Sapphire Radeon X1800 XL testad

Permalänk
Melding Plague

Sapphire Radeon X1800 XL testad

<font style="font-size: 10pt"><b>Sapphire Radeon X1800 XL testad</b></font> <small class="small">fredag 25 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.techspot.com/reviews/hardware/sapphire_radeonx1800..." target="_blank">TechSpot</a> har recenserat Sapphires version av Radeon X1800 XL i ett produkttest som både handlar om Radeon X1800 XL som grafikkortstyp och Sapphires version som modell. Detta är speciellt intressant då Radeon X1800 XL till skillnad från Radeon X1800 XT är ett grafikkort som många faktiskt har råd med. Intressant läsning som visar både brister och fördelar med grafikkortet. Citatet nedan är talande.
<br />
<br /><i>The performance of the Sapphire Radeon X1800XL is not quite as compelling as I had hoped, to say the least. While the ability to still render over 100fps at 1600x1200 in Unreal with 6xAA/16xAF enabled is simply amazing, there were a few games that delivered disappointing results. Possibly the biggest disappointment was the Battlefield 2 results; here the Radeon X1800XL was barely faster than its predecessor.</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://www.techspot.com/reviews/hardware/sapphire_radeonx1800..." target="_blank">TechSpot</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

X1800XL krossade ju 7800gtx i de flesta tester när de maxade ögongodiset!
får man upp minnena 500 mhz så måste kortet vara riktigt underbart!

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk

skit test. stämmer ju inte för fem öre.!

tror man på detta får man ju va..

'"krossar"" LOL, asså ESS landa lite på jorden och tänk efter lite.. fattar du väl själv att det är nåt skumt med testet ??? X1800xt kan jag tänka mig är så eler bättre men XL var ju bara en överdrift asså.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag litar på dessa test fullständigt. Nvidia drar ifrån utan ögongodis och ATI med. Dessutom är det ÄNTLIGEN ett test med 5.10, vilket visar skillnaden från beta-versionerna. Och hellre tror jag då på testet, än A.N´doja

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk

där står inget om vilka drivisar nvidia använder ??

detta testet är dock inte troligt för fem öre som skrevet.

väntar på att sweclockers ska få tag i båda korten sen så.. för detta är bullshit.

viist det blev en stor boost med 5.10 drivers, men lika stor boost gjorde nvidia med sina 81.94 kontra 81.95 i vissa spel dock inte alla sååå.. sen tomb raider ?? hahahaha

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nu blir man lycklig när man för 1 vecka sedan beställde ett Connect3d x1800xl för ynka 3011:-
:D:D:D men de skiljer nog inte mycket mellan sapphires å connect3ds kort ändå :D:D:D

Permalänk

xD haha hoppas du får de te å prestera bra då!

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Det finns eventuellt en faktor som kan gynna detta kort. Överklockbarhet. Tänk på att ATI fick problem med "current leakage" vid XT hastigheter med detta kort. Det borde väl kunna motverkas med bra kylning i viss mån. Vidare kan man hoppas att somliga tillverkare kör på 1,6ns (EDIT. testexemplaret hade underklockade 1,4ns minnen!, verkar vara ett underkänt X1800XT kort) minnen i 500MHz.

Annars är kortet inte intressant alls för 4000kr.

EDIT. Nån borde pröva att flasha ett XL till ett XT och sen eventullet klocka ner core litegrann om de inte har grym kylning på.

Permalänk
Medlem

såg najs ut för ATi för en gångs skull, roligt att mitt kort (850xt pe) va me å nosade

och sen tomb raider? hehe

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

Det är nåt som inte stämmer....

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Nu blir man lycklig när man för 1 vecka sedan beställde ett Connect3d x1800xl för ynka 3011:-
:D:D:D men de skiljer nog inte mycket mellan sapphires å connect3ds kort ändå :D:D:D

You lucky bastard!:D Jag beställde från datorhandeln.se för ungefär samma pris när de hade 5 i lager. Men sen 3 dagar senare fick jag ett mail där de sa att alla var slut i lagret och att de förmodligen inte skulle få in fler. Sen läser jag dagen efter att en kille här på forumet är några mhz ifrån att köra coren i XT hastighet med orginal kylaren, och minnen har han redan klockat över XT fart.

