Intel bygger ny fabrik för 45nm chip

Permalänk
Melding Plague

Intel bygger ny fabrik för 45nm chip

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel bygger ny fabrik för 45nm chip</b></font> <small class="small">söndag 4 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Intel planerar att bygga en andra fabrik för tillverkning av 45nm processorer i Israel. Fab 28 som fabriken kommer att heta kommer att ligga i närheten av Fab 18 och kommer att kosta $3.5 miljarder US dollar och ha uppskattningsvis 60 000 kvadratmeter rumsyta, allt enligt <a href="http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1895057,00.asp?kc=..." target="_blank">Extremetech</a>. Byggandet av den nya fabriken kommer att starta direkt.
<br />
<br />Samtidigt rapporterar Extremetech att AMD istället för att bygga nya fabriker för att kunna tillverka 45nm processorer kommer att konvertera Fab 36 i Dresden, och börja tillverkningen av 45nm och 32nm processorer i slutet av detta årtionde.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

det var då ett j*vla byggande från Intels sida

Permalänk
Medlem

En fabrik för 28 miljarder SEK.
Inte konstigt att CPU är dyra.

Permalänk
Medlem

Vad är det som kostar så mycket?

Är det maskinerna? Eller kostar byggnaden så mycket?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk

Intel kanske skulle börja göra processorer istället för att bygga fabrik efter fabrik.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

De kanske skulle börja bygga bättre processorer innan de bygger massa nya fabriker

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
De kanske skulle börja bygga bättre processorer innan de bygger massa nya fabriker

men dom måste ju ha bättre fabriker för att göra bättre processorer.

Permalänk
Medlem

Kostar det verkligen så mycket att byga i israel.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
De kanske skulle börja bygga bättre processorer innan de bygger massa nya fabriker

Säger Yonah dig någonting?

Värst vad folk glömmer fort.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Inaktiv

smart att bygga något sådant i Israel? jag menar den delen av världen har väl inte varit stabil på väldigt länge?

Permalänk

ja jona är inget att hurra för direct

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Undrar vad Israel har som gör att det är så intressant för Intel?
Jag vet att Staten gick in med 4 miljarder till den första fabriken, men hur är det med löner osv. i Israel? Har Israel en massa högutbildat folk?

Permalänk
Medlem

Ää, allt är endå gjort i taiwan

Visa signatur

CPU: AMD64 3400+ 2.2Ghz @ 2.5Ghz | K8V-X Motherboard | 2048 GB DDR400 | Radeon 9600Pro 256MB 400/600 @ 500/660
| Maxtor 200GB 7.2k RPM | Windows XP 32Bit

Permalänk
Medlem

Israel är väl ändå ett ganska stabilt land? Jag har för mig att det var där Intel Pentium Mobiles dothan blev utvecklad. Så dom har säkert massa ingenjörer som e billiga där, haha.

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk

Israel har en ganska hög utbildningsgrad som jag fattat det och läste precis en artikel om att israels framtid va väldigt ljus... Varför den va det stog det dock inte.. funderar på om det är oljan som spökar där med..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

kanske pga billig arbetskraft?

Visa signatur

foo shizzle'

Permalänk
Medlem

"Varför Israel?"
Israel är ett av världens största länder inom halvledarmarknaden redan. En mycket stor del av världens elektronik tillverkas där.

"Varför då dyrt?"
Marskinerna som krävs för att rita processorns kärna kostar flera hundra miljoner sek styck. Och de är bara en liten del i tillverkningen.

Det jag tycker är mer intressant är att de faktiskt står att AMD har egna fabriker, enligt mina uppgifter köper de i princip bara in delarna/beställer framställning av andra företag. Detta av den enkla anledning att de helt enkelt inte har råd att bygga en liknande fabrik.

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem

prylarna krymper, fabrikerna växer..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
De kanske skulle börja bygga bättre processorer innan de bygger massa nya fabriker

Du menar att Celeron M ULV med en TDP på 5w eller Pentium M ULV med TDP på 10w är dåliga ur effekt synpunkt?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarvaz
Det jag tycker är mer intressant är att de faktiskt står att AMD har egna fabriker, enligt mina uppgifter köper de i princip bara in delarna/beställer framställning av andra företag. Detta av den enkla anledning att de helt enkelt inte har råd att bygga en liknande fabrik.

http://www.amdboard.com/amdfab30.html
http://66.129.71.27/en-us/about.aspx

fab36 ska börja produktion nästa år

Permalänk
Medlem

hmmm använder verkligen intel / amd samma nomenklatur för sina fabriker?

Permalänk

Det går bra för både AMD och Intel då antar jag. Hoppas på lägre priser på dual core snart

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Avstängd

Jaha sa Intell bygger sina processorer i Israel!

Da ska jag aldrig kopa Intel.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Mmm, precis min tanke också faktiskt. Blir bojkott från min sida nu. Att dom körde "fula" försäljningsknep mot AMD och diverse andra oetiska bravader bryr jag mig inte alls om, men nu går dom verkligen för långt
Snart blir man väl kallad 'anti-semit' för att man ogillar Intel också

-k0nsl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jaha sa Intell bygger sina processorer i Israel!

Da ska jag aldrig kopa Intel.

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarvaz
"Varför Israel?"
Israel är ett av världens största länder inom halvledarmarknaden redan. En mycket stor del av världens elektronik tillverkas där.

"Varför då dyrt?"
Marskinerna som krävs för att rita processorns kärna kostar flera hundra miljoner sek styck. Och de är bara en liten del i tillverkningen.

Det jag tycker är mer intressant är att de faktiskt står att AMD har egna fabriker, enligt mina uppgifter köper de i princip bara in delarna/beställer framställning av andra företag. Detta av den enkla anledning att de helt enkelt inte har råd att bygga en liknande fabrik.

Världen största producent av halvledare är väl Japan med över 20% av världsmarknaden. Nästan 60% av den totala produktion kommer från Asien, vilket jag kommer ihåg från en rapport från Gartner Group. Jag har svårt att tro att Isreal ens kommer i närheten av de siffrorna.

AMD har egna fabriker, Fab30 för cpu. Fab36 som är en ny fabrik startar fullskallig produktion i början av nästa år.

http://www.amd.com/us-en/Corporate/AboutAMD/0,,51_52_502_505,... <- Fab36 är dock inte med på den listan

Permalänk
Medlem

Att de bygger i Israel är väl en del i USAs stöd till landet; de stödjer ju dem med både teknologi, vapen och pengar i andra sammanhang. Fasiken vet om inte Israel fick hjälp med sitt atombomsprogram också....Så länge situationen är som den är i mellanöstern kommer ialllafall inte jag köpa någon Intelprocessor gjord i Israel.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Världen största producent av halvledare är väl Japan med över 20% av världsmarknaden. Nästan 60% av den totala produktion kommer från Asien, vilket jag kommer ihåg från en rapport från Gartner Group. Jag har svårt att tro att Isreal ens kommer i närheten av de siffrorna.

AMD har egna fabriker, Fab30 för cpu. Fab36 som är en ny fabrik startar fullskallig produktion i början av nästa år.

http://www.amd.com/us-en/Corporate/AboutAMD/0,,51_52_502_505,... <- Fab36 är dock inte med på den listan

Fel av mig, det produceras inte som produkt i israel. Däremot är Israel stort inom teknikutveckling. Litet till ytan men är faktiskt den ledande nationen "där nere".

Intel har däremot något som inte AMD har. Intel har laserritare från Micronic Laser System AB, www.micronic.se. Intel köpte för ett tag sedan en supermaskin för "jag vill inte ens tänka på summorna", som de ska göra det nya maskerna till de nya kärnona med. Vad jag vet så ska ingen mer av dessa maskiner rullat ut från micronic. Och micronic är världsledande. Den maskinen klarar att rita i dessa nya kärnor. Det ska enligt mina uppgifter inte finnas några konkurenter som ska göra något lika bra.

Det är också därför jag vet att AMD, va jag vet, inte har några egna maskiner för framställning av maskerna. Det finns andra företag men åter igen, inget lika bra som Micronic. Så därför måste kärnorna (maskerna) nästan tillverkas med deras maskiner. Därför tror i alla fall jag att AMD köper in den tjänsten av ett annat företag som har micronics maskiner.

Om detta är fallet kommer Intel att ta den ledande positionen vad det gäller den nya technologin. Som jag ser det...

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jaha sa Intell bygger sina processorer i Israel!

Da ska jag aldrig kopa Intel.

Då är det lugnt då eftersom det bara är wafferna som tillverkas i Israel, självs processorn monteras i Maylaisa eller Fillipinerna..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless