Öppen processor från Sun

Permalänk
Melding Plague

Öppen processor från Sun

<font style="font-size: 10pt"><b>Öppen processor från Sun</b></font> <small class="small">onsdag 7 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Sun lanserade nyligen en ny serie i UltraSPARC-serien, UltraSPARC T1 eller "Niagara" som den också kallas. I samband med detta skapade Sun även initiativet OpenSPARC för att öka intresset om processorn. Sun kommer att publicera alla specifikationer om processorn, källkod till kompilatorn och testprogram. Tanken med detta är att eftersom open source fungerar för mjukvara borde det göra det för hårdvara också. Suns goda respons när de öppnade upp operativsystemet Solaris hjälpte nog i beslutet. Vilken licens "OpenSPARC" kommer att använda är okänt förutom att den är godkänd av Open Source Initiative.
<br />
<br />Intresserade av hårdvara, programmering och alternativa arkitekturer kommer nog att gilla detta. Läs mer hos <a href="http://arstechnica.com/news.ars/post/20051206-5700.html" target="_blank">Ars Technica</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt innitiativ av ett stort vinstdrivande företag!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

What is happening? Detta och sen Intel som slutar ta royalty på andra som utvecklar styrkretsar till deras chipset.

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen aning om vad Sun är bra på, än mindre har jag suttit vid en Sunmaskin, men jag gillar dem.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Jaha, då kanske man skulle ta och börja tillverka såna processorer och sälja då. Om jag bara får lite volym borde det ju inte vara nån konst att komma långt under Suns priser med tanke på alla 100-tals miljoner i utvecklingskostnader som de måste tjäna in på försäljningen.

(detta förutsätter ju då att licensen tillåter försäljning, men om den inte gör det så ser jag inte riktigt poängen förutom att det genererar lite nyheter?).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Jag har ingen aning om vad Sun är bra på, än mindre har jag suttit vid en Sunmaskin, men jag gillar dem.

Det har grymt sköna servers i form av FireBlade .. Sen är Solaris ett jävligt skönt OS att köra med....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jaha, då kanske man skulle ta och börja tillverka såna processorer och sälja då. Om jag bara får lite volym borde det ju inte vara nån konst att komma långt under Suns priser med tanke på alla 100-tals miljoner i utvecklingskostnader som de måste tjäna in på försäljningen.

(detta förutsätter ju då att licensen tillåter försäljning, men om den inte gör det så ser jag inte riktigt poängen förutom att det genererar lite nyheter?).

If the Sun OpenSparc initiative turns out to be anything like IBM's "opening" of POWER, however, then it simply won't be the case that, say, Intel, could download the Verilog and start churning out UltraSparc T1 chips tomorrow. It will probably be the case that you're free to cook up all the US T1 variants that you like for non-commercial use, and I'm sure you'll probably be free to start designing and selling your own UltraSparc ISA-based processors, but I'm sure you can't actually sell chips based directly on the US T1 without some kind of license from Sun. Still, we'll have to wait and see what the OSI-approved OpenSparc license reveals before passing judgement.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jaha, då kanske man skulle ta och börja tillverka såna processorer och sälja då. Om jag bara får lite volym borde det ju inte vara nån konst att komma långt under Suns priser med tanke på alla 100-tals miljoner i utvecklingskostnader som de måste tjäna in på försäljningen.

(detta förutsätter ju då att licensen tillåter försäljning, men om den inte gör det så ser jag inte riktigt poängen förutom att det genererar lite nyheter?).

Är vell inte precis poängen med openSPARC att någon ska tjäna penagr på deras arbete.
Likadant som att opensource inte är ämnat för att andra ska tjäna pengar.

Tanken är vell mera att processor utvecklingen ska gå snabbare framåt.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk

haha snackar ni tjänapengar??
farsan sitter på en ultra sparc o uppdateras helatiden hans senaste maskin kostade 3 mille... visst han sitter på ericcson o det e dom som betalar... där behöver man enorm kraft tydligen. o nej.. han lirar inte tetris varje dag..

deras top of the line datorer kostar enoooormt!!! sjuka pricer, o nej de priser som står på hemsidan e visserligen mkt men tydligen finns det bättre maskiner än dom som e upplagda på hemsidan

PS.. farsan hade 2 cores på sin 450 mhz processor redan 94... idag har jag ingen aning om hur många cores han har på sin burk

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
haha snackar ni tjänapengar??
farsan sitter på en ultra sparc o uppdateras helatiden hans senaste maskin kostade 3 mille... visst han sitter på ericcson o det e dom som betalar... där behöver man enorm kraft tydligen. o nej.. han lirar inte tetris varje dag..

deras top of the line datorer kostar enoooormt!!! sjuka pricer, o nej de priser som står på hemsidan e visserligen mkt men tydligen finns det bättre maskiner än dom som e upplagda på hemsidan

PS.. farsan hade 2 cores på sin 450 mhz processor redan 94... idag har jag ingen aning om hur många cores han har på sin burk

Jaha, och min farsa kan spöa din farsa lol. :sarkasm:

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

smart drag faktiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Sparc archikekturen känns ändå rätt iskall idag tyvär..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jaha, då kanske man skulle ta och börja tillverka såna processorer och sälja då. Om jag bara får lite volym borde det ju inte vara nån konst att komma långt under Suns priser med tanke på alla 100-tals miljoner i utvecklingskostnader som de måste tjäna in på försäljningen.

(detta förutsätter ju då att licensen tillåter försäljning, men om den inte gör det så ser jag inte riktigt poängen förutom att det genererar lite nyheter?).

Att fabba proppar är inte något man gör till vardags direkt, och att verilog-koden är tillgänglig betyder inte direkt att allt jobb är gjort och att det bara är att "sätta igång".. Jag skulle tro att sannolikheten att någon börjar producera kopior är hyffsat låg, åtminstone på kort sikt. Men det är ju fina proppar, så vem vet vad som kan komma att hända framöver, särskilt nu när även lågkostnadsländer har börjat konkurrera om sånt här.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Är vell inte precis poängen med openSPARC att någon ska tjäna penagr på deras arbete.
Likadant som att opensource inte är ämnat för att andra ska tjäna pengar.

Tanken är vell mera att processor utvecklingen ska gå snabbare framåt.

Sun har valt att köra ännu mer parallellt än de flesta (troligen eftersom de ligger ganska långt efter i enkärneprestanda samt att många av deras kunder har applikationer som kan modifieras så att bli massivt parallella). UltraSparc T1 har t ex åtta kärnor som vardera kan köra 4 trådar. Det blir totalt 32 trådar. Rock som kommer om kanske två år kommer att kunna köra många fler trådar. De flesta andra ligger efter här. Det stora problemet är att se till att alla trådar utnyttjas på bästa sätt. Jag tror att det är svårt att bygga "egna" processorer utan poängen är istället att öka medvetandet, kunskapen och intresset för att skriva parallella applikationer. Det vinner Sun på. (Och eftersom man troligen ändå skulle köra Solaris på de egna processorerna så vinner de där också). Sun har kommit tillbaka starkt det senaste året och är t ex fortfarande med i racet för att bygga den första datorn med prestanda över 1 PFLOPS (tillsammans med Cray och IBM, vem som får bygga avgörs nästa år).

Visa signatur

La Cuenta, por favor