Permalänk
Medlem

Linux, ett förstaintryck

Tja!

Har aldrig ens sett nått linuxaktigt förut men nu har jag installerat Ubuntu på min flickväns lilla bärbara. Det var inte för att jävlas som jag gjorde det utan hon gick faktiskt med på det.

Jo, det var så att det hade blitt nått surt rootkitvirus på datorn, så jag passade på att installera win 98 istället. Det var win 2000 förut men det var lite mycket för den lilla rackaren som ju har några år på nacken. Det jobbiga var att datorn är av ett sånt udda gammalt märke så efter att ha installerat 98 gick det inte att få tag på drivrutiner. Har sökt under flera dagar på olika forum och på nätet. Det var 16 färger och ikoner lika stora som datorn samt inget ljud.

Jag sökte på olika drivisar och såg att ubuntu hade stöd för usb- nätverksadaptern. Det var något som inte ens windows kunde erbjuda utan att man först måste ladda ner drivrutinen efter en installation. Så det fick mig att testa linux.

När jag startade om datorn efter installationen så räknade jag med att inget skulle fungera. Döm av min förvåning när ubuntu startades upp och jag möttes av en musik gingel och en skärm som visade 1024*768 från start! Windows släng dig i väggen! var min första tanke.

Det goa är att allt man behöver för att börja med sitt pluggande finns installerat från början. Open office, gimp, mysql, firefox m.m.

Det enda som jävlats hittills är det som jag trodde skulle funka från början. Nätverket och diskettstationen. Jag trasslade lite med nätverket under installationen men blev lite lat till slut och tänkte att det kan jag nog göra en annan gång. Jag skall erkänna att jag inte hade koll på en del grejer under installationen, vilket var lite väntat eftersom jag är helt grön på det här. Förutom nätverksuppkoplingen, som visade sig vara viktig att få igång eftersom ubuntu laddar ner språkstödet för programmen under installationen, så var det något annat val man skulle göra. Det var om man skulle använda sig av LVM eller inte. Kanske är LVM guds gåva till mänskligheten eller så är det bara nått onödigt skit som man aldrig använder, vad vet jag? Jag valde att inte installera det i alla fall. I efterhand har jag kollat upp att det handlar om nått sorts filsystem. Vilket kanske är orsaken till att diskettstationen inte vill läsa mina disketter?

Jag är rädd för att behöva installera om skiten, det tog tid, så jag tänkte fråga efter hjälp på nått jyst forum först.

Nu om fortfarande någon orkar läsa så här långt så har jag ett par frågor.

Är LVM nödvändigt?

"angiven udi är inte en monterbar volym" säger den om diskettstationen. Jaha? Vad säger det?

Jag har en D-Link DU-E10 usb-nätverksadapter som skulle stödjas av ubuntu. När man går in i Program/Systemverktyg//Nätverksverktyg/Enheter/Konfigurera, så händer ingenting. "Fönstret "nätverksinställningar" svarar inte".
Något tipps?

En annan sak, det går inte att ställa in datum och tid. I och för sig kan man ju göra det i bios men ändå...

Trots det här jiddret så är jag positivt överaskad av ubuntu/linux. Jag menar, det gick ju knappt att få igång datoreländet under windows!

Tacksam om någon vet något som kanske kan hjälpa en novis.

Edit: fixade lite stycken och så.

Permalänk
Medlem

LVM har med raid att göra. Det är du inte speciellt intresserad av.
Låter underligt med disketstationen, har du en diskett i den när du försöker öppna den? Börja med att köra dmesg | grep usb i en terminal för att se om din adapter hittas. Var menar du med att det inte går att ändra tid och datum?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Re: Linux, ett förstaintryck

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
En annan sak, det går inte att ställa in datum och tid. I och för sig kan man ju göra det i bios men ändå...

Kommandot är "date". Om du vill läsa om syntaxen använder du "man date". (Båda utan citattecken)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
LVM har med raid att göra. Det är du inte speciellt intresserad av.
Låter underligt med disketstationen, har du en diskett i den när du försöker öppna den? Börja med att köra dmesg | grep usb i en terminal för att se om din adapter hittas. Var menar du med att det inte går att ändra tid och datum?

Ok, nä raid är inte så intressant i det här fallet.
Jo, när man högerklickar på klockan uppe i högra hörnet så kan man välja "ställ datumet och tiden" . Bara det att det händer absolut inget när jag klickar där. Fast skit samma, det är inte direkt prio 1 just nu. Lite störigt bara.

Skall se om jag kan hitta det där dmesg, grep grejen du nämnde.

Edit: Jo jag har en diskett i när jag försöker öppna den.

Permalänk
Medlem

Det låter som nått är fel med gnome-sudo. Både när man ska ändra klockan och när man ska konfigurera nätverket i Gnome så ska det komma upp en ruta som frågar efter lösenord. Har du skapat flera användare på systemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Det låter som nått är fel med gnome-sudo. Både när man ska ändra klockan och när man ska konfigurera nätverket i Gnome så ska det komma upp en ruta som frågar efter lösenord. Har du skapat flera användare på systemet?

Det var iofs mitt i natten och jag var väldigt trött, men jag uppfattade det som att jag bara installerade en användare men namn och lösenord.

Sedan var det ett namn som skulle synas utåt på nätverket vad jag förstod det som.

Men när du säger sådär så blir man ju osäker om det inte var ett namn för att komma in på nätverket. Hmm... Fan vad klantigt i så fall. *suck* Jag bara hävde ur mig nått fånigt namn som jag inte kommer ihåg. :-/

Edit: Det kommer iaf inte upp nån ruta med lösenordsförfrågan när jag försöker fixa nätverk eller klocka. Det som händer är just att det inte händer någonting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Det var iofs mitt i natten och jag var väldigt trött, men jag uppfattade det som att jag bara installerade en användare men namn och lösenord.

Sedan var det ett namn som skulle synas utåt på nätverket vad jag förstod det som.

Men när du säger sådär så blir man ju osäker om det inte var ett namn för att komma in på nätverket. Hmm... Fan vad klantigt i så fall. *suck* Jag bara hävde ur mig nått fånigt namn som jag inte kommer ihåg. :-/

Edit: Det kommer iaf inte upp nån ruta med lösenordsförfrågan när jag försöker fixa nätverk eller klocka. Det som händer är just att det inte händer någonting.

Det här är varför man inte gör några stora förändingar av sin dator när man är trött >.<.

Bara användare som är med i wheel har rätt att köra använda sudo - för att ta reda på det kan du göra såhär:
Öppna en terminal, och skriv "groups" - kolla om wheel är med på outputen.
Annars blir det krångligt

Om wheel är med, pröva programmet själv - t.ex. genom

gnome-sudo xmessage hello, world

och se vad som händer.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Det låter som nått är fel med gnome-sudo. Både när man ska ändra klockan och när man ska konfigurera nätverket i Gnome så ska det komma upp en ruta som frågar efter lösenord. Har du skapat flera användare på systemet?

TACK!!!!!

Efter ditt inlägg så började jag mistänka att någonting var korupt. Eftersom överallt när jag googlade runt så var det ingen som hade nått liknande problem. Antingen var det min hjärna eller så var det någon bugg i sudogrejen. Lyckligtvis var det sudogrejen som ballat ur.

Efter att ha installerat om allting utan att ha behöft göra någonting annat än att välja användarnamn och lösen så funkar allting som ett rinnande vatten.

Nu skriver jag detta inlägget med min flickväns dator! Den har med andra ord fått ett liv igen efter att ha vart dödsdömd av ickeexisterande drivrutiner till windows. Och jag har inte behöft göra ett endaste dugg egentligen mer än att sätta i ubuntuskivan. Har inte ens kronglat med några drivrutiner. Internetuppkopplingen funkade till min förvåning direkt under den andra installationen.

HA! Fan vad GÖTT!!!!

Det enda som suger hästp**g nu är att diskettstationen fortfarande inte funkar, men jag använder knapt den ändå. Jag har ju usb-minne, eller så mejlar jag oftast filer.

Tack igen!

Permalänk

Fan vad glad jag blir av att läsa sådana här "success stories". Det finns rätt många nybörjare som både är helt clueless och dessutom har otur med hårdvara som inte stöds osv, och som kommer till det här forumet och många gånger är hyfsat jobbiga. "Ove-Piss" (ja, namnet är väl inte det bästa, men vad tusan ) verkar ha fått det att funka direkt, vilket är himla trevligt att se. Hoppas du blir kvar på forumet. En skål och ett grattis till dig!

W

Permalänk
Medlem

ang. diskettstationen, har du testat med olika disketter? dom har ju en tendens att paja...

Permalänk
Medlem

WorldSpawn: Håller med, det är alltid roligt att höra nybörjar success-stories om Linux.

Väntar bara på rapporter från företag med "Vi sparade XX miljoner genom att kasta ut Windows"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
WorldSpawn: Håller med, det är alltid roligt att höra nybörjar success-stories om Linux.

Väntar bara på rapporter från företag med "Vi sparade XX miljoner genom att kasta ut Windows"

Läste i sydsvenskan för ett tag sen att flera kommuner funderade på att byta till linux.
Jönköping hade visst redan gjort det och redan sparat in flera miljoner.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Grejen med windows är ju att de har support. Skall företagen köra linux måste de ha kunnig personal som kan så gott som allt.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Grejen med windows är ju att de har support. Skall företagen köra linux måste de ha kunnig personal som kan så gott som allt.

Då investerar man i en helhetslösning från exempelvis Novell eller Red Hat...?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Grejen med windows är ju att de har support. Skall företagen köra linux måste de ha kunnig personal som kan så gott som allt.

Måste man inte alltid det, oavsett vilket operativsystem eller mojäng det handlar om?
Det är inte så himla trivialt att sätta upp stora och driftkritiska Windows miljöer heller.

Skall det lyckas måste man ta det stegvis. Börja med servrarna. Byt ut alla Windows servrar mot Linux så långt det går. Sedan hittar man vägar runt de servrar som blir kvar och tvingar bort dem och flyttar över allt mer mot web-applikationer. Därefter kan det bli dags att göra något åt arbetstationerna. Det kvittar om man kör Firefox under Windows eller Linux...
Det finns storföretag som kör sådana strategier. Jag arbetar åt ett multinationellt storföretag som är på god väg att kasta ut Windows från serverhallen. Det verkar vara gamla tröga småföretag som envisas med internetexplorer, gamla sunkiga ekonomisystem.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Grattis!

Vill flika in med att LVM inte har med RAID att göra. LVM står för "Logical Volume manager" (logisk volym-hanterare) och är i princip till för att ersätta partitionerna. Fördelen med LVM är att man kan utöka/minska skapa/ta bort volymerna i efterhand smidigt samt att kunna lägga dem över flera diskar/partitioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urr
ang. diskettstationen, har du testat med olika disketter? dom har ju en tendens att paja...

Jupp, disketter kan vara opålitliga men de jag har prövat fungerar utmärkt på en annan dator.

Det är väll nått knas med kompatibiliteten gissar jag.

Edit: Kul att man får sådan snabb och positiv respons här på forumet.
Jaha, LVM låter som en smart grej, fast på den här gamla laptopen så har jag ju bara en hd och en partition så det behövs nog inte för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Läste i sydsvenskan för ett tag sen att flera kommuner funderade på att byta till linux.
Jönköping hade visst redan gjort det och redan sparat in flera miljoner.

Och sen läser man om landsting(sjukvården) runtom i sverige som byter ut allt mer till Microsofts sortiment istället. Så det är verkligen blandat. Tråkiga är när dom börjar dom börjar rulla över journalsystem och likande till Windows-maskiner...

Till Servers och Arbets-terminaler/stationer i en stor distrubierad miljö så är Linux rätt perfekt egentligen, med några undantag för administrationen som man får ta fram själv. Fast till vissa arbetsstationer kanske man bör ha Windows kvar... faktiskt..

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man kan vara glad över att kunnat installera Ubuntu. Lika enkelt som att kasta en sten 2 meter. Nåja grattis till dig hoppas du snart inser hur dödsdömd linux världen är och hoppar över till Mac

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
hoppas du snart inser hur dödsdömd linux världen är och hoppar över till Mac

Och jag hoppas att användarna här på forumet ignorerar Rezuth, eftersom hans enda egentliga bidrag någonsin har varit trolling.

Oops, nu matade jag honom :-/

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Och jag hoppas att användarna här på forumet ignorerar Rezuth, eftersom hans enda egentliga bidrag någonsin har varit trolling.

Oops, nu matade jag honom :-/

W

Hehe! Påminner mig om när jag läste ett inlägg på IDG.se som gjorde mig ursinnig över hur nån kunde vara så korkad. Jag skulle just till att leverera ett redigt syrligt svar, när jag märkte att inlägget var signerat rezuth. Då insåg jag att jag hade hamnat i trollets fälla och skämdes lite.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Och jag hoppas att användarna här på forumet ignorerar Rezuth, eftersom hans enda egentliga bidrag någonsin har varit trolling.

Oops, nu matade jag honom :-/

W

Är han Mac eller Windows taliban?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Är han Mac eller Windows taliban?

Dunno. Han verkar mest hata öppna *nixar. Vad han egentligen tycker om varierar väl, jag har sett honom lovprisa Windows vid några tillfällen, här är det uppenbarligen Macen han hejar på.

/W

Permalänk
Medlem

Han kanske är arg för att han inte klarar av att installera Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Klarar Ubuntu att sova när du fäller ihop datorn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Klarar Ubuntu att sova när du fäller ihop datorn?

Ja, dock ej tillsammans med ATIs drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Han kanske är arg för att han inte klarar av att installera Ubuntu?

Ehe Vi kan ju låtsas ^^

Ilja: Vad skrev jag? Kommer inte ihåg skriver ofta saker för att få folk arga Nåja inget fel med linux, Föredrar dock Mac OS X före det.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Ehe Vi kan ju låtsas ^^

Ilja: Vad skrev jag? Kommer inte ihåg skriver ofta saker för att få folk arga Nåja inget fel med linux, Föredrar dock Mac OS X före det.

Jo fast rekomendera OS X i den här tråden känns ju lite döfött. För att förtydliga lite så har linux en stämpel på sig att vara extremt krångligt och användarovänligt. Vilket också var min förutfattade mening, men jag har fått ändra lite på den uppfattningen.

OS X är kanske bäst på allt, det vet jag inget om. Men du kan ju försöka installera OS X på en laptop från 90-talet och jämföra det med att installera ubuntu.

Fast ok, jag misstänkte att du ville flame'a tråden lite av nån skum anledning.

Edit: Ett försök att dölja mina dyslektiska tendenser.

Permalänk
Medlem

Jag har också en laptop som windows inte fungerar så jätte bra på. Ska testa Ubuntu på den
Tack för insperationen, eller vad man nu ska kalla det.