Hynix presenterar GDDR4-minnen

Permalänk
Melding Plague

Hynix presenterar GDDR4-minnen

<font style="font-size: 10pt"><b>Hynix presenterar GDDR4-minnen</b></font> <small class="small">måndag 5 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.hynix.com/allnews/eng/preng_readB.jsp?NEWS_DATE=20..." target="_blank" >Hynix</a> tillkännagav idag världens första 512 megabit GDDR4-minnesmodul. Enligt dem själva kommer massproduktion att starta i början av nästa år och grafikkort som använder GDDR4-minnen förväntas komma i andra hälften av 2006.
<br />
<br />Modulen har en bandbredd på 11,6 gigabyte per sekund, men mycket mer än så får vi tyvärr inte veta. GDDR4 kommer att ersätta dagens GDDR3-minnen med optimeringar i arkitekturen för att nå högre frekvenser och lägre strömförbrukning. Vilken frekvens Hynix 512 megabitsmodul kommer att ha nämns tyvärr inte. Om vi kommer se några point-to-point-protokoll i minnesbuss och dylikt återstår att se.
<br />
<br />Kommer ATi R580 och Nvidia G90 att använda dessa GDDR4-minnen tro?
<br />
<br />"<I>Seoul, December 4, 2005 - Hynix Semiconductor, Inc. (‘Hynix’ or ‘the Company’, www.hynix.com) today announced the availability of the world’s first 512 Megabit GDDR4 DRAM, the DRAM industry’s fastest and highest density graphics memory.</I>"
<br />
<br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://www.hynix.com/allnews/eng/preng_readB.jsp?NEWS_DATE=20..." target="_blank" >Hynix</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter intressant, hoppas det blir något som kommer bli fin prestanda ökning.

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk

yes me 2

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
<font style="font-size: 10pt"><b>Hynix presenterar GDDR4-minnen</b></font> <small class="small">måndag 5 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Hynix tillkännagav idag världens första 512 megabit GDDR4-minnesmodul.

Megabit ?

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk

ja, de finns ju 128mb 256mb å nu 512 i minne till grafikkort

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

512Mbit/ 8 = 64MB per modul

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

oh... dreggel... hoppas vi får se graffar utrustade med detta inom kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
512Mbit/ 8 = 64MB per modul

Ah, var lite borta.

Tänkte bara på minnestickor, inte moduler.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk

Ati X1800 serien

Har inte Ati´s X1800 serie stöd för Gddr4? Har för mig att att så är fallet. Då borde de inte dröja länge innan Ati´s kort är utrustade med dessa. Kanske R580? Hoppas....

Visa signatur

Spec: Amd 4000+ San Diego 12*230 1,425V, Corsair 3500LL pro @230Mhz, Sapphire gto2 X X850XT

Permalänk
Medlem

Bad_Nizze... R580 ska väl börjas säljas rätt tidigt nästa år, så det är kanske lite väl optimistiskt

Permalänk
Medlem

Vilka fördelar har DDR4 förutom lägre strömförbrukning? I början kommer den vara som DDR3 ser det ut som så förstår inte varför ni redan vill ha DDR4 på R580 och G90. DDR3 är skitbra särskillt de nya moduller från Samsung så jag hoppas att R580 och G90 kommer ha DDR3 så man slipper betala extra för nyare minnen.

OT: Kul att avatarer är tillbaka

Permalänk

snabbare ..

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

men vad fan, det går för fort.

dom får ta och lugna ner sig lite på utvecklingsfronten.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Varför skulle man ta det lugnare på utvecklingsfronten inom detta?, det är ju inte som vanliga datorminnet som det måste komma fram en standard för det.
Tycker dock att dom borde kunna komma med lite mer drastiska förändringar istället, t.ex. fler bitars bandbredd osv.
Troligtvis kommer dock inte R580 med dessa minnen tyvärr, ati och nvidia måste ju faktiskt ha stöd för minnet och R580 har ju rent tekniskt varit färdig ett bra tag nu eller?

OT: Ni ska ju byta till julavatarer nu ju, det är därför jag har en cooper mini med tomtemössa

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben

OT: Ni ska ju byta till julavatarer nu ju, det är därför jag har en cooper mini med tomtemössa

Har redan lagt upp min uber snygga paint version

Permalänk
Medlem

Ska nog vänta ett tag med att köpa grafikkort nu när jag har hört detta

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Försäljningav R580 Core grafikkort

Tidigt och tidigt vet jag väl inte.... Det talas om någon gång under det första kvartalet...
Om man skall se på tidigare release-kurvor från ATI, så lär vi nog inte se nått förrän kanske tidigast till Vår/Sommaren 2006.....

Men man kan ju alltid hoppas

//AaNgelL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Bad_Nizze... R580 ska väl börjas säljas rätt tidigt nästa år, så det är kanske lite väl optimistiskt

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem

Samsung har för en månad (ungefär) sedan skickat ut test-exemplar av GDDR4, dom chipen tror jag var på 32MB styck och var specade till 0.8ns, dvs. 2.5Ghz efftektiv klockfrkvens.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Ja sen köper man ett fett grafikkort (tycker man) för 5000:- bara för att det två dagar efter ska komma ett ännu fetare med ett G-Extra-Super-Model-High-Magic-Core eller något liknande.

jag tycker dom kan lugna sig nåt år iallafall.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Ska nog vänta ett tag med att köpa grafikkort nu när jag har hört detta

samma här! har redan planerat in ett graffe kort med dom nya minnena i samband med uppgradering avv datorn!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Bad_Nizze... R580 ska väl börjas säljas rätt tidigt nästa år, så det är kanske lite väl optimistiskt

Jag håller med dig, kommer R580 januari som det pratads om så blir det säker med Gddr3 minnen. Men man kanske kan få se en revision av R580\R520 korten med Gddr4 till sommaren\ hösten - Undrar om G71 har stöd för Gddr4 om inte så...Ja då blir det kanske ombytta roller 2006 jämfört med i år.

Offtopic: Ingen Jul avatar men ett "God Jul" kan jag bjuda på! Hur får ni fram smilisarna med tomte mössa?

Visa signatur

Spec: Amd 4000+ San Diego 12*230 1,425V, Corsair 3500LL pro @230Mhz, Sapphire gto2 X X850XT