AMD Athlon FX60 slöare än FX57

Permalänk
Melding Plague

AMD Athlon FX60 slöare än FX57

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD Athlon FX60 slöare än FX57</b></font> <small class="small">tisdag 6 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
AMD:s kommande flaggskepp blir den första FX-processorn med dubbla processorkärnor. Men varje kärna är faktiskt lägre klockad (2.6GHz) jämfört med FX-57 (2.8GHz) vilket leder till att den har sämre prestanda än en FX-57 i applikationer som inte drar nytta av två processorer, enligt <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28152" target="_blank">The Inquirer</a>.
<br />
<br /><i>”Even though the FX 60 has two cores, the slower clock results in poorer performance. Two X1800 XT Master card edition in Crossfire with standard X1800XT scores 13560 with the FX 60 CPU while the FX 57 scores 14200 in 3Dmark05. It's very simple - the faster clock beats its competition”</i>
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ajajaj ;P
Det är säkert utmärkt i applikationer som är byggda för det, men idag finns det väll inte så mycket såna vad jag vet. Men i framtiden så kommer den nog att rocka

Kommer kinc och gänget att byta till detta då?

Permalänk

Saken är att i framtiden kommer FX60 vara gammal och seg. Om nu inte alla mjukvarotillverkare börjat skriva för dubbla kärnor.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk

Vore kul om de dragit upp den i 3ghz, så hade det gett en ökning

Permalänk
Medlem

Fast tydligen kan även drivrutinerna till grafikkorten spela roll...Och göra att en dualcore blir snabbare i vissa spel som egentligen är gjorda för en kärna. Så jag tycker inte man ska dra några förhastade slutsatser...Det är mycket möjligt att FX60:an blir snabbare i flertalet fall...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Lär folk koda bra applikationer istället för att klaga på en processor som säkerligen är utomordentligt bra.

Permalänk

De kan ge den till mig istället om de inte är nöjda. Jag använder aldrig 3dmark så mig spelar det ingen roll

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem

Det finns ju till och med spel som använder dualcore nu, t.ex. Quake 4.
Så denna processor kommer att vara riktigt bra, sen kommer de som ska slå världsrekord i 3dmark inte att byta fören de har lagt med stöd för multitreading men det gör ju inte cpun sämre igentligen.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

vadå är det omöjligt att klocka den till 2,8 ?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag som igår beställde en x2 propp, undrar lite om det här. Visst, en dualcore har kanske inget övertag om man benchar, med en hyffsat ren dator. Men, om man ser på en realworld dator, så har man väl lite antivirusprogram, brandväggar, och annat igång samtidigt som man spelar. Så hur ser det ut om man kör en massa bakgrunds apps, då har väl en dualcore fördel, eller?:confused:

Visa signatur

MSI P45 Platinum, E8500, Corsair XMS2 4GB, Gainward HD4870, 36GB raptor, Zalman GT1000
Konverterat tillbaka till intel

Permalänk
Medlem

lallare ja det borde den få.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lallare
Jag som igår beställde en x2 propp, undrar lite om det här. Visst, en dualcore har kanske inget övertag om man benchar, med en hyffsat ren dator. Men, om man ser på en realworld dator, så har man väl lite antivirusprogram, brandväggar, och annat igång samtidigt som man spelar. Så hur ser det ut om man kör en massa bakgrunds apps, då har väl en dualcore fördel, eller?:confused:

ja en dual core är grymt mycket bättre! =D

man kör ju inte bara en process itaget ... kolla i aktivitetshanteraren ..

omman multitaskar så är x2 prefekt! tillsammans med 2GB minne så flyter allt på som bara den

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

aktivitetshanteraren

titta i aktivitetshanteraren....processoranvändning 0%...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
vadå är det omöjligt att klocka den till 2,8 ?

Det får man hoppas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lallare
Jag som igår beställde en x2 propp, undrar lite om det här. Visst, en dualcore har kanske inget övertag om man benchar, med en hyffsat ren dator. Men, om man ser på en realworld dator, så har man väl lite antivirusprogram, brandväggar, och annat igång samtidigt som man spelar. Så hur ser det ut om man kör en massa bakgrunds apps, då har väl en dualcore fördel, eller?:confused:

När du spelar brukar du inte ha särskilt mycket grejer igång (gissar jag). Är spel det tyngsta du gör med datorn så kastar du verkligen pengarna i sjön, fast iofs så kommer ju flertrådade spel bli vanligare de kommande månaderna (antagligen). Åas har du nu chansen att ha tunga saker igång samtidigt som du spelar. Om du tycker det blir tråkgt att vänta på att packa upp dina 6 DVD-skivor som krävs för att kolla nån HD-film så kan du nu spela samtidigt utan att det går speciellt mycket långsammare.

Bäst nytta gör en dual core när man har flera tunga saker igång samtidigt, encodar film samtidigt som man packar upp saker samtidigt som man vill använda datorn till annat (surfa, kåda, kolla på film osv). Om man använder datorn på det viset kommer man aldrig vilja gå tillbaka till en kärna när man haft två...

Permalänk

Herregud, är de helt borta eller?
Det beror inte på att den är klockad till 2.6 istället för 2.8GHz, det beror på att den har två kärnor.

Det är bara att kolla på vilket test som helst där de har några dualcore- respektive singlecoreprocessorer.

Argh.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Saken är att i framtiden kommer FX60 vara gammal och seg. Om nu inte alla mjukvarotillverkare börjat skriva för dubbla kärnor.

Precis, när det väl börjat komma lite mer program (tro inte att alla program, gamla som nya, helt plötsligt kommer få stöd för dubbla kärnor) så är den processorn redan gammal. Tycker de borde sålt den som en X2-processor istället.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tycker detta är ett allmänt klantigt sne steg av AMD.. Denna borde heta AMD X2 5000+ och inte FX-60... Det borde ha släppt en singel core FX-59 på 3Ghz eller mer istället

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tycker detta är ett allmänt klantigt sne steg av AMD.. Denna borde heta AMD X2 5000+ och inte FX-60... Det borde ha släppt en singel core FX-59 på 3Ghz eller mer istället

varför inte ha dubbla kärnor?
den räcker nog väl till gamla programm också.
jag tror amd vill satsa på ny teknik istellet för gammal,men en på 3ghz kunde dom också släppa.

Permalänk
Medlem

Jag "provkörde" en x2 hos en polare nyligen och blev mäkta imponerad. Vi ville se hur bra hans cpukylare är så vi drog igång prime95 (torturetest) och superpi 32MB samt world of warcraft i väldigt hög upplösning för att få cpun att arbeta lite. Men det spelade ingen direkt roll hur mycket test/stressprogram vi körde igång, det var väldigt svårt att få cpun att arbeta 100%, snacka om arbetshäst... Det gick alldeles utmärkt att spela WoW med prime95 och superpi körandes i bakgrunden, antagligen prioriterade windows wow mest men iallafall.

Detta var med en 4400+ x2, 2048ram och 7800gtx...

Om jag hade onödigt mycket pengar så skulle jag lätt köpa en cpu med dubbla kärnor då jag har vana att ha 10-tals program igång samtidigt, det MÄRKS en enorm skillnad i multitasking fast dock ej så mycket i spel.
Rent spontant i spel så är min opteron med 6800GT lika snabb, märks ingen skillnad alls.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Herregud, är de helt borta eller?
Det beror inte på att den är klockad till 2.6 istället för 2.8GHz, det beror på att den har två kärnor.

Det är bara att kolla på vilket test som helst där de har några dualcore- respektive singlecoreprocessorer.

Argh.

Precis, när det väl börjat komma lite mer program (tro inte att alla program, gamla som nya, helt plötsligt kommer få stöd för dubbla kärnor) så är den processorn redan gammal. Tycker de borde sålt den som en X2-processor istället.

Men vilka spel kräver mer än en A64 på 2.6GHz? Även om du kör 2X 7800GTX 512 i SLI är det mycket sällan processorn kommer att begränsa. Och om den gör det ligger vi oftast på 100 eller kanske t o m över 200 fps.

Jag tror att när det kommer spel där det verkligen börjar bli svårt att klara sig med en 2.6GHz A64 kommer också dessa spel att ha stöd för dualcore...
Det är väl viktigare att klara framtida spel som kanske kommer ut om ett år eller mer än att få 200 fps eller mer i gamla spel? Om man köper en dator som man kanske tänker behålla 2-3 år.
Det är klart vissa köper ju hårdvara för att tävla mot andra i 3d Mark..För dessa är kanske FX60 ett dåligt köp....

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Jag "provkörde" en x2 hos en polare nyligen och blev mäkta imponerad. Vi ville se hur bra hans cpukylare är så vi drog igång prime95 (torturetest) och superpi 32MB samt world of warcraft i väldigt hög upplösning för att få cpun att arbeta lite. Men det spelade ingen direkt roll hur mycket test/stressprogram vi körde igång, det var väldigt svårt att få cpun att arbeta 100%, snacka om arbetshäst...

Um... Om ni inte kan få cpu'erna att maxa 100% med superpi, och Prime95 igång, har ni ett problem, vilket INTE är positivt. Då har du en flaskhals nånstans som hindrar systemet från att utnyttja sin fulla potensial, vilket INTE är bra, utan tvärt om. Gör om, gör rätt, som det heter.

