Permalänk

löjligt löjligt
kortet blir så dyrt att 15% av sveriges befolkning om ens det få råd med ett sånt kort ja menar se på 7800GTX 512mb 7500-7900 vad ska inte nästa kosta 9000-12000:- ????

löjligt skulle behövas 2-3 olika tillverkare som kan skapa konkurrenms just nu delar ATI o Nvidia på ett monopol som gör att de styr priserna som de vill

fy fan det var bättre förr nä voodoo fanns då hade man iaf råd med grafikkort somd et är idag är grafikkorten för dom med massor av pengar eller väldigt bra avlönade jobb

alla andra får bita i det sura äpplet samma med CPUér också alldeles för dyra om man ska har BRA prestanda iaf.

SÄNK PRISRENA istället så kanske folk kunde ha lite skoj

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fanboy!
Vi vet ingenting om R580s prestanda. Det ryktas om allt från 16 till 48 pipes.
Men bar för att en liten bugg fördröjde ATI så suger dom plötsligt eller?
Atis X800-serie var riktigt bra ju, inget kort klådde ju X850 XT PE Deluxe mumbo jumbo vad jag vet.
Och innan dess var det ATIs 9X00 mot nVidia 5X00 och 4X00. Vilket ATI ledde på. Och X1800XT presterar ju inte så dåligt egentligen.

En enda bugg och alla säger att ATI alltid varit skit och suger och allt möjligt.
Sedans ATI släppte sin 9X00 serie så har dom faktiskt varit ledande prestandamässigt större delen av tiden.

Tycker det skulle vara kul om det blev riktigt jämt. Möjligtvis med en liten fördel till ATI så dom slipper allt skitsnack om dom...

Personligen bryr jag mig inte vad som står på kortet i min dator. Mina huvudriggar har haft fler nVidia kort än ATI-kort till och med. Båda har sina fördelar. Tycker dock ATIs namngivningar och horder av förvirrande kort är lite fult marknadstrick. Men det hindrar ju inte mig när det gäller val av kort eftersom jag läser på.

Trådens enda vettiga inlägg.

Jag börjar seriöst tröttna på alla förjordade fanboys som tror sig veta allt om grafikkortsmarknaden för att de har hållt koll på den i två månader eller så. Jag tycker mig inte läsa alls lika mycket skitsnack på andra forum, vad det nu kan bero på.

"Jag har köpt en produkt av ett företag, nu måste jag övertyga alla andra att jag inte har slängt pengarna i sjön."

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

R580 kommer ha 16 "pixel pipes" med 3 "shader pipes" var, dvs. 48 totalt. Liksom RV530 har 4 respektive 12.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadrone
R580 kommer ha 16 "pixel pipes" med 3 "shader pipes" var, dvs. 48 totalt. Liksom RV530 har 4 respektive 12.

Källa?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Jag är inget fanboy, men Nvidia är bättre. Bättre stabilitet, mendans ATI kan dröja flera månader med att fixa buggar i sina drivisar. Så har jag upplevt det hela iafl.

Men det hindrar inte mig från att kanske köpa ett x850xt AGP.

Det är sant. nVidia har ju alltid varit bättre på drivrutiner. Har aldrig haft något som helst problem med nVidia drivers. Medans man fått experimentera fram rätt drivrutin med mitt 9700 bara för att få texturerna att funka ordentligt i ett så vanligt spel som CS. Men det är ju lite charmen. Så länge man söker runt lite så finns det nästan alltid lösningar på sånna problem någonstans.

Men kommer det två identiskt presterande kort från de båda till samma pris så väljer man nVidia för drivrutinernas skull. Är ATI lite snabbare så får det bli dom.

