Fler säkerhetsluckor från Sony

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga en sak om allt det här med XPC och hela köret.
Om man har något annat OS än Windows, kommer det ändå att påverka datorn då?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ville bara ha sagt att en bojkott är det enda som hjälper men vill du envisas med att det inte hjälper så är det din huvudvärk isf. Sen gällandes Sony så om du Googlar lite kommer du att hitta ett patent på PS3 och Blue-Ray skivor som specifikt går ut på att binda den skivan som du har matat in i konsollen till jmust den konsollen och ingen annan. Anledningen till den innovationen? Det får du fråga Sony om! Fortfarande sygen på att köpa en PS3 när den kommer ut om dom har implementerat sin "låsa skivan till bara denna konsollen patentet"?

Sen har jag tolkat ditt inlägg som du skrev det och jag uppfattade att du ville ha sagt men du får väl förklara dig tydligare då jag uppenbarligen är för dum för att fatta vad du menar typ?

Det där patentet är stengammalt och som många andra patent så finns dom bara för att fylla upp en patenportfölj som kan användas i stämmningar osv. Sony har redan lovat att spelen ska funka som vanligt. Man grävde fram detta patent enbart för att kasta skit.

Om du hade suttit och tänkt en stund så hade du med kommit fram till att bojkott inte hjälper att sätta dit dom skyldiga. Du har ju inte svarat på nått av mina argument på ett vettigt sätt, vilket visar att du inte ens försökt förstå vad jag menar eftersom du lägger betydelser i mina ord som inte stämmer med vad jag menar. Jag tänker inte visa det uppenbara riktigt än, du får tänka lite själv först. Det är inte så att jag skriver i gåtor, det hela är väldigt logiskt. Bojkott är för de naiva som inte tänker längre än näsan räcker, och det har du ju bevisat i viss grad. Erfarenhet och fritt tänkande kommer med åren, men ett tips är att alltid ifrågasätta vad en handling leder till i det långa loppet, och om utgången då är den man tänkt sig. Sanningen ligger ofta lite djupare och man måste söka för att finna den...

Sen det där med HD-DVD, dom har inget TV-spel på gång som kommer ut till massorna till ett subventionerat pris med stöd från majoriteten av filmbolagen. De skulle ta fullpris för sina maskiner och utan allt godis som PS3 bringar med sig. Det skulle bromsa utvecklingen med säkert 2 år. Det kan kanske tyckas lite själviskt att resonera så, men när man blir äldre och har väntat på HDTV sen man först hörde om det som tonåring i illustrerad vetenskap från 1990, så blir man lite otålig. Men om man läser allt jag skrivit så förstår man mellan raderna att det är till störst del av humanitära och historiska själ. Om du söker lite så hittar du säkert exempel där bojkotter förstört oskyldiga människors liv. Om man verkligen brinner för att lära BMGs chefer en läxa, så får man vara mycket mera kreativ än att sluta sig till en naiv bojkott. Sen om du med många andra homosapiens följer flocktrycket så kan jag bara beklaga...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Det där patentet är stengammalt och som många andra patent så finns dom bara för att fylla upp en patenportfölj som kan användas i stämmningar osv. Sony har redan lovat att spelen ska funka som vanligt. Man grävde fram detta patent enbart för att kasta skit.

Om du hade suttit och tänkt en stund så hade du med kommit fram till att bojkott inte hjälper att sätta dit dom skyldiga. Du har ju inte svarat på nått av mina argument på ett vettigt sätt, vilket visar att du inte ens försökt förstå vad jag menar eftersom du lägger betydelser i mina ord som inte stämmer med vad jag menar. Jag tänker inte visa det uppenbara riktigt än, du får tänka lite själv först. Det är inte så att jag skriver i gåtor, det hela är väldigt logiskt. Bojkott är för de naiva som inte tänker längre än näsan räcker, och det har du ju bevisat i viss grad. Erfarenhet och fritt tänkande kommer med åren, men ett tips är att alltid ifrågasätta vad en handling leder till i det långa loppet, och om utgången då är den man tänkt sig. Sanningen ligger ofta lite djupare och man måste söka för att finna den...

