Mitt system visar att processorn bara är 1.2GHz

Permalänk
Medlem

Mitt system visar att processorn bara är 1.2GHz

Min processor är en AMD sempron 2800+
Jag var tvungen att byta moderkort till ett MSI KT600, som skall vara kompatibelt med sempron.

Men nu när jag tittar i "system" i min dator så ser jag att processorn endast är på 1.2GHz. (dator känns lite slöare än tidigare)

Jag har flashat om med senaste BIOS, som bl.a. skulle göra att det gick att köra sempron 3000+, men när jag kollar igen i "system" så är det fortfarande 1.2 GHz.

Det står visserligen att man skall se till att BIOS protection är (Disable). Detta kan man göra beroende på moderkort.
Jag vet inte om mitt moderkort har denna funktionen i BIOS, för att välja Disable/Enable för BIOS protection.
Jag hittar det iallafall inte...

Flashningen utförs enligt MSI manualer och beskrivning, och systemet säger "Flash completed...."
men...sen är det ändå inte uppdaterat, när datorn startat om.

Är det någon som har känner igen detta, och kan ge några tips..

Tack på förhand

Visa signatur

helloo

Permalänk
Medlem

AMD 2800+ Betyder inte att processorn ligger på 2.8 GHZ, det betyder att den är lika snabb som en 2.8 p4 (Ungefär, stämmer inte riktigt) Den ligger inte på mer än 1.2Ghz.

Permalänk
Medlem

Re: Mitt system visar att processorn bara är 1.2GHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dobbeman

Är det någon som har känner igen detta, och kan ge några tips..

Tack på förhand

En Sempron har FSB på 166Mhz, kolla så den står i 166Mhz.

En Sempron 2800+ ska ha en klockfrekvens på 2Ghz så din fsb står uppenbarligen då i 100Mhz bara.

12x166Mhz=2000Mhz

12x100Mhz=1200Mhz.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mitt system visar att processorn bara är 1.2GHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
En Sempron har FSB på 166Mhz, kolla så den står i 166Mhz.

En Sempron 2800+ ska ha en klockfrekvens på 2Ghz så din fsb står uppenbarligen då i 100Mhz bara.

12x166Mhz=2000Mhz

12x100Mhz=1200Mhz.

Hm ?? Är det säkert att alla 2800 Sempron har den Fsb ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Mitt system visar att processorn bara är 1.2GHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Hm ?? Är det säkert att alla 2800 Sempron har den Fsb ?

Eftersom moderkortet är ett KT600 chippat moderkort så är jag rätt så säker på det ja, eftersom vi uppenbarligen pratar socket A då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Mitt system visar att processorn bara är 1.2GHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Eftersom moderkortet är ett KT600 chippat moderkort så är jag rätt så säker på det ja, eftersom vi uppenbarligen pratar socket A då.

Ok. har själv en burk med en Barton och Kt 400a stående.. Max 166 Fsb.. Trodde Kt 600 Hade möjlighet till 200 Fsb

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

CPU:n var på 100 i FSB , så jag ställde om till 166.

Men det gick inte så bra...

Burken startade om so far so good, men sen när windows skall starat så dör hela datorn, är nu stendöd och går inte att starta alls.

hmmm...någon ide någon...

kan jag få liv i den..på något sätt...(jag lovar att nöja mig med 100 MHz , som den var innan)

nu sitter jag med min lilla gamla laptop:)

Visa signatur

helloo

Permalänk
Medlem

Resetta Cmos. Förmodligen hade du för hög multipel.... 166 x ????

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Kontrollera att allt står rätt till vad gäller kylningen. En socket A Sempron 2800+ ska gå i 2 GHz (12x166) enligt min snabba googling. Klarar den inte det är något fel. Se även till att du kör minnet synkat, dvs i samma hasighet som FSBn.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dobbeman
CPU:n var på 100 i FSB , så jag ställde om till 166.

Men det gick inte så bra...

