AGEIA:s PhysX försenat

Permalänk
Melding Plague

AGEIA:s PhysX försenat

<font style="font-size: 10pt"><b>AGEIA:s PhysX försenat</b></font> <small class="small">tisdag 29 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
Företaget AGEIA, utvecklarna av det första instickskortet för fysik, tycks vänta med att lansera det nya chippet och korten på marknaden. ASUS och BFGTechnologies som ska vara de första att använda sig av den nya teknologin skulle tydligen ha börjat sälja kort med chippet sista kvartalet detta år. Dock finns det ännu inte några indikationer på att dessa kommer att dyka upp i företagens sortiment.
<br />
<br />AGEIA själva har inte heller tillkännagivit några spel eller andra applikationer som använder sig av PhysX. Troligtvis är det nu istället februari 2006 då man kan förvänta sig att de nya korten finns på marknaden. Lanseringspriset kommer att ligga på mellan 249 och 299 dollar.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/display/2005112819545..." target="_blank" >X-bit Labs.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kommer iaf att köpa för skojs skull

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Ja 249 till 299$ är ganska kul

Permalänk
Medlem

Gamla nyheter...

Alltid problematiskt det här med hönan-ägget-effekten med nya typer av produkter. De skulle kanske behöva släppa kortet samtidigt som något "stort" spel, eller iaf samtidigt som någon patch till något stort spel.
Första Voodoo-kortet släpptes väl i princip specialgjort för Quake har jag för mig. Carmack dikterade exakt vad han ville ha från APIt (Glide) och 3dfx rättade sig efter det. Sen fick alla andra rätta sig efter det oxo.

Permalänk
Medlem

Om detta nu kommer och sen kanske ett AI-kort.. vad ska man ha CPUn till?

jag tycker det är hela grejjen med CPUn ju..man kan lägga alla pengar på ett ställe och få mycket utav det vad man än gör(spelar spel, photoshop, CAD osv)

lägg $300 extra på CPUn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
Om detta nu kommer och sen kanske ett AI-kort.. vad ska man ha CPUn till?

jag tycker det är hela grejjen med CPUn ju..man kan lägga alla pengar på ett ställe och få mycket utav det vad man än gör(spelar spel, photoshop, CAD osv)

lägg $300 extra på CPUn

Det har pratats om att man kanske kan få 100 gånger mer fysik med ett PhysX-chip än man kan få med CPUn. Du får nog lägga bra mycket mer än $300 extra för att få ihop en dator utan PhysX som fixar det.

Dessutom kan man ju isf använda ditt argumentet på allt möjligt - grafikkort, FPU, ljudkort, osv.

Permalänk
Discokungen

Vad mysigt Är det till PCI?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Nej men för i helvete inte ett nytt jävla kort man ska lägga pengarna på. Det räcker med att ett bra grafikkort kostar 4000kr, tror de att alla som spelar på datorn är vuxna med gott om pengar? Majoriteten är studerande och vi har inte råd med allt detta. Hoppas skiten floppar.

/ryo

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

Så för att några av er pluggar och inte inte har råd så ska vi som jobbar få lida för det Ryo?

Permalänk
Medlem

Det var ju smart sagt ryo.... Låter mer som ren "svensk" avundsjuka." Har inte jag råd med det så ska ingen annan få ha det heller"

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Ryo, grafikkort och fysik har inget med varandra att göra...

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_Power
Ryo, grafikkort och fysik har inget med varandra att göra...

Jo, båda har kort som är skitdyra

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Trevligt produkt. Men jag väntar och ser vad det blir av den.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

249 till 299$ är alldeles för dyrt för mig och säkert en hel del andra, men jag antar att de tänkte sälja till alla nördar först och sedan massproducera det billigare till alla andra om några månader?

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
249 till 299$ är alldeles för dyrt för mig och säkert en hel del andra, men jag antar att de tänkte sälja till alla nördar först och sedan massproducera det billigare till alla andra om några månader?

Ja, ny elektronik brukar ju gå ner i pris ganska fort. Särskilt om det är många som vill ha den.

På sikt så talas det om att tekniken kommer integreras i GPUn.

Permalänk

Jag vill gärna se en test som visar prestanda vinsten med en sån innan jag lägger ut 249-299$

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoff
Det var ju smart sagt ryo.... Låter mer som ren "svensk" avundsjuka." Har inte jag råd med det så ska ingen annan få ha det heller"

Men smarto, så vi som inte har råd med ett "fysikkort" ska inte få lira de senaste spelen?
Majoriteten som spelar är under 20. Jag vill inte förbjuda "fysikkorten" men vafan 2500kr för ett "måste" kort, det är inte valfritt precis. Köp fysikkort eller skit i att spela de senaste spelen.

/ryo

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo
Men smarto, så vi som inte har råd med ett "fysikkort" ska inte få lira de senaste spelen?
Majoriteten som spelar är under 20. Jag vill inte förbjuda "fysikkorten" men vafan 2500kr för ett "måste" kort, det är inte valfritt precis. Köp fysikkort eller skit i att spela de senaste spelen.

/ryo

Köp en konsoll istället?

Vad tycker du om grafikkort då? Hade det varit bättre om vi inte hade haft såna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo
Men smarto, så vi som inte har råd med ett "fysikkort" ska inte få lira de senaste spelen?
Majoriteten som spelar är under 20. Jag vill inte förbjuda "fysikkorten" men vafan 2500kr för ett "måste" kort, det är inte valfritt precis. Köp fysikkort eller skit i att spela de senaste spelen.

/ryo

Ja, sådan är världen, vi som inte har råd får inte åka Porche, vi får nöja oss med våra gamla rostiga Volvos. Inget större fel med det, det är ju iaf bättre än att ingen får åka Porche och alla blir tvingade till att åka papp-Lada.

Förövrigt... Någon som hört om de fortfarande bara ska släppa PCI från början, eller ska de också släppa PCI-E samtidigt? Jag vägrar då köpa fler tillbehör till PCI nu när jag har tomma PCI-E-platser, och PCI lär ju börja försvinna på moderkorten mer och mer.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

pci-e till att börja med så vitt jag vet... korten behöver bandbredden hehe...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Köp en konsoll istället?

Vad tycker du om grafikkort då? Hade det varit bättre om vi inte hade haft såna?

Jag var inte med då grafikkorten gjorde antré, men jag tror att det var samma gnäll då. Men grafikkorten behövdes, fast jag ser ingen anledning till att göra en helt separat "måste ha" grej av "fysikkortet", vad är i så fall meningen mad dualcore? Jag trodde att Dualcore skulle fixa detta som "fysikkortet" nu ska behandla. Om man kunde implantera en "fysikkrets" på grafikkorten/processorn skulle jag inte klaga. Men att göra "Fysikkortet" till en lös del kommer bara att leda till problem för oss konsumenter.

Det kommer säkert komma "Ultra/XT" verisioner av dessa kort som kommer att kosta 4-5000kr. Och om man då ska ha ett "lagom" system kommer all att bli något dyrt. Sen att gämföra med bilar är nog ingen bra idé. Då en gammal volvo tar dig dit du ska, men att skita i Fysikkort kommer att resultera i att spelen blir ospelbara.

Ne, ner med "fysikkortet".

apanove:
Sen stavas det "Porsche"

//Ryo

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

Det kostar att ligga på top Ryo. Den som vill vara med i leken får leken tåla...

Att du inte har råd skiter nog vi andra i. Ifall det vissar sig att detta skulle ge en märkbart bättre prestanda så kommer folk att köpa det ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo
Jag var inte med då grafikkorten gjorde antré, men jag tror att det var samma gnäll då. Men grafikkorten behövdes, fast jag ser ingen anledning till att göra en helt separat "måste ha" grej av "fysikkortet", vad är i så fall meningen mad dualcore? Jag trodde att Dualcore skulle fixa detta som "fysikkortet" nu ska behandla. Om man kunde implantera en "fysikkrets" på grafikkorten/processorn skulle jag inte klaga. Men att göra "Fysikkortet" till en lös del kommer bara att leda till problem för oss konsumenter.

Det kommer säkert komma "Ultra/XT" verisioner av dessa kort som kommer att kosta 4-5000kr. Och om man då ska ha ett "lagom" system kommer all att bli något dyrt. Sen att gämföra med bilar är nog ingen bra idé. Då en gammal volvo tar dig dit du ska, men att skita i Fysikkort kommer att resultera i att spelen blir ospelbara.

Ne, ner med "fysikkortet".

apanove:
Sen stavas det "Porsche"

//Ryo

Du har en poäng där.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morna
pci-e till att börja med så vitt jag vet... korten behöver bandbredden hehe...

Vad jag vet så behöver den _inte_ så mycket bandbredd, det är bl a därför man valde att göra kortet för PCI istället för PCI-Express. Kolla t ex http://techgage.com/review.php?id=2038&page=2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo

Jag var inte med då grafikkorten gjorde antré, men jag tror att det var samma gnäll då. Men grafikkorten behövdes, fast jag ser ingen anledning till att göra en helt separat "måste ha" grej av "fysikkortet", vad är i så fall meningen mad dualcore? Jag trodde att Dualcore skulle fixa detta som "fysikkortet" nu ska behandla. Om man kunde implantera en "fysikkrets" på grafikkorten/processorn skulle jag inte klaga. Men att göra "Fysikkortet" till en lös del kommer bara att leda till problem för oss konsumenter.

Det kommer säkert komma "Ultra/XT" verisioner av dessa kort som kommer att kosta 4-5000kr. Och om man då ska ha ett "lagom" system kommer all att bli något dyrt. Sen att gämföra med bilar är nog ingen bra idé. Då en gammal volvo tar dig dit du ska, men att skita i Fysikkort kommer att resultera i att spelen blir ospelbara.

Ne, ner med "fysikkortet".

apanove:
Sen stavas det "Porsche"

//Ryo

Meningen med dual core är att höja prestandan på programmen. Det har absolut inget med fysik att göra om du trodde det, utan en extra core kan användas till allt möjligt. Däremot kan den inte användas till att införa 100x så mycket fysik i spelen, möjligtvis 2x så mycket.

Nej, framåt med tekniken. Blir alltid så less på att det är några som spretar emot och hellre vill gå bakåt i utvecklingen (eller nästan iaf). Det som är felsteg dör ändå ut av sig själv. Själv tror jag att vi om 5 år aldrig skulle drömma om att spela spel där man har sån taskig fysik som idag och enda sättet att nå dit är genom att börja med ett fysikkort. Processorer är inte i närheten av den prestandan som skulle krävas och grafikkorten är konstruerade på ett helt annat sätt för tillfället.

Permalänk
Medlem

Förstår inte alla folk som tror att det blir ospelbart om man nu inte har ett sånt här kort, det kommer säkerligen bara att vara ett tillval man kan göra i inställningarna för att spelet ska reagera mer verklighetstroget.

Spelutvecklarna är ju alla intresserade av att sälja så många spel som möjligt, och därför kommer man ju aldrig att göra ett spel som har hårdvarukrav som bara en liten del av de potentiella kunderna möter!
Det kommer inte bli ospelbart förrens ett fysikkort ses som mer eller mindre standard i den tänkta kundgruppen, och det kommer inte hända på länge!
Men för de som vill så kommer möjligheten att finnas och det tycker jag inte är något att motsätta sig.

Precis som t.ex. HL2 går att spela med ett gf2 så kommer ett spel som har stöd för en fysikprocessor att fungera på en dator utan ett sådant kort, det kommer endast att se lite sämre ut!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

mitrix: det skulle i så fall sabba själva idén med fysikkortet .. att ge spelen funktionalitet som tidigare inte var möjlig, t.ex. vad det gäller att hantera explosioner och att demolera objekt. Vissa kan ju inte spela ett spel där man kan köra genom husväggen å andra ett där man inte kan det mot varann på internet. Då kommer det ju isf att bli Physxservrar å nonPhysxservrar

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400