Permalänk
Medlem

Ubuntu ikon & tema

Hej

Jag skulle vilja byta ut min ikon för papperskorgen på skrivbordet (vill hellre ha den där eftersom jag har en liten skärm). Hur gör jag det?

Jag skulle även vilja hitta ett snyggt och ljust gnometema (tänk osx men inte osx, alltså, ljust och rent.) Några tips?

Permalänk
Medlem

För att få papperskorgen på skrivbordet skriver du i en terminal "cd Desktop".
Sen skriver du "ln -s /home/namn/.Trash" Sen får du byta namn på .Trash så den blir synlig.
Då skriver man "mv .Trash Trash". Sen ska du ha en ikon på skrivbordet, du får byta iconen till en papperskorg själv.

För massor av gnome teman finns www.gnome.org och även en massa andra sidor. Bara googla på gnome themes så hittar du nog.

Transparens o skuggor vet jag inte riktigt, men du kan ju göra panelerna transparenta genom att ändra i panelens egenskaper(högerklicka/egenskaper).

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
För att få papperskorgen på skrivbordet skriver du i en terminal "cd Desktop".
Sen skriver du "ln -s /home/namn/.Trash" Sen får du byta namn på .Trash så den blir synlig.
Då skriver man "mv .Trash Trash". Sen ska du ha en ikon på skrivbordet, du får byta iconen till en papperskorg själv.

Man kan också lägga till namnet du vill ha på genvägen direkt, så slipper man byta senare:
ln -s /home/namn/.Trash Papperskorgen

Permalänk
Medlem

papperskorgen hade jag på skrivbordet, det lyckades jag googla mig till, däremot vill jag byta ikon på den.

Permalänk

har du testat att högerklicka på den eller nåt? Annars vet jag inte, jag kör inte gnome.

Permalänk
Medlem

Självklart har jag testat att högerklicka... svara gärna inte om ni inte använder gnome.

Permalänk
Medlem

Kolla på www.gnome-look.org
Några tipps på snygga ikoner är nuoveXT, gargantuan och graphite.
Snygga GTK2-teman är Clearlooks(med alla färgscheman, som tex clearlooks-graphite eller clearlooks-clarity) och ish.

Permalänk
Medlem

clearlooks funkar men är fortfarande ganska fult tyvärr., känns ofärdigt på något sätt... Känns alldeles för klumpigt, något som faktiskt gäller ubuntu i stort. Jag har dock en stor förhoppning om att lyckas tweaka bort klumpigheten.

Tack för tipsen dock, visste inte att clearlooks fanns i fler färger! ska kollas upp! tror att en ljusare skulle passa bättre med min vision.

Permalänk
Medlem

Om du bara gör en symbolisk länk som beskrivet ovan så får du väl inte högerklick och töm funktionen?

Jag satte papperskorgen på skrivbordet genom att ändra i gconf eller vad det heter, bläddra i nautilus-alternativen.

Till ikontema föreslår jag Crystal SVG Icons. http://www.gnome-look.org/content/show.php?content=24758

Lycka till.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)