Permalänk
Medlem

Programinstallationer i OSX?

Har en liten fråga angående programinstallationer i OSX.. Oftast är det ju så att man får en .dmg fil som man monterar på skrivbordet, startar den och så får man upp en ikon som man får dra till programmappen typ.. Är det endast denna som installeras och hela programmet ligger "i" denna ikon så att säga eller läggs det massa filer någon annanstans? Isåfall, försvinner dessa filer när man kastar ikonen som man lägger i programmappen?

Vore trevligt om någon kunde bringa ljus över detta=)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag har fått uppfattningen att det bara är där det installeras när det är sådana småprogram man extraherar från .dmg-filer. Däremot när man kör installerare av olika slag för de lite större programpaketen då sprider de ut filer lite här och där.

Har en fråga rörande det här också. I början av mitt användande fick jag upp en ruta varje gång jag försökte installera ett program där jag fick fylla i mitt lösenord. Den verkar ha försvunnit, behöver aldrig komfirmera något med mitt lösenord längre. Har inte pillat i några inställningar vad jag vet. Någon som vet hur man får tillbaka lösenordsrutan?

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Så länge du drar en ikon ligger allt i "filen" (det är en mapp och du kan se vad som är i med "högerklick"). Sen skrivs ju lite preffiler och liknande när du kör det som hamlar i /user/library

Program du installerar med en installerare kan sprida lite filer på andra ställen så som i mappen "application support" (fortfarande /user/ ) osv.

Program som kräver sudoverifiering för installation kan sprida dynga vart tusan som helst vilket är /library/"yada yada" och sådana brukar jag undvika eller i vart fall undersöka först (om det går)...

Program du plockar som paket med fink hamnar väl i /opt/ och paket via darwinports i /sw/ (eller om det är tvärt om )

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

jag blir nästan yr utav att läsa tvas text

Ikonen du ser när du öppnat DMGfilen är programmet.app, det är hela programmet, samlat. Alltså massa filer ligger i den. Du bara drar den till en mapp så installerar du den.
När du startar programmet läggs inställningar och konfigurationsfilerna i ~/library/.
Program som har en installer installerar ofta bibliotek och med uninstaller får du bort det, men ibland så har de bara en installer just for fun.

Datorn frågar bara efter lösenord när programmen du installerar vill lägga filer i systembliblioteket eller kanske lägga till moduler eller kextfiler.

Permalänk
Medlem

Tackar för infon!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |