Nästa Mac Mini tar över vardagsrummet?

Permalänk
Melding Plague

Nästa Mac Mini tar över vardagsrummet?

<font style="font-size: 10pt"><b>Nästa Mac Mini tar över vardagsrummet?</b></font> <small class="small">tisdag 29 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Ryktessidan <a href="http://www.thinksecret.com/news/0511macmini2.html" target= "_blank">Think Secret</a> har fått information om att nästa generations Mac Mini kommer att bli en ”digital hubb”. Den skall förses med en Intel-processor och med Front Row 2.0 och DVR-möjligheter enligt Think Secret. Den kommer också ha en inbyggd Ipod-docka, en idé som fanns med när den nuvarande Mac Minin utvecklades men som sedan försvann.
<br />
<br />Vilken processor som kommer användas är inte känt, men datorn skall lanseras vid Macworld Expo San Fransisco skriver Think Secret vidare. Det är också okänt om Apple kommer att börja använda 3,5" hårddiskar för att kunna erbjuda större lagringsmöjligheter som en sådan dator skulle behöva.
<br />
<br /><i>” Specifics surrounding Front Row 2.0 and Apple's DVR application are limited at this point, although sources with knowledge of the project have dubbed the latter a "TiVo-killer." The moniker might not be without some bias, however, as sources report that talks of an Apple-TiVo deal recently fizzled, prompting TiVo to independently announce this month that it will soon offer customers the ability to copy stored content to a video iPod.”</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

3,5" diskar..
Det betyder att datorn måste bli större samt att den avger mer värme och det värsta. De låter mer.

Men men. De kan nog bli bra ändå.

Permalänk

Men ska man börja lagra ordentligt med filmer/musik/foton så lär man behöva en större disk.
3.5" är väl billigare också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Men ska man börja lagra ordentligt med filmer/musik/foton så lär man behöva en större disk.
3.5" är väl billigare också.

Nja, varför ska du lagra filmerna/musiken på HTPCn... Det har man ju en filserver i källaren till.

Permalänk

Om denna kommer i lagom peng så är jag sugen på den, fast då vill jag hellre ha en liten hårddisk i Mac:en och streama allt ifrån en server. Då får det lov att vara bra stöd för det också.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Nja, varför ska du lagra filmerna/musiken på HTPCn... Det har man ju en filserver i källaren till.

mjo, det känns ju som en naturlig lösning för oss mer nördiga användare. men för den "vanlige" hemanvändaren som är sugen på en mac i vardagsrummet är det väl knappast aktuellt med en filserver i källaren. då är det nödvändigt med mer hårddiskutrymme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nahoj
mjo, det känns ju som en naturlig lösning för oss mer nördiga användare. men för den "vanlige" hemanvändaren som är sugen på en mac i vardagsrummet är det väl knappast aktuellt med en filserver i källaren. då är det nödvändigt med mer hårddiskutrymme.

Se inte ner på de vanliga macanvändarna nu
Tänk på att de vanliga användarna inte fyller en 80GB disk heller särskillt snabbt

Permalänk

Bra, precis som jag trodde så förstår dom att det stora med Mac Mini är att göra den till HTPC. Billig, liten och snygg.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Se inte ner på de vanliga macanvändarna nu
Tänk på att de vanliga användarna inte fyller en 80GB disk heller särskillt snabbt

varför inte, om minin går att använda som en dvr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nahoj
varför inte, om minin går att använda som en dvr?

Visst, det är inget fel på att minin kommer ha större HDD, men små tysta datorer förblir små tysta datorer med 2,5" diskar
Men man får tycka olika.

Permalänk
Medlem

Än så länge har ju Apple missat "HTPC tåget" - så det är ju hög tid att hoppa på det nu.

Undra om nästa version av Mac OS X innehåller HTPC funktioner ? (likt Windows Media Center)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Än så länge har ju Apple missat "HTPC tåget" - så det är ju hög tid att hoppa på det nu.

Undra om nästa version av Mac OS X innehåller HTPC funktioner ? (likt Windows Media Center)

Front row?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h_enke_trollis
Front row?

Just det , glömde nästan det - men det kom väl ganska nyligen va ?

Det som uppenbarligen saknas är TV-funktioner - något som kommer med nästa Mac Mini ?

Permalänk

Mjaa, hoppas svenska Apple kommer ha funktion att man kan köpa till ett tv-kort.

Synd att det inte verkar finnas några moderkort med inbyggda tv-kort? (Finns det några alls? Alltså i PC-världen d.vs.).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Synd att det inte verkar finnas några moderkort med inbyggda tv-kort? (Finns det några alls? Alltså i PC-världen d.vs.).

Nope.

Problemet är att det finns väldigt många olika varianter:

Analog-TV eller Digital-TV ?

Digital-TV: DVB-T (marksänd), DVB-C (kabel) och DVB-S (Sattelit)

Dessutom måste man ha en kortläsare om man ska kunna ta betalkanaler...

Om det nu skapas ett digital-TV kort som klarar alla 3 varianter skulle det vara möjligt att bygga in det på moderkortet - men det finns inte i nuläget.

Permalänk
Medlem

Går utmärkt att använda slimma extarna HD chassin via FireWire för ev. extra utrymme.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Nope.

Problemet är att det finns väldigt många olika varianter:

Analog-TV eller Digital-TV ?

Digital-TV: DVB-T (marksänd), DVB-C (kabel) och DVB-S (Sattelit)

Dessutom måste man ha en kortläsare om man ska kunna ta betalkanaler...

Om det nu skapas ett digital-TV kort som klarar alla 3 varianter skulle det vara möjligt att bygga in det på moderkortet - men det finns inte i nuläget.

Någon som vet varför det inte går att bygga ihop alla dessa tekniker i ett kort? Vad är det som gör det tekniskt omöjligt?

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
Någon som vet varför det inte går att bygga ihop alla dessa tekniker i ett kort? Vad är det som gör det tekniskt omöjligt?

Priset, det skulle bli en jävla stor modul dessutom.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Priset, det skulle bli en jävla stor modul dessutom.

Ja, självklart så borde det väl GÅ att ha alla tre tekniker, som du säger, i en stor modul. Det jag menar är varför det inte går att ha allt i samma modul, för jag kan tycka att det inte bör vara så stor skillnad mellan de olika teknikerna, att man borde kunna lösa det på ett enkelt sätt. Fast jag är inte så insatt...

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Än så länge har ju Apple missat "HTPC tåget" - så det är ju hög tid att hoppa på det nu.

Undra om nästa version av Mac OS X innehåller HTPC funktioner ? (likt Windows Media Center)

Och FrontRow 2 kommer tydligen i januari, då med tv stöd och allt annat man kan sakna..

Visa signatur

Eat your greens kids