Hur står det till med IT-politiken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
frågan är hur du gör backups då.. fet bandstation?

Bakup har jag devils på det vicktigaste. Men annser personligen att en välskött server även om den inte kör nån form av raid är säker nog. Övervakar konstant mina diskar efter potensiela fel och har bytt ett par stycken diskar utan dataförlust under dess livstid på 5 år hitils. Ända datan jag förlorat var på en disk som bran upp pga elfel men delvis mitt fel så kune lika gärna råkat älda upp bandstationen. Hade vart typ lika menigsfult med bakup då eller inte. Nästkommande filserver jag planerar kommer köra raid5 med 1-2 diskar i reserv så den kommer vara betydligt säkrare. Personligen föstår jag inte hur folk lyckas paja diskar. Jag själv har 25st+ i drift för gämnan å har bara haft ett par haverier senaste 5 åren. En bra PSU, bra kylning och framföralt gämna driftstempraturer och sedan se till att hålla sig från modeler man vet kan ha problem så brukar dom kunna rulla i 3-5 år utan problem 24/7.

Många CD skivor mm som är 3-5 år eller mer jag plockat fram av deverse fabrikat trots att dom knapt vart använda har föråldrats bortom all räddning. En disk håller minst lika bra. Sedan håller jag en viss bakup mellan datorerna med på det vicktigaste. Har totalt nästan 5Tb disk så räcker å blir över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Bakup har jag devils på det vicktigaste. Men annser personligen att en välskött server även om den inte kör nån form av raid är säker nog. Övervakar konstant mina diskar efter potensiela fel och har bytt ett par stycken diskar utan dataförlust under dess livstid på 5 år hitils. Ända datan jag förlorat var på en disk som bran upp pga elfel men delvis mitt fel så kune lika gärna råkat älda upp bandstationen. Hade vart typ lika menigsfult med bakup då eller inte. Nästkommande filserver jag planerar kommer köra raid5 med 1-2 diskar i reserv så den kommer vara betydligt säkrare. Personligen föstår jag inte hur folk lyckas paja diskar. Jag själv har 25st+ i drift för gämnan å har bara haft ett par haverier senaste 5 åren. En bra PSU, bra kylning och framföralt gämna driftstempraturer och sedan se till att hålla sig från modeler man vet kan ha problem så brukar dom kunna rulla i 3-5 år utan problem 24/7.

Många CD skivor mm som är 3-5 år eller mer jag plockat fram av deverse fabrikat trots att dom knapt vart använda har föråldrats bortom all räddning. En disk håller minst lika bra. Sedan håller jag en viss bakup mellan datorerna med på det vicktigaste. Har totalt nästan 5Tb disk så räcker å blir över.

Ok, alla är vi ju olika och har olika behov.
Själv bor jag ju inte i nån serverhall direkt, utan ett 25-pack dvd för ca 145:- täcker än så länge lätt mina behov för datalagring/år. De filer som jag anser vara särskilt viktiga gör jag backup på ca en gång i halvåret. Då bränner jag om den gamla bakupen så att den hamnar tillsammans de nya viktiga filerna.

Fast jag måste erkänna att man nästan blir lite nyfiken på vad det kan vara för grejjer som tar upp nästan 5Tb disk?

Permalänk
Avstängd

Inte är det bokföring och e-jaylåter ivf

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Är inte kassetersättningen ett pyramidspel?
Det är olagligt i Sverige.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Är inte kassetersättningen ett pyramidspel?
Det är olagligt i Sverige.

Min personliga åsickt är att piratkopierig är olaglig men appsolut inte mer olaglig än dom medel som används för att sätta dit piraterna. I min mening Ont mot Ont. Fugnerar inte i pracktiken blir bara en massa tjafs om vems fel allt är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Min personliga åsickt är att piratkopierig är olaglig men appsolut inte mer olaglig än dom medel som används för att sätta dit piraterna. I min mening Ont mot Ont. Fugnerar inte i pracktiken blir bara en massa tjafs om vems fel allt är.

Där satt den!

Permalänk
Medlem

STIM nämns i artikelintroduktionen. En lite lustig sak angående det är att en bekant till mig som jobbar för STIM nämnde lite allmännt för mig att han skulle vilja se en speciell intervju ur ett amerikanskt program med en filmmakare. Då ombordgick jag på DC++ och hittade den. I det hänseendet spred fildelningsprogrammet kultur som ej fanns att köpa.

Angående debatten i övrigt vill jag nämna att många pirater är ungdomar i gymnasieåldern, andra liksom jag är lite äldre men har inte medel att köpa dyra skivor att lagerföra när det dessutom är smidigare att ha det på en hårddisk.

Jag förstår svårigheterna att stifta lagar för informationsteknologi när tekniken är så föränderlig. Film/musik- branschens eventuella problem kommer ur att deras utbud och försäljningskanaler inte räcker till. Det visar sig att det inte håller för evigt att marknadsföra popmusik på MTV och sen sälja popskivorna i skivaffärer. Det har blivit mycket trevligare numera att titta på film hemma med HD/DVD kvalité än att gå till biografen, produkterna är tyvärr osmidiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Vad menas med värre? Dödstraff eller?

Tänkte på det jag med..fy fan av sjukt isåfall.

"Fildelare är terrorister och ska få fängelse eller ofantligt stora böter så dom inte klarar av att leva ens"

Snacka om att det här är på väg att gå överstyr :/

Snart blir det ju svårt att bevisa att antalet sålda skivor i affärer minskar p.g.a. piratkopiering, när t.ex. lagliga tjänster sim iTunes säljer musik utav bara helvete..säljer ju mer en dubbelt så mkt som 2 av dom störa skivförsäljarna i USA stod ju i en artikel på Aftonbladet (shh ;P).

Vi får la se vart detta leder, förhoppningsvis kommer några vettiga personer och sätter stopp för hela skiten.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
DVD+-RW är ju svindyrt iaf. Har dock inte koll på vad det kostar Men kassettavgiften, gäller den för all digal lagringsmedia?

Svindyrt? vad snackar du om...
Bor du på gatan eller?

En bra DVD+RW skiva går på en 20kr

Vad tycker du är lagom pris för en DVD-R,, 25 öre eller?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Svindyrt? vad snackar du om...
Bor du på gatan eller?

En bra DVD+RW skiva går på en 20kr

Vad tycker du är lagom pris för en DVD-R,, 25 öre eller?

Haha, nej inte direkt. Men i mängder blir det ju en del. Men okej, det var inte dyrt Kör USB-minne istället, annars gigalan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

alla kan väl bara tvärstanna att piratkopiera, då är väl problemet ur vägen?
om jag skulle piratkopierat skulle jag lätt stå ut 6 månader...
detta medför givetvis att man inte markant skulle öka sina inköpsvanor, så att de märkar att avslyssning inte är befogat.

Permalänk
Medlem

alla kan väl bara tvärstanna att piratkopiera, då är väl problemet ur vägen?
om jag skulle piratkopierat skulle jag lätt stå ut 6 månader...
detta medför givetvis att man inte markant skulle öka sina inköpsvanor, så att de märkar att avslyssning inte är befogat.

eller kan man inte starta ett eget företag och skapa ett nytt internet som man själv äger och bestämmer över?

Permalänk

Om priserna inte hade varit så överdriva så hade folk kanske kostat på sig och köpt mer film/musik på ställen som cdon där man köpa - tanka hem.