Intel tror inte på $100-laptop

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deathclaw
Nasizter är barnungar jämfört med kommunister och ändå sitter kommunister i regeringen?

Nasizm har misslyckats 1 gång kommunism 20tals...

Ja ja vad du än säger...:(

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball
Ger man de mörka snoppgummi för $100 så har de garanterat mindre bekymmer än med en dator.

"de" mörka?
Kan misstolkas, verkar som om du inte insåg det, vilket "du" skulle. En så mycket bättre förklaring behövdes.

Citat:

garanterat mindre bekymmer än med en dator.

Som vadå? Ska man "ge" "barn" kondomer?

Du har missuppfattat konceptets helhet och dess innebörd!!!

Permalänk
Medlem

Självklart behöver en som svälter mat och inte en dator. Dessa datorer (som jag såg demas av Annan på tv) är ju till för de länder som står o väger. Thailand t ex. Programmen är Open source och upplösningen på skärmen är 800x600.
Kommer inte ihåg om det är modem/trådlöst nätverk men man får väl hoppas.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Hedersmedlem

Tillbaks till topic och devalvera inte begrepp som nazism i detta forum. Ni vet inte vad det handlar om, ge tusan i att använda det som ett skällsord! Det kan vi lämna till de som i Sverige är PK...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Re: Allt går om man vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Det är inte mycket Intel tror på, dom tror inte ens på sig själva. Tror dom verkligen att folk är rika i hela världen. Själv tror jag att det är en kanon insats för 3-e världen.
Många kommer att vara glada, finns folk som aldrig har sett en Pc överhuvudtaget. Tänk dig dom barnen som går i skolor utan fönster utan vatten och allt det där, dom kommer definitivt att vara glada.

VIIV kan inte säljas till 3-e världen, eller är det för varmt i dom länderna för att få Intel stabila. Ja, kan vara så för alla har inte kylskåp hemma så dom kyla ner en Intel. Så är det i 3-e världen Intel. .

kunde inte skrivit det bättre själv. som i mitt land, där hade dom blitt glada som fan

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Intel hjälper visst det 3:e världen, bara det att dom tror inte på konceptet med handvevade datorer verkar det som...

Mr Barrett said Intel was committed to delivering IT access to the developing world - and is helping Sri Lanka Telecom set up south Asia's first long-range WIMAX wireless network - but would not produce a cut-price product like MIT's computer.

We work in the area of low-cost, affordable PCs, but full-function PCs, not handheld devices and not gadgets," he said.

http://www.abc.net.au/news/newsitems/200512/s1528115.htm

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tycker att han försöker förlöjliga den. Pryl? Han nämner inte exakt vad och verkar försöka med ordet "pryl" ge den en negativ klang. Den har sina finesser som är praktiska. Jag tycker att det är en "Multifunktionel" Laptop än en pryl(även om ordet passar in smått). Den har annurlunda design som har praktiska funktioner/finesser och annurlunda hårdvara än vad dagens laptops har. Kalla den en pryl men, är det dåligt? Den är "inte" bara "en" "pryl". Vilket han verkar försöka göra. Mindre existent~/anmärkningsvärd.

Hans koncept är ganska bristfällig och når inte ut till många av användarna.
Platser där dom inte har nån energi källa eller dålig(ej pålitlig) sådan.

Jag undrar varför Intel inte erbjuder WiMAX kompatibla kretsar till OLPC. Om det är nu en bättre lösning. Förmodling(vad jag tror) så vill inte OLPC för att Intel vill ha sin "Intel Inside" loga/brand på eller att dom inte gick med på nån förhandling om CPUn eller att det är just en AMD lösning. Eller att dom just inte tjänar nånting större på det.

Vad jag vet så har inte Intel en färdig lösning som AMD Geode.

Permalänk
Medlem

Tycker han är ärlig & berättar deras ståndpunkt.

Sen kan man alltid diskutera det rättvisa i världen... att glorifiera företag för deras engagemang i sådana här projekt när det är västvärldsföretagen som bidragit till utsugningen av 3:e världen är tidernas största lögn näst efter religionen...

