Permalänk
Medlem

apt-get program

hej,
har precis fått debian att fungera. provade det för något år sedan också och då hade jag ett program som gör att man kan installera .deb filer grafiskt i x window men jag har glömt namnet på programmet. så nu undrar jag om någon vet vad det heter?

Permalänk
Medlem

http://www.debian.org/doc/manuals/apt-howto/ch-sourcehandling...

# dpkg -i whatever.deb

Kör själv inte debain så jag vet inte exakt om detta stämmer.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk

Synaptic?

Permalänk
Medlem

det kanske det är... ska kolla

Permalänk
Medlem

Synaptic heter det i Ubuntu. Kan säkert vara samma i Debian.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Synaptic finns i Debian.

Visa signatur
Permalänk

Varför inte bara köra en terminal och skriva apt-get install program? Då slipper man ju ett program som bara fungerar som front-end och tar upp plats

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

därför att jag tycker det är trevligt att se alla program grafiskt. jag vet inte riktigt vad det finns för program som kan behövas till linux eftersom jag är ganska ny på linux därför är det bra att ha dem framför sig... dock har jag inte fått synaptic att fungera... har kört "apt-get install synaptic" och då har det installerat synaptic men det går inte att starta. står "kan inte starta post - Detaljer: Failed to execute child process "gksu" (Filen eller katalogen finns inte)" när jag försöker starta det i gnome.. behöver man installera något mer för att få det att fungera? det enda jag har installerat förutom bassystemet är x-window-system-core, gnome-core och mozilla-firefox...

Edit: lyckades få det att fungera med "apt-get install gksu"

Permalänk

Det fina med apt-get är att den ska säga till vad som behövs av programmet och fråga om du vill lägga till det till installationen.

För att söka efter olika program så kan du också använda: apt-cache search program som då kommer kolla i paketnamn och beskrivning av paket för att hitta det du vill ha.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

jo, men tycker ändå synaptic är mkt fint program. blir så smidigt då...