AMD, Intel, ATI, Nvidia med flera stämda

Permalänk
Melding Plague

AMD, Intel, ATI, Nvidia med flera stämda

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD, Intel, ATI, Nvidia med flera stämda</b></font> <small class="small">måndag 21 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
1999 fick ett litet amerikanskt företag ett patent på en förbättrad systembuss. Patentet heter "Computer having a packet based Interconnect Channel" och beskriver i väldigt vaga termer vissa problem med bussar och kommunikation mellan enheter så de var designade på 90-talet, komplett med uppenbara lösningar på problemen.
<br />
<br />Nu sex år senare har företaget bestämt sig för att använda deras patent till att stämma bland annat AMD, Intel, ATI, Nvidia, Dell och Sony för att ha inskränkt på deras patent utan att betala. Företaget menar att både PCI Express och HyperTransport innehåller idéer från patentet.
<br />
<br />Företaget vill ha en rättegång med jury. Tanken är förmodligen att juryn inte ska begripa det tekniska i patentet och att stämningen därför är på väldigt lösa grunder.
<br />
<br /><a href="http://www.theinquirer.net/?article=27837" target="_blank">The Inquirer</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

låter som ett par skojjare...kan inte låta bli att små-le..:)

Permalänk
Medlem

sånt här är så jäkla löjligt, aja, låt de stämma på, nvidia, ati, intel dell o sonys advokater osv kommer ju att krossa dem liksom

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Avstängd

"Företaget"

Namn?

Rätt ironiskt... Att stämma sådana jättar ihop, jag menar, kolla bara på hur många som har varit med och tagit fram Hypertransport...

http://www.hypertransport.org/consortium/cons_members.cfm

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

Haha, skrattat så jag gråter.

Kan slå vad pengar om att det är en 50 årig gubbe som sitter och har ont om cash.

Sen några år senare så stämmer han några av världens främsta företag, haha, så jävla patetiskt.

Men men, om det är i USA så kan ju allting hända.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Avstängd

Men....
Då kan man ju lika gärna börja ta patent på allt möjligt, typ att konkelbär är bra smörjmedel till fläktar och hoppas att tillverkare börjare använda sig av det patenterade så man kan stämma skiten ur dem.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Avstängd

men han kan säkert tjäna pengar på det men om alla går ihop så är det inte så lätt att stämma dom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Haha, skrattat så jag gråter.

Kan slå vad pengar om att det är en 50 årig gubbe som sitter och har ont om cash.

Sen några år senare så stämmer han några av världens främsta företag, haha, så jävla patetiskt.

Men men, om det är i USA så kan ju allting hända.

Håller med till 110% !:D

Och den 50 årige gubben kan ju lycka till med att stämma alla dessa som sagt:
http://www.hypertransport.org/conso...ons_members.cfm

Permalänk
Avstängd

Fy fan vilken skämt, han har ju bara beskrivit problemen med bussen eller?

Så dom nämnda bolagen kanske hittade felen också och fixade det, så nu är han sur som fan för det... jultomten kommer nog inte till honom

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

SUCK!

ännu ett bevis på att patent system är helt snevridet! :/ hämmer den tekniska utvecklingen!

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Tycker intel, AMD och resten av gänget ska gå ihop med en summa och betala de snikna jävlarna:D

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

USA i ett nötskall, där man kan stämma vem man vill för vad som helst o vinna tyvler de ska gå ihop o göra en motstämning o stämma skiten ur skojjaren

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball
Men....
Då kan man ju lika gärna börja ta patent på allt möjligt, typ att konkelbär är bra smörjmedel till fläktar och hoppas att tillverkare börjare använda sig av det patenterade så man kan stämma skiten ur dem.

fick inte Creative patentet på mappsystemet på mp3spelare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dovienya
fick inte Creative patentet på mappsystemet på mp3spelare?

