GeForce 7200 detaljer

Permalänk
Melding Plague

GeForce 7200 detaljer

<font style="font-size: 10pt"><b>GeForce 7200 detaljer</b></font> <small class="small">onsdag 23 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Vi har tidigare <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=522407" target="_blank">skrivit</a> om Nividias uppkommande grafikkort GeForce 7200 och GeForce 7600, två modeller som nämnts djupt inne i Nvidias drivrutiner och som inte helt svårgissat är en budgetmodell respektive medelsegmentmodell. Det planerade lanseringsdatumet är första kvartalet nästa år.
<br />
<br />GeForce 7200 kommer att ha en klockfrekvens på 450 MHz och minnesklockfrekvensen kommer att ligga på 525 MHz DDR2-minnen med en 64-bit bred bus. Grafikkortet kommer att stödja Shader Model 3.0, DirectX 9.0c och PureVideo. Huruvida det kommer en TurboCache-version är fortfarande okänt. GeForce 7200 har specifikationer som är ganskal lika GeForce 6500, som har något lägre klockfrekvens, 400 MHz, men något högre minnesfrekvens, 700 MHz. Även GeForce 6500 har 64-bit DDR2-bus.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://vr-zone.com/" target="_blank">VR-Zone</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kul!

Då finns det två intressanta kort för HTPC:n nämligen 7200 eller X1300, bara de får ut korten på AGP så kommer jag att köpa något av dem!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir lite förvirrad och tycker det är svårt att hålla reda på vilka kort som är hur bra? När det kommer nya kort med högre nummer (6200, 6600, 6800, 7200, 7600, 7800) förväntas dte väl att det nyare ska vara bättre automatiskt? Men icke. Alla 6800-kort kommer (väl?) vara "bättre" än 7200, fast den har högre "nummer" (kodnamn) och är nyare. Det är krångligt, för då blir prestandaordningen mer omkastad, typ 6200, 6600, 7200, 6800, 7600, 7800 bl.a.

Permalänk
Medlem

Inte särskilt krångligt ändå, första siffran står för vilken generation det är, som i sin tur innebär vilka tekniker det har stöd för och basteknologin bakom.
Nästa siffra står för modellserien innom generationen, alltså 2 för low-end, 6 för mid-end och 8 för hi-end.
På sistonne har det brukat vara så att det nya low-end kortet är ungefär lika snabbas om det förra mid-end osv.

Om de hade döpt korten enbart efter prestanda och inte delat in dem i olika familjer så skulle det däremot vara riktigt krångligt då man då skulle ha väldigt svårt att veta vilka kort som stödjer vad!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Inte särskilt krångligt ändå, första siffran står för vilken generation det är, som i sin tur innebär vilka tekniker det har stöd för och basteknologin bakom.
Nästa siffra står för modellserien innom generationen, alltså 2 för low-end, 6 för mid-end och 8 för hi-end.
På sistonne har det brukat vara så att det nya low-end kortet är ungefär lika snabbas om det förra mid-end osv.

Om de hade döpt korten enbart efter prestanda och inte delat in dem i olika familjer så skulle det däremot vara riktigt krångligt då man då skulle ha väldigt svårt att veta vilka kort som stödjer vad!

Ah, jag förstår. Tack för den utmärkta förklaringen!

Förresten, pipelines och vertex samt minnes- och kärnhastigheter är inte hela prestandan, även om det är "arbetskraften". Den bygger också på tekniker såsom Pixel Shader och andra. Även om ett grafikkort har jättemånga pipelines och vertex och skyhöga minnes- och kärnhastigheter kommer man bara få fler FPS av dom, och inte "snyggare" spel, som ser mer naturtrogna och häftigare ut. Det måste vara en bra balans, vilket gör att 7200 kanske blir bättre än 6600-6800-serierna, just tack vare nyare tekniker (6800-serien har bara pixel shader 2.0, medan 7200 har stöd för 3.0. Rätta mig om jag har fel, vilket jag antagligen har).

Vad är "64-bit bred bus"? Är det samma sak som 6800-serien har 256 av och 9800pro har 128 av?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Ah, jag förstår. Tack för den utmärkta förklaringen!

Förresten, pipelines och vertex samt minnes- och kärnhastigheter är inte hela prestandan, även om det är "arbetskraften". Den bygger också på tekniker såsom Pixel Shader och andra. Även om ett grafikkort har jättemånga pipelines och vertex och skyhöga minnes- och kärnhastigheter kommer man bara få fler FPS av dom, och inte "snyggare" spel, som ser mer naturtrogna och häftigare ut. Det måste vara en bra balans, vilket gör att 7200 kanske blir bättre än 6600-6800-serierna, just tack vare nyare tekniker (6800-serien har bara pixel shader 2.0, medan 7200 har stöd för 3.0. Rätta mig om jag har fel, vilket jag antagligen har).

Vad är "64-bit bred bus"? Är det samma sak som 6800-serien har 256 av och 9800pro har 128 av?

6*** serien stödjer oxå pixel shader 3 vet inte om just 7 serien har någon nyare teknik bakom sig just på den fronten förutom mer pipelines och högre klock freqvenser. kör dom med mindre tillverknings teknik nu kanske oxå

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

De största skillnaderna mellan 6 och 7 serien är väl att 7-serien har transparent AA (vilket är bra för att AA t.ex. staket/nät) och stödjer nån/några AA teknik/er till. sen är väl 7:an lite effektivare också, dvs snabbare vid samma klockfrekvens och pipelineantal.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Hade hoppats på att slippa se mer av dessa 64-bits kort. Snålt och helt värdelöst i spelsammanhang. Marknadsföringsbullshit där man framhäver core/memory speed...dax att sluta lura kunderna tycker jag.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
Hade hoppats på att slippa se mer av dessa 64-bits kort. Snålt och helt värdelöst i spelsammanhang. Marknadsföringsbullshit där man framhäver core/memory speed...dax att sluta lura kunderna tycker jag.

Så, dom har mindre i bits än 9600-korten??

Permalänk
Medlem

9600SE har jag för mig hade 64-bits minnesbuss, resten hade 128 bitars.
Och jag sitter här på mitt 3 år gamla 9700pro som har 256-bitars minnes buss.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Varför ska isåfall ett 7200-kort ha det?? Det duger ju inte till något, varken spel eller 3D-modelling program!

Permalänk
Medlem

När tom mitt gf5200 har 128bits minnen så känns det lite klent med 64bits minnen på 7200.

Hursomhelst tycker jag 7600 låter intressant. För mig och för många andra är det mittensegmentkorten som är intressant. Sen om GF7800GTX 512MB är snabbare än XL1800 512 MB eller inte kan kvitta.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Varför ska isåfall ett 7200-kort ha det?? Det duger ju inte till något, varken spel eller 3D-modelling program!

HD-tv hårdvaru avkodning är svaret! för att kunna kolla på en film i 1080p så krävs ganska mycket CPU-kraft (minst 3GHz/3000+ A64 iaf). Med ett kort som har hårdvarustöd för HDTV så kommer kravet minska sjukt mycket mer.

Permalänk

De här kommer itne med agp va?
Så man måste väl nöja sig med 6XXXserien om man lever kvar i den gamla världen, eller?

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_p4
De här kommer itne med agp va?
Så man måste väl nöja sig med 6XXXserien om man lever kvar i den gamla världen, eller?

Stämmer bra.. ett 6800GT duger dock gott och väl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skatedragon
Stämmer bra.. ett 6800GT duger dock gott och väl

På tal om det, jag hade tänkt se hur länge jag klarar mig på mitt nuvarande system (2800+ socket 754, 6800LE, 2 x 512MB Ram-Bo). Jag ska börja med att skaffa bättre kylning till mitt system så det klarar överklockningar. Sen ska jag hålla ut tills 6800-serien faller i pris, och då klipper jag till och skaffar ett 6800GT och lever på den i några år till.

Vad smart jag är!

Behöver förresten bättre RAM, ska jag skaffa 2x 512mb Twinmos BH-5? Dessa kommer väl behöva kylning på högre volter?

Förresten, innan jag skaffar 6800GT ska jag skaffa ett Asrock Dual-Sata och en Opteron 144 eller 146.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_p4
De här kommer itne med agp va?
Så man måste väl nöja sig med 6XXXserien om man lever kvar i den gamla världen, eller?

Det vet jag inte ännu.. ATI släpper ju X1300 så småningom på AGP, så man tycker ju nVidia borde göra samma sak med sin motsvarighet då.. 6200 korten fanns ju på AGP så jag hoppas även dessa kommer.

Permalänk
Medlem

Men för...

Snälla Björn!

Kan du lära dig en gång för alla att det INTE heter "uppkommande" utan kommande på svenska. Uppkommande är en dållig direktöversättning från engelska/amerikanska.

Språket i en text är jämförbar med typografi, den märks bara när den är dålig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
Hade hoppats på att slippa se mer av dessa 64-bits kort. Snålt och helt värdelöst i spelsammanhang. Marknadsföringsbullshit där man framhäver core/memory speed...dax att sluta lura kunderna tycker jag.

Anledningen är ju att detta är budgetkort och vid tillverkning av dessa har man låga marginaler.
Det är billigare att producera kort med bara 64-minnesledningar jämfört med 128 eller 256, det blir även billigare att montera chipsen eftersom det krävs färre lödpunkter mm. Eftersom korten är enklare att tillverka blir det mindre fel och lönsamheten ökar, vilket behövs då marginalerna på budgetkort är låga.
Sen handlar det givetvis om att segmentera marknaden, ingen skulle väl köpa ett medium eller highend kort om budgetkortet var lika snabbt.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards