Radeon X1800 CrossFire testad

Permalänk
Melding Plague

Radeon X1800 CrossFire testad

<font style="font-size: 10pt"><b>Radeon X1800 CrossFire testad</b></font> <small class="small">måndag 12 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.techreport.com/reviews/2005q4/radeon-x1800-crossfi..." target="_blank">The Tech Report</a> har testat ATI:s CrossFire-grafikkort för Radeon X1800-serien. Kombinerat med ett Radeon X1800 XT eller Radeon X1800 XL kan man alltså få dubbla ATI-grafikkort att arbeta tillsammans ungefär som Nvidias SLI. En intressant följd av att CrossFire-modellen fungerar både med XT och XL är att grafikkortet därför kan avaktivera grafikkortsminne samt ändra sina egna klockfrekvenser för att matcha pargrafikkortet.
<br />
<br />Tech Report testar uppsättningen grafikkort i några vanliga prestandatester som FEAR, 3dMark05 och BattleField 2. Prestanda för XT-CrossFire verkar ligga lite bättre till än GeForce 7800 GTX i SLI men får stryk av två GTX 512 MB. Å andra sidan så är XL-CrossFire lite sämre än SLI:ade GeForce 7800 GT-kort.
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://www.techreport.com/reviews/2005q4/radeon-x1800-crossfi..." target="_blank">The Tech Report</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

X1800XT i CF presterar som förväntat men inte X1800XL i CF, prestandan i speln HL2 LC, FEAR och BF2 är inget att hurra för ( gemför med 7800GT i SLI). Trevligt också att de tog med 6800GS.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Låter intressant. Men om man har ett XL och ett mastercard sen clockar man upp XL till 650 i GPU och 1,5GHz i minnet anpassar mastercardet sig till det då lr behöver man nåt speciellt program?? Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Sämre än vad jag förväntat mig :/ Men men snart kommer ju ändå nästa gen så

Permalänk
Medlem

Nvidia verkar vunnit denna generation rätt stort får se hur nästa generation blir

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

OfT:
Jag kan inte annat än asgarva...
lagom till allt är klart så börjar karusellen om igen...
the neverending story a lá graffe-style. I början var allt man hörde att "öh, nvidia kommer aega så fett och ati suger" och bla bla bla i sann moppefjortis-anda. Och nu efter att de flesta redan slösat bort en sjuklig massa pengar så börjar karusellen om och om någon månad kommer man få höra samma saker om igen... frågan är bara om lika många kommer slänga bort lika mycket pengar igen, eller om det är vi som var smarta och väntade som komemr stå för nästa omgång i utvecklingsbaren.

OnT:
Kanske inte vad man hoppats på men defenetivt tillräckligt för att man skulle känna sig nöjd om man hade det. Här ute i den verkliga världen lär man nog inte märka så stor skillnad oavsett vilket kort man har så resultaten kanske inte är på topp men ändå fullt tillräckliga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

sånt e livet

btw så är de spelen man måste anpassa graffet för, räcker ju med ett x1800xl/7800gt, räcker iaf ett år

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Så här tycker jag

alltså utanför allt snack om fanboy hit och dit både ifrån nvidia och ati fans utan tittar på möjligheten att få en bra produkt till ett pris då det är värt pengarna i högre segmentet så tycker jag att 7800GT är det mest prisvärda grafikkortet som finns ute nu. X1800XT är lite bättre än GTX 256 och dock inte mycket. marginallerna i prestanda enligt testerna är så små så "medelsvensson" som oftast lirar i 1200*1024 med AA på märker ingen skillnad direct mellan GTX 256 och X1800XT. vilket innebär att GTX 256 är mer prisvärd. tycker jag iaf. det är fler tester som visar detta. att X1800XT är lite bättre än GTX 256 och lite sämre än GTX 512. vilket gör att antingen köper man 7800GT eller GTX 256 . man köper inte X1800XT för den lilla marginalen prestanda som är lite bättre till ett högt pris, för då kan du lika gärna slänga ut cash till GTX 512. Jag tycker att X1800XT är ett mellanting, mellan GTX 256 och GTX 512 och att det är Nvidia som styr tänkandet i vilket kort du ska köpa detta året om man inte är fan boy.X1800XL är dyrare än 7800GT men är inte värt prestandan mot pris, och X1800XT är en aning dyrare än GTX 256 men en aning billigare än GTX 512. vad väljer man för den lilla marginalen prestanda mot pris ? inte X1800XT. Om man gillar ATI möjligtvis och trivs med dom för att man har haft ATI med sig sen innan och tycker om produkterna ifrån ATI. men tittar du "overall" ; strömförbrukning, ljudnivå, prestanda, pris så är nog inte nåt utav ATI korten det rätta valet här, och detta året.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

