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

ja du, de va väl när ja installera Ubuntu på en server, va så nöjd så, allt funka som de skulle :P, va inte längen sen ja börja me Linux så,

nu har man testat lite olika *nix, och Debian är ju helt klart skönaste :P.

har fixat ventrilo ftp och hlds, eller ja fick lite hjälp med HLDS och http,

annars så funkar de bra, tycker Linux är helskönt, FreeBSD är oxå rätt nice, men tar ju 100år att installera något ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Inaktiverat Caps Lock, mer ondskefull tangent finns inte, möjligtvis Insert då.

Ja usch! Fattar inte vad Insert ska vara bra till. Ersätta en bokstav? Då tar jag hellre o suddar ut den gamla.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Att jag fick igång gentoo på första försöket, som första dist någonsin! Ljud + nvidia drivrutiner och alles, då var jag lagom självgod. Sen att jag slängde ut alltihop när ingenting längre gick att kompilera och emerge kajkade ihop, det är en annan sak, snart ger jag mig på det igen.

Permalänk
Medlem

Få upp min ftp.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Ja usch! Fattar inte insert ska vara bra till. Ersätta en bokstav? Då tar jag hellre o suddar ut den gamla.

Nu tänker du windows

Shift + piltangenter = markera text
Ctrl + Insert = Kopiera markerad text
Shift + Insert = Klistra in kopierad text

Ctrl + C/V/X har jag för mig är nå windows-blaj som följt med till nya distar mest för att användare tycker det är smidigare.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Nu tänker du windows

Shift + piltangenter = markera text
Ctrl + Insert = Kopiera markerad text
Shift + Insert = Klistra in kopierad text

Ctrl + C/V/X har jag för mig är nå windows-blaj som följt med till nya distar mest för att användare tycker det är smidigare.

Aha
Enda gången jag har "använt" insert var när jag programmerade Qbasic
Då var det att man ställde markören på en bokstav och skrev en annan bokstav. Då byttes den dåvarande bokstaven till den du skrev.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv

Jag är nöjd över att jag bytt helt till Gnu/Linux!

Permalänk
Medlem

Jag är just nu mycket nöjd med att jag lyckades ansluta min gamla trådlösa DECT-telefon till min IP-telefoniväxel (asterisk) med hjälp av den lilla ATA som sitter i ett BBB-modem (XAVI X5222r-p3). Det låter och fungerar bra dock har pizzeriorna problem att förstå vilket val de skall välja när de ringer om leveransen

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd över att ha beställt ny hårdvara till servern idag. Nejdå... Jag har väll inte lyckats med något som jag är speciellt stolt över. Den dagen jag får igång mitt RAID-kort i Debian, då är jag nöjd.

Permalänk

Nöjd o nöjd. Q4-server på ubuntu, men polarn jag har den stående hos tycker den låter för mycket så den är avstängd...

Visa signatur

Byt till svorak http://aoeu.info

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, svårt det där.

1. Fixat till en F(?)VWM-konfiguration som jag är riktigt nöjd med för tillfället (den minimalistiska som ligger på laptopen).
2. Konverterat från Exim till Postfix som MTA på servern.
3. Dragit igång Perl i CGI och mod_perl, mod_ruby, mod_python på servern (trots OpenBSDs chrootade Apache).
4. Modifierat osdbattery så den fungerar och ser ut precis som jag vill, iof bra typ 5 rader kod men ändå roligt att resultatet blev precis som jag väntat mig (tog bort lite saker, lade till en sak samt fixade avstängningstimeout (stänger av programmet efter X antal sekunder)).
5. Nöjd över att mitt AMD64-system rullar helt felfritt, nätverskortet på moderkortet dog visserligen men då köpte jag mig ett Intel Gigabit-kort istället och har aldrig varit mer nöjd med ett nätverkskort, det ger fina hastigheter.

För att utöka lite, vad ska jag göra inom en framtid?

1. Dra igång MySQL-konfiguration för mailservern.
2. Dra in Ruby on Rails och eventuellt Catalyst.
3. Kasta in och konfa upp dspam.

Tror det var allt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Att jag lyckades fixa en caching DNS server med BIND nar telia hade DNS problem før några år sedan. Då gick det minsann snabbt att ladda sidor!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

När jag på en 486/66 med slackware 3.3 och kernel 2.0.34 satte upp samba med inloggning och fillager på skolan runt 1997 eller nått sånt:)

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Har kompilerat både Gnome och KDE från source utan några som hellst paket-grejor, känns fint

EDIT: Gjorde det för att kunna köra Gnomad och kZenexplorer, inte för fönsterhanterarens skull...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Inaktiv

ja kan nog inte nämna så mcket :/ installerade gentoo som ganska ny användare av linux.
sen är väl det mer, mer som man inte förstår att det är svårt för att man fick det att funka
Edit: stavfel

Permalänk
Medlem

År 2002 var jag ganska nöjd över: http://www.honung.tk

Numer är jag inte nöjd över mycket alls..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.