Seagate 7200.9 500GB testad, ljudnivå uppmätt

Permalänk
Melding Plague

Seagate 7200.9 500GB testad, ljudnivå uppmätt

<font style="font-size: 10pt"><b>Seagate 7200.9 500GB testad, ljudnivå uppmätt</b></font> <small class="small">måndag 21 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Vi har förvisso tidigare länkat till tester av Seagates nya 7200.9-disk. Men Seagate har alltid varit kända bland entusiaster för sina tysta diskar, och därför är det i mitt tycke intressant att läsa vad <a href= "http://silentpcreview.com/article283-page1.html" target= "_blank">Silent PC Review</a> skriver om ljudnivån. Som vanligt har de väldigt ambitiösa mätmetoder för att mäta ljudnivån hos hårddiskar.
<br />
<br /><i>”From the acoustic point of view, assuming similar noise levels, one capacious drive to replace two or more smaller drives is preferable. The amount of heat in a system also drops with fewer drives, making the whole system easier to cool with lower airflow (and reduced concomittant noise) so for users who seek to use a PC as a media center full of large files, high capacity drives do make sense”</i>
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Difference between idle and seek can hardly be detected by human ear, making drive operation almost silent."

Det var de viktigaste =P

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Hmm detta var nog det viktigaste..

"I would not want this drive in my system."

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker segate är totalt värdelös med ljusnivån, har både en segate och en maxtor 200gb och segaten låter något så in i helvete när den läser medans maxtoren knappt märks. Visst seagaten kanske är tystare när den inte läser men vem har en hårddisk som inte läser?

Permalänk
Medlem

Om du läst hela artikeln Vansinne... så hade du upptäkt att de bara var propaganda från seagate.
I själva verket är det raka motsatsen!

"The seek noise is also sharp and is significantly louder than the idle noise. This contradicts Seagate's claim that the "difference between idle and seek can hardly be detected by human ear"."

Plus att idle ljudet var dåligt oxo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Jag tycker segate är totalt värdelös med ljusnivån, har både en segate och en maxtor 200gb och segaten låter något så in i helvete när den läser medans maxtoren knappt märks. Visst seagaten kanske är tystare när den inte läser men vem har en hårddisk som inte läser?

Håller med. Men just 250gb av seagate ska vara väldigt tyst. Sen dom andra tycker jag inte är speciellt tysta.

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå idle ljudet som går en på nerverna i längden, sökljudet hörs visserligen mer, men är inte lika plågsamt som tjutandet från motorn.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Seagates 7200.8 med 250 och 400GB är tysta för dom använder 133GB/platta medan de övriga 7200.8 modellerna och 7200.9 använder plattor med mindre kapacitet.

Så ska man ha en seagate är det 7200.8 250 eller 400GB som gäller.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Synd att dom inte testat Hitachi Deskstar 7K500 500GB så man kan jämföra.

Permalänk
Medlem

Om man inte vill ha / behöver riktigt så stor kapacitet så är väl Samsung SpinPoint 250GB den tystaste och svalaste hårddisken idag?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307913&cks=PLS

Permalänk
Avstängd

http://www.storagereview.com har även de uppmätt ljudnivån.
Välj "performance database" och välj sedan "idle noise".

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Finns det någon annat test av 7200.9 förutom silent pc review eller storagereview med bra ljudnivå test???

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Vet inte om jag har haft otur me seagates diskar men senaste s-ata diskarna gör nåt knasigt galoppljud med jämna mellanrum, extremt irriterande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Jag tycker segate är totalt värdelös med ljusnivån, har både en segate och en maxtor 200gb och segaten låter något så in i helvete när den läser medans maxtoren knappt märks. Visst seagaten kanske är tystare när den inte läser men vem har en hårddisk som inte läser?

Konstigt, för mig är det precis tvärt om. Maxtoren låter mer än Seagaten oavsett vad den gör, och Seagaten låter i princip lika mycket när den läser som i idle. Det beror väl antagligen på vilken modell man har.

(Antar att du menar ljudnivån, ljusnivån har jag inga som helst problem med på båda diskarna)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Finns det någon annat test av 7200.9 förutom silent pc review eller storagereview med bra ljudnivå test???

Vet inte om något alternativ till silent pc review. Storagereview är inte alls i samma klass vad gäller jusst ljudnivåer. Och det är ändå rätt bra jämfört med resten..

Nej, seagate har bara blivigt sämre (ljudnivåmässigt) sen Barracuda IV. Jag var dum som köpte en Barracuda 7200,7 disk bara för att det var seagate och att deras IV och V diskar var bland de tystaste på markanden (hade inte tid att göra research och trodde inte för mitt liv att seagate skulle överge sin nisch). 7200,7an låter väldigt mycket (för att vara en 'tyst' disk).
De senare diskarna verkar inte ha bättrat på det nänmvärt.

Idag är det Samsung som gäller för mig.

Håller helt med apanove. Idle ljudet är väldigt viktigt medans seek ljudet inte stör mig alls särskilt mycket i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Du borde säga sän barracuda V, för den var rätt så ordentligt tystare iallafall i idle.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd

Barracuda IV hade en extra bottenplatta med ljuddämpning i som samtidigt skärmade av elektoniken...nackdelen var ökad värme och förmodligen ökad kostnad för Seagate, därför togs den bort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jo, Barracuda V var rätt tyst men tycker den har ett störigare idle ljud som skär högre (antagligen beroende på plattan som de tog bort), men den var som sagt mycket bättre än 7200,7 så godkänd var den i alla fall Men inte riktigt i klass med IV.

Synd, tycker seagate kunde ha skapat en egen serie som de satsat ordentligt på med ljudnivån när de kände att de var tvungna att tumma på ljudnivån för prestandan. Fasst är nog inte tillräckligt med entusiaster som skulle uppskatta det.
Men nu är de varken snabbast eller tystast :\ Men de har visserligen varigt snabba på att öka densiteten. Inte många diskar som har 133 gb per platta (och tråkigt nog inte deras största disk ens).

Permalänk
Medlem

Min barracuda V har en ljuddämpningsplatta, så jag vet inte var du fått att dom inte har det ifrån?

Möjligt är att dom kom med den lite senare eller tvärtom.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Det var konstigt. Helt säker på att det inte är IV?

Många blev besvikna för att Seagate tog bort plattan, på SPCR så minns jag hur man pratade om att skruva av plattan från IV disken och sätta den på den nya V.

Har Barracuda IV, V, 7200,7 diskar snurrandes i datorn och under IV och V tiden så byggde jag bara datorer med seagate diskar och har aldrig sett nån annan disk än IV diskarna med plattan.

Men det är kanske möjligt att Seagate började med plattan igen.