Permalänk
Medlem

Val av linuxdist

Tjena! Jag och en kompis ska starta ett företag och har bestämt oss för att ha alla tillhörande databaser på en egen linuxserver.
Vi undrar nu vilken linuxdist ni tror kommer passa bäst till detta. Dator är ganska gammal 400 - 500 mhz och 64mb ram.
Databasen ska kunna kopplas mot våran hemsida som ligger på ett webbhotell.

Det viktigaste för oss är alltså att den ska vara stabil, inte kräva så mycket prestanda av datorn och vara säker emot virusattacker och intrångsattacker.

Tack på förhand! //Tomas

Visa signatur

//Toombass

Permalänk

Slackware och Debian föreslår jag.

Jag vet inte hur mycket erfarenhet av GNU/linux du haft innan men Slackware är enligt mitt tycke både snabbare och stabilare dist, medan Debian är 100ggr bekvämare med sitt apt-get.

Debian är fortfarande TOKstabilt, så det gör detsamma vilket´du tar. slackware är bättre i utbildningssyfte.

www.slackware.com

www.debian.se

ftp.sunet.se

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Tack! Ska nog ta och testa slackware först, får jag det inte att fungera kör jag debian

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Okej, jag skulle gärna vilja ha ett seriöst argument på varför slackware skulle vara snabbare än debian?

Eller, varför NÅGON dist skulle vara snabbare än någon annan?

Slackware är gammalt, dåligt och saknar helt smidiga sätt att uppdateras. Jag förstår inte _varför_ någon vettig människa ens rekommenderar det till någon annan.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Som server skulle jag nog köra med Debian eller ett RHEL-derivat (t.ex. CentOS).

Kör själv CentOS på min familjeserver och den har varit väldigt smidig att installera och administrera.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Som någon skrivit innan förstår jag inte heller hur man kan rekommendera Slackware till någon som ganska fort behöver en fungerande server.

Slackware kräver massor av kunskap av användaren, det är inget man lär sig på en dag eller två. Jag tycker definitivt du ska köra Debian just p.g.a. pakethanteraren apt-get.

apt-get install programmet_du_vill_installera

Den laddar hem alla beroenden och installerar det skitsmidigt. Efter det är det bara börja administrera er databas, (med reservation för lite annat småfix som brandvägg etc.)

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux
Slackware är gammalt, dåligt och saknar helt smidiga sätt att uppdateras. Jag förstår inte _varför_ någon vettig människa ens rekommenderar det till någon annan.

1. Gammalt? Va? Det kommer nya versioner ett par gånger per år..
2. Dåligt, ytterst subjektivt.
3. Inbyggd från början kanske, men slapt-get och liknande finns om man prompt vill.

Personligen har jag den åsikten att slackware är en ytterst bra distribution...
Men jag skulle ju inte rekommendera den just i det här fallet,

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

FreeBSD har både stabilitet, säkerhet och prestanda. Det är i och för sig inte Linux, men det är ju ingen nackdel.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Skulle vilja tipsa om Arch

Permalänk

Okej, det kanske var lite fel av mig att säga att Slackware är snabbare än debian, men jag upplever det iallafall så.

Slakcware är definitivt inte gammalt på något sätt, tvärtom så tar det ju åratal för debian-folket att klassa programvara som stable. Kunde ju bero på det.

Jag måste varit ganska packad när jag skrev förra meddelandet, jag menade att slackware är säkrare, inte stabilare. Det är möjligt att debian är lite stabilare, men på bekostnad av dålig uppdatering. Men det är sak samma, för båda är så sjukt stabila så det finns inte

Säkrare är det för att man inte exekverar och installerar program hur som helst. Det har t.ex. hänt att apt-repositoriet blivit hackat, det problemet finns inte i slackware.

Svårare än debian är det absolut inte. De är ungefär lika invecklade, men slackware tycker jag är extremt mycket smartare och enklare uppbyggt. Det är MYCKET mer logiskt och lättare att sätta sig in i än vad debian är och följer Unix-standarden mycket bättre än Debian.
I utbildningssyfte tycker jag att slackware är i en klass för sig och det är det jag brukar rekommendera till folk som vill lära sig.

"When you know Slackware, you know Linux... when you know Red Hat, all you know is Red hat"
känt ordspråk

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
Det har t.ex. hänt att apt-repositoriet blivit hackat, det problemet finns inte i slackware.

Afan. Du har inte nån länk till lite info om det? *intresserad*

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
Okej, det kanske var lite fel av mig att säga att Slackware är snabbare än debian, men jag upplever det iallafall så.

Slakcware är definitivt inte gammalt på något sätt, tvärtom så tar det ju åratal för debian-folket att klassa programvara som stable. Kunde ju bero på det.

Jag måste varit ganska packad när jag skrev förra meddelandet, jag menade att slackware är säkrare, inte stabilare. Det är möjligt att debian är lite stabilare, men på bekostnad av dålig uppdatering. Men det är sak samma, för båda är så sjukt stabila så det finns inte

Säkrare är det för att man inte exekverar och installerar program hur som helst. Det har t.ex. hänt att apt-repositoriet blivit hackat, det problemet finns inte i slackware.

Svårare än debian är det absolut inte. De är ungefär lika invecklade, men slackware tycker jag är extremt mycket smartare och enklare uppbyggt. Det är MYCKET mer logiskt och lättare att sätta sig in i än vad debian är och följer Unix-standarden mycket bättre än Debian.
I utbildningssyfte tycker jag att slackware är i en klass för sig och det är det jag brukar rekommendera till folk som vill lära sig.

"When you know Slackware, you know Linux... when you know Red Hat, all you know is Red hat"
känt ordspråk

Men slackware följer ju inte System V på samma sätt utan faktiskt *BSD när det kommer till initscripts...

Permalänk
Medlem

Slackware föreslår jag!

Permalänk
Medlem

Slackware

monotux: har du ens provat det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Afan. Du har inte nån länk till lite info om det? *intresserad*

jag hittar det inte just nu, men googla lite på det du:P

Om jag minns rätt så hände inget, nån hackade det för att visa att de var möjligt, såsom det brukar vara med virus och annat till linux.

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Inaktiv

SNÄLLA! bråka inte om erat intresse för eran dist. tänk på killen som starta tråden.
själv förespråkar jag för debian, för apt-get eller för freebsd, vilket ja aldrig själv har använt men hört bra om

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
FreeBSD har både stabilitet, säkerhet och prestanda. Det är i och för sig inte Linux, men det är ju ingen nackdel.

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att bytta dist. Har funderat lite på debian, slackware, gentoo och linux from scratch. Jag använder datorn till hacka C/C++-kod, surfa, film och musik, altså något som alla distar passar bra till vilket gör mitt val svårare. Jag hade gärna tagit något det man lär sig mycket om UNIX. Jag har nyligen bytt till arbetsmiljön fuxbox, och vill gärna fortsätta med detta gränssnitt så det hade vart bra om man fick program till som är anpassad efter denna miljö. Något tips, behöver inte vara något av ovanstående bara det inte är röd-hatt :).

Permalänk
Inaktiv

hijacked

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Funderar själv på att bytta dist. Har funderat lite på debian, slackware, gentoo och linux from scratch. Jag använder datorn till hacka C/C++-kod, surfa, film och musik, altså något som alla distar passar bra till vilket gör mitt val svårare. Jag hade gärna tagit något det man lär sig mycket om UNIX. Jag har nyligen bytt till arbetsmiljön fuxbox, och vill gärna fortsätta med detta gränssnitt så det hade vart bra om man fick program till som är anpassad efter denna miljö. Något tips, behöver inte vara något av ovanstående bara det inte är röd-hatt :).

ursäkta men det finns massor av sånna här trådar, men för att inte bara påpeka sökfunktionen som du säkerligen använt så kan ja säga att ja tror fluxbox funkar på nästan alla distar. sedan vilken dist som just passar dej är det lättast att ta reda på genom att testa så ånga som möjligt och bilda en egen uppfattning

Permalänk
Medlem

ja du, jag själv har inte kört så många distar, men ja har kört Debian Ubuntu Kubuntu FreeBSD 5.4 och 6.0, Fedora core 4, har väl kört nån mer men inte va ja har i huvudet, å LÄTT att Debian och FreeBSD är stört sköna,

jag skulle då rekomendera Debian först, sen när man har lärt sig lite om de så kör man FreeBSD, men båda funkar bra, de är dom 2 som ja tycker är as sköna osv..
de ända är att de tar 100 år att installera ett program o FreeBSD, eller ja me ports :P, eller ja kanske gör fel, men apt-get är skönt som fan i Debian iaf :P,

lycka till iaf

Permalänk
Medlem

Rekommenderar gentoo, enkelt med emerge, och du kan optimera disten till din hårdvara på ett enkelt satt. (den tankar ned source och installerar sjalv)

Fast du måste ha tid till att gøra det också, går inte på en kvart direkt.

Las mer på http://www.gentoo.org

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Rekommenderar gentoo, enkelt med emerge, och du kan optimera disten till din hårdvara på ett enkelt satt. (den tankar ned source och installerar sjalv)

Fast du måste ha tid till att gøra det också, går inte på en kvart direkt.

