Tre stycken systemförslag

Permalänk
Melding Plague

Tre stycken systemförslag

<font style="font-size: 10pt"><b>Tre stycken systemförslag</b></font> <small class="small">måndag 21 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Sugen på ny dator och behöver lite goda råd? <a href="http://arstechnica.com/guides/buyer/system-guide-200511.ars/1" target= "_blank">Ars Technica</a> har satt ihop tre stycken paket i olika prisklasser, och förklarar varför de valt som de gjort. Intressant notis att AMD får stå för processorerna i alla tre paketen.
<br />
<br /><i>”Now, when recommending products, you've got to take two main factors into account: available funds and performance. Some lucky bastards have unlimited funds; some have to pinch every penny. Most of us are somewhere in between. So, when you say something is the ”best thing out there,” it's important to ask, ”Best for whom?” In recognition of this fact, our recommendations come in the form of three hypothetical computers”</i>
<br />
<br />Vi rekommenderar även givetvis den eviga källan till kunskap, <a href="http://forum.sweclockers.com/" target= "_blank">forumet</a>, om du behöver hjälp med datorkonfigurationer.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ganska logiskt att AMD får vara i alla 3 paketen, most bang for the buck alla kategorier.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Ganska logiskt att AMD får vara i alla 3 paketen, most bang for the buck alla kategorier.

Om du i "alla kategorier" väger in laptops så stämmer det väl inte riktigt!? Pentium M och centrino platformen antar jag är väldigt bra då en del entusiaster köper dem till dektops..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Om du i "alla kategorier" väger in laptops så stämmer det väl inte riktigt!? Pentium M och centrino platformen antar jag är väldigt bra då en del entusiaster köper dem till dektops..

Kanske skulle läsa recension från Laplogic... Turion gjorde moss av P-M i allt annat förutom batteritid

Permalänk
Medlem

AMD is the shit helt enkelt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kanske skulle läsa recension från Laplogic... Turion gjorde moss av P-M i allt annat förutom batteritid

Skall jag göra! Har du länk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Skall jag göra! Har du länk?

ett tips är att kolla i nyheten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Skall jag göra! Har du länk?

http://www.laptoplogic.com/resources/detail.php?id=17

Citat:

After 21 benchmarks, 2 comparisons, and a detailed architecture analysis, the conclusion is clear. Unless battery life while performing CPU-intensive tasks is paramount, choosing a Turion-based laptop over a Dothan-based laptop is recommended.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
http://www.laptoplogic.com/resources/detail.php?id=17

danke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Om du i "alla kategorier" väger in laptops så stämmer det väl inte riktigt!? Pentium M och centrino platformen antar jag är väldigt bra då en del entusiaster köper dem till dektops..

Förutom de ovannämnda så är AMD Turion betydligt billigare än Pentium-M.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det är ett VÄLDIGT stort steg mellan budget och mellan klassen tycker jag.

Jag tycker följande:
Budget:
A64 3000+
Nvidia 6600
1024mb pc3200 RAM
200Gb hårdisk

Medel:
A64 3000+ (den ger fortfarande tillräckligt bra prestanda)
ATI X800 GTO
1024Mb RAM
200Gb hårdisk
Audigy 2 ZS
*övrigt* (typ lite snyggare chassi och lite bättre och dyrare kylsytem)

Värting:
A64 3700+
Nvidia 7800GTX
2Gb pc3200 RAM
200Gb hårdisk
X-fi ljudkort
*övrigt*

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Detta är ju något som nissarna på techsweden.org gör nästan varje månad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Det är ett VÄLDIGT stort steg mellan budget och mellan klassen tycker jag.

Jag tycker följande:
Budget:
A64 3000+
Nvidia 6600
1024mb pc3200 RAM
200Gb hårdisk

Medel:
A64 3000+ (den ger fortfarande tillräckligt bra prestanda)
ATI X800 GTO
1024Mb RAM
200Gb hårdisk
Audigy 2 ZS
*övrigt* (typ lite snyggare chassi och lite bättre och dyrare kylsytem)

Värting:
A64 3700+
Nvidia 7800GTX
2Gb pc3200 RAM
200Gb hårdisk
X-fi ljudkort
*övrigt*

Är det inte meningen att än värsting ska vara just det, vilket jag tycker dem lyckats utmärkt med. 3700+ är ju inte ens i närheten av värsting.

Tycker deras mellan skulle haft dualcore i alla fall.

Deras budgetval såg bra ut, bortsett ifrån avsaknaden av RAM. Skulle sett 1GB i budgetdatorn, 2 i mellan och 4 i värstingen.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

En värsting måste väl ändå vara någon Opteronmodell?

Permalänk
Medlem

Eller en FX-57 med kompressor kylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kanske skulle läsa recension från Laplogic... Turion gjorde moss av P-M i allt annat förutom batteritid

Hade jag köpt en bärbar så hade iaf. jag valt en med en Celeron M helst en 1,3 eller 1,4Ghz UV modell då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hade jag köpt en bärbar så hade iaf. jag valt en med en Celeron M helst en 1,3 eller 1,4Ghz UV modell då.

Varför om man för fråga. Verkar bara dumt att köpa något som är sämre och dessutom dyrare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Varför om man för fråga. Verkar bara dumt att köpa något som är sämre och dessutom dyrare

Celeron M är mycket billigare än en Pentium M & UV (ultra low voltage) modellernas core voltage ligger på 0,94xxv så batteritiden lär vara längre då, samt att Intel uppger TDP till 5w (om jag inte misstar mig nu dvs.)... om man nu kan lita på Intels uppgifter om det dvs.?

Köper jag en bärbar, vilket jag (läs: frugan) troligtvis kommer att göra så ska den användas enbart till att surfa med & som skrivmaskin.
Verkar dumt att köpa något dyrt & varmt med kort batteritid då, eller?

En standard (ej uv) Celeron M 1,4Ghz kostar runt 800-900:-.. tror jag det var.
Edit: http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=321052

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Celeron M är mycket billigare än en Pentium M & UV (ultra low voltage) modellernas core voltage ligger på 0,94xxv så batteritiden lär vara längre då, samt att Intel uppger TDP till 5w (om jag inte misstar mig nu dvs.)... om man nu kan lita på Intels uppgifter om det dvs.?

Köper jag en bärbar, vilket jag (läs: frugan) troligtvis kommer att göra så ska den användas enbart till att surfa med & som skrivmaskin.
Verkar dumt att köpa något dyrt & varmt med kort batteritid då, eller?

En standard Celeron M 1,4Ghz kostar runt 800-900:-.. tror jag det var.

Behöver du mer än 3h batteritid för att skriva o surfa på?

Billigaste turion(MT-30) kostar runt 1550kr, och vill du precis som du ha en lågbudget cpu kan du alltid köpa en Sempron för 700kr(2600+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Behöver du mer än 3h batteritid för att skriva o surfa på?

Det vet man aldrig med kvinnor..

Edit: Men innan det köps något så ska jag först få min nya dator & 2st gamla ska säljas av, det kan flyta mycket vatten under broarna innan dess, så vad det blir vet man aldrig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det vet man aldrig med kvinnor..

Hahaha.. säg det till din tant.. de hade jag aldrig vågat mig på

Permalänk
Medlem

Min P-M 725 har fem timmars batteritid. Tycker jag duger rätt så bra.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

3 timmars batteritid är ett minimum om man inte skall ha en gaming laptop.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------