Permalänk
Medlem

ATIs kort är väl kanske inte så dåliga som vissa påstår men mer problem med drivrutiner får man väl leta länge efter för att hitta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NASA
Precis det är fan så man börjar få prestanda-ångest på ett 2 månader gammalt kort, mitt x850pe... :'(

men det är ju skitsamma låt dom släppa varje måndag. huvudsaken är väl att du kan spela det du vill spela för spelproduktionen går inte alls så snabbt. ända nackdelen med att dom släpper ut nya high-end kort i vartannat hörn är väl att dom kmr bli dyrare hela tiden ju närmare inpå dom släpper sitt *nästa* high-end Gkort.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Källa?

Läs lite på något teknikkunnigt forum t.ex. Beyond3D, så kan du se att det har varit känt rätt länge nu...

Den här tråden, bland andra, handlar om hur många "pipes" R580 har:
http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=25802

Quadrone har alltså träffat huvet på spiken.

Permalänk

Beyond3D är väl ett en av de mest pro-ATI forum på nätet. Så man kan se lite sne på vad de säger.

Men tillbaka till topicen. Snyggt nVidia! ATI får jobba hårt med R580 för att stå emot G71. Att G71 kommer släppas februari är inte konstigt. ATI planerar släppa R580 nångång i januari. Men som alla vet hur ATI älskar papperlansera sina kort så räkna med att R580 finns i handeln i lager under februari, då G71 släpps, troligen som GTX/GT, lansering och kan köpas samma dag.
Men detta är bara en tanke hur det kan ligga till.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
löjligt löjligt
kortet blir så dyrt att 15% av sveriges befolkning om ens det få råd med ett sånt kort ja menar se på 7800GTX 512mb 7500-7900 vad ska inte nästa kosta 9000-12000:- ????

löjligt skulle behövas 2-3 olika tillverkare som kan skapa konkurrenms just nu delar ATI o Nvidia på ett monopol som gör att de styr priserna som de vill

fy fan det var bättre förr nä voodoo fanns då hade man iaf råd med grafikkort somd et är idag är grafikkorten för dom med massor av pengar eller väldigt bra avlönade jobb

alla andra får bita i det sura äpplet samma med CPUér också alldeles för dyra om man ska har BRA prestanda iaf.

SÄNK PRISRENA istället så kanske folk kunde ha lite skoj

Håller med om att det är alldeles för dyrt, speciellt sett till vilken prestandaökning man får gentemot förra generationens kort, skillnader på 20-30% är för lite för att motivera en uppgradering. minst 200% ska det vara så man ser lite skillnad!

Visa signatur

________________
[Tagan 480W | Asrock939 Dual SATA2+OCW2 beta-BIOS+Vmod | Opteron 146@3000 MHz | 2*1024Mb G.Skill PC3200zx | C3D X800 GTO@570/570] | SuperPI 28s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cr0
minst 200% ska det vara så man ser lite skillnad!

Du inser att 200% förbättring innebär tre gånger bättre prestanda antar jag? Vi får nog vänta ett bra tag innan vi ser en sådan förbättring mellan två generationers grafikkort.

För övrigt är det ju löjligt att dömma ut ett företag (ATi) helt och hållet bara för att de har misslyckats med EN generation...

Tänker inte ens spekulera, och absolut inte om informationen kommer från The Inquirer...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är sant. nVidia har ju alltid varit bättre på drivrutiner. Har aldrig haft något som helst problem med nVidia drivers. Medans man fått experimentera fram rätt drivrutin med mitt 9700 bara för att få texturerna att funka ordentligt i ett så vanligt spel som CS. Men det är ju lite charmen. Så länge man söker runt lite så finns det nästan alltid lösningar på sånna problem någonstans.

Men kommer det två identiskt presterande kort från de båda till samma pris så väljer man nVidia för drivrutinernas skull. Är ATI lite snabbare så får det bli dom.

Snälla människa bara för att du inte haft problem med Nvidia drivsar betyder inte att andra inte haft det. Jag hade stora problem på en burk med 6800GT och Mafia. Med vissa drivsar buggade det ur ordentligt tex och inte bara i Mafia utan i vissa andra spel också. Kan säga samma sak om Ati drivsarna. Haft problem med grafikbuggar i dessa också. Generellt så har jag dock haft mindre strul med Nvidiadrivsarna men Ati uppdatterar sina drivrutiner oftare så det jämnar ut sig typ. Det är samma sak typ hos många andra man hjälpt till. Så att säga "Nvidia har alltid varit bättre på drivrutiner" är ren skitsnack. Det växlar helt enkelt. Ibland är Ati bättre och ibland Nvidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Beyond3D är väl ett en av de mest pro-ATI forum på nätet. Så man kan se lite sne på vad de säger.

Men tillbaka till topicen. Snyggt nVidia! ATI får jobba hårt med R580 för att stå emot G71. Att G71 kommer släppas februari är inte konstigt. ATI planerar släppa R580 nångång i januari. Men som alla vet hur ATI älskar papperlansera sina kort så räkna med att R580 finns i handeln i lager under februari, då G71 släpps, troligen som GTX/GT, lansering och kan köpas samma dag.
Men detta är bara en tanke hur det kan ligga till.

Nja, skulle knappast kalla Beyond3D för någon pro ATI-sida. Skulle däremot snarare kalla det för den mest kompetenta sidan när det gäller grafikkort. Forumet står helt klart i en klass för sig då en stor del av grafikkortstestareliten hänger där. De har även ett antal separata trådar för några av de mer kända spelutvecklarprofilerna. Beyond3D skulle knappast ha den statusen, som de har i branschen, om de varit patiska.

Gällande specifikationerna som det spekuleras hej villt om för tillfället så ser jag dem som helt otänkbara. Finns inte en chans att nVidia skulle kunna få ut en 90nm 32-pipeline-konfiguration med en klockhastighet på 750MHz i produktion tills första kvartalet 2006. Till att börja med är 90nm en mindre och bevisligen inte helt okomplicerad tillverkningsprocess. Dessutom skulle 32 pipelines innebära att antalet transistorer blir klart fler än G70 = generellt mer kritisk vid tillverkning. Det är dock inte omöjligt att få fram en 32 pipeline-konfiguration på något sätt. Det otänkbara är snarare att en sådan konfiguration, med hänsyn till att det är nVidias första highend-krets som tillverkas med 90nm-teknologi, skulle ha en klockhastighet på 750MHz på kärnan. Med största sannolikhet skulle nVidia ha stora problem med att få ut kretsar som klarade en sådan hastighet, om det ens skulle gå överhuvudtaget, de skulle även få mycket stora problem med den höga värmeutvecklingen. Mer troligt är att en sådan konfiguration hamnar på runt 600Mhz, om ens det, i produktion.

Permalänk
Medlem

Om nu denna G71 är så jävla bra, varför satte dom inte i den i 7800GTX?
jävla onödigt.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Om nu denna G71 är så jävla bra, varför satte dom inte i den i 7800GTX?
jävla onödigt.

Om nu denna A64 är så jävla bra, varför satte dom inte den i 486orna?
jävla onödigt.

Kan ju vara så att utvecklingen går frammåt. G70 lanserades för ett halvår sedan. I grafikbranchen brukar man sikta på en ny krets varje halvår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jay-Z
ATIs kort är väl kanske inte så dåliga som vissa påstår men mer problem med drivrutiner får man väl leta länge efter för att hitta.

Rent skitsnack enligt mig. nVidia är varken mer stabila eller snabbare på att fixa buggar som någon tidigare i tråden påstår. Det uttalandet låter som det kommer från nån som bara har koll på en av tillverkarna. Av dömma från alla olika forum jag läser är nivån i princip den samma, ingen av tillverkaren gör perfekta drivrutiner. Det här gäller dock Windows drivrutiner, för de med linux är nVidias drivrutiner bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Beyond3D är väl ett en av de mest pro-ATI forum på nätet. Så man kan se lite sne på vad de säger.

Det är utan tvekan det mest teknikkunnigtäta forum på nätet också vad gäller 3D hårdvara, med många hård/mjukvaruutvecklare som besökare. Och de har både sina ATI fanboys och nVidia fanboys.