Permalänk

Kylpasta mellan cpu-pins

Jag är rädd att jag har smetat på för mycket kylpasta på processor och kylfläns. Har en Amd 64 +3200 cpu som jag installerat på moderkortet (epox 9npa ultra moderkort, thermalright xp120-fläns med fläkt). Dumdristig som jag var så följde jag installationshänvisningen som stod i xp-120:s manual och kletade på kylpasta på både processorn och flänsen (i måttlig mängd).

När jag skulle boota datorn så gick strömmen igång men det hände inget och dioden för cpu:n lyste inte, vilket indikerar på fel hos cpu:n.

Efter lite fundering plockade jag ur fläns och cpu och såg då att kylpastan hade runnit över cpu:n.. alltså alldeles för mycket kylpasta! Jag är inte säker på om det runnit ner till pinnarna under cpu:n eller om kylpastan där kom från mina fingrar som var lite keltiga av kylpasta. Kan denna kylpasta mellan pinnarna ha sabbat min processor helt?

Jag har rengjort cpu:n och sockeln med papper, tops och gammal tandborste för att avlägsna all kylpasta (särskilt mellan pinnarna under cpu:n) men datorn vill fortfarande inte boota. Eventuellt att det kan ha kommit in kylpasta i sockeln (S939). Funderar på om sockeln går att avlägsna, eller på något annat sätt öppna, från moderkortet för att kunna rengöra den ordentligt.

Har någon några tips?

Visa signatur

______________________________________
antec p180/seasonic 500w.epox 9npa ultra.
amd xp 64 3200+.1024mb ddr.x800gto 256mb

Permalänk
Medlem

Är det vanlig vit kiselpasta kan du vara lugn. Det är inte skadligt.
Är det däremot silverpasta så är det kört.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

du har ingen kompis som har liknande dator som du kan tästa prollen i ?

vanlig vit silicon pasta är inte skadlig men as5 kan i vissa fall vara strömförande .

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk

Är tyvärr inte säker på vad det var för kylpasta.. använde den som medföljde. Har kollat på Thermalrights hemsida men hittar ingen info om det alls.

Får se om jag får svar från Thermalright angående vad det var för kylpasta..

Kan ev testa cpu:n i min andra dator.. bara sånt jävla bök att få bort scythe ninja-flänsen som jag har... men blir väl till att testa det för säkerhets skull.

Visa signatur

______________________________________
antec p180/seasonic 500w.epox 9npa ultra.
amd xp 64 3200+.1024mb ddr.x800gto 256mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samspayed
Är tyvärr inte säker på vad det var för kylpasta.. använde den som medföljde. Har kollat på Thermalrights hemsida men hittar ingen info om det alls.

Får se om jag får svar från Thermalright angående vad det var för kylpasta..

Kan ev testa cpu:n i min andra dator.. bara sånt jävla bök att få bort scythe ninja-flänsen som jag har... men blir väl till att testa det för säkerhets skull.

om det kom kylpasta mellan bena på processorn så kanske den ledde ström däremellan...vet inte hur det är med kylpasta om den leder ström eller inte

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Har det runnit ner kylpasta mellan pinnarna som är ledande är din prolle garanterat bränd. En fråga bara: Hur mycket pasta hade du på den igentligen, eftersom det rann?!

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Re: Kylpasta mellan cpu-pins

Citat:

Ursprungligen inskrivet av samspayed

Jag har rengjort cpu:n och sockeln med papper, tops och gammal tandborste för att avlägsna all kylpasta (särskilt mellan pinnarna under cpu:n) men datorn vill fortfarande inte boota. Eventuellt att det kan ha kommit in kylpasta i sockeln (S939). Funderar på om sockeln går att avlägsna, eller på något annat sätt öppna, från moderkortet för att kunna rengöra den ordentligt.

Har någon några tips?

Rengör med förgasarevätska helst OKQ8:as förgasarevätska då den innehåller 99% isopropanol, skölj processorn ren... skölj sockeln ren på likadant sätt, låt torka en stund (isopropanol dunstar rätt så omgående nämligen).

Jag själv har rengjort minnen som folk tabbat sig med genom att lägga dom i ett bad av OKQ8:as förgasrevätska, har även sköljt processorer rena från kylpasta med det.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Funderar på hur jag sköljer sockeln... problemet är att det kanske kommit ner kylpasta i de små hålen där pinsen från cpu:n går ner. Räcker det med att hälla ner lite förgasarevätska? Tar den hand om skiten?

Visa signatur

______________________________________
antec p180/seasonic 500w.epox 9npa ultra.
amd xp 64 3200+.1024mb ddr.x800gto 256mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samspayed
Funderar på hur jag sköljer sockeln... problemet är att det kanske kommit ner kylpasta i de små hålen där pinsen från cpu:n går ner. Räcker det med att hälla ner lite förgasarevätska? Tar den hand om skiten?

alltså vadfan har du gjort??...det skall vara en liten klick som sen smörjs ut med fingret över processorn eller kylaren.....du verkar ju ha tage kylpastan o blundat o sprutat...

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

he he he (förlåt, kunde inte stå emot impulsen att skratta)

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Det som följer med kylare är oftast bara kiselfett som inte är ledande.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samspayed
Funderar på hur jag sköljer sockeln... problemet är att det kanske kommit ner kylpasta i de små hålen där pinsen från cpu:n går ner. Räcker det med att hälla ner lite förgasarevätska? Tar den hand om skiten?