Tyckte testet var bra, ungefär vad alla nyare tester visat. Med ögongodis på så är ATI oftast snabbare. Men jag fattar fortfarande inte varför priserna varit så konstiga i Sverige för XL korten, för 2 veckor sedan fick man det billigaste kortet för 3011 kr nu är det billigaste 3300 (MSI) sen hoppar det till 3700 (Sapphire)för nästa kort. Nåväl de är iaf billigare än 7800GT som det ska tävla emot.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är nåt som inte stämmer....

Vad menar du? Den alarmerande tempen som det verkar som eller?

Dåligt att dom har höjt priset >:/.

Hmm självaste konstruktionen och hans objektiva sätt att kritisera X18XL är inte så bra anser jag. Om nån borde kritiseras så är det ATI(tid) och inte produkten så värst. Föredrar fakta. Synda att han inte kunde kolla hur långt han kunde Överklocka den :/.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket imponerad av x1800xl. Såg att x1800xl vann över 7800gtx i doom3 (med all AA/AF på). Lite coolt då nvidia brukar vara bäst i doom3 - innan r520 alltså. Tror nog att Doom3, som tycker om minnesbandbredd, gillar r520:s effektiva minneskontroller.

Tycker 7800gt börjar luta åt ett dåligt köp - jämfört med x1800xl iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
där står inget om vilka drivisar nvidia använder ??

detta testet är dock inte troligt för fem öre som skrevet.

väntar på att sweclockers ska få tag i båda korten sen så.. för detta är bullshit.

viist det blev en stor boost med 5.10 drivers, men lika stor boost gjorde nvidia med sina 81.94 kontra 81.95 i vissa spel dock inte alla sååå.. sen tomb raider ?? hahahaha

De använde Nvidias Forceware 81.85 och ATI Catalyst 5.10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
De använde Nvidias Forceware 81.85 och ATI Catalyst 5.10 så de är de nyaste verisionerna.

De kanske de var när testet gjordes men nu är de nyaster drivisarna Catalyst 5.11 och forceware 8.95 .

Annars tror jag att recensionen är ok , ati har bara börjat få ut vettiga drivisar till x1000 serien . Men swec har skrivt tidigare att ati slår nvida i doom3 med de nya drivisarna så det borde inte vara nån nyhet tycker man . Hur som helst så verkar x1800xl vara ett bättre köp än ett 7800gt iaf , men inte så mycket att det motvierar ett byte

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Vad menar du?

Prestandan på XL och XT.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av demonclaw
De kanske de var när testet gjordes men nu är de nyaster drivisarna Catalyst 5.11 och forceware 8.95 .

Annars tror jag att recensionen är ok , ati har bara börjat få ut vettiga drivisar till x1000 serien . Men swec har skrivt tidigare att ati slår nvida i doom3 med de nya drivisarna så det borde inte vara nån nyhet tycker man . Hur som helst så verkar x1800xl vara ett bättre köp än ett 7800gt iaf , men inte så mycket att det motvierar ett byte

obs skrev fel innan my bad...

Permalänk
Avstängd

men woooow fan vad bra ati korten är.
men nvidia spöar skiten ur ati med gtx (512mb) i sli:) hoppas jag iallfall.

och så är ju nvidias kort bra mycket gamlare än ati korten!

Permalänk

Nice ATI!

Visa signatur

Snöskotermeganörd

Permalänk
Medlem

Det här kortet var väl för fan inte bra?
Och vad är det som är lurt med testerna, ah...haha förutom TombRaider då testet då.

Permalänk

asså här sitter ni och skriver en massa utan att tänka på testet för fem öre utan bara att xl kortet "krossade" gtx vilket inte funkar så. och ingen verkar bry sig ?:S eller tycker nåt är skumt jo "datanusse"

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

NVIDIA Forceware 81.85
ATI Catalyst 5.10

står det på sidan "dojan", lär dig bläddra så kommer det fram.

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
asså här sitter ni och skriver en massa utan att tänka på testet för fem öre utan bara att xl kortet "krossade" gtx vilket inte funkar så. och ingen verkar bry sig ?:S eller tycker nåt är skumt jo "datanusse"

"HOST" Nvidia fan

Permalänk

en fråga bara
när det jämförs ATI vs Nvidia i tester osv.

så börjas det prata om krossa det sämre än det osv.

ingen som längre pratar om korten i sig bara att ditt o datt är bättre hit o dit men korten i siga då ja förstår fök har svåt att köpa graffe idag då det snackas dittan o dattan när jag köpte mitt 9800PRO 2004 nån gång så fick man jävulska bra tips men nu nu förstår inte ens jag vilket fabrikat av Nvidia som föreslås eller ATI bara att den krossar det hit o dit

det är inte lätt o veta mycke om kortet i sig då

men men

ha de så bra får söka råd annans vart

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kong
NVIDIA Forceware 81.85
ATI Catalyst 5.10

81.85 ??? fel då ju,, dom ska ju köra 81.95 isf. men detta spelar ingen roll för testet stämmer inte och jag är ganska 100, ni ska själva få sen när Sweclockers gör testerna själva:D

för detta är uppenbart att nån något är fifflat med testerna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
"HOST" Nvidia fan

"HOST" Naiv

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
81.85 ??? fel då ju,, dom ska ju köra 81.95 isf. men detta spelar ingen roll för testet stämmer inte och jag är ganska 100, ni ska själva få sen när Sweclockers gör testerna själva:D

för detta är uppenbart att nån något är fifflat med testerna.

De har bara använt äldre Nvidia drivrutiner. Resultaten som X1800Xl får stämmer. sen kan man ju alltid jämföra med andra tester med Nvidias 81.95

Permalänk

mm för då är de ju inte rätt att testa med Atis nyaste drivisar och nvidias gamla då nvidia gjorde ett stort lyft med dom nya drivisarna också så..

jo men kolla fps på dom här speltesterna stämme rju inte för fem öre. tittar man på andatec eller vad dom hete eller Xlabs så är det helt andra fps gämfört med detta testet och samma spel då såklart "dock inte tomb raider"

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
mm för då är de ju inte rätt att testa med Atis nyaste drivisar och nvidias gamla då nvidia gjorde ett stort lyft med dom nya drivisarna också så..

jo men kolla fps på dom här speltesterna stämme rju inte för fem öre. tittar man på andatec eller vad dom hete eller Xlabs så är det helt andra fps gämfört med detta testet och samma spel då såklart "dock inte tomb raider"

Forceware 81.85 och catalyst 5.10 kom nästan samtidigt så det är inget fel med det . Fast ska de köra med 81.95 ska de även köra med catalyst 5.11 som oxå har många prestanda förbättringar där ati även slår nvidia i quake4 .

http://www.firingsquad.com/hardware/quake_4_high-end_performa... 5.11 drivisarna

Och de körde med 5.9 på xbitlabs testet . Så sluta vara en fanboy , Ere verkligen så svårt att acceptera att ati fått ut bra drivisar till sina nya kort nu som många har skrivit länge om nu ?

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk

ne absolut inte, men glöm att XL kortet ska "krossa/spöa" gtx över huvudtaget.. dessutom på Xbitlabs så sure ati hade 5.9 men tror du nvidia hade mycket mer nyare eller ???. dessutom vart xl kortet fett krossat med 50% i dom flästa spelen, gt låg ju före så du menar att med 5.10 drivisarna så skulle XL ligga före gtx helt plötsligt bara så där med 50 fps mer i alla spel ??. glöm de pojk

jag är lika mycket fan boy som du är så..

sen har jag 3 stycken ati kort men bara 1 nvidia så vart vill du komma ??

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.