Intel höjer systembussen

Permalänk
Melding Plague

Intel höjer systembussen

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel höjer systembussen</b></font> <small class="small">fredag 25 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Efter att ha använt 800MHz systembuss under flera år kommer nu Intel att börja höja systembussen för deras serverprocessorer, skriver <a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20051125034416.html" target= "_blank">X-Bit Labs</a>. Intel beräknas lansera chips för servrar som stöder 1066MHz och 1333MHz systembuss nästa år, som bygger på nästa generations mikroarkitektur från Intel. X-Bit Labs tror att detta också kommer påverka desktop-processorerna:
<br />
<br /><i>”Given that Intel’s server processors typically utilize technologies that are also used on desktops or were previously used on desktops, it is highly likely that Intel’s forthcoming desktop chips that are to be available in 2006 will support 1333MHz Quad Pumped Bus.”</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

vad bra amd kör p 2000 i systembuss, undra när den ska höjas:D

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

kommmer detta att märkas i windows? :S

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

ja, en höjning är bättre än ingen höjning alls... frågan är bara hur pass mycket detta kommer ge i rejäl prestanda ökning

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
ja, en höjning är bättre än ingen höjning alls... frågan är bara hur pass mycket detta kommer ge i rejäl prestanda ökning

Vill inte märka ord, jag skriver ofta själv fel. Men menar du "reel prestandaökning"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vill inte märka ord, jag skriver ofta själv fel. Men menar du "reel prestandaökning"?

3

whine whine...... ingen e perfekt.. lite särsvenska får man skriva

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
3

whine whine...... ingen e perfekt.. lite särsvenska får man skriva

Ville som sagt inte klaga.
Bara det att ordet "rejäl" inte passade in. Ville vara säker på att jag förstod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ville som sagt inte klaga.
Bara det att ordet "rejäl" inte passade in. Ville vara säker på att jag förstod.

Jo jo.. du har rätt.. ska kör stavningskontroll emellanåt.... men bara ibland

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
3

whine whine...... ingen e perfekt.. lite särsvenska får man skriva

Finns ju ingen anledning att särskriva? Nu kan inte alla analfabeter skylla på att det inte tar lika lång tid att särskriva som det gör att skriva som man ska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
Finns ju ingen anledning att särskriva? Nu kan inte alla analfabeter skylla på att det inte tar lika lång tid att särskriva som det gör att skriva som man ska.

Frågan är varför man huvudtaget skulle lägga någon större energi på det. Den överväldigande majoriten förstår en ändå.

Hoppas verkligen inte du kallade mig för analfabet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Frågan är varför man huvudtaget skulle lägga någon större energi på det. Den överväldigande majoriten förstår en ändå.

Hoppas verkligen inte du kallade mig för analfabet?

Nej, jag kallade dig inte för analfabet, även om det kanske verkade så.
Syftade mer på alla som stavar som krattor och säger att det är för att det går fortare.

Permalänk
Medlem

offtopic för fan!

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

iom dual core, ger det effektivt 533 FSB / core, vilket kommer ge något bättre responsivitet, men fortfarande vara samma flaskhals som på de gamla 533FSB Dual moderkorten, och även de teoretiskt förutspådda 1333 ger bara 666/core, en FSB som Intel för övrigt hoppade över och gick rakt på 800Mhz, då det ansågs vara det ända som var "bra nog". Quad channel Pc3200 för 1600 Mhz bus och 1:1 minnen någon?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
. Quad channel Pc3200 för 1600 Mhz bus och 1:1 minnen någon?

hehe.. din frestare

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte på dual, quad, och mer där över, för hemma bruk, det har ni nog märkt. Men med Hypertransport, numa, och hyperthreading, skulle en server cpu, vara jäkligt intressant i alla konstiga konfigureringar...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Personligen tror jag inte på dual, quad, och mer där över, för hemma bruk, det har ni nog märkt. Men med Hypertransport, numa, och hyperthreading, skulle en server cpu, vara jäkligt intressant i alla konstiga konfigureringar...

B!

Hyperthreading har sina nackdelar som du kanske har läst. Jag tror inte heller på att dual core alltid är att föredra framför singel core, särskilt inte för hemmabruk, men jag tror inte heller att hyperthreading kan ersätta dual core i flertrådiga applikationer. Att bara öka klockfrekvensen med längre och längre pipelines och sedan plåstra över med HT har Intel redan försökt med när det gäller Prescott t.ex. med kännt resultat. Anledningen till att både Intel och AMD har gett upp den vägen åtminstonde tillsvidare tror jag beror på att utvecklingskostnadrerna blir väldigt höga för att få bukt med värmeutvecklingen som kommer som ett brev på posten när man försöker öka klockfrekvensen. Då är det betydligt billigare att utveckla dual eller quad cores med lägre frekvenser.

http://news.zdnet.co.uk/0,39020330,39237341,00.htm

Permalänk
Medlem

Bom, jag tror du missförstod, Jag menade att en multicore med Numa, HT och HTT hade varit väldigt intressant i många driftsituationer, då det hade gjort allting så mycket mindre... varmen måste klart tas om hand, men 4'a quads i en 3U enhet, är klart enklare att hantera än ett helt skåp motsvarande beräkningskraft, och flexibilitet.

