Nexenta OS (Elatte) Alpha 1 released

Permalänk
Medlem

Nexenta OS (Elatte) Alpha 1 released

Från en av de Ubuntusiak mailinglistorna jag sitter på fick jag nyligen ner följande brev:

Citat:

Nexenta OS (elatte) Alpha 1 is now available for download at:

http://www.gnusolaris.org

This release contains 6 ISO images: LiveCD, InstallCD, and 4 SourceCDs.

Features:

* OpenSolaris kernel build #27 (non-debug).
* Xorg 6.8.2-77, substantially revamped and fixed to auto-detect hardware
and configure itself.
* More network drivers.
* 23 bugs fixed and features added since the pre-alpha (11/07) release.
* 90 new packages added.

Thanks!
Nexenta Team.

Några tankar om det?

Själv känner jag mig skeptisk till det i nuläget då OpenSolaris inte är alls lika kännt som Linux, och jag vet inte riktigt vad det är för skillnader och så. Funderar dock på att slänga in en tripple-boot.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Solaris 10 x86 finns att få tag på skulle jag satsa på det istället för detta. Det är lite mer utvecklat...
Även fast det skulle vara kul att testa detta också, men ska man ge sig på Solaris kan man ju lika gärna ge sig på Suns Solaris.

OpenSolaris kanske inte är så känt. Men Solaris är ett riktigt stort OS. Ska du köra filserver , webserver eller sql-server är Solaris alltid något som ligger väldigt högt upp i prestanda bland annat.

Borde inte denna tråd ligga i *nix?

Permalänk
Hedersmedlem

*flyttad*

Rapportera istället för att PMa om det inte är något som rör just den moderatorn

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Trojan1313: tips, använd rapporteringsfunktionen istället för PM:a.

Edit: lite sen

Permalänk

Hmm använder den synaptic? Kan man t.o.m. köra apt-get?
Gäller det alla Solaris eller bara just denna?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Med tanke på att Solaris 10 x86 finns att få tag på skulle jag satsa på det istället för detta. Det är lite mer utvecklat...
Även fast det skulle vara kul att testa detta också, men ska man ge sig på Solaris kan man ju lika gärna ge sig på Suns Solaris.

OpenSolaris kanske inte är så känt. Men Solaris är ett riktigt stort OS. Ska du köra filserver , webserver eller sql-server är Solaris alltid något som ligger väldigt högt upp i prestanda bland annat.

Borde inte denna tråd ligga i *nix?

Vitsen med Nexenta verkar ju vara att den ska kunna använda Gnu-grejer, eller har jag fel? Detta kan väl inte vanliga Solaris använda?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Vitsen med Nexenta verkar ju vara att den ska kunna använda Gnu-grejer, eller har jag fel? Detta kan väl inte vanliga Solaris använda?

http://www.sun.com/software/linux/compatibility/lxrun/

Permalänk
Medlem
Citat:

Är Suns Solaris ett färdigt desktop-system då? Eller är det endast till för att vara server?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Är Suns Solaris ett färdigt desktop-system då? Eller är det endast till för att vara server?

Jag sitter framför ett solarissystem och jobbar varje dag. Inte särskillt modernt, men det går.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Är Suns Solaris ett färdigt desktop-system då? Eller är det endast till för att vara server?

Det är för desktop och server. Som det mesta inom *nixvärlden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag sitter framför ett solarissystem och jobbar varje dag. Inte särskillt modernt, men det går.

Samma sak här, jag känner dock inte att det saknar något jag behöver. Jag kör i och för sig fluxbox, och om jag vore tvungen att köra CDE skulle jag nog inte vara lika glad...

CDE ger mig mardrömmar...

(men de har ju gått över till gnome nu)

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Samma sak här, jag känner dock inte att det saknar något jag behöver. Jag kör i och för sig fluxbox, och om jag vore tvungen att köra CDE skulle jag nog inte vara lika glad...

CDE ger mig mardrömmar...

(men de har ju gått över till gnome nu)

Isåfall måste du vara lycklig. Jag plågas med CDE på en sunrayburk. Gnome finns visserligen som ett alternativ, men det fungerar i 15 minuter utan låsning om man har tur.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Man måste inte köra CDE bara för att man kör Solaris som sagt. Gnome är ju precis som Gnome är i alla andra system.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Man måste inte köra CDE bara för att man kör Solaris som sagt. Gnome är ju precis som Gnome är i alla andra system.

Har aldrig upplevt att Gnome skulle vara likadant på Solaris som på Linux/BSD. På Solaris är det grymmt instabilt och "knasigt". Det är i alla fall upplevelsen man får med Solaris-burkarna på KTH Nada...

Permalänk
Medlem

På LiTH i Linköping fungerar Gnome felfritt på Solaris-datorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Isåfall måste du vara lycklig. Jag plågas med CDE på en sunrayburk. Gnome finns visserligen som ett alternativ, men det fungerar i 15 minuter utan låsning om man har tur.

Jag har liknande problem med Gnome under Solaris, även om det för mig inte varit så illa att det låst sig efter 15 minuter. Jag trivs rätt bra med fluxbox under solaris, lite buggar relaterade till tangentbordslayouten bara och att jag ibland får mystiska färgeffekter pga någon bisarr interaktion mellan det kassa grafikkortet, X-servern och fluxbox theme-system.

På det hela taget är jag nöjd, jag skulle dock vilja ha en sunrayburk istället för min Ultra 1:a. Kan vi inte byta?

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Har aldrig upplevt att Gnome skulle vara likadant på Solaris som på Linux/BSD. På Solaris är det grymmt instabilt och "knasigt". Det är i alla fall upplevelsen man får med Solaris-burkarna på KTH Nada...

Det är nog större fel på de som confar de burkarna än systemet i sig.
Att säga att något är instabilt när man har sysadmins som inte kan få det stabilt verkar det vara något annat problem.
Med tanke på att Solaris 10 levereras med Gnome så är garanterat fungerande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det är nog större fel på de som confar de burkarna än systemet i sig.
Att säga att något är instabilt när man har sysadmins som inte kan få det stabilt verkar det vara något annat problem.
Med tanke på att Solaris 10 levereras med Gnome så är garanterat fungerande.

Det beror ju lite på vilken version av Solaris man kör också, om jag minns rätt är det först Solaris 10 som skeppas med Gnome. Vi kör solaris 9 (SunOS 5.9) och det kommer säkert att bli bättre när vi går över till 10:an.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Jag har liknande problem med Gnome under Solaris, även om det för mig inte varit så illa att det låst sig efter 15 minuter. Jag trivs rätt bra med fluxbox under solaris, lite buggar relaterade till tangentbordslayouten bara och att jag ibland får mystiska färgeffekter pga någon bisarr interaktion mellan det kassa grafikkortet, X-servern och fluxbox theme-system.

På det hela taget är jag nöjd, jag skulle dock vilja ha en sunrayburk istället för min Ultra 1:a. Kan vi inte byta?

Visst kan vi byta, jag ska bara stjäla sunrayarna från universitetet först.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.