Permalänk
Medlem

importera vCal i iCal

Tja, har ett problem när jag ska importera en vCal i ical på min mac.. jag tappar informationen på vissa rutor, jag har upptäckt att det är på de rutor som innehåller åäö(blir krumelurer i vcal-filen) i någon form. Dessa väljer ical att itne visa någon text på alls. Det funkar om jag redigerar filen och döper om krumelurerna till aao och sedan importerar. någon som känner igen sig och hur löste ni det?

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du verkar bo i Linköping antar jag att du vill importera LiU:s webbschema i iCal, kör då detta i Terminalen:

sed -e 's/;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE//'|/opt/local/bin/mmencode -q -u|iconv -f latin1 -t utf-8 < ditt_schema.vcs.ics > ditt_schema.vcs

Och importera ditt_schema.vcs i iCal.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

precis:)
tack för snabbt svar, dessvärre verkar det bara stå och inte göra något när jag har kört det där. Och ja jag har mmencode installerat, hur länge ska det ta att köra det där?

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Det är i princip instant, du kan ju prova följande omskrivning och se om den fungerar bättre.

cat ditt_schema.vcs.ics| sed -e 's/;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE//'|/opt/local/bin/mmencode -q -u|iconv -f latin1 -t utf-8>ditt_schema.vcs

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

Ah, nu fungerar det perfekt!, mången tack!

EDIT: alla tider förskjuts en timme framåt på min z600.... känns det igen?

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
Ah, nu fungerar det perfekt!, mången tack!

EDIT: alla tider förskjuts en timme framåt på min z600.... känns det igen?

Kolla så du ställt in tidszon rätt i telefonen och att den är inställd på rätt sommar/vintertid. Brukar hjälpa.. sen får du nog synkronisera om igen tror jag..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Kolla så du ställt in tidszon rätt i telefonen och att den är inställd på rätt sommar/vintertid. Brukar hjälpa.. sen får du nog synkronisera om igen tror jag..

Helt rätt, har nu vintertid istället för sommartid, och efter synkronisering är allt frid och fröjd, mången tack.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k