Att den sen utan tvekan kan spela WoW samtidigt är ingen nakdel, men det kan en gammal XP barton med, det beror bara på vilken prioritet trådarna har. Om Superpi och Prime95 trådarna har högsta prioritet, och körs på vars en core (välj affinity i processhanteraren, har jag för mig) så lär inte WoW vara speciellt lyckligt, men det är fortfarande inte ett dåligt tecken. Windows släpper ju då bara "ledig" cpu tid till WoW, och skulle WoW kuta runt överlyckligt för att där är massor av cpu kraft till det, är det fortfarande nånting som är sjukt, då systemet uppför sig något felaktigt. Windows är iofs inte helt känt för att uppföra sig som förväntat.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kan bli mycket roligt att fixa sig en FX60 sedan, när den kommer ut
Bara att klocka 100mhz mer än vad jag har nu

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man går över till 2 kärnor är att man vill kunna samla uppgifter om användarnas diskinnehåll ostört.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Det kommer ju dock grafikdrivrutiner nu som blir mer och mer optimerade för dualcore, så det är inte alls givet att den kommer att vara långsammare i spel. I 3dmark, ok, men något mycket mer enkeltrådat är nog svårt att hitta, betänk att du i ett vanligt spel har ljud också, och ljudspåret borde iaf rent tekniskt inte vara så svårt för utvecklarna att lägga på en andra kärna t.ex.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tycker detta är ett allmänt klantigt sne steg av AMD.. Denna borde heta AMD X2 5000+ och inte FX-60... Det borde ha släppt en singel core FX-59 på 3Ghz eller mer istället

Skönt och se att jag i alla fall har nån med mig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Men vilka spel kräver mer än en A64 på 2.6GHz? Även om du kör 2X 7800GTX 512 i SLI är det mycket sällan processorn kommer att begränsa. Och om den gör det ligger vi oftast på 100 eller kanske t o m över 200 fps.

Jag tror att när det kommer spel där det verkligen börjar bli svårt att klara sig med en 2.6GHz A64 kommer också dessa spel att ha stöd för dualcore...
Det är väl viktigare att klara framtida spel som kanske kommer ut om ett år eller mer än att få 200 fps eller mer i gamla spel? Om man köper en dator som man kanske tänker behålla 2-3 år.
Det är klart vissa köper ju hårdvara för att tävla mot andra i 3d Mark..För dessa är kanske FX60 ett dåligt köp....

Nej, det är väl inte så många spel som "kräver" det men om vi ska resonera så kan vi lika gärna nöja oss med en processor som är ytterligare ett snäpp sämre. En Athlon 64 på 2,4GHz räcker gott och väl! Mycket bättre prestanda för priset.
Du kanske har rätt i att en dualcore klarar sig bättre i framtiden, men om man tänker behålla sin dator i 2-3 år ska man inte köpa en FX till att börja med. Om man tror att man får en mer "framtidssäker" dator genom att köpa en processor som är fem gånger så dyr som en annan som ger 90% av dess prestanda är man helt fel ute.
FX-serien är tänkt att ge maximal prestanda, det ger inte FX60.

Vill förtydliga mitt tidigare inlägg, självklart bidrar både den sänkta hastigheten och de dubbla kärnorna till att FX60 blir långsammare "i applikationer som inte drar nytta av två processorer".
Men det senare missar både The Inquirer och den som postade nyheten.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Kan bli mycket roligt att fixa sig en FX60 sedan, när den kommer ut
Bara att klocka 100mhz mer än vad jag har nu

Om du kan ändra multiplikatorn hur du vill så

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

det var väl allmänt känt redan innan att fx60 skulle ha samma klockfrekvens som fx55, och därmed prestera som en sådan i 3dmark? vet inte om det här innebär slutet på singlecore fx-processorer, men med en gnutta logik kan ju vem som helst komma fram till att fx59 kommer ligga på 3.0GHz.

ffs ;P

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Skönt och se att jag i alla fall har nån med mig!

Nej, det är väl inte så många spel som "kräver" det men om vi ska resonera så kan vi lika gärna nöja oss med en processor som är ytterligare ett snäpp sämre. En Athlon 64 på 2,4GHz räcker gott och väl! Mycket bättre prestanda för priset.
Du kanske har rätt i att en dualcore klarar sig bättre i framtiden, men om man tänker behålla sin dator i 2-3 år ska man inte köpa en FX till att börja med. Om man tror att man får en mer "framtidssäker" dator genom att köpa en processor som är fem gånger så dyr som en annan som ger 90% av dess prestanda är man helt fel ute.
FX-serien är tänkt att ge maximal prestanda, det ger inte FX60.

Vill förtydliga mitt tidigare inlägg, självklart bidrar både den sänkta hastigheten och de dubbla kärnorna till att FX60 blir långsammare "i applikationer som inte drar nytta av två processorer".
Men det senare missar både The Inquirer och den som postade nyheten.

FX köper man nog bara om man tycker det är roligt att äga det värsta...Vissa som ser det som en hobby tänker så.