Edit: Jag tycker inte Intel är bättre/sämre än andra företag på att suga ut 3:e världen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Tillbaks till topic och devalvera inte begrepp som nazism i detta forum. Ni vet inte vad det handlar om, ge tusan i att använda det som ett skällsord! Det kan vi lämna till de som i Sverige är PK...

Sit down and shut up.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tycker han är ärlig & berättar deras ståndpunkt.

Sen kan man alltid diskutera det rättvisa i världen... att glorifiera företag för deras engagemang i sådana här projekt när det är västvärldsföretagen som bidragit till utsugningen av 3:e världen är tidernas största lögn näst efter religionen...

Edit: Jag tycker inte Intel är bättre/sämre än andra företag på att suga ut 3:e världen.

Nej, det är tredje världens brist på vålståndskapande institutioner som gett dem brist på rikedomar. Att de blir en gnutta mer datoriserade hjälper i viss mån men inte mycket. Intel klagar bara för att de inte är med på det hela. Rent tekniskt så ligger FN och MIT bakom så jag tror på det.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Nej, det är tredje världens brist på vålståndskapande institutioner som gett dem brist på rikedomar.

Nej, 3:e världen sitter på enorma rikedomar det är bara det att det kommer inte dom till gagn, utan där finns en uppsjö av västerländska företag som exploaterar länderna stenhårt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Är det definitivt inte en kombination av både och, och andra orsaker då?

Permalänk
Avstängd

kryddat med korrupta regeringar och dito myndigheter så börjar vi närma oss sanningen.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Inaktiv

Yes, med en inkomstnivå och social trygghet som innebär att om man inte får Många barn så kommer man inte klara pensionen. För att inte tala om dödsration i hela samhället jämfört med västerländerna. Finns inget kapital att använda sig av för att ta sig därifrån, om kapitalet redan är exploaterat förbi bristningsgränsen.

Permalänk
Medlem

Vad gör västvärlden då? Jo efter att dom i princip stulit framtiden från barnen i 3:e världen så slår sig dessa "givmilda" länder för bröstet & tar fram en handvevad dator som dom slänger fram till barnen & säger -> skapa er en ny framtid då....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

wow,, och jad som trodde att alla tänkte likadant

tycker det är bra att någon ger ett "annat" eller "verkligt" perspektiv, beroende på vem som talar.

Dock tycker jag att arneball har en valid poäng. Tycker det är MER humanistiskt att titta på folks GRUND behov före man hoppar på hur deras skolsystem skall se ut.

och med all respekt, ni pratar om dåligt vatten etc. i skolorna, men för fan, var lite glad att det finns skolor!! det är ju kanon! Många personer har inte ens tillgång till SKolor, vilket jag tycker är dåligt.

Sedan nämnde någon religion, och jag, tyvärr tillåter inte ALLA religioner preventivmedel.

Sist, visar statistiken, att man måste börja tidigt med att lära respekt för kvinnor etc, eftersom i vissa länder har var 4e man våldtagit en kvinna MINST en gång. Detta enligt CNN och en afrikans kvinnogrupp på plats.

Så ja, datorn är bra, men man måste se allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nej, 3:e världen sitter på enorma rikedomar det är bara det att det kommer inte dom till gagn, utan där finns en uppsjö av västerländska företag som exploaterar länderna stenhårt.

Ja tredje världen sitter på enorma rkedomar. Men de hade varit precis lika fattiga om västvärlden inte funnits eller blandat sig i dem. Se USA t ex där indianerna levde på stenåldersnivå som kringresande nomader.

Det finns ett antal institutioner/kriterier som krävs för att komma upp på samma nivå som västvärlden (om man nu vil det...)
Kommer inte ihåg alla men några är:
-Rättssystem som är lika för alla
-Bankväsende med aktiehandel
-Trossystem/religion som gynnar arbete o handel - protestantism vs katolicism t ex.
-Pålitligt skattesytem som går att förutse
-Handelssystem m infrastruktur
-Fungerande marknad som kan fördela resurser i samhället - mat från bönder till arbetare

och några till. Vill poängtera att demokrati inte är med. Det spelar ingen roll hur mcket man ger i bistånd till de länder som vägrar att utveckla dessa institutioner för de kommer inte att klara att stå på egna ben.

Jag har läst ekonomisk historia. Vänstermänniskor skulle säga nåt helt annat som rika stjäl från de fattiga.

Kontentan är att 1000kr-laptops hjälper ju inte i länder som Somalia utan ett flertal av överstående punkter men i Thailand där kriterierna finns i viss mån.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Se USA t ex där indianerna levde på stenåldersnivå som kringresande nomader.

Jo, det känner vi till dom vita tog tag i det problemet på sedvanligt västerlänskt vis.... & höjde upp dom helst med en snara runt halsen då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Sen kan man alltid diskutera det rättvisa i världen... att glorifiera företag för deras engagemang i sådana här projekt när det är västvärldsföretagen som bidragit till utsugningen av 3:e världen är tidernas största lögn näst efter religionen...

Vad är historiens värsta lögn? Menar du att religion är bluff? Något som är påhittat av människor för att andra ska tro på det? Precis som med förintelsen då.

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Avstängd

du tar orden ur munnen på mig

Damn you wish var rätt rolig btw.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Men det har ju inget med resonemanget att göra. Att amerikaner är brända har inget med kapitalism att göra. Det är som att dra likhetstecken med vänster o stalin o gulag.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

västvärlden har skänkt och skänker miljarder kronor till fattiga länder, vart går dom pengarna egentligen?
För nyttan av all denna givmildhet tycks ha varit begränsad.
En del av svaret är tyvärr att korrumpta regeringar har försnillat bort en massa pengar istället för att använda dom som det var tänkt.

Se på Sida, dom har ingen koll på hur pengarna används, men dom pumpar in miljoner efter miljoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Men det har ju inget med resonemanget att göra. Att amerikaner är brända har inget med kapitalism att göra. Det är som att dra likhetstecken med vänster o stalin o gulag.

Ptjaa.. Varför ska vi inte sammankoppla Vänstern, Stalin och Gulag? De bygger ju på samma sak.

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deros
Vad är historiens värsta lögn? Menar du att religion är bluff? Något som är påhittat av människor för att andra ska tro på det? Precis som med förintelsen då.

Jag vet inte vad jag skall svara på ett sådant här inlägg... kanske att det är dags att införa födelsekontroll?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

20 år då eller?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag vet inte vad jag skall svara på ett sådant här inlägg... kanske att det är dags att införa födelsekontroll?

Du är fri att föra diskussionen vidare om huruvida Förintelsen är en bluff eller inte i ett privat meddelande.

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
västvärlden har skänkt och skänker miljarder kronor till fattiga länder, vart går dom pengarna egentligen?
För nyttan av all denna givmildhet tycks ha varit begränsad.
En del av svaret är tyvärr att korrumpta regeringar har försnillat bort en massa pengar istället för att använda dom som det var tänkt.

Se på Sida, dom har ingen koll på hur pengarna används, men dom pumpar in miljoner efter miljoner.

Det finns inga incitament för att använda pengar mer än till mätta de akut hungriga. Även om man bygger bevattningskanaler till bönder o mångdubblar deras skörd så finns ingen möjlighet till handel, ett godtyckligt skattesystem som gör att man inte kan planera för framtiden, ingen bank som backar upp en etc etc. Och överst ligger en koruptionskultur som roffar åt sig allt.
Problemet är att de kulturella hindren är de som tar längst tid. Att bygga upp domstolar o stifta bra lagar hjälper inte om folk ändå gör upp på gatan eller via byälsten.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deros
Du är fri att föra diskussionen vidare om huruvida Förintelsen är en bluff eller inte i ett privat meddelande.

Varför det? Jag är så övertygad om att förintelsen har ägt rum att det finns t.o.m. i mina gener.

Jaja... hoppas att datorn blir en sådan framgång som förväntas för nyckeln till välfärd är utbildning/kunskap som det påpekats av folk...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Varför det? Jag är så övertygad om att förintelsen har ägt rum att det finns t.o.m. i mina gener.

Jaja... hoppas att datorn blir en sådan framgång som förväntas för nyckeln till välfärd är utbildning/kunskap som det påpekats av folk...

ja, till topic. Räcker specifikationerna o ska de bara köra open office?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk

Verkar som de flesta tror att det skulle vara västländernas fel att de har den situation de har, När det egentligen är så att de hade sprungit runt med bongotrummor, spjut och trämasker fortfarande om det inte varit för oss...