Permalänk

Mac OS på icke-mac-system?

fick en tanke bara och tänkte bara höra om det är möjligt att köra t.ex. Mac OS X Tiger 8till exempel) på en icke-mac-dator, t.ex. om man har en dator Intel-dator med Win Xp på, skulle det vara möjligt att avinstallera XP och installera ett Mac-OS?

kanske riktigt idiotisk fråga men... ^^ om man aldrig frågar så får man ju inte heller veta... eller vad är det man säger?

Om det nu inte går, vad beror det på?

btw. bakvänt ist, går det köra t.ex. Windows XP på en apple/Mac-dator?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Kort svar: nej.

Dagens Mac'ar har en annan processor än vad PC'n har så man kan inte installera Windows på en Mac (om man inte använder Virtual PC) eller MacOS X på en PC.

Det finns en hackad version av MacOS för Intel ute som vissa har fått att mer eller mindre att fungera på en PC, men Apple motarbetar detta och bygger in skydd för det, vem som vinner får framtiden utvisa.

Men Apple har sagt att dom inte kommer att tillåta att MacOS X installeras på andra maskiner än Apple maskiner. Dom kommer inte att hindra att man installerar Windows på en Intel-Mac men det är inget dom supportar.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Det finns OSX för x86-plattformen, men det får bara köras på Apples egna development-burkar, så njä det kan man inte. Det går inte heller att köra Windows XP på en Mac, däremot går det att göra genom Virtual PC.

Edit: sen som vanligt..

Permalänk
Medlem

Det kommer antagligen fugnera utmärkt om ett år, om man inte skyr att bryta mot lagar och regler. Sorgligt men sant.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

Läste på IDG att någon redan har knäckt appels piratskydd OSX för intel.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Läste på IDG att någon redan har knäckt appels piratskydd OSX för intel.

I den nya utvecklarversionen ja... men visst kommer skyddet att knäckas i den skarpa versionen också sen när de första intelmacarna kommer.

Det är dock bra att det aldrig kommer att gå att köra osx på en vanlig pc på laglig väg. Privatpersoner kan givetvis fippla omkring med piratkopior, men företag kommer att tvingas att köpa macar även i fortsättningen om dom vill köra OS X. Apple lever ju trots allt på hårdvaran och tack kan vara vinsten från denna att fortsätta utveckla OS X.

Att försöka tackla microsoft med ett kommersiellt operativsystem, på deras egen spelplan med oändliga hårdvarukonfigurationer, utan den ovärderliga hjälp från hårdvarutillverkarna som microsoft trots allt har, är en så gott som omöjlig uppgift. Mac OS X funkar så bra som det gör tack vare att det bara kan köras på apples egna datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Läste på IDG att någon redan har knäckt appels piratskydd OSX för intel.

Fast nu är ju inte OS X för Intel släppt än, så man vet aldrig vad Apple hittar på inför den skarpa versionen.

Perc:
Det är ju inte helt omöjligt att de övertalar Intel att bygga in några extra instruktioner i de CPUerna som Apple köper, vilket skulle göra det mycket svårare att köra det på andra processorer. Däremot så skulle de ju kunna ha kvar de vanliga x86-instruktionerna så man kan köra exempelvis Windows.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Perc:
Det är ju inte helt omöjligt att de övertalar Intel att bygga in några extra instruktioner i de CPUerna som Apple köper, vilket skulle göra det mycket svårare att köra det på andra processorer. Däremot så skulle de ju kunna ha kvar de vanliga x86-instruktionerna så man kan köra exempelvis Windows.

Tja, om det inte blir för komplicerat. Skulle jag vara Steve nu skulle jag försöka undvika att hamna i en situation där jag måste övertyga CPU-tillverkare att få fram nya processorer gång på gång, trots att partierna är relativt små. Det är nämligen precis det problem som Apple alltid haft.

