Permalänk
Medlem

Theo de Raadt

Detta är för vissa antagligen väldigt gammalt men har ni tänkt på att om man går in på http://zeus.theos.com/deraadt/coremail.html och gör som han säger: "This is a shell archive. Save it in a file, remove anything before this line, and then unpack it by entering "sh file"." så att det blir lite mer lättläsligt så upptäcker man att det är som värsta såpan egentligen.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt löjligt hela grejen. Tisslande och tasslande bakom ryggan på varandra och sedan Theos kamp för att få hans viljor igenom.

Permalänk
Medlem

Theo har ju sagt sitt. NetBSD-snubbarna har jag inte sagt VARFÖR han är så jävla "abusive". Jag är med Theo!

Permalänk
Medlem

Men nu har han ju fått sin vilja så är alla glada

Visa signatur

8D

Permalänk

Theo är Theo. Varje gång han får lite uppmärksamhet så gör han säkert i byxorna av glädje.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Hur mannen i fråga är som person låter jag vara osagt, då jag inte känner honom och det överhuvudtaget har väldigt lite med mig att göra, men viljestarka personer tenderar generellt sett inte kunna vara alla till lags. Annars verkar han vara en ytterst briljant snubbe.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Theo for president!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Bortsett från Opteron så håller jag nog med samtliga föregående talare. Det jag har att tillägga är att det är lite småtrist att hela OpenBSD-projektet verkar vara väldigt centrerat runt just Theo. Vad händer med ett sådant projekt om hövdingen abrupt skulle försvinna? Nu har jag inte någon egentlig aning om hur projektets arbete fungerar i praktiken, men som utomstående får jag inte uppfattningen att projektet skulle vara självbärande på samma sätt som Net- och FreeBSD.

Nåväl, det är väl tur att folk är olika. Visst kan det vara jobbigt att komma på kollisionskurs med viljestarka vildar som vägrar erkänna sina fel och brister, men samtidigt är det ju minst lika jobbigt att ha med fullkomligt undergivna ja-sägare att göra.

Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk

När det gäller den centrala styrningen av de olika *BSD-projekten så är de uppdelade i två läger. Dels den "diktatoriska" styrningen (DragonFlyBSD, OpenBSD) där Matt Dillon och Theo de Raadt styr respektive projekt. Sedan har vi det andra lägret, där styrningen utgår ifrån ett så kallat "Core team", vilket motsvarar en styrelse som är ansvarig för respektive projekts vägval. I FreeBSD sitter det för närvarande 8 stycken utvecklare i styrelsen, och hos NetBSD är det 5 stycken. Människorna som sitter i respektive Core team behöver inte heller nödvändigtvis vara programmerare, men gemensamt för alla är att de har de övriga utvecklarnas förtroende och att de är mycket insatta i hur projekten fungerar.

Matt Dillon och Theo de Raadt sitter på sina platser på livstid, och det finns det inget som kan ändra på. I FreeBSD och NetBSD väljs däremot respektive Core team i en omröstning bland utvecklarna som sker med jämna mellanrum, i FreeBSD's fall vartannat år.

Vilken form som är bäst är upp till var och en att avgöra, men jag har min solklara favorit. Om det är något angående detta (speciellt då FreeBSD) som ni vill ha förklarat ytterligare, säg bara till.

* Med reservation för småfel. Jag tog vissa siffror ur huvudet.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Kanske inte så konstigt med tanke på att Matt Dillon och Theo de Raadt SKAPAT DragonflyBSD resp OpenBSD. I ett sådant läge bestämmer de självklart över sin egen skuta, så att säga. Gillar man inte läget kan man ju starta ett eget projekt, just som dem. Uppenbarligen finns det dock folk som gillar läget, eftersom de inte är ensamma i sitt arbete.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Kanske inte så konstigt med tanke på att Matt Dillon och Theo de Raadt SKAPAT DragonflyBSD resp OpenBSD.

Jordan K Hubbard SKAPADE också FreeBSD, men han styr inte projektet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
I ett sådant läge bestämmer de självklart över sin egen skuta, så att säga.

Jaså? Hur förklarar du då att NetBSD och FreeBSD använder sig av Core Teams? De blev också skapade av någon/några en gång i tiden, men de håller inte i rodret idag, trots att du ser det som en "självklarhet".

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jordan K Hubbard SKAPADE också FreeBSD, men han styr inte projektet.

Jaså? Hur förklarar du då att NetBSD och FreeBSD använder sig av Core Teams? De blev också skapade av någon/några en gång i tiden, men de håller inte i rodret idag, trots att du ser det som en "självklarhet".

Olika filosofier kring hur de vill att deras skötebarn skall utvecklas?
Jag är inte insatt i det för fem öre, men jag anser det vara en väldigt kvalificerad gissning.

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bark
Olika filosofier kring hur de vill att deras skötebarn skall utvecklas?
Jag är inte insatt i det för fem öre, men jag anser det vara en väldigt kvalificerad gissning.

