Installera desktop eller window manager?

Permalänk
Medlem

Installera desktop eller window manager?

Tjoho har precis kompilerat xorg och funderar nu på desktop system.

Vad är den 'normala' vägen att gå.

Skall jag först installera ett desktop system som t.ex gnome eller kde och sedan byta ut window manager om jag vill köra någon annan eller skall jag helt enkelt installera en window manager t.ex fluxbox och sedan för hand sitta och leta efter vad för komponenter som behövs t.ex X login server?

Om jag installerar KDE t.ex så vet jag ju att jag får kdm för hantering av 'grafisk' login.

Rekomendationer på vilken väg jag skall gå skulle vara trevligt.
Har ej lekt med X så mycket innan utan enbart använt konsollen de senaste 5 åren.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk

Tja, det beror givetvis på vilka behov du har. Personligen skulle jag ha installerat en lättviktig fönsterhanterare och installerat kdm/gdm i efterhand ifall det är ett måste.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Tja det behöver ju ej vara vara kdm som login server var bara ett exempel.

Frågan är om det är svårt att hitta till de programvarorna som behövs för att bygga ett bra desktopsystem själv. Kanske finns en uppsjö av login servrar, har jag dock ingen koll alls på =/

Men om man nu går WM vägen utan ett färdigt desktop system, vad är det mer som behövs egentligen. Personligen så är en X login server viktigt och 'startmeny' bygger man med fluxbox om jag fattat det hela rätt.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk

Det torde inte vålla några svårigheter att hitta de rätta programvarorna - jag är själv tämligen nöjd med endast Fluxbox, XMMS, MPlayer och Firefox (och givetvis deras respektive beroenden). Som loginhanterare kan du börja med XDM (har för mig att den inte har speciellt många beroenden) och se ifall den uppfyller dina behov.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle aldrig mer byta tillbaka till en DE efter att ha börjat köra F(?)VWM. Om jag någon gång skulle känna behov av en login manager skulle jag använda SLiM.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Gör det självklara för den som inte har en 486:a eller den som är rädd för grafiskt godis. Installera KDE.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska satsa på en WM. En DE som KDE som Nybben nämner lär knappast behövas. Kan ju installera enskilt paket om du behöver något som medföljer KDE.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OK jag körde iaf in fluxbox, sedan ville jag ha Eterm och det tog bara c:a 2-3h att få in eterm Sitta o leta varför man fick kompileringsfel och configure fel. Jaja jag fick leta fram alla source till libbar o program den var beroende av.

Jag började få spader efter ett tag då configure scriptet bestämt sa att imlib2 ej var installerat(även om jag manuelt angav PATH). Utav nån anledning wipade jag sourcen till eterm och packa upp den igen och helt plötsligt hittade den libarna GRRRRRRRR..

För övrigt har jag redan börjat älska fluxbox i övrigt. Har varit jäkligt sugen att wipa min desktop ett bra tag och nu blev jag ännu mer sugen efter jag fick in detta på min htpc. Men c:a var tredje månad blir jag sugen på o spela nått dataspel och då vill inte linux vara med. Skulle vara trevligt att göra en Linux from scratch installation får tänka på det hela, har lite dåligt med tid just nu också.

Visst jag är delvis ute efter grafiskt godis, men roligare att plocka bland lösgodiset TBH

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Hedersmedlem

Varför ville du ha Eterm?

Om du var ute efter transparens finns ju Aterm.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Mjae för att ladda in bakgrundsbilder i fluxbox så använde flux sig av nått program som följer med Eterm så det var anledningen till att jag började mecka med Eterm. Får väll köra in Aterm ist.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

Samma sak för mig behövde eterm för att få esetroot eller vad det heter. Men jag avänder det aldirg utan kör med aterm.

Visa signatur