Prova med CRC elektronik rengöringsspray till sockeln...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Har fått svar från Thermalright angeånde pastan och det är tydligen silicon som medföljer! Gott! Då finns det alltså hopp!

Ringde precis närmaste OKQ8 och de verkade inte ha nån förgasarevätska.. men crc rengöringsspray har jag nog hemma. Kan det funka för processorn också tro?

Visa signatur

______________________________________
antec p180/seasonic 500w.epox 9npa ultra.
amd xp 64 3200+.1024mb ddr.x800gto 256mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samspayed
Har fått svar från Thermalright angeånde pastan och det är tydligen silicon som medföljer! Gott! Då finns det alltså hopp!

Ringde precis närmaste OKQ8 och de verkade inte ha nån förgasarevätska.. men crc rengöringsspray har jag nog hemma. Kan det funka för processorn också tro?

varför fråga du inte om det kan ha gått sönder av det som hände?..eller hade det blitt pinsamt....

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samspayed
Ringde precis närmaste OKQ8 och de verkade inte ha nån förgasarevätska..

Klart dom har! Har aldrig varit inne på en OKQ8:a mack som inte haft förgasarevätska hemma....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Se till att du inte tar vilken vätska som helst, utan den måste vara 100% vattenfri, typ Isopropanol (alkohol) eller CRC:s _elektronik_rengöring ifall du ska rengöra..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Hedersmedlem

Silverpasta är ledande under TRYCK inte annars...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Silverpasta är ledande under TRYCK inte annars...

Låter som hämtat från Arctic Silvers hemida...
Vet du hur en Athlon med silverpasta över L-bryggorna eller komponenterna runt coren fungerar? Jag kan berätta att den fungerar inte alls.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Good news! CPU:n fungerar felfritt! Har slängt in processorn i min andra dator och alles fungieren... Det enda problemet just nu kan vara moderkortet... Har sprayat sockeln med CRC electro-mek. Ska göra ett försök att få ordning på den biten imorgon.

Visa signatur

______________________________________
antec p180/seasonic 500w.epox 9npa ultra.
amd xp 64 3200+.1024mb ddr.x800gto 256mb

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kylpasta mellan cpu-pins

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Rengör med förgasarevätska helst OKQ8:as förgasarevätska då den innehåller 99% isopropanol, skölj processorn ren... skölj sockeln ren på likadant sätt, låt torka en stund (isopropanol dunstar rätt så omgående nämligen).

Jag själv har rengjort minnen som folk tabbat sig med genom att lägga dom i ett bad av OKQ8:as förgasrevätska, har även sköljt processorer rena från kylpasta med det.

Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd men jag har precis samma problem som skaparen av denna tråd. Jag klantade till mig ordentligt med kylpasta och det har kommit ner kylpasta i hålen på sockeln. Dessutom misstänker jag att det har runnit ner kylpasta mellan pinsen på processorn och jag tänkte nu försöka åtgärda misstaget.

Jag förstår dock inte hur man ska kunna rengöra pinsen på processorn. Går det bra att hälla på hur mycket förgasarevätska som helst? skadar inte det processorn?

Sen för det andra så undrar jag om man kan avlägsna sockeln från moderkortet för att rengöra den. Om inte, var kan man köpa CRC elektronik rengöringsspray?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Lägg processorn i ett bad av förgasarevätska, låt ligga en stund ta upp & borsta rent pinnarna med en rakapparatsborste eller en liten pensel som du klippt ev borsten på så dom är lite längre än pinnarna.. låt torka...

När det kommer till sockeln kan du skölja den ren med förgasarevätska eller CRC elektronikrengöring... låt alltid allting torka ordentligt innan du spänningssätter det igen.

Allt finns på välsorterade mackar såsom OK/Preem/Shell etc..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag tackar ödmjukast för hjälpen. Ska jag låta sockeln sitta kvar i datorn (?!) när jag sköljer den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pippe
Ska jag låta sockeln sitta kvar i datorn (?!) när jag sköljer den?

Ja.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hur länge behöver man ungefär vänta på att k-spriten ska torka? Jag satte på den för en timme sen. Är det ok att slå på datorn nu och testa om den fungerar?

Permalänk
Medlem

Japp inga problem efter 1h.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag har använt as5 när jag bytte kylare och nu funkar inte skiten. Jag tror att det råkade komma lite aceton runt själva sockeln. Går det att fixa eller är det bara skroten nästa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
alltså vadfan har du gjort??...det skall vara en liten klick som sen smörjs ut med fingret över processorn eller kylaren.....du verkar ju ha tage kylpastan o blundat o sprutat...

Och då får du fett från fingrarna på cpu´n som inte leder värme speciellt bra ^^

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

lägg processon i en bunke med aceton eller något liknande ett litet tag.
förmodligen så händer inget med cpun även om du skulle köra den nu i datorn men om du vill va på säkra sidan.
själv tror jag att det kan va skit i hålen så pinsen får dålig kontakt,eller så kanske du har drabbats av ESD skada :S

ibland skulle det va skönt att ha en tidmaskin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejvscorpio
Och då får du fett från fingrarna på cpu´n som inte leder värme speciellt bra ^^

& eftersom man rengjort processor/kylfläns strax innan med något avfettande så är fingret relativt avfettat så fettet från fingret är irrelevant & påverkar inte prestandan .. men motbevisa mig gärna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
& eftersom man rengjort processor/kylfläns strax innan med något avfettande så är fingret relativt avfettat så fettet från fingret är irrelevant & påverkar inte prestandan .. men motbevisa mig gärna.

Jamen man kanske åt pommes-frites precis innan

Visa signatur