...men X1800XL klockar väldigt bra och får väldigt bra prestanda från det. Så för den som vill klocka så tycker jag att X1800XL är värt de extra hundringar.
Men annars håller jag med om det du säger.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Det enda intressanta var väl CF AA, 14xAA @ 2048*1536 låter riktigt kul men inget jag skulle spendera ~5500-6000:- extra för att få. Köp ett kort och var glad.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
...men X1800XL klockar väldigt bra och får väldigt bra prestanda från det. Så för den som vill klocka så tycker jag att X1800XL är värt de extra hundringar.
Men annars håller jag med om det du säger.

förstår vad du menar men hm. ja jag vet inte tycker ändå så

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nvidia verkar vunnit denna generation rätt stort får se hur nästa generation blir

MEN DJÄVLA TJAT. Vet du vad det första jag tänke på när jag såg titeln på artikeln? "Nu kommer säkert nån djävla nVidia-fanboy skriva nått om att just nVidia är bättre." Det är uttjatat. Sen flera månader tillbaka praktiskt taget.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
MEN DJÄVLA TJAT. Vet du vad det första jag tänke på när jag såg titeln på artikeln? "Nu kommer säkert nån djävla nVidia-fanboy skriva nått om att just nVidia är bättre."

Man behöver inte vara fanboy för att säga det.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Så här tycker jag

alltså utanför allt snack om fanboy hit och dit både ifrån nvidia och ati fans utan tittar på möjligheten att få en bra produkt till ett pris då det är värt pengarna i högre segmentet så tycker jag att 7800GT är det mest prisvärda grafikkortet som finns ute nu. X1800XT är lite bättre än GTX 256 och dock inte mycket. marginallerna i prestanda enligt testerna är så små så "medelsvensson" som oftast lirar i 1200*1024 med AA på märker ingen skillnad direct mellan GTX 256 och X1800XT. vilket innebär att GTX 256 är mer prisvärd. tycker jag iaf. det är fler tester som visar detta. att X1800XT är lite bättre än GTX 256 och lite sämre än GTX 512. vilket gör att antingen köper man 7800GT eller GTX 256 . man köper inte X1800XT för den lilla marginalen prestanda som är lite bättre till ett högt pris, för då kan du lika gärna slänga ut cash till GTX 512. Jag tycker att X1800XT är ett mellanting, mellan GTX 256 och GTX 512 och att det är Nvidia som styr tänkandet i vilket kort du ska köpa detta året om man inte är fan boy.X1800XL är dyrare än 7800GT men är inte värt prestandan mot pris, och X1800XT är en aning dyrare än GTX 256 men en aning billigare än GTX 512. vad väljer man för den lilla marginalen prestanda mot pris ? inte X1800XT. Om man gillar ATI möjligtvis och trivs med dom för att man har haft ATI med sig sen innan och tycker om produkterna ifrån ATI. men tittar du "overall" ; strömförbrukning, ljudnivå, prestanda, pris så är nog inte nåt utav ATI korten det rätta valet här, och detta året.