Säkerligen…
Men man funderar ju på om betoningen ligger på deras (open/dragonfly) eller på utvecklas (free/net)
Jag anser de förstnämnda (open/dragonfly) oseriösa annat än som privat hobby… Men det är jag

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om jag utvecklar ett OS så skall man själv få bestämma om vilken styrelseform det skall ha. Sedan att det kanske i ett längre perspektiv är bättre och mer demokratiskt att ha core-teams. Men eftersom bsd licenserna ser ut som de gör är det ju inte så svårt att hoppa av ett projekt och hoppa på ett annat om man inte klarar av styrelseformerna.. (som theo).

Sedan är det väll det viktigaste hur bra OS är och inte hur bra "styrelsen" är.......

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bark
Olika filosofier kring hur de vill att deras skötebarn skall utvecklas?

Exakt. Detta redogjorde jag också för några inlägg upp där jag berättade om skillnaderna i projektens styrning. Det finns inget som är självklart "rätt" eller "fel".

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Säkerligen…
Men man funderar ju på om betoningen ligger på deras (open/dragonfly) eller på utvecklas (free/net)
Jag anser de förstnämnda (open/dragonfly) oseriösa annat än som privat hobby… Men det är jag

OpenBSD utvecklas inte främst för att användas i produktionsmiljöer utan främst för utvecklarnas eget behov.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
OpenBSD utvecklas inte främst för att användas i produktionsmiljöer utan främst för utvecklarnas eget behov.

Precis.
OpenBSD utvecklingen gynnar också många. Kolla bara på alla som använder OpenSSH. CARP, OpenCVS, OpenNTPD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
OpenBSD utvecklas inte främst för att användas i produktionsmiljöer utan främst för utvecklarnas eget behov.

Det anser jag vara uppenbart felaktigt. I så fall skulle OpenBSD exempelvis ha hårdvarustöd för exakt de prylar som utvecklarna själva kör, och inget mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Det anser jag vara uppenbart felaktigt. I så fall skulle OpenBSD exempelvis ha hårdvarustöd för exakt de prylar som utvecklarna själva kör, och inget mer.

Jag skrev först och främst vilket innebär att hårdvara som många använder inkluderas i trädet.

http://www.openbsd.org/faq/faq1.html#HowAbout

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Fri översattning av Opterons inlägg
OpenBSD utvecklas inte främst för att kunna imponera med listan på features utan främst för att göra det den skall stabilt, säkert och effektivt.

Så, fixat.

Edit: Sorry, opteron om du tog illa upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Så, fixat.

Använd inte citat-funktionen på sådant jag INTE har sagt, tack

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Jag anser de förstnämnda (open/dragonfly) oseriösa annat än som privat hobby… Men det är jag

Jag borde ju inte mata trollet, men det minsta man kan begära av ett sådant uttalande är en motivation. För jag antar att du kan nämnda system mycket väl och har lång erfarenhet av dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Jag borde ju inte mata trollet, men det minsta man kan begära av ett sådant uttalande är en motivation. För jag antar att du kan nämnda system mycket väl och har lång erfarenhet av dem?

Inte ett dyft erfarenhet av dom men väl av projektledning och hur "bra" det brukar bli om man hänger upp allt på en person istället för en process…
Det kan bli skitbra för stunden med en eldsjäl - men inte i längden…
(för eldsjälar är inte eviga, elementär projektledningskunskap steg A)

Hur du får sådant till trollning är mer än jag begriper

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Inte ett dyft erfarenhet av dom

Det säger allt. Hur bra det "brukar" bli är ett mycket svagt argument.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Hur du får sådant till trollning är mer än jag begriper

Du kan säkert hitta en passande beskrivning av ditt första inlägg någonstans här, jag kunde det utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Det säger allt. Hur bra det "brukar" bli är ett mycket svagt argument.
Du kan säkert hitta en passande beskrivning av ditt första inlägg någonstans här, jag kunde det utan problem.

Tack o du trevliga människa…
Men kom ihåg det när det körs projekt någon gång.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om Theo så får man ändå ha respekt för att när han ansåg sig felaktigt behandlad (det kan man ju diskutera om han blev i all evighet, men det är irrlevant) så forkade han och startade en egen gren som blev väldigt bra och samlade duktiga utvecklare, 99.9% av alla som hade hamnat i den situationen hade bara suttit och gnällt på nätet istället.

Bortsett från det så håller jag med om mycket av OpenBSD-gängets synsätt på saker, exempelvis det otroligt uppenbara att om man hittar en exploitbar bugg i någon kod så letar man rätt på samma bugg i ALL kod, så man slipper samma buffer overflow (tex) nästa vecka OCKSÅ, ett problem som det känns som är ganska vanligt i linux.. En annan sak är att man är väldigt hårda på att all mjukvara man inkluderar ska ha acceptabla licenser och inte accepterar NDA's.

Jag är inte så förtjust i BSD över huvud taget (jag föredrar SysV) , men den enda BSD-maskinen jag har kör just OpenBSD.

Visa signatur

AmigaOS <> IRIX <> Solaris <> Linux <> HP-UX <> OpenBSD

Jag kör min 2.4Ghz speldata i 3.67Ghz. Min riktiga dator kör 68060-60 i 50Mhz.