Instalera Linux på En P1, 166 Mhz, 32 Mb ram, 850 MB hdd

Permalänk
Medlem

Instalera Linux på En P1, 166 Mhz, 32 Mb ram, 850 MB hdd

Jag hittade min gamla dator som har stått och skrotat i ett antal år och tänkte instalera linux på den för skojj skull.
jag tänkte instalera slackware 10.1 men det tog upp för mycket på hddn så det gick inte änns att instalera hälften.
Jag är en nybörjare på linux och har endast försökt instalerat slackware med fullinstall 2 gånger innan.

Datorn är:
Pentium 1 (166 Mhz), 32 MB Ram, 850 MB HDD

Vill även ha en liten guide hur man instalerar det också det, det vore kul så man slipper klia sig i huvudet allt för ofta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod
Gör en mindre installation helt enkelt.
http://www.slackware.se/?mod=kolla_artikel&kategori=Installat...

satt och kollade de där... i min fullinstall så står det att den tar upp 3 GB
jag har version 10.1 av slackware

är det något annat man skall kolla på länken?

Permalänk

Du får, som Mod sa, göra en mindre installation än fullinstallation. Fullinstallation får inte rum på hårddisken. Då gäller det att välja bort de paket du inte behöver.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Det räcker med en liten installation av Linux, kör själv Debian 3.1 (sarge) på en P1 166MHz med 140 Mb RAM och 1,15 Gb som partition (exklusive swap).

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Vad kan man behöva, gome och kde kan man ju glömma hhee.. tänkte köra fluxbox, den tycker jag är härligt.

jag får testa allt lite senare ikväll och säger resultat:p

Tackar för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag körde Slackware 10.0 på en gammal AMD K5:a på 166Mhz med 16MB ram. Det flöt faktiskt på ganska hyffsat i fluxbox om man räknar bort starten av mozilla som utan att överdriva tog runt 15:minuter.

Permalänk

Damn small linux kan ju annars vara ett alternativ, tar endast 50 MB och kan köras från hårddisken, usb-minne eller live-cd.

http://www.damnsmalllinux.org/