Permalänk
Melding Plague

GeForce 7900 Ultra?

<font style="font-size: 10pt"><b>GeForce 7900 Ultra?</b></font> <small class="small">måndag 5 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Grafikkort i GeForce 7800-serien använder grafikkärnan G70. Det har länge talats om en G71 och många trodde att Nvidia skulle lansera grafikkort med den här kretsen för att kontra ATI:s Radeon X1800-serien men det visade sig att GeForce 7800 GTX 512MB klarade sig bra med G70-kärnan.
<br />
<br />G70 kan inte leva hur länge som helst och där nuvarande high-end grafikkort från Nvidia använder G70 och nuvarande grafikkort i samma segment från ATI använder R520 jobbar ATI på deras förbättrade version R580. Någon gång nästa år kommer R580 och G71 därför slåss mot varandra, i vanlig ordning.
<br />
<br />Det talas om att grafikkort med G71 kommer att ha en klockfrekvens på över 750 MHz. Detta är 200 MHz mer än GeForce 7800 GTX 512 MB och 320 MHz högre klockfrekvens än det vanliga GeForce 7800 GTX. Detta ska bland annat vara möjligt på grund av den nya 90nm-tillverkningen. Det talas om att serien grafikkort som använder G71 kommer att kallas GeForce 7900, ett vettigt namn då G71 är en förbättrad G70. Lanseringsdatum beräknas vara i början av andra kvartalet nästa år.
<br />
<br />Nvidia jobbar även på en helt ny kärna, G80. Det är väldigt lite känt om G80 förutom att den kommer att stödja Shader Model 4 och att den kanske kommer att visas upp andra halvan av 2006. Givetvis jobbar Nvidia även på låg- och medelsegmentet, med deras <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=531692">GeForce 7200 och 7600</a>.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://vr-zone.com/?i=3005" target="_blank">VR-Zone</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Satan i gatan vilka frekvenser

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Snälla döp den till Ultra! Inte GLX, GLE, GLT eller annan bilbeteckning. Dom beteckningarna suger!

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Ja tack!

Permalänk
Medlem

Ja tack! Hellre Ultra än XXX, KEX, TEX MEX, 1337-edition etc.

Permalänk
Medlem

Bra då vet man vilket kort det blir som nästa då. Antagligen ett G80 kort :). Kanske lite lång tid innan det kommer, men väntar man på något gott väntar man aldrig för länge!

Permalänk
Avstängd

är det värt att vänta på detta tro?
eller ska man köpa ett high-end kort nu i vår?

Permalänk

Blir nog ett bra utbyte på mitt kommande 7800gtx

Permalänk
Medlem

vad sägs om denna beteckningen då?
extrem ultra 1337 mega h4xXx0r edition

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
vad sägs om denna beteckningen då?
extrem ultra 1337 mega h4xXx0r edition

Haha......Jo det skulle varit ett långt men coolt namn=P

Permalänk
Medlem

Jo ett G80 hade varit fint. Jag hade tänkt vänta till sommaren och sedan köpa ett dualcore-system.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
vad sägs om denna beteckningen då?
extrem ultra 1337 mega h4xXx0r edition

Jag vet en bra beteckning: Fatal1ty !oo-FPS

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Kul med rejäla prestandaökningar på refresh-korten som för det mesta bara verkar vara ett sätt att lura kunderna på pengar, titta bara på 9800XT och FX5950U.

Bra att nvidia lyckas få höga klockfrekvenser, jag började tro att NV4x/G7x var dåligt designade då inget av dessa kort (med undadtag för 7800Ultra) var högre klockat än det urgamla FX5800 Ultra, tydligen behövdes det bara lite bättre tillverkningsporcesser.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skatedragon
Blir nog ett bra utbyte på mitt kommande 7800gtx

Redan börjat tänka på nästa innan du fått ditt nya ?

Permalänk
Avstängd

tän och ha 2 st såna i sli!!!:D

Permalänk

Det klagas på namn hitt o ditt. Men om man tycker att det är svårt att skillja kortet efter namn så beror det nog på en själv.

OT:
Allltid trevligt att höra såna saker. Man får på nåt sett tillbaka tron på framtiden.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Låter trevligt:)

Förresten ni som har 7800-Serien säg inte att ni ska uppgradera till 7900Ultra nästa år;) Spara pengarna eller till en annan stor uppgradering

Permalänk

G80 verkar intressant!

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Hedersmedlem

räkna med 2månader så finns kortet 0)

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Hur ligger landet nu egentligen? När kommer R580? Är detta en "remake"/upphottning på G70 bara?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Ja, G71 är väl i princip en G70 men på 90nm, iaf efter vad jag har förstått!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

usch va det kommer fort nya kort då... jag som ska uppgradera till ett 7800GTX 256MB nu men man kommer ju gråta när man ser prestandan på antingen G80 lr R580 nästa år då. Specillet 90nm Nvidia intresserar mig. Jaja, det eviga problemet med köp utav ny hårdvara => ångest

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det här tror jag när jag ser det.
Shader Model 4 i samma nyhet får iaf mig att bli _mycket_ misstänktsam.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk om dom släppte ett kort som hette G80. Jag tror det skulle sälja. Att faktiskt sälja det under det namnet =?)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

men nu får dom väl ge sig!

Sakta ner lite!! Hinner ju knappt börja fundera på att uppgradera förrän en ny modell kommer ut...

Permalänk
Medlem

Räkna med att detta kort kommer att finnas samma dag i handeln när det släpps

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Redan börjat tänka på nästa innan du fått ditt nya ?

Jo, brukar oftast bli så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
är det värt att vänta på detta tro?
eller ska man köpa ett high-end kort nu i vår?

Jag tycker du ska vänta på G90

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hesuses
men nu får dom väl ge sig!

Sakta ner lite!! Hinner ju knappt börja fundera på att uppgradera förrän en ny modell kommer ut...

Haha! håller med dig! nu får man planera om nu igen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Jag tycker du ska vänta på G90

Då är det väl lika bra att vänta på G10? för ett jämnt och fint tal

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ "San Diego"
ASUS Extreme 7800 GTX
4 x 512 mb DDR TwinMOS PC3200