Quake 4 patch ökar prestandan för SMP-system

Permalänk
Melding Plague

Quake 4 patch ökar prestandan för SMP-system

<font style="font-size: 10pt"><b>Quake 4 patch ökar prestandan för SMP-system</b></font> <small class="small">tisdag 13 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Activision har släppt en beta av 1.0.5 patchen för Quake 4, skriver <a href="http://www.shacknews.com/onearticle.x/39894" target="_blank">Shacknews</a>. Förutom buggfixar skall patchen öka prestandan för dem med Hyper Threading-processor, dual-core, eller dubbla processorer mellan 25-87% beroende på vilken processortyp man har.
<br />
<br />Ladda ner patchen hos <a href="http://www.fileshack.com/file.x?fid=8122" target="_blank">Fileshack</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

oj, så stor prestanda boost!

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

?? minst 25% prestanda boost med HyperThreading... det var fan imponerande, tidigare har man väl aldrig kunnat se mer än typ 3% prestanda boost med hyperthreading..

Permalänk
Medlem

prestandan ökningen med HT lär ju i bästa fall vara marginell.

därmot kan jag tänka mig att dualcore system får en bra prestanda boost.

Permalänk

herrejösses.. hoppas någon sida slänger upp artikel!

Permalänk

Det börjar bli lönsamt för en gamer att köpa dualcore processor.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Saxat från readme:

Performance Enhancement for dual core processors and Intel(r)
Hyper-Threading technology:
This update enables Quake 4 to take advantage of the Hyper-Threading
technology of Intel(r) Dual core processors. Players who have computer
systems with this processor will notice significant performance gains
in Quake 4. With the update, systems with a single core processor which
uses the Hyper-Threading technology will have a performance jump of 25%
compared to non Hyper-threaded processors. Dual core processors with
Hyper-Threading technology will see a performance increase of up to 87%.
In short, systems with this technology will see the game run much faster
than ever before.

Varför nämns inte AMD över huvud taget?
Ska testa aktivera det nu iaf, och se vad spelet säger.

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem

Läs igenom hela readme först. De jämför prestandaboost med en single-core cpu som inte stöder HT. Detta betyder att in princip har du 1.25*liten.boost.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Tja det står ju inget alls om "min" boost, eftersom jag har en Amd

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem

ser trevligt ut.
kanske vi med P4 processorer kan matcha folket med vanliga A64or för en gångs skull.

i och med att quake4 använder doom3 motorn, finns det något liknande till doom3 tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galactus
Saxat från readme:

Performance Enhancement for dual core processors and Intel(r)
Hyper-Threading technology:
This update enables Quake 4 to take advantage of the Hyper-Threading
technology of Intel(r) Dual core processors. Players who have computer
systems with this processor will notice significant performance gains
in Quake 4. With the update, systems with a single core processor which
uses the Hyper-Threading technology will have a performance jump of 25%
compared to non Hyper-threaded processors. Dual core processors with
Hyper-Threading technology will see a performance increase of up to 87%.
In short, systems with this technology will see the game run much faster
than ever before.

Varför nämns inte AMD över huvud taget?
Ska testa aktivera det nu iaf, och se vad spelet säger.

Undrar just om personen som skrivit den readme-filen vet vad han pratar om. Andelen dual-core-processorer med Hyper Threading lär väl vara sisådär 0.01% kanske eftersom dual-core P4 Extreme Editions är de enda.

Men jag betvivlar inte att det ger en ordentlig ökning på dual-cores i allmännhet, inklusive X2 som ju anses vara en bättre implemntation än Intels stressade P4 D-hopkok.

Permalänk
Medlem

OJOJ, nu blir man glad!

Hur testar kollar man FPS i Quake 4??
....då ska jag ge er lite resultat med en AMD X2

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Undrar just om personen som skrivit den readme-filen vet vad han pratar om. Andelen dual-core-processorer med Hyper Threading lär väl vara sisådär 0.01% kanske eftersom dual-core P4 Extreme Editions är de enda.

Men jag betvivlar inte att det ger en ordentlig ökning på dual-cores i allmännhet, inklusive X2 som ju anses vara en bättre implemntation än Intels stressade P4 D-hopkok.

x2 har ju Hyper Transport. funktionen är väl typ den samma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
x2 har ju Hyper Transport. funktionen är väl typ den samma.

Inte alls, Hyper Transport är väl en väldigt bred buss, har inget med att simulera extra CPUs att göra.

Permalänk

Nej det är det inte ... Hyper Threading och Hyper Transport har nog bara initialerna lika ..

Readme-filen pratar om två olika typer av system dual core/processor och Hyper Threading så vinsten för AMDs dual core processor x2 borde ju vara samma som för intels förutsatt att bandbredden inte begränsar den ena plattformen mer än den andra

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna se lite resultat, annars fixar jag egna

Hur kollar man FPS i Quake 4?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Använd Fraps!.

Permalänk
Medlem

här får ni fakta om patchen

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fagge
Använd Fraps!.

