Catalyst 5.12 bra för dubbla kärnor?

Permalänk
Melding Plague

Catalyst 5.12 bra för dubbla kärnor?

<font style="font-size: 10pt"><b>Catalyst 5.12 bra för dubbla kärnor?</b></font> <small class="small">måndag 5 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Både Nvidia och ATI har modifierat deras drivrutiner för att få prestandaökningar med processorer med dubbla kärnor, en produkt som blir allt vanligare bland prestandamedvetna entusiaster. <a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2629" target="_blank">Anandtech</a> har testat ATI:s drivrutin Catalyst 5.12 som enligt ATI ska ge bättre prestanda med just dual core-processorer. Anandtech jämför drivrutinen mot Catalyst 5.11, testar den med och utan dual core-processor i olika spel. Rekommenderad läsning om man har en dual core-processor och vill veta hur stora eller små de eventuella prestandaökningarna är med optimerade drivrutiner.
<br />
<br /><i>Our conclusion after these brief tests is that the new driver is a good first step in the right direction, but that the benefit to end users is minimal at best at this stage. The real benefit will come in when game developers start working on parallelizing their code as much as possible. With FarCry we've seen that it can have an impact on performance, and, like we said, every little bit adds up.</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2629" target="_blank">Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske bara jag som är allmänt trött, men gav detta huvudtaget något i form av prestanda ökning? Ser ut som man får sämre resultat i single core jämfört med äldre drivrutiner.... och någon direkt ökning i dual core kan man knappt se...

Permalänk

tja inte blev det någon 20% ökning precis

http://www.theinquirer.net/?article=28117

Att ATI försöker få ut bättre drivisar snabbt för dual-core är inget man kan missa precis . Deras 1800xl kort tex som normalt sett spöar 7800gt får nu spö i tester med dual-core cpu:s som nivida har bättre stöd för det i sina nya drivisar .

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem

Jo, de håller jag med om.. Nvidias drivrutiner med implementering för Dual Core är jävligt nice....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kanske bara jag som är allmänt trött, men gav detta huvudtaget något i form av prestanda ökning? Ser ut som man får sämre resultat i single core jämfört med äldre drivrutiner.... och någon direkt ökning i dual core kan man knappt se...

Från dom versioner jag testat (v5.5 - 5.11) så har prestandan sjunkit ca 150 - 200 poäng för varje uppdatering i 3DMark2001 och ökat betydligt mindre (ca 20 - 40 poäng) i 3DMark 03 och 05. Nu kör jag bara Catalyst v5.5 då jag tycker den funkar bäst på mitt ATI X800XL kort

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av demonclaw
tja inte blev det någon 20% ökning precis

http://www.theinquirer.net/?article=28117

Att ATI försöker få ut bättre drivisar snabbt för dual-core är inget man kan missa precis . Deras 1800xl kort tex som normalt sett spöar 7800gt /.../ .

Gör det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av demonclaw
tja inte blev det någon 20% ökning precis

http://www.theinquirer.net/?article=28117

Att ATI försöker få ut bättre drivisar snabbt för dual-core är inget man kan missa precis . Deras 1800xl kort tex som normalt sett spöar 7800gt får nu spö i tester med dual-core cpu:s som nivida har bättre stöd för det i sina nya drivisar .

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2629&p=4

18.19% tycker jag är rätt bra. Brukar någon lova 10-20% brukar det vara närmare än det sista. Nu var det för det första en inofficiell källa som uppgav 10-20%, dessutom kom dom inte långt ifrån max, kommer säkert något test då dom lyckas maxa över 20% ökning.

Men det är ju klaga på ATI som gäller nu. Finns inget att klaga på hos dom. Att dom blev försenade med ett kort är inget att hänga upp sig på. Eller föresten, ni har rätt att klaga på tillgängligheten.

Permalänk

suck ati suck. do kämpar och kämpar men vad händer ??. hoppas att det kmr nå bra snart så nvidia har nån att korrunkera lite mer allvarligt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2629&p=4

18.19% tycker jag är rätt bra. Brukar någon lova 10-20% brukar det vara närmare än det sista. Nu var det för det första en inofficiell källa som uppgav 10-20%, dessutom kom dom inte långt ifrån max, kommer säkert något test då dom lyckas maxa över 20% ökning.

Men det är ju klaga på ATI som gäller nu. Finns inget att klaga på hos dom. Att dom blev försenade med ett kort är inget att hänga upp sig på. Eller föresten, ni har rätt att klaga på tillgängligheten.

Det blev bara 10-20% på 800*600 medans det knappt blev nån skillnad vid de högre upplösningarna som man brukar spela på om man har ett x1800 kort . Och jag klagade inte utan gjorde mera en observation , att ATI ligger efter med sina drivisar och försöker förbättra dem snabbt är väl ganska klart .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exner
Gör det?

Om undrade äver om x1800xl slår 7800gt så visar tester med nyare drivisar och singel-core cpu:s att x1800xl är lite bättre än 7800gt . Dock oftast i höga upplösninga med mycket AA

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem

Kan inte sug ATI släppa drivers så call of duty 2 funkar
bättre ? Nivida har släppt två gånger nyligen . Aldrig
mer jäkla skit sug ATI . Tycker mitt gamla gefoce 2 ti 500
snart är bättre .
9800XT kosta för inte allt för länge sedan 4500 kr . 18 månader
sedan tror ja .
Så varför inte fixa så oss med icke dubbla kärnor får lite fart
i skiten med . Tror inte duty 2 skulle funka bra med AMD 4600X2
och 9800XT heller så . . .. . .

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av demonclaw
Det blev bara 10-20% på 800*600 medans det knappt blev nån skillnad vid de högre upplösningarna som man brukar spela på om man har ett x1800 kort . Och jag klagade inte utan gjorde mera en observation , att ATI ligger efter med sina drivisar och försöker förbättra dem snabbt är väl ganska klart .

Men när den ska utnyttja dubbla processorer bättre så är det ju självklart att man får boosten i dom upplösningarna som är mest processorintensiva?