Sen det där med HD-DVD, dom har inget TV-spel på gång som kommer ut till massorna till ett subventionerat pris med stöd från majoriteten av filmbolagen. De skulle ta fullpris för sina maskiner och utan allt godis som PS3 bringar med sig. Det skulle bromsa utvecklingen med säkert 2 år. Det kan kanske tyckas lite själviskt att resonera så, men när man blir äldre och har väntat på HDTV sen man först hörde om det som tonåring i illustrerad vetenskap från 1990, så blir man lite otålig. Men om man läser allt jag skrivit så förstår man mellan raderna att det är till störst del av humanitära och historiska själ. Om du söker lite så hittar du säkert exempel där bojkotter förstört oskyldiga människors liv. Om man verkligen brinner för att lära BMGs chefer en läxa, så får man vara mycket mera kreativ än att sluta sig till en naiv bojkott. Sen om du med många andra homosapiens följer flocktrycket så kan jag bara beklaga...

Så man kan lita på Sonys ord?

Om jag är naiv för att jag vill bojkotta Sony så får det stå för dig iom att jag inte som du tror går i någons ledband men tyvärr måste jag däremot säga att kopieringsskydden som infördes av SonyBMG var däremot naivt iom vilket har påpekats så många ggr drabbar den som köper musiken och inte den som olagligen laddar ner den.Logiken säger att en framgångsrik bojkott får företag att ändra sig då dom i slutändan förlorar pengar och pengar är det som ett företag mest bryr sig om då det ska tillvarata aktieägarnas intressen och inte "allmänhetens".

Spel? Xbox 360 har ju nyligen kommit och sen kommer Nintendo med sin konsoll så nog kan du få spela om det är det du vill även om jag inte vet om det har stöd för HDTV men herregud haka upp sig på såna världsliga ting när vi pratar om etik och moral här dvs Sony eller snarare deras hantlangare som gjorde koden till kopieringsskyddet stal en del kod och om du sedan tror att inte dessa skivor kommer ut i Sverige så tror du fel för hadde inte detta uppdagats att Sony tvångsinstalerar ett kopieringsskydd trots att du säger nej så hadde dom kommit ut även här för tydligen är Sony beredda att begå olagligheter för att skydda sina intressen och då kan man ju undra vilka moraliska betänkligheter allmänheten får till att rippa skivor, ladda ner mp3 o dyl när dom får höra hur företaget Sony beter sig.

Flocktryck och flocktryck det är väl bara bra att det sätts press på Sony så dom någon gång fattar att dom inte kan hålla på hur som helst om dom nu inte vill trasha sitt varumärke något otroligt förståss därför att Sony var ju t.ex först med en bärbar liten kassettbandspelare som man hadde hörlurar till för att lyssna på som dom ju kom att kalla för Walkman.

Senare kom dom ju med minidisc men tyvärrr så lyssnade dom inte på marknaden som redan hade bestämt sig för mp3 utan dom Sony körde vidare med sitt ATRAC kodade musiksystem som var svindyra när dom introducerades vill jag minnas men som idag inte är värda många kronor pga att Sony inte lyssnar på sina kunder utan som det verkar begär att kunderna ska lyssna på dom och så kan man inte göra affärer helt enkelt .

Om nu nån blir drabbad vid en bojkott så är det beklagligt men iom att Sony verkar ha förklarat krig mot sina konsumenter så får dom ta på sig dom förluster som dom utan tvivel kommer att drabbas av och för min del så kommer det inte att köpas en pryl som Sonykoncernen ligger bakom vilket bl.a innebär att det inte köps nån SonyEriksson mobil och iom att mycket av produktionen av den har flyttats ifrån Sverige så lär det inte drabba så många och uppriktigt sagt så bryr jag mig inte heller för dåliga produkter eller företagsledare skall bort ifrån marknaden och det så snabbt som möjligt så dom lär sig att lyssna på sina kunder.

Permalänk
Medlem

om Sony BMG är villiga att göra såhär mot sina kunder utan att Sony som moderbolag inte säger ett knyst eller gör någonting, hur ska man då veta vad som följer med min nya tv eller dvd-brännare???

Jag vet att jag inte är villig att ta den risken. Det kanske baa handlar om att de är förberedda för att innehålla sånt här larv, fast inte har det i nuläget, men det är tillräckligt imo. Och sen tycker jag att hela sony skall straffas, för de har makten att förhindra sånt här, men gör ingenting iallafall. Att vara passiva är också ett val, och ett val som i detta fall visar på att man inte bryr sig om sina konsumenter ens så mycket att man respekterar grundläggande lagstiftning och moraliska förhållningsregler ang. personens privatliv. Alltså bör hela sony straffas, även om de inte aktivt gjort nått fel, för rent moraliskt sett, så är deras inaktivitet lika fel som BMG's förföljelse av sina kunder...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvonS
Har du Sony hårdvara hemma o i begrepp att shoppa mer? Varför annars detta försvar av Sony?

Ne...SONY är ett företag med en massa underdivisioner innehållande bl a Sony BGM. Så du ska inte skilja ut Sony BGM o sedan hävda att resten inte har med saken att göra. Det är som att skilja ut Utrikesministern i ett lands regering för ett fel regeringen står bakom o sparka utrikesministern men fortsätta klappa händer åt regeringen i övrigt.

Sony BMG och "vanliga" Sony har varit i rättstvist med varandra så helt bundis lär dom ju knappast vara.

Och varför skulle jag sluta köpa bra produkter pga något som inte påverkar mig för fem öre? Det vore ju bara löjligt.

Permalänk
Medlem

Precis, och om man nu verkligen tror att en bojkott kan straffa ett företags chefer så sluta köp musik från BMG. Inte för att du har en enda skiva hemma med ett rootkit på, utan för att du vill bevara piratkopieringen...

Sen är det bara Sonys PS3 som klarar HDTV i upplösningen 1920*1080p.
Xbox 360 har bara en dvd-spelare, Nintendo ska vi inte ens tala om i det sammanhanget. Du tror att spelen är viktigast, när jag nämnde det som "godis" det vill säga nått man får på köpet. Det viktiga med PS3 är att få ut Blu-ray, så vi får filmerna släppta i 1920*1080. De filmerna kommer man att behöva betala för, så jag förstår att det inte låter så kul för dig...

Tur för Sony att de som skriker högst är de som ändå bara lägger pengar på sin PC och tomma DVD-R. De "kunderna" hade inte betalat för nått iallafall, så deras ord om bojkott följs inte av rationella handlingar som ger BMG nån större huvudvärk iallafall.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Precis, och om man nu verkligen tror att en bojkott kan straffa ett företags chefer så sluta köp musik från BMG. Inte för att du har en enda skiva hemma med ett rootkit på, utan för att du vill bevara piratkopieringen...

Sen är det bara Sonys PS3 som klarar HDTV i upplösningen 1920*1080p.
Xbox 360 har bara en dvd-spelare, Nintendo ska vi inte ens tala om i det sammanhanget. Du tror att spelen är viktigast, när jag nämnde det som "godis" det vill säga nått man får på köpet. Det viktiga med PS3 är att få ut Blu-ray, så vi får filmerna släppta i 1920*1080. De filmerna kommer man att behöva betala för, så jag förstår att det inte låter så kul för dig...

Tur för Sony att de som skriker högst är de som ändå bara lägger pengar på sin PC och tomma DVD-R. De "kunderna" hade inte betalat för nått iallafall, så deras ord om bojkott följs inte av rationella handlingar som ger BMG nån större huvudvärk iallafall.

Om du tror att nått kopieringsskydd kommer att funka så är du naivare än vad jag trodde även om det iofs tog 1 år innan Xbox var knäckt så det gick att bl.a lägga in Linux på den men knäckt blev det.

Sen tror jag ju också att man kommer att kunna hyra även filmer på Blue-Ray och återigen hur skyddat det än är så kommer piraterna iaf kunna kopiera dessa filmer i samma format så den som blir drabbad är slutkunden inte piraten.