Burken startade om so far so good, men sen när windows skall starat så dör hela datorn, är nu stendöd och går inte att starta alls.

går den inte att starta alls? inte ens så att den startar men du får bara svart skärm? annars tror jag något har pajat, moderkort eller processor kanske.
annars om den startar och du bara får svart skärm så testa med att resetta cmos (bios)

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Fick igång burken, puhhhh...

Nätsladden ur och vänta 10 min (läste jag på ett annan ställe), skulle tydligen motsvara CMOS rensning...vet inte men nu fungerar burken..iallafall.

Man får trots allt tacka för blixt snabba svar på detta forumet.

Visa signatur

helloo

Permalänk
Medlem

Vad heter moderkortet? KT6xxx?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Nätsladden ur rensar inte CMOS. Det sitter ett litet batteri på moderkortet som håller informationen vid liv. Tar man ut batteriet en stund rensar man CMOS, men det finns enklare sätt. Ofta flyttar man en jumper på moderkortet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Burken går nu men är fortfarande söl, jämfört med hur den var innan jag tvingades byta moderkort. Har nu ett (MSI KT600) sock A

jag testade att starta ett spel som jag spelat tidigare, (med förra moderkortet), det spelet fungerar inte nu, en ruta sägen att CPU speed is to slow....,,,så jag tolkar det som att CPU:n inte går fullt ut.

Den är nu på FSB 100, men borde kunna köras på 166. nÄr jag testade 12x166 så blir det bara svart..

Vicotnic sa att man kunde synka minnet till samma hastighet som CPU:n. Minnet står på auto, behöver jag ställa om det oxo..

Visa signatur

helloo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dobbeman

Den är nu på FSB 100, men borde kunna köras på 166. nÄr jag testade 12x166 så blir det bara svart..

du ska inte ändra multipern, bara fsb annars är det inte så konstigt att den slutar fungerar.
CPU FSB Clock = 166 MHz
CPU Ratio = auto
msi kt6 är uruselt att klocka med, har haft ett likadant

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

testat både AUTO och 12X...samma sak...svartskärm och dator som inte startar

Det var mest om man även skulle ställa in Minnets FSB, och synka det med CPU:n...minnet är oxo på auto tror jag, så jag undrar om även minnet behöver ändras till något, om jag ändrar CPU:n till 166

Visa signatur

helloo

Permalänk
Medlem

Har du pc2700 eller pc3200 minnen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Du har väl även 133 fsb ? och Pc 2700 borde räcka..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Hej igen

Mitt RAM =2st (512MB KINGSTON PC3200 DDR CL3 (3-3-3)) tror dom står på AUTO, behöver jag ställa om de oxo? Vilket mhz skall jag då välja , tror det fanns 266 och uppåt för minnet.

Så...om jag sätter CPU. på 166xauto, så var ställer jag RAMet på då?

----------------------------------------------------------
Övrigt:
Moderkort = (MSI ATX VIA KT600 Sock A)
CPU= (AMD sempron 2800+)

tack på förhand

Visa signatur

helloo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dobbeman
Hej igen

Mitt RAM =2st (512MB KINGSTON PC3200 DDR CL3 (3-3-3)) tror dom står på AUTO, behöver jag ställa om de oxo? Vilket mhz skall jag då välja , tror det fanns 266 och uppåt för minnet.

Så...om jag sätter CPU. på 166xauto, så var ställer jag RAMet på då?

----------------------------------------------------------
Övrigt:
Moderkort = (MSI ATX VIA KT600 Sock A)
CPU= (AMD sempron 2800+)

tack på förhand

Hm .. kan inte just vad som står exakt i ditt bios, men..
Dina minnen skall klara 200 i Fsb
Du kör dual..... 2x166...så det borde så 333 i ditt bios (du nämnde 266...2x133 =266)
Dina minnen måste du skrivit lite fel på... Har du CL3---så borde den sista siffran vara en 8 eller ngt..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Lyckade som sagt skrämma upp CPU:n från 1,2 till 1,6 men skall kunna vara 2.0 Ghz.

Andra som har exakt samma CPU säger att ställt in den på 166, .och att den skall kunna bli 2,0GHz. men men ...kan självklart skilja beroende på moderkort, minne osv...

(nu har jag minnet på 400, och CPU:n på 133 X auto
Bättre än tidigare men dock vill man ju utnyttja CPU; n fullt ut..

Men så fort jag stället CPU:n Fsb på 166 så bootar den inte...

Min burk var snabbare tidigare med det gamla moderkortet som jag tvingades byta.
Tex kunde jag köra ett krävande spel som jag NU inte ens kan starta..så CPU är fortfarande slöare än tidigare, trots att jag fått upp den till 1,6.

Tacksam för förslag..

Visa signatur

helloo

Permalänk
Hedersmedlem

Minnet bör du köra synkat som sagt, för bästa prestanda. Du vinner inget på att köra minnet snabbare än FSBn.

Har du kontrollerat kylningen? Vad har du för nätagg?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt ny nätdel i dagarna då mitt gamla pajade. (Bytte nätdel och moderkort samtidigt då)
Har nu en nätdel; ATX Colors it 420W 120mmFläkt

Jag tror helt enkelt att jag inte hittar den optimala inställningen i BIOS.

Har nu som sagt CPU på 133, och minnet på 400.
Och tittar jag i "System så står det Sempron 2300+ och 1,6GHz, vilket jag då antar är korrekt för den inställningen. Minnet kan jag ändra på lite hursom sålänge CPU:n är på 133

Men CPU:n skall kunna höjas till 166, men då jag höjer blir det svart.

CPU:n är ju en 2800+, och moderkortet är flashat att palla upp till sempron 3000+

Tackar för svar
--------------------------------------------------------------------
Övrigt: Dessa fakta nedan är kopierade från internet fakturan, så jag skriver inte fel här iallafall....

2st (512MB KINGSTON PC3200 DDR CL3 (3-3-3))
Moderkort = (MSI ATX VIA KT600 Sock A)
CPU= (AMD sempron 2800+)

Visa signatur

helloo

Permalänk
Medlem

Återigen : den sista 3 :an i din minnes speed måste var fel....
Hur har du ställt minnena i bios ?
Ett minne på låg Fsb klarar tightare minnes timings än ett på högre Fsb.
Dina borde lätt klara 166 när dom är specade till 200.
Kolla dina timings.
Edit: sätt dina minnen till 166/333 och Tras på 8 och de resterande på 3.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Återigen : den sista 3 :an i din minnes speed måste var fel....

Inte om den första trean är CAS.

Hur som helst är det där bara vad som står på fakturan. Kör han minnet synkat med FSBn (dvs helst 166MHz eller som nu i 133MHz) så är det troligen inga som helst problem med minnesinställningarna.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Installerade du om systemet efter att du bytte moderkort?
Och spelen...

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

Skall göra det oxo, håller på att backa upp massa grejer i burken nu..

sen kommer jag att köra allt från scrach.. jag kommer att meddela er då och berätta, hur det gick..

misstänker att en nyinstallation kan behövas, innan man kan pilla i BIOS allt för mycket..

tack alla som bidragit, jag har lärt mig mycket värdefulla saker här på forumet på dessa 2 dagar.

Visa signatur

helloo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
AMD 2800+ Betyder inte att processorn ligger på 2.8 GHZ, det betyder att den är lika snabb som en 2.8 p4 (Ungefär, stämmer inte riktigt) Den ligger inte på mer än 1.2Ghz.

alltså en amd 1800+ ligger på 1.53ghz så ehh jo den 2800+ ska vara mer än 1.2 ghz!!

och eftersom det är sempron 2800+ ska den vara på 1.6ghz åtminstonde iallfall

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
alltså en amd 1800+ ligger på 1.53ghz så ehh jo den 2800+ ska vara mer än 1.2 ghz!!

och eftersom det är sempron 2800+ ska den vara på 1.6ghz åtminstonde iallfall

Bra att du läser tråden innan du svarar

Permalänk

sätt den på 12x166 och vcore på 1.7v. prova då.

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.