Det är snarast en självklarhet att en singelcore inte kan ersätta en dual, oavsett om det är dual core, eller dual cpu, med skilda cores, poängen är att genomsnitts användaren behöver inte den paralella kraften, och att sitta och försöka dela upp en genomsnitsanvändares cpu belastning på flertrådiga applikationer, är bara löjligt. Det ända standard hemmanvändare gör som har nån nytta av det, är spel, och encoding.

Att det sen finns folk som är avikande, en del av oss kanske ställer till det så att vi använder mer, men vi vill oftast ha mycket kraft till 1 sak, alternativt så sitter vi o drömmer om dual, och quadsystem, som vi helst ska klocka skiten ur ovanpå allting annat.

problemet med att göra som de gör nu, är att det leder ingen stans, förr eller senare måste de åter igen börja göra cpu'erna effektivare, de måste inte ha högre klocka, och längre pipe, men de måste bli effektivare. Ett lösning skulle vara tristate cpu'er, inte som dagens, ja/nej, altso 1/0, utan ja/kanske/nej. det fanns prototyper, som uppvisat häppnadsväckande resultat, för 5-10 år sedan, men ingen av de ledande tillverkarna var intresserade, och såvitt jag vet självdog det pga bristande ekonomi. Självklart är dock en sådan cpu långt från x86 kompitabel.

grundpoängen är ju att oavsett hur många cores de än stoppar in i en cpu, måste de öka effektiviteten, och därmed prestandan även i de ensama enheterna, förr eller senare, och det vore för hemma användarna, lämpligare att göra det förr, isället för senare. Om de paralellt med det säljer server cpu'er med dual, quad, 8-way osv konfigurationer, skule jag bara jubla, och önska mig desamma. men jag vill fortfarande ha valet att kunna köra en ny singelcore.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Bom, jag tror du missförstod, Jag menade att en multicore med Numa, HT och HTT hade varit väldigt intressant i många driftsituationer, då det hade gjort allting så mycket mindre... varmen måste klart tas om hand, men 4'a quads i en 3U enhet, är klart enklare att hantera än ett helt skåp motsvarande beräkningskraft, och flexibilitet.

Det är snarast en självklarhet att en singelcore inte kan ersätta en dual, oavsett om det är dual core, eller dual cpu, med skilda cores, poängen är att genomsnitts användaren behöver inte den paralella kraften, och att sitta och försöka dela upp en genomsnitsanvändares cpu belastning på flertrådiga applikationer, är bara löjligt. Det ända standard hemmanvändare gör som har nån nytta av det, är spel, och encoding.

Att det sen finns folk som är avikande, en del av oss kanske ställer till det så att vi använder mer, men vi vill oftast ha mycket kraft till 1 sak, alternativt så sitter vi o drömmer om dual, och quadsystem, som vi helst ska klocka skiten ur ovanpå allting annat.

problemet med att göra som de gör nu, är att det leder ingen stans, förr eller senare måste de åter igen börja göra cpu'erna effektivare, de måste inte ha högre klocka, och längre pipe, men de måste bli effektivare. Ett lösning skulle vara tristate cpu'er, inte som dagens, ja/nej, altso 1/0, utan ja/kanske/nej. det fanns prototyper, som uppvisat häppnadsväckande resultat, för 5-10 år sedan, men ingen av de ledande tillverkarna var intresserade, och såvitt jag vet självdog det pga bristande ekonomi. Självklart är dock en sådan cpu långt från x86 kompitabel.

grundpoängen är ju att oavsett hur många cores de än stoppar in i en cpu, måste de öka effektiviteten, och därmed prestandan även i de ensama enheterna, förr eller senare, och det vore för hemma användarna, lämpligare att göra det förr, isället för senare. Om de paralellt med det säljer server cpu'er med dual, quad, 8-way osv konfigurationer, skule jag bara jubla, och önska mig desamma. men jag vill fortfarande ha valet att kunna köra en ny singelcore.

B!

Jag reagerade mest på att jag såg att du nämnde HT som jag har för mig om att du brukar hylla som en viktig hörnsten. Jag har själv aldrig upplevt HT som någon större grej vare sig i min hemmadator eller jobbdator och i vissa fall så kan HT till och med vara en nackdel som gör att datorn funkar bättre om jag stänger av HT.

Jag håller med dig när det gäller dual cores och att vi än så länge inte ser någon större nytta av det för de flesta hemmaanvändare och det är ändå färre hemmaanvändare som har nytta av quad core. Det måste fram något nytt och det kommer att ta ett antal år innan vi vet mera skulle jag tro. Tills dess får vi nöja oss med småförbättringar och optimeringar av nuvarande lösningar och små hopp i ökade frekvenser vare sig det gäller singel core eller multi core.

Permalänk
Medlem

Äntligen verkar de förstå att allt under 333MHz/1333 är på tok för slött för DDR2, asynkront gör ju ingen nytta när bussen begränsar, nu kanske de får vettig minnesprestanda istället.