Jo stämmer bra, rätt idiotiskt... har för mig apple kan tvingas betala lincens för det

Permalänk
Medlem

Patentsystemet är ju tänkt att göra det lönsamt att investera pengar i forskning genom att hindra andra företag från att helt enkelt kopiera en framgångsrik produkt. I det här fallet verkar det rätt troligt att utvecklingsgruppen bakom Hypertransport inte har snott det här lilla företagets uppfinning utan har kommit på det själva.

Jag tycker det är konstigt att de inte träder fram förrän efter sex år - Hypertransport är ju inte direkt någon okänd teknik. Verkar snarare som om de har taktikväntat för att dra största möjliga nytta av sitt patent.

Patent som sådana kan, om de används rätt, stimulera forskning och utveckling av nya produkter (särskilt inom vissa branscher, som läkemedel). Mjukvarupatent däremot är en helt annan sak och bör avvecklas innan de får fotfäste även i Europa.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd

Säger väl kanske en del om the inquirer??

som vi sett i senare nyheter?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

asså dem kan ju alltid försöka stäma men vafan hallå vi snackar amd,intel,ati,nvidia,dell,sony :D. ja förstår hur inte små sketna ruttna småföretag ens vågar ge sig på HELA den skaran

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Säger väl kanske en del om the inquirer??

som vi sett i senare nyheter?

?

theinquirer är en nyhetssida.. de har absolut inget med stämningen att göra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skatedragon
?

theinquirer är en nyhetssida.. de har absolut inget med stämningen att göra.

Dom är en såkallad seriös(oseriös) site......

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Men om nu patenten är väldigt(vääääldigt) detaljerad på lösningarna, såpass att det nästan är omöjligt att veta hur man ska lösa problemen utan att ha läst lösningarna, så har dom ju ändå tillräckligt chans.

Jag kan slänga in några ordspråk(dom är på ett ungefär):
Man ska alldrig underskatta sin fiende. No matter what(kom inte på hur man skulle översätta det på ett bra sätt till svenska).

Typsikt, jag glömde bort den andra. >(

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Hedersmedlem

Nackskott på de här mjukvarupatenten. Det kan vara en skröna men jag har för mig jag läst om att någon (i USA alltså) har patent på eller sökt iaf och påväg att få "intelektuell egendom" gällande reklam på hemsidor, dvs banners.
Har för mig att det även finns något patent på att ha plug-ins på hemsidor. Det är så sjukt!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Komiskt och tragiskt på samma gång!
Man kan ju hoppas att företaget/gamla gubben/vem-det-nu-är vinner, och att patentsystemet därigenom reformerar sig självt. Det hoppas jag på i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Komiskt och tragiskt på samma gång!
Man kan ju hoppas att företaget/gamla gubben/vem-det-nu-är vinner, och att patentsystemet därigenom reformerar sig självt. Det hoppas jag på i alla fall.

Tycker jag oxå, Rätt ska va rätt,

Permalänk
Avstängd

skulle vara kul att få se det här patentet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
skulle vara kul att få se det här patentet

gå in här och sedan skriv in 6009488 så får du se patentet. Klicka på images.
Jag tror det är det patentet.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem

"Tanken är förmodligen att juryn inte ska begripa det tekniska i patentet" Någon mer än jag som inte hört någon dummare tanke?

Som sagt, dem som varit med och utvecklat Hypertransport är ju inga små företag heller. Ett lycka till från oss alla kan nog behövas (och lite till). Dock skulle det vara riktigt kul om det hela gick igenom i det amerikanska minimal-företagets favör. :]

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball
Men....
Då kan man ju lika gärna börja ta patent på allt möjligt, typ att konkelbär är bra smörjmedel till fläktar och hoppas att tillverkare börjare använda sig av det patenterade så man kan stämma skiten ur dem.

haha jo om man är onödigt rik det kostar vel 100.000kr+ att ta patenter iaf i sverige

+ att man ska visa att patenten är fungerande och att man ska ha bevis på att det ska kunna tillverkas.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Avstängd

Så som sagt innan,skoj att någon vågar angripa dom stora jättarna som bara kör över allt normalt folk i vanlig ordning:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate