Permalänk
Melding Plague

ATI sänker priserna

<font style="font-size: 10pt"><b>ATI sänker priserna</b></font> <small class="small">söndag 11 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
ATI planerar att kraftigt sänka priserna på några av deras nya grafikkort. Radeon X1600 XT har sänkts från $72 till $62 dollar per krets för grafikkortstillverkarna, och Radeon X1600 PRO-kretsen kostar nu $45 dollar. Anledningen till detta ska vara för att konkurrera bättre med GeForce 6800 GS som visat sig ha bra prestanda / pris. Även Radeon X1300 PRO och LE kommer att prissänkas på grund av Nvidias Geforce 6600 DDR 2 som är den största konkurrenten i det segmentet.
<br />
<br />Detta är givetvis bra för alla konsumenter. När vi får se dessa prissänkningar i Svenska butiker återstår att se men förhoppningsvis blir det förr än senare.
<br />
<br /><a href="http://theinq.net/?article=28256" target="_blank">The Inquirer</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

vad spela roll att dom sänker 1600 när de flesta vill åt 1800 serien som är svindyr
för att inte prata om fantasipriserna på 7800gtx kortet

fast hade x1600xt gett den prestanda skillnaden som ja vill ha mot mitt x800 tyvärr är den inte tillräcklig med ett x1800xl hade det varit en annan femma:mad:

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
vad spela roll att dom sänker 1600 när de flesta vill åt 1800 serien...

vill dom?

Permalänk
Medlem

jag gillar mitt x1600XT,, kostade 1848kr, hur skulle det kunna bli billigare lol?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
vad spela roll att dom sänker 1600 när de flesta vill åt 1800 serien som är svindyr
för att inte prata om fantasipriserna på 7800gtx kortet

fast hade x1600xt gett den prestanda skillnaden som ja vill ha mot mitt x800 tyvärr är den inte tillräcklig med ett x1800xl hade det varit en annan femma:mad:

på 7800 GTX 512 menar du ?. well den är bättre än X1800XT 512 och är dyrare runt 1000:- men o andra sidan lägger man ut 6000:- på ett kort kan man lägga lite mer på ett GTX 512

ett bra normal pris på X1800XT ligger runt 6000:- om du ska ha dom bättre märkena.

GTX ligger runt 6500:- som billigast så det är väl inte så mycket skillnad elle ??

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vilket kort x1600xt ska konkurera med? x800GTO?
X800GTO kostar ju samma så det verkar vara ett vettigare alternativ.

Och x1600pro sen, det finns knappt en benchmark på internet med ett sånt kort. Hur bra är dom? som ett GF6600GT med 256MB kanske...?
Såg att man kan köpa 256MB-varianten för ca1500, det låter ju som ett bra pris men det är ju svårt att veta utan att sett några bench.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
vad spela roll att dom sänker 1600 när de flesta vill åt 1800 serien som är svindyr
för att inte prata om fantasipriserna på 7800gtx kortet

fast hade x1600xt gett den prestanda skillnaden som ja vill ha mot mitt x800 tyvärr är den inte tillräcklig med ett x1800xl hade det varit en annan femma:mad:

Dom flesta vill inte alls ha 1800 seriren eftersom medelsvensson inte lägge rså mycket på ett grafikkort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Jag förstår inte riktigt vilket kort x1600xt ska konkurera med? x800GTO?
X800GTO kostar ju samma så det verkar vara ett vettigare alternativ.

Och x1600pro sen, det finns knappt en benchmark på internet med ett sånt kort. Hur bra är dom? som ett GF6600GT med 256MB kanske...?
Såg att man kan köpa 256MB-varianten för ca1500, det låter ju som ett bra pris men det är ju svårt att veta utan att sett några bench.

x1600xt är slöare än ett GTO(12-pipor icke upplåst) i flertalet äldre spel osv, men ser vi till nya titlar som använder Rv530s större antal ROPs så ser vi en ledning, och även om vi kör med en massa AA, där är prestandaförlusten större hos R480.

Sen har x1600-korten SM3.0, AVIVO och är en överlag nyare arkitektur än x8x0-serien.
Troligtvis ser vi en hel del nyheter för atis nyare kort i catalyst 5.13 nu framåt julen.. och jag tror de långt ifrån optimerat klart r520/rv515/rv530 ännu.

mitt x1600xt har btw 1.4ns GDDR3 minnen som enkelt gör 1.5ghz och så var det somsagt billigt (och så är jag ati-bög)

Permalänk

ok även om de flesta inte vill

men jag tillhör medel svensson som gärna skulle vilja uppgradera graffet o då finns ju bara dom svindyra alternativen kvar ju

X850XT är ju inte just billigt det heller ja menar 3000kr för ett graffe är as mycke pengar för mig iaf.

därav hade ju ett kort närmare x1800xl varit bra men det finns ju inte så

ja möjligtvis 7800gt mend et kostar en bra bit över 3K det med

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

3500:-

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Underbart då jag kommer inhandla ett X1600 PRO i en rätt nära framtid