Las mer på http://www.gentoo.org

Gammal burk och en hyfsat oerfaren användare, och du rekommenderar Gentoo? Alltså, vissa av er fanbois är inte på riktigt..

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Gammal burk och en hyfsat oerfaren användare, och du rekommenderar Gentoo? Alltså, vissa av er fanbois är inte på riktigt..

W

Man tackar før ditt idiotiska svar. Klankar jag ned på någon annan dist kanske? Nej just det, jag ger killen ett alternativ. Och tycker jag gentoo borde funka før hans behov så behøver jag inget idiotiskt "fanboy" svar.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
de ända är att de tar 100 år att installera ett program o FreeBSD, eller ja me ports :P, eller ja kanske gör fel, men apt-get är skönt som fan i Debian iaf :P,

Då gör du antagligen fel, ja.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Debian är ju att rekomendera till äldre server och nyare folk..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Man tackar før ditt idiotiska svar. Klankar jag ned på någon annan dist kanske? Nej just det, jag ger killen ett alternativ. Och tycker jag gentoo borde funka før hans behov så behøver jag inget idiotiskt "fanboy" svar.

Ett alternativ som är rent ut sagt genomkorkat för den här behovsbilden, vilket gör ditt råd hyfsat värdelöst. Oförmåga till objektiv analys är en utmärkande faktor hos fanbois.

Puss o kjam!

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Ett alternativ som är rent ut sagt genomkorkat för den här behovsbilden, vilket gör ditt råd hyfsat värdelöst. Oförmåga till objektiv analys är en utmärkande faktor hos fanbois.

Puss o kjam!

W

Det verkar som at du ar allergisk mot gentoo?, jeg vet inte hur mycket erfarenhet du har med linux men det kan likagarna kvitta. Det finns negativa aspekter med gentoo och likadant positiva sidor men så ar det med ALLA distar. Det verkar som att du ar någon form av sjalvutnamnd expert och låter inte ens en person ge ett arligt forslag. (jag skrev faktiskt att han behøver tid om han vill prova på denna dist)

Før att førsøka att inte trasha tråden totalt med skitsnack så staller mig aven jag till skaran som rekommenderar debian, jag har kørt det sjalv och det fungerar bra. Men enligt mig sjalv så anser jag att du också kan prova på gentoo om du har tid (eftersom det tar mycket tid), du lar dig mycket på det dock.

Toombass: Ber om ursakt om tråden spårade ut, men nu har du ju fått en del førslag och kanske kan du dra vidare till respektive distributions hemsida och kolla lite på egen hand. Tror nog du før battre øverblick genom att gøra så.

Lycka till iallafall

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
SNÄLLA! bråka inte om erat intresse för eran dist. tänk på killen som starta tråden.
själv förespråkar jag för debian, för apt-get eller för freebsd, vilket ja aldrig själv har använt men hört bra om

Vad har jag gjort? Jag rekommenderade FreeBSD (som f.ö. inte är någon "dist" utan ett operativsystem) och poängterade att det inte är Linux, men att det inte är en anledning att förkasta FreeBSD. Om du tolkade in något annat i mitt inlägg så missförstod du mig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vad har jag gjort? Jag rekommenderade FreeBSD (som f.ö. inte är någon "dist" utan ett operativsystem) och poängterade att det inte är Linux, men att det inte är en anledning att förkasta FreeBSD. Om du tolkade in något annat i mitt inlägg så missförstod du mig.

Tror han citerade dig snarare för FreeBSD-"som jag själv aldrig testat men hört bra om" delen..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Tror han citerade dig snarare för FreeBSD-"som jag själv aldrig testat men hört bra om" delen..

Skulle du vilja vara snäll och utveckla det där lite? Jag förstår inte vad du menar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Skulle du vilja vara snäll och utveckla det där lite? Jag förstår inte vad du menar.

Han skriver också, förutom att säga åt oss att chilla:

"eller för freebsd, vilket ja aldrig själv har använt men hört bra om"

Antagligen citerade han dig till viss del för att du förespråkade FreeBSD och för att backa upp sina åsikter. Då han antagligen behöver mer än bara "men hört bra om" för att övertyga någon att testa FreeBSD, så han citerade kanske dig för att visa ett exempel på bra saker han hört om FreeBSD.

Tror hursomhelst inte att han klankade ner på ditt inlägg, utan att det var mer generellt till alla som skrev liknande saker som "Öllu, den disten suuuger".

Ditt inlägg var ju relativt sakligt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.