Nä dessa kopieringsskydd skulle man kunna slippa om man följde komersialismens lagar dvs begär så mycket pengar för en produkt som kunden är villig att betala men det gör man inte utan har förklarat krig mot sin slutkund och den som kommer att förlora det är kust dom koncerner som lägger ner mest pengar på sina "kopieringsskydd" för i dessa skydd ligger det en utmaning för dom som är så pass duktiga att dom kan "se" hur dom funkar att knäcka dom just därför att dom kan och kanske i slutändan för att få en anställning vilket ju bl.a har skett för dom personer som har skapat virus,maskar o dyl.

Sen att jag personligen inte lägger så mycket pengar hos SonyBMG kanske beror på att jag är +40 och därmed har passerat denj ålder där man tycker att Idol är ett häftigt program + att den musik som produceras idag mest är yta utan innehåll även om jag medger att jag är svag för Marilyn Manson trotts att jag begriper att han mest är show även om jag gillar at han är en varnagel i den kristna högern i USA och i förlängningen G W Bush men det tar vi en anan gång den politiska diskussionen.

Permalänk
Medlem

Marilyn Manson är bara dryg. Angående Blu-ray så har du fel.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Angående Blu-ray så har du fel.

Att kopieringsskyddet är oknäckbart? Skulle inte tro det för är det uttänkt av männinskor så finns det tusentals andra människor som lägger ner både tid och energi på att knäcka det skyddet via t.ex en hård och mjukvarulösning.

Eller kanske att dom inte kommer att komma som uthyresfilmer? Isf gör dom bort sig för idag tjänar filmindustrin mycket pengar på just uthyrning så det vore ekonomiskt självmord att inte hoppa på det tåget men när det gäller Sony så vet vi ju hur "självmordsbenägna" dom är så det skulle inte förvåna mig och rent ut sagt så bryr jag mig inte om Sony skulle försvinna då det finns tusentals andra företagare som är beredda att ta upp en likvärdig produktion eller kanske t o m bättre :confused:.

Eller att piraterna inte kommer att kunna ge ut filmerna på samma format? Jodå bara en tidsfråga innan dom fixar det med för inget skydd är oknäckbart utan det är bara en fråga om hur mycket datorkraft + tid som behövs om dom nu inte som med dvdfilmerna råkar skicka en skiva med "svagt" skydd på?

Permalänk
Medlem

Att de inte skulle gå att hyra har jag väl aldrig påstått. Nog för att det lär dröja ett tag, tills filmerna blivit fler till antalet och alla har fått sina PS3.

Om du fortfarande tror att br går att knäcka så får du läsa på. Dina argument har redan diskuterats och fått svar. Orkar inte leta åt dig, men återigen, du har fel.

Om Sony försvinner tar MS över innan nån hinner säga "ojdå?"
Så glöm att nån tar över en likvärdig produktion, då Sony är världens största elektronikföretag.

Försök ta reda på fakta innan du postar, du gör ju bara bort dig...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Ja du Fredag vi får väl se vad som händer men tydligen har du glömt bort Kineserna som mer än gärna vill komma in på den europeiska marknaden och som bl.a har ett eget system för DVD så inte ska du väl räkna ut dom på en gång då dom vad jag förstår har en ypperlig teknisk inhemsk utbildning så nog kommer dom med något eget system även för konsollmarknaden om dom finner det lönsamt för trots allt så är det ju spelen som företagen tjänar pengarna på.

Fakta? Vika fakta har vi idag angående Blue-Ray mer än att det inte kommit ut än till massmarknaden? Nä just det så när det är allmänt gods och alla har fått en möjlighet att "klämma" på det så kan vi bara spekulera du och jag om huruvida det är oknäckbart deras kopieringsskydd på hårdvarunivå eller vet du mer än vad vi vanliga dödliga? Kanske jobbar på Sony?

Fakta är iaf att Sony har trashat sitt varumärke så totalt så dom som följt hela denna såpa om rootkitet bara väntar när Hollywood ska komma ut med serien "Sony and my Rootkit".