Valde Apple en vanlig Pentium kunde dom bara sitta bredvid och titta på när intel kämpar, dom måste ju ändå skita fram nya processorer så fort dom kan eftersom dom måste hänga med AMD. En stor del av deras försäljning hänger på det.

Jag tror t.ex att IBM skulle blivit ännu slöare med att pressa prestandan på PPC-processorerna åt Apple nu när dom har landat kontrakt som ger dom möjligheten att bygga samma processor i miljontal, år ut och år in, utan att pressa nåt annat än kostnadseffektiviteten. Antalet G4or och G5or som säljs är väl ganska liten i jämförelse, och de måste kontinuerligt utvecklas för att hänga med.

Nu talar jag alltså om det faktum att tre stora spelkonsoltillverkare (visst var det tre?) har valt PPC till nästa generations spelkonsoler.

Permalänk
Medlem

Perc: vi snackar inte om att göra en processor som skiljer avsevärt från vanliga x86 linjen, utan bara nån småändring, inget som kräver nån stor ändrig o som går att aplicera på alla deras processorer. men den som lever får se.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
Perc: vi snackar inte om att göra en processor som skiljer avsevärt från vanliga x86 linjen, utan bara nån småändring, inget som kräver nån stor ändrig o som går att aplicera på alla deras processorer. men den som lever får se.

Detta finns inte ens på kartan, jag tror inte du inser hur enormt dyrt det skulle bli att ta fram en helt ny kärna, mask och sen all logistik för det, det är en väldigt högt pris att betala för något som en händig hackare ändå går förbi lätt genom mjukvara.

Självklart skulle intel elelr amd göra det om äpple betalade, men dom pengarna har dom knappast.

En av anledningarna att äpple vill köra x86 är väl just den stora tillgången på billiga och snabba CPU'er.

Visa signatur

AmigaOS <> IRIX <> Solaris <> Linux <> HP-UX <> OpenBSD

Jag kör min 2.4Ghz speldata i 3.67Ghz. Min riktiga dator kör 68060-60 i 50Mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XT600
En av anledningarna att äpple vill köra x86 är väl just den stora tillgången på billiga och snabba CPU'er.

Den största anledningen till att dom bytte, enligt Apple, var att dom inte trodde att IBM skulle kunna leverera den mängden CPU'er som Apple behöver i framtiden och att Intel ger mera "kraft" per watt.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XT600

En av anledningarna att äpple vill köra x86 är väl just den stora tillgången på billiga och snabba CPU'er.

När sa Apple det?
Det hela handlar ju om att IBM inte kunde leverera det de lovat. Och Apple blev less, kollade på andra typer utav CPUer, bland annat Cell, men fastnade tillslut vid Intel, för Intel har en bra roadmap och de har moderna mobile cpuer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det hela handlar ju om att IBM inte kunde leverera det de lovat. Och Apple blev less, kollade på andra typer utav CPUer, bland annat Cell...

Så dom blir less på IBM och kollade på Cell istället?

Du inser vart felet ligger själv antar jag...

Om inte: Cell tillverkas till största delen av IBMs fabriker...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Så dom blir less på IBM och kollade på Cell istället?

Du inser vart felet ligger själv antar jag...

Om inte: Cell tillverkas till största delen av IBMs fabriker...

Cell kanske tillverkas i deras fabriker, men de utvecklas inte utav bara IBM. Och de verkar satsa på Cell just nu. Men de valde ju inte Cell ändå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XT600
Detta finns inte ens på kartan, jag tror inte du inser hur enormt dyrt det skulle bli att ta fram en helt ny kärna, mask och sen all logistik för det, det är en väldigt högt pris att betala för något som en händig hackare ändå går förbi lätt genom mjukvara.

Självklart skulle intel elelr amd göra det om äpple betalade, men dom pengarna har dom knappast.

En av anledningarna att äpple vill köra x86 är väl just den stora tillgången på billiga och snabba CPU'er.

sa inte att de skulle göra det, sa att möjligheten finns. men den som lever får se. vi har ju ändå ingen intel mac på marknaden,

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive