Förhandstitt på Yonah med prestandatester

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt på Yonah med prestandatester

<font style="font-size: 10pt"><b>Förhandstitt på Yonah med prestandatester</b></font> <small class="small">onsdag 30 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Anandtech har skrivit en exklusiv artikel om Intels uppkommande Yonah-processorer. Yonah skall som bekant lösa av dagens Pentium M processorer, och kommer att ta processorer med dubbla processorkärnor till bärbara datorer. Yonah använder en ny socket, som förvisso är 479-pins men ej kompatibelt med tidigare Pentium M-moderkort.<br /><br />Testerna utförs på ett hemligt moderkort, men som skall vara ett desktop-baserat sådant med en PCI x16-port och bygger på Intels 945G-chipset. I övrigt bygger Yonah på 65nm-arkitektur vilket gör att en dual core Yonah kärna är ungefär lika stor som en tidigare Dothan-kärna. <br /><br /><i>”At 2.0GHz, Yonah is basically equal to, if not slightly slower than an Athlon 64 X2 running at the same clock speed in virtually all of the tests we ran. The important distinction here is that Intel is able to achieve that level of performance, without an on-die memory controller. But there is also one more thing to note, Yonah can offer that level of performance with significantly lower power consumption”</i><br /><br />Läs artikeln och prestandatesterna hos <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2627" target= "_blank">Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tufft

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att man alltid ska skita i sysmark och content creation fejkbenches så tycker jag att det ser bra ut för AMD.
Jag hade förväntat mig en mördarmaskin. Men AMD står sig väldigt bra. Och tänker man sedan vidare på strömförbrukningen så låg AMD jävligt bra till trots att dom ligger på en äldre 0.09µ process.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Med tanke på att man alltid ska skita i sysmark och content creation fejkbenches så tycker jag att det ser bra ut för AMD.
Jag hade förväntat mig en mördarmaskin. Men AMD står sig väldigt bra. Och tänker man sedan vidare på strömförbrukningen så låg AMD jävligt bra till trots att dom ligger på en äldre 0.09µ process.

Och som det står i artikeln kommer ju X2 nästa år byggas med 65nm teknologi. Men å andra sidan är det ju rätt dugligt krut till en bärbar dator Som du säger visst trodde man att Intel hade en riktigt killer här med Yonah, dock får man komma ihåg att det är ju bara en förhandstitt.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Att inte intel satsade på yonah/Pmobile tidigare!

bra att de kan komma ikapp lite ... så AMD får hitta på nått bra också!

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Har AMD någon dual core processor avsedda för bärbara datorer på gång?
Både prestanda och strömförbrukning jämförs hos en mobil processor från Intel och en processor för stationära datorer från AMD.

Vore mer intressant att jämföra mobila processorer med mobila processorer och stationära med stationära enligt min mening. Är inte konstigt att både prestanda och energiförbrukning är lägre för mobila processorer. Tycker Yonah verkar som en mycket bra mobil processor.

Har intel planer på att integrera minnescontrollern? Vore intressant att se vad detta skulle göra för prestandan.

Hur bra överklockar Yonah? Förstår inte hur de kunde låta bli att testa det?
Kanske moderkortet hade dåligt stöd för överklockning. Jag kör ju min X2 3800+ utan problem vid 2400 MHz (ganska lågt klockad ändå). Kan man pressa upp Yonah i 3 GHz blir det skillnad i prestanda. Men den kanske inte överklockar så bra?

Permalänk
Medlem

Har en känsla av att moderkortet dom använde var ett referensexemplar från Intel. Kom det inte från Intel kom det säkert från Asus.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Har AMD någon dual core processor avsedda för bärbara datorer på gång?
Både prestanda och strömförbrukning jämförs hos en mobil processor från Intel och en processor för stationära datorer från AMD.

Vore mer intressant att jämföra mobila processorer med mobila processorer och stationära med stationära enligt min mening. Är inte konstigt att både prestanda och energiförbrukning är lägre för mobila processorer. Tycker Yonah verkar som en mycket bra mobil processor.

AMD kommer snart med dualcore Turion, vilken verkar bli mer eller mindre identisk med nuvarande X2. Med andra ord lär den här artikeln fungera bra för att jämföra kommande mobila processorer från AMD och Intel. Turion lär ju dock ha lägre spänning än X2:an, så skillnaden i effektförbrukning mot Yonah kommer vara mindre än vad detta test indikerar.

Permalänk
Medlem

Men asså, även om Yonah e bra, låg förbrukning osv så tycker jag att 90 W är på tok för mkt!!

Jag vill se några processorer som man verkligen kan använda i bärbara, nånting som är lite bättre än dagens ultra low voltage dothans...

En höggljudd bärbar är för mig helt värdelös.

Permalänk
Medlem

Bra med lite tidig info angående denna Mobila CPU... Kommer bli riktigt nice att ha som liten tyst desktopdator.

Permalänk
Medlem

Egentligen, vem vill ha en monsterbärbardator?
Inte sitter man och spelar spel te x tåget.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen en bättre produkt än Dothan och strömförbrukningen är mumma.
Men iövrigt så trodde jag nog att den skulle vara bättre, men den ligger ungefär jämt upp med motsvarande klockad A64 X2 (i många saker iaf) vilket inte är dåligt.

Frågan är hur bra de kommer att skala?
3Ghz borde de kunna komma upp till så småningom.

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt bra ut, men känner man intel rätt så kommer den ju knappast bli billig.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Egentligen, vem vill ha en monsterbärbardator?
Inte sitter man och spelar spel te x tåget.

Det krävs nästan att man använt en dualburk för att förstå fördelerna. Det är väldigt trevligt bara vid vanligt skrivbordsarbete. Med vettig strömspar behöver inte ena kärnan ens köras när den inte används.

Sen finns det ju faktiskt många som har ruskigt snabba laptops för att gejma på, själv kör jag på mobilt, men hade välditg gärna haft en strömsnål dualcore.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Inga direkt nyheter, prestandamässigt beter den sig som 2 stycken Dothan's vilket såklart ger schyst prestanda i det mesta men vi viste ju redan att pentium M var bra.

Desktop processorerna som är baserade på Pentium M/P6 kommer säkert få många nya fina funktioner.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antva
Men asså, även om Yonah e bra, låg förbrukning osv så tycker jag att 90 W är på tok för mkt!!

Jag vill se några processorer som man verkligen kan använda i bärbara, nånting som är lite bättre än dagens ultra low voltage dothans...

En höggljudd bärbar är för mig helt värdelös.

90 W var väl för hela datorsystemet och inte enbart processorn?
Alltså moderkort+grafikkort+processor.

Jag menar X2 3800+ ligger väl runt 60 W vid full load tror jag.
Lite svårt att veta vad det är som drar ström när dom testar
hela systemet. Exemplevis om det var nFoce4 moderkort för
X2 så drar ju själva moderkortet mer ström än t.ex. ett moderkort
från VIA. Finns säkert någon anledning till nordbryggefläktarna på
nForce4-korten. Ett moderkort i en bärbar dator är så klart
mer optimerat för låg strömförbrukning.

Hur som helst, de borde ha mätt strömförbrukningen enbart hos
processorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
90 W var väl för hela datorsystemet och inte enbart processorn?
Alltså moderkort+grafikkort+processor.

Jepp, helt rätt.

Mig veterligen ligger en X2 3800+, som du säger, på uppåt 60W. Man kan ju leka lite med de här siffrorna och få fram lite intressanta saker:

Vi tänker oss att nätaggregatets effektivitet är 75%. Båda systemen drar då följande "effektiva" effekt:

Yonah-systemet: 81W
X2-systemet: 108W

Skillnad: 27W

Om X2:an drar 60W och båda systemen drar lika mycket effekt (processorn exkluderad), så får vi att Yonah ligger på drygt 33W under belastning.

Moderkortet till Yonah använde Intels i945G för bärbara maskiner. Att döma av tidigare tester, exempelvis hos GamePC, så verkar platformen/moderkortet kunna göra stor skillnad på effektförbrukningen. I deras test verkar moderkortet stå för åtminstone 10W högre effekt om man jämför Turion mot Pentium-M på i855.

Med detta antagande och de tidigare siffrorna kan vi då räkna fram att processorerna i de båda systemen skulla ligga på:

Yonah: 43W
X2 3800+: 60W

Skillnaden är fortfarande stor, men inte ointaglig för AMD. En spänningssänking från standard 1,35V till 1,2V skulle exempelvis kunna dra ner effektförbrukningen på X2:an till cirka 50W och då har AMD en rätt hyffsad konkurrent till Yonah även om den är på 90nm.

Ja, ja. En massa spekulationer, jag vet. Tyckte bara det kunde vara kul att leka lite med siffrorna och visa att det är ganska svårt att dra några omedelbara slutsatser om exakt hur bra Yonah är. Det råder dock ingen tvekan om att det är en mycket effektiv processor. Det mest sannolika är nog att Yonah ligger närmare 30W än 40W.

Permalänk
Medlem

Presterar rätt sugigt tyvärr. Tror AMD kommer fortsätta köra över Intel ett tag till. AMD har bästa dualcore & singlecore-processorerna fortfarande.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"