Jag kanske ska försöka hålla dettta on topic.....svårt
men jag får ju bara 60fps! konstant! beror det på skärmen lr?
...jag tror at jag helt enkelt installerar den däringa saken & försöker känna nån skillnad själv.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Stäng av V-Sync i spelet eller i drivrutinerna!.

Permalänk
Medlem

Har inte Vsync aktiverat någonstans :s

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Installera Reforce för att bli av med Xp's 60hz bugg!.
http://www.gotfrag.com/portal/files/81/

Permalänk
Avstängd

Verkar vara något för Intelprocessorer endast. Vilket inte är överraskande om jag känner ID software rätt.

Permalänk
Medlem

Bara jag som blir förvirrad av detta??

"How to enable the game to use the Hyper-Threading technology:
By default, the symmetric multiprocessing(SMP)-based acceleration (which
is the feature that enables the performance increase) must be turned on
in the console.

To do this, please follow these steps:
1. After the game loads, open the console by holding down Ctrl + Alt + Tilde(~).
A window should now pop down from the top of the screen.
2. At the prompt, type "r_useSMP 1" and press enter.
3. Close the console by pressing the Tilde(~) key."
(saxat från http://www.idsoftware.com/documents/readme_update_1050.txt)

Jag kanske är trög eller nått, men jag kan då inte få fram någon konsol!
inte på det där viset iaf... jag håller in ctrl+alt(AltGr)+"den ^¨~ knappen" men det händer då inget alls, provat på lite allehanda ställen i spelet och menyn.

Hur får man fram konsolen??
Tack fagge men 60hz-buggen blir jag då heller inte av med.....

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Bara jag som blir förvirrad av detta??

"How to enable the game to use the Hyper-Threading technology:
By default, the symmetric multiprocessing(SMP)-based acceleration (which
is the feature that enables the performance increase) must be turned on
in the console.

To do this, please follow these steps:
1. After the game loads, open the console by holding down Ctrl + Alt + Tilde(~).
A window should now pop down from the top of the screen.
2. At the prompt, type "r_useSMP 1" and press enter.
3. Close the console by pressing the Tilde(~) key."
(saxat från http://www.idsoftware.com/documents/readme_update_1050.txt)

Jag kanske är trög eller nått, men jag kan då inte få fram någon konsol!
inte på det där viset iaf... jag håller in ctrl+alt(AltGr)+"den ^¨~ knappen" men det händer då inget alls, provat på lite allehanda ställen i spelet och menyn.

Hur får man fram konsolen??
Tack fagge men 60hz-buggen blir jag då heller inte av med.....

Antar att knappen du ska trycka på är den till vänster om 1:an, alltså §½ knappen. Den knappen som brukar vara standard consoleknappen i många spel. Kan ju dock ha fel i detta fall då jag inte själv provat i Q4.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Du har 60fps konstant, eftersom spelet inte går högre. Va iaf så med Doom3, och jag antar det har med ID´s motor att göra, och inte en ID fix idé.

Permalänk
Medlem

gick bra att spela med min 64bitars 4000+ och behöva ingen Dual-Core en därför.Det är bara en slags Försäljnings.Lol.När ska man endligen få en äkta över 3 Ghz gående CPU från AMD-man kan tru att det finns problem med detta -FX 57 med 2.8 Ghz över 9000,- Kronor::Lol,Lol.4000+ räcka total.....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
gick bra att spela med min 64bitars 4000+ och behöva ingen Dual-Core en därför.Det är bara en slags Försäljnings.Lol.När ska man endligen få en äkta över 3 Ghz gående CPU från AMD-man kan tru att det finns problem med detta -FX 57 med 2.8 Ghz över 9000,- Kronor::Lol,Lol.4000+ räcka total.....Klaus

Skriv hellre på engelska. Det är i alla fall svårt för mig att förstå, och minska lite på "lol"

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
gick bra att spela med min 64bitars 4000+ och behöva ingen Dual-Core en därför.Det är bara en slags Försäljnings.Lol.När ska man endligen få en äkta över 3 Ghz gående CPU från AMD-man kan tru att det finns problem med detta -FX 57 med 2.8 Ghz över 9000,- Kronor::Lol,Lol.4000+ räcka total.....Klaus

Vad är det för fel med att AMD inte klarar över 3GHz? Så länge dom har ledningen så tycker jag det är värre att Intel inte kommit över 4 och 5GHz. Vilket dom borde gjort om dom skulle klara att möta hotet från AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Antar att knappen du ska trycka på är den till vänster om 1:an, alltså §½ knappen. Den knappen som brukar vara standard consoleknappen i många spel. Kan ju dock ha fel i detta fall då jag inte själv provat i Q4.

Provat den med flera, den brukar ju faktiskt vara standard.. ganska konstigt iaf
Nån som vet hur man får fram konsolen??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Du har 60fps konstant, eftersom spelet inte går högre. Va iaf så med Doom3, och jag antar det har med ID´s motor att göra, och inte en ID fix idé.

Jasså, vad dåligt... man borde ju kunna ha mer, tycker man.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10