Permalänk
Melding Plague

Abit UL8 PRO

<font style="font-size: 10pt"><b>Abit UL8 PRO</b></font> <small class="small">söndag 4 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.theinquirer.net/?article=28095" target="_blank">The Inquirer</a> har fått tag på bilder och information om världens första moderkort med ULi:s nya styrkrets ULi 1697. Moderkortet kommer från Abit och heter UL8 PRO. Kretsen stödjer nya AMD-processorer, PCI Express 16x och 1x. Abits moderkort är utrustad med Serial ATA II-stöd med stöd för RAID 5 och NCQ. Moderkortet har även två vanliga PCI-platser, inbyggt ljud, nätverkskort och det gamla vanliga. Alltid trevligt med alternativ till Nvidia, ATI, SIS och VIA.
<br />
<br />Fram tills Abit officiellt lanserar moderkortet finns bilder och information hos <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28095" target="_blank">The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt trevligt ut. De verkar äntligen ha fattat att floppy kontakten inte ska sitta så jävla korkat till. Där verkar också var en hel del trevliga features på kortet, så som HD audio .. SKa bli ett sant nöje att se testerna

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med Uli 1697 framför Nvidia?

Hittade denna bild:

Permalänk
Medlem

Då jag är inbiten nforce-hatare så ser detta kort riktigt bra ut. Klockar det bra blir det ett klockrent köp.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Då jag är inbiten nforce-hatare så ser detta kort riktigt bra ut. Klockar det bra blir det ett klockrent köp.

Citat:

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

hahah... den var bra... har själv SiS756 på mitt mobbo

Permalänk

Verkar se trevligt det där...

Permalänk

Fixar den brädan att köra minnena i 1T å har städ för lite mer kräm til Vcore och Vdim så kan det vara värt att uppgradera till den sen.

Fårstår faktiskt inte varför detinte finns fler Uli-brädor. Uli's 1695 skulle ju var underbart om den komm med ett bra BIOS. Nåja får hoppas på den här å sen vore det ju trevligt med ett bra pris på det.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ser ju riktigt trevligt ut. De verkar äntligen ha fattat att floppy kontakten inte ska sitta så jävla korkat till. Där verkar också var en hel del trevliga features på kortet, så som HD audio .. SKa bli ett sant nöje att se testerna

Ser ut som ett icke produktionskort det där... kolla under den sista pcin så finns floppykontakten utmärkt på pcbn...

Sen så är det vanlig Abit layout, ATX kontakten sitter pissilla till... och fläkt på nordbryggan...

Men är bios trevligt på det där kortet så kan det innebära ett uppsving för andra chipset...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Ser ut som ett icke produktionskort det där... kolla under den sista pcin så finns floppykontakten utmärkt på pcbn...

Sen så är det vanlig Abit layout, ATX kontakten sitter pissilla till... och fläkt på nordbryggan...

Men är bios trevligt på det där kortet så kan det innebära ett uppsving för andra chipset...

Ahhh... en miss från min sida.. trodde floppyn var dold av strömkontaken du ser från graffen.. du kan skymta en kontakt precis under den

Permalänk
Medlem

Men vad är så dåligt med Nvidia?
Eller vad är bätre med Uli?

Permalänk
Citat:

The board is based on ULI's 1697 chipsets and it's a single chip chipset.

Hmm är nord och sydbryggan samma då tro? Nåja hoppas man får se fler tillverkare med Uli på sina brädor.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Götta..

Hoppas det blir billigt..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Fractal Design

Ja, precis som Dr. Avalanche noterade, ULi 1697 är en single-chip lösning (Nord- och sydbrygga på samma chip). Detta chipset kan därmed bli ganska varmt utan fläkt (enligt säker källa).

Angående floppy-kontakten, så finns det lika många lösningar som det finns moderkortstillverkare. Somliga utesluter floppy helt och hållet numera; andra väljer att placera den på rad tillsammans med IDE-kontakterna (ofta väldigt nära minnesmodulerna). ABITs ingenjörer har haft just detta i åtanke och valt att hellre frigöra plats kring minnesmodulerna i ett försök att förbättra luftflödet kring denna del av moderkortet. Med denna lösning lämnar man även plats för installation av extra minneskylning.

Hoppas jag har spridit lite mer ljus över hur vi har tänkt i designen av detta moderkort. I slutändan är det väl mest en smaksak.

Permalänk
Medlem

David, trevligt, men kan du då förklara varför ATX kontakten sitter så uselt till, att behöva dra atxkabeln runt cpu kylaren är ju inte det mest smidiga för kylningen om man säger så...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Fractal Design

Tempel: Många har haft funderingar kring placeringen av ATX-kontakten. Ingenjören menar att det ger bättre och stabilare strömförsörjning till chipset och PCI-E buss, och enligt våra egna test och överklockningsförsök, så försämras cpu-kylningen knappt nånting alls (annat än i teorin möjligen och självklart beroende på vilken kylningsmetod man väljer). Det kanske ska noteras att vi har kört med luftkylning under vår preliminära benchmarking.

Vi lyckades få 3dmark poäng som t.om. låg en bit över ett väldigt populärt (och bra mycket dyrare) moderkort från en annan tillverkare, men vänta hellre på recensioner av ABIT UL8 PRO, vilka bör dyka upp inom kort på en webbsajt nära dig.

Permalänk
Medlem

[off topic]
Fan, jag trodde jag var den enda Svensk kvar i Taiwan (förutom nissarna på Ikea, Volvo, Saab, Eriksson och Mathias på Swedish trade).. Trevligt!
Själv flyttar jag ner till Taizhong nästa vecka. Taipei börjar gå mig på nerverna!
[/off topic]

(Hoppas ingen börjar GAPa bara för att jag gör ett litet OT-inlägg till en landsman i fjärran land..)

Visa signatur

-=BzZzT=-

Permalänk
Fractal Design

Maako!
Maako Chen, eller?

Jag tror du vet vem jag är!

Kommer du ihåg svensken som träffade dig och din fru på banken för att växla pengar i somras? Det är jag det!

Jag tappade bort ditt visitkort. Skicka mig ett mejl, så kanske vi kan hook-up när du är i Taipei?

*SNIP*

Fett!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_j
Maako!
Maako Chen, eller?

Jag tror du vet vem jag är!

Kommer du ihåg svensken som träffade dig och din fru på banken för att växla pengar i somras? Det är jag det!

Jag tappade bort ditt visitkort. Skicka mig ett mejl, så kanske vi kan hook-up när du är i Taipei?

(david_j[at]abit.com.tw)

Fett!

hehe.. Abit - Conneting ppl

Permalänk
Medlem

Hehe, small world, isn't it..?

Visa signatur

-=BzZzT=-