Asus A8N32-SLI Deluxe testad

Permalänk
Melding Plague

Asus A8N32-SLI Deluxe testad

<font style="font-size: 10pt"><b>Asus A8N32-SLI Deluxe testad</b></font> <small class="small">måndag 21 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.techreport.com/reviews/2005q4/asus-a8n32-sli/index..." target="_Blank">The Tech Report</a> har recenserat ASUS A8N32-SLI Deluxe som använder Nvidias nya nForce4 SLI X16 som ger SLI-möjligheter med två PCI Express 16x-platser, istället för 8x som äldre moderkort ger. ASUS modell var det första moderkortet med den nya styrkretsen att lanseras och är därför lättillgängligt. Även om man inte behöver SLI-möjligheter kan moderkortet vara intressant då det är nytt och tydligen har bra överklockningsmöjligheter, enligt testet.<br /><br /><i>BIOS quibbles aside, it's hard to fault the A8N32-SLI Deluxe. Sure, 16 lanes of PCI Express to each graphics card in SLI aren't necessary for most applications, but since when have enthusiasts shied away from excess? The extra lanes certainly don't hurt. So, despite the fact that it's not the most economical board around, the A8N32-SLI Deluxe still offers an attractive mix of features and performance, with apparent overclocking potential to spare.</i><br /><br />Läs recensionen hos <a href="http://www.techreport.com/reviews/2005q4/asus-a8n32-sli/index..." target="_Blank">The Tech Report</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

vad ska vi ha 2 pci-3 x16 till nu ? vad är det för kort ute på marknaden som ger fullt ut då . å varför finns det inga mobos med 3-4st pci-e x4 platser i rad för !!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
vad ska vi ha 2 pci-3 x16 till nu ? vad är det för kort ute på marknaden som ger fullt ut då . å varför finns det inga mobos med 3-4st pci-e x4 platser i rad för !!!

Precis det problemet jag såg med PCI-E när jag hörde talas om det först. PCI-X hade varigt en smidigare lösning :\

Har dock köpt ett DFI Lanparty nyligen och det har två st. PCI-E 16x och en PCI-E 4x och en PCI-E 1x (sam två stycken vanliga PCI platser). Och det nog räcker nog för mig för den här generationen tror jag.
Eller hoppas i alla fall.

Ljudkort ska nog bli till PCI-E så småningom. Gigabitkort vore trevligt också. Och sen så ett raid 5 kort.
Hoppas bara ljudkorten kommer att fungera i 1x kortplatser. Men jag håller verkligen med dig, PCI-E är ingen lyckad lösning med alla dessa olika portar.

Förstår inte varför de åtminstone gjorde så att man kan köra 4x kort i 1x kortplatser osv.
Eftersom man utan problem kan köra 16x kort i 8x kortplatser så borde det ju bara vara att 'cutta' stoppet på själva porten och stoppa in vilket kort (1x-16x) som helst och köra i vilken port som helst (1x-16x) så har man lite valfrihet i alla fall.

Ajusste, fan, skulle gärna ha möjligheten till två stycken raid 5 kort, får väl stryka gigabitkortet.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte ha 2st PCIe 16x ?? Det är väl bättre med mer bandbred än att de tvingas dela, eller hur? Det finns PCIe 1x platser, ser inte nyttan med de andra pga det helt enkelt inte finns kort med än till 1x. Förvisso skulle de vara bra med en 4x plats till PPU när de nu kommer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Varför skulle man inte ha 2st PCIe 16x ?? Det är väl bättre med mer bandbred än att de tvingas dela, eller hur? Det finns PCIe 1x platser, ser inte nyttan med de andra pga det helt enkelt inte finns kort med än till 1x. Förvisso skulle de vara bra med en 4x plats till PPU när de nu kommer

Därför att det bara är jusst grafikkortet som använder 16x. Skrota en PCI-E 16x och ha en PCI-E 8x och tre PCI-E 4x samt en PCI-E 1x vore mycket bättre i min mening.

SLI är bara slöseri med pengar (för de flesta, varför ska inte 99% av marknaden som inte utnyttjar SLI ha två stycken PCI-E 16x portar till?), och varför ha två stycken PCI-E 16x portar på moderkort som inte ens stödjer SLI?

Och sist men inte minst. 16x är onödigt till och med för grafikkortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Därför att det bara är jusst grafikkortet som använder 16x. Skrota en PCI-E 16x och ha en PCI-E 8x och tre PCI-E 4x samt en PCI-E 1x vore mycket bättre i min mening.

SLI är bara slöseri med pengar (för de flesta, varför ska inte 99% av marknaden som inte utnyttjar SLI ha två stycken PCI-E 16x portar till?), och varför ha två stycken PCI-E 16x portar på moderkort som inte ens stödjer SLI?