Själv rekommenderar jag den som tänker behålla sin dator i 3 år att köpa en lite billigare dualcore. Jag tror att det kan visa sig vara lönt att köpa en x2 för runt 3500 Kr jämfört med en vanlig A64 för 1700-1800Kr. De extra hundralapparna tror jag en sådan person kommer att vara glad att man satsade om 1-2 år. Eller om man jämför en X2 3800+ med en (enkel)4000+ för ungefär samma pris....

Det är lite lustigt ibland när människor pratar om prisvärdhet och datorer...Vissa köper dator sällan men köper det bästa när man väl kommer till skott. Kanske väljer en sådan person, som vi kan kalla Nisse, en Fx60 och 2 st 7800GTX 512 i SLI. För att sedan låta datorn stå i 3 år utan att byta en del eller röra en skruv...

En annan person, Olle, kanske skrattar åt Nisse och tycker han blir lurad , kunde fått 80-90% av prestandan för 1/3 av priset osv...
Jämför man sedan personernas datorinvesteringar under de närmaste 3 åren visar det sig att Olle köper den senaste mest prisvärda cpu:n var 6:e månad...Och klockar den till max...Och samma sak med grafikkort och moderkort, kanske minnen också. Och det innebär att Olle som köper prisvärt ändå har lagt ut kanske dubbelt eller 3 ggr så mycket pengar under 3 år jämfört med Nisse. Faktum är att personer typ Olle nog är de som bränner mest pengar på datorer...Och Nissarna , , ligger långt efter...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Avstängd

varför dom döpte den till FX-60 och inte X2 5000+ är för att, tror jag, den har upplåst multipel liksom dom andra FX-prollarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
FX köper man nog bara om man tycker det är roligt att äga det värsta...Vissa som ser det som en hobby tänker så.

Själv rekommenderar jag den som tänker behålla sin dator i 3 år att köpa en lite billigare dualcore. Jag tror att det kan visa sig vara lönt att köpa en x2 för runt 3500 Kr jämfört med en vanlig A64 för 1700-1800Kr. De extra hundralapparna tror jag en sådan person kommer att vara glad att man satsade om 1-2 år. Eller om man jämför en X2 3800+ med en (enkel)4000+ för ungefär samma pris....

Det är lite lustigt ibland när människor pratar om prisvärdhet och datorer...Vissa köper dator sällan men köper det bästa när man väl kommer till skott. Kanske väljer en sådan person, som vi kan kalla Nisse, en Fx60 och 2 st 7800GTX 512 i SLI. För att sedan låta datorn stå i 3 år utan att byta en del eller röra en skruv...

En annan person, Olle, kanske skrattar åt Nisse och tycker han blir lurad , kunde fått 80-90% av prestandan för 1/3 av priset osv...
Jämför man sedan personernas datorinvesteringar under de närmaste 3 åren visar det sig att Olle köper den senaste mest prisvärda cpu:n var 6:e månad...Och klockar den till max...Och samma sak med grafikkort och moderkort, kanske minnen också. Och det innebär att Olle som köper prisvärt ändå har lagt ut kanske dubbelt eller 3 ggr så mycket pengar under 3 år jämfört med Nisse. Faktum är att personer typ Olle nog är de som bränner mest pengar på datorer...Och Nissarna , , ligger långt efter...

Sedan finns ju alltid Pelle som köper allting i mellanklassen och håller hårt i det i 3 år. Enda jag uppgraderat är diskarna och minnet. Annars tuffar nog P4 2.6, R9600XT på. Nu har jag dock börjat bli lite led på att köra 640x480 i alla spel för att få vettig FPS så senast till nästa höst ska det uppgraderas.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tycker detta är ett allmänt klantigt sne steg av AMD.. Denna borde heta AMD X2 5000+ och inte FX-60... Det borde ha släppt en singel core FX-59 på 3Ghz eller mer istället

Och FX53 borde hetat 4000+ eller hur? Och FX51 = 3700+ och FX55 borde heta 4200+?
Du kan ju inte begära att FX ska vara helt egen och inte bygga på varken X2/A64. Oavsett hur du gör så finns det ett ratingnummer där som den borde haft.
Men nu är FX upplåst, det är det som skiljer FX från A64/X2. Plus att FX alltid finns lite snabbare än motsvarande A64/X2.

Och förövrigt så hade en FX60 blivit en 5200+. Inte 5000+. 5000+ kommer i 2.6GHz med 2x512kb cache.

Jag tycker AMD gör rätt, för det första så har dom ingen singlecore-motståndare då EE kör på dualcore nu. För det andra så måste ju marknadens värsta CPU klara lite multitasking. Och med spel och drivrutiner som allt mer stödjer dualcore så kommer en FX60 snart vara mycket vassare än FX57 på dom områderna också.