Snabb fråga: Monteringspunkt ?!

Permalänk

Snabb fråga: Monteringspunkt ?!

Jag vet att det måste vara den ultimata noobfrågan, men eftersom jag helt enkelt inte fattar det måste jag fråga.

Jag har två NTFS-partitioner, varav den ena är min windowspartition. Via PartitionMagic har jag gjort en ext3-partition på 8 GB, och på den vill jag givetvis att Linux ska installeras.

--> Vad ska jag välja som monteringspunkt - och vad har det för effekter? Jag vill helt enkelt ha allting som rör Ubuntu på en och samma partition. Räcker det att välja / som monteringspunkt? Förstår den att swapfilen och home och allt annat som behövs ska hamna på samma ställe då? Eller ska jag låta den heta "/media/hda3" som var ifyllt som standard?

Hoppas nån kan ge mig en förklaring, utan att tycka jag är alltför korkad

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta bort den igen och låt ubuntu-installationen partitionera det lediga utrymmet själv istället.
Du behöver som minst två partitioner, en för / och en för swap.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Tack så mycket! Gjorde som du sa och det fungerade felfritt

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem

Måste man vekligen ha en för swap?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Måste man vekligen ha en för swap?

nej om man inte vill använda en partition som swap kan ha en fil som swap eller ingen alls.
Edit: tog bort en massa kommandon då ja först läste fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Måste man vekligen ha en för swap?

Måste: nej, men om man vill ha bra prestanda: Ja.

(Notera dock att det är baserat på några år gammal erfarenhet, det är möjligt att "swap-som-fil" har fått bättre prestanda under tiden)

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Måste: nej, men om man vill ha bra prestanda: Ja.

Enligt mina erfarenheter av Linux behöver man ingen swap alls om man har tillräckligt med minne, har man tillräckligt med minne har jag aldrig märkt någon skillnad mellan att köra med eller utan swap.

Windows är dock en helt annan fråga där man bör ha pagefilen aktiverad

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Inaktiv

ja kör med 1gb ram så ja behöver ingen swap, testade ett tag, -den användes alldrig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Enligt mina erfarenheter av Linux behöver man ingen swap alls om man har tillräckligt med minne, har man tillräckligt med minne har jag aldrig märkt någon skillnad mellan att köra med eller utan swap.

Windows är dock en helt annan fråga där man bör ha pagefilen aktiverad

Jag skulle inte rekommendera att köra Linux utan antingen en swapfil eller en swappartition. Det är visserligen sant att man sällan behöver den, men Linux räknar med att den finns där om den skulle behövas och det brukar inte vara trevligt att få helt slut på virtuellt minne.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Jag skulle inte rekommendera att köra Linux utan antingen en swapfil eller en swappartition. Det är visserligen sant att man sällan behöver den, men Linux räknar med att den finns där om den skulle behövas och det brukar inte vara trevligt att få helt slut på virtuellt minne.

Det är egentligen ingen skillnad på att ha 512MiB RAM + 512MiB Swap och att ha 1GiB RAM utan swap. Det finns lika mycket minne och resultatet blir detsamma oavsett om man har swap eller ej när allt VM är slut.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det är egentligen ingen skillnad på att ha 512MiB RAM + 512MiB Swap och att ha 1GiB RAM utan swap. Det finns lika mycket minne och resultatet blir detsamma oavsett om man har swap eller ej när allt VM är slut.

Nja, det är inte riktigt samma sak, läs tex följande tråd på kerneltrap.org.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?