Och sist men inte minst. 16x är onödigt till och med för grafikkortet

Det är ju din åsikt. Sen o andra sidan tycker inte de som har SLI att de det är på de viset. För dom som inte vill ha SLI finns det nForce ultra. Och ifall du inte ska ha 16x portar. Vad fan ska du då med 8x till för? Det finns inga kort för de ute. Bara till 1x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det är ju din åsikt. Sen o andra sidan tycker inte de som har SLI att de det är på de viset. För dom som inte vill ha SLI finns det nForce ultra. Och ifall du inte ska ha 16x portar. Vad fan ska du då med 8x till för? Det finns inga kort för de ute. Bara till 1x

Ja det var ju det jag sa, men det är väl ändå ett faktum att SLI inte är aktuellt för majoriteten?
Nforce ultra är jusst det jag har.

Fel, finns raid kort för både PCI-E 8x och PCI-E 4x. Och gigabitkort för 4x om jag minns rätt.

Och självklart vill man ju borga för framtiden. PCI-E har ju fått en rätt seg start som bara grundar sig i grafikkorten och moderkortens utbud men inte egentligen efter vad som vare sig efterfrågas eller utnyttjas. Det som verkligen var poängen med PCI-E (vid lanseringstidpunkten) var ju att byta ut det föråldriga PCI gränssnittet som var en flaskhals (vilket AGP 8x inte direkt var/är).

Finns ju knappt några PCI-E produkter ute för oss dödliga alls egentligen (vare sig 1x eller 4x). Vi kunde lika gärna sitta här med PCI/AGP brädor och vara lika glada (om man bortser från uppgraderingsmöjligheterna då).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ja det var ju det jag sa, men det är väl ändå ett faktum att SLI inte är aktuellt för majoriteten?
Nforce ultra är jusst det jag har.

Fel, finns raid kort för både PCI-E 8x och PCI-E 4x. Och gigabitkort för 4x om jag minns rätt.

Och självklart vill man ju borga för framtiden. PCI-E har ju fått en rätt seg start som bara grundar sig i grafikkorten och moderkortens utbud men inte egentligen efter vad som vare sig efterfrågas eller utnyttjas. Det som verkligen var poängen med PCI-E (vid lanseringstidpunkten) var ju att byta ut det föråldriga PCI gränssnittet som var en flaskhals (vilket AGP 8x inte direkt var/är).

Finns ju knappt några PCI-E produkter ute för oss dödliga alls egentligen (vare sig 1x eller 4x). Vi kunde lika gärna sitta här med PCI/AGP brädor och vara lika glada (om man bortser från uppgraderingsmöjligheterna då).

Det är hårdvara vi talar om, man är aldrig nöjd eller glad. Så fort det kommer något nytt (varje dag verkar det som) så vill man ha det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det är hårdvara vi talar om, man är aldrig nöjd eller glad. Så fort det kommer något nytt (varje dag verkar det som) så vill man ha det.

Visst är det så, men det tråkiga är ju att tillverkarna inte utnyttjar det och släpper produkter till PCI-E så även om man vill ha bättre än de gamla PCI korten så finns det inget att köpa!

Och det du nänmer är ännu en anledning till varför man ska skrota ena PCI-E 16x porten och statsa på 8x och 4x portar. Eller helt enkelt skaffa flera lanes och köra 3-4 PCI-E 4x platser och två PCI-E 16x platser för de extrema korten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Visst är det så, men det tråkiga är ju att tillverkarna inte utnyttjar det och släpper produkter till PCI-E så även om man vill ha bättre än de gamla PCI korten så finns det inget att köpa!

Och det du nänmer är ännu en anledning till varför man ska skrota ena PCI-E 16x porten och statsa på 8x och 4x portar. Eller helt enkelt skaffa flera lanes och köra 3-4 PCI-E 4x platser och två PCI-E 16x platser för de extrema korten.

Det sist nämda tycker jag verkar vara de mest logiska alternativet och förmodligen det som även tillverkarna själv verkar gå efter... iom man ser på de senaste asus o dfi mobbos.. Nackdelen som det är nu att graffarna tar upp sjuk mycket plats med nuvarande kylning vilket gör de svårt att ens installera ljudkort numera... Så de borde även så e slag där...

Permalänk
Medlem

De flestar tar väl ändå bara upp en extra plats under?

5 platser kvar då.. Kommer man långt på (jämfört med väldigt mycket på marknaden idag).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
De flestar tar väl ändå bara upp en extra plats under?

5 platser kvar då.. Kommer man långt på (jämfört med väldigt mycket på marknaden idag).

De beror helt på kylningen man har. 7800GTX 512 eller på XT1800XT så är det två platser. Zalman`s kylningen som jag har tar två platser också

Permalänk
Avstängd

shit ger ju nästan dubbla prestandan 3dmark05 med sli ;D