Håller inte med dig i vissa aveseenden exempel att 7800gt är mer prisvärtän ett X1800XL, Ett X1800XL tycker jag är mycket mer prisvärt då jag enkelt clockar upp det i XT hastigheter. Och att det inte är någon stor skillnad mellan 7800GTX och X1800XT håller jag inte heller med om. Man köper inte ett high end kort för att spela på medelmåttiga inställningar utan man vill ha hög upplösning full AA + HDR samtidigt som inga Nvidia kort klarar av. X1800XL är det klart mest prisvärda kortet det här året lr ett X800GTO som man kan göra om till ett X850XT/PE

Permalänk
Medlem

Ingen som sitter och frågar sig själva varför dom använda dom gamla drivrutinerna istället för dom nya, speciellt då de nya drivrutinerna sägs vara bättre för dual core, som dom förövrigt använde i det här testet? Skumt.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Dom nya drivisarna gav väl inte särskilt mycket i prestanda ökning.. var ju en notis om det här för inte så länge sedan.... gav väl tom sämre i single core testerna

Permalänk
Medlem

A.N'doja plus er andra. Lägga till en sak bara.

Angående 7800GT och 1800XL. Kör man inte en ninja processor (FX...) utan en vanlig mellan 1500 - 3000 kr så är 7800GT det bästa valet. Kör man som nämnt innan medelupplösningar runt 1200x1024 så är 7800GT ett bättre val. Är man duktig på att klocka kör, höga upplösningar och pressar så mycket ur citronen som det går så skall man köpa ett 1800XL. Så har jag uppfattat läget.

Jag blev lite besviken på crossfire. Man har hört mycket om att det skall vara mycket bättre än SLI, så var det uppenbarligen inte. Inte med denna mjukvara iaf.

Visa signatur

/ Domini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Dom nya drivisarna gav väl inte särskilt mycket i prestanda ökning.. var ju en notis om det här för inte så länge sedan.... gav väl tom sämre i single core testerna

Det vet jag ingenting om. Dom nya (5.12) drivrutinerna skulle öka prestandan på dual core, och en dual core användes i testet på Tech Report, men dom använde gamla drivrutiner istället.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Ingen som sitter och frågar sig själva varför dom använda dom gamla drivrutinerna istället för dom nya, speciellt då de nya drivrutinerna sägs vara bättre för dual core, som dom förövrigt använde i det här testet? Skumt.

-k0nsl

Beror på vem som testar. Driverheaven hade en review med två intel och en amd här: http://www.driverheaven.net/articles/dualcore512/

Bl.a. 12fps mer i farcry.

Dessutom lär de ju missa "opelgl"-tweaksen som släpptes för opengl-spel.

Ska man testa något nyligen släppt (CF), så är det väl bara halv-smart att köra med de allra nyaste drivrutinerna? Tycker jag är en självklarhet. När jag köper nytt kort så vill jag se vilket kort bäst under likvärdiga förhållanden. Varför inte slänga in en drivrutin som inte har stöd för SLI till nvidia korten? (0fps ökning då?)

Och många säger att Nvidia vunnit kampen i denna generation. Det kanske de gjorde. Men på pappret kanske. Visst, 7800GTX512 är det allra snabbaste. Med det kostar alldelles för mycket och finns knappt att köpa - och nvidia har inga planer att öka produktionen utan tvärtom.. de kanske slutar sälja det helt till förmån för de nya korten.

Dessutom så presterar X1800XT inte alls så illa som många tror. Om man kollar på Xbitlabs nya recension på de allra senaste korten/spelen så ser men att X1800XT ibland slår 7800GTX512, samtidigt som den bankar skiten ur 7800GTX. läs: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/games-2005.htm...

Se hur X1800XT håller sin fps uppe även i hög grafik - oftast då 7800gtx förlorar en massa kraft.

Och ofta så har även atis x1800XT bättre "minimum fps" (kolla splinter cell3). Där 7800gtx512 har 53 avarage, samtidigt som atis X1800XT har 51fps, men kollar man minimum fps så har atis kort 38fps, medan nvidias ligger nere på 27fps...

Jag ser 7800GTX512 som ett skämt. De släpper det för att förstöra för ATI, nu finns inte kortet att köpa - och alla köper det nästbästa - X1800XT... lyckat nvidia...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4