Seagate 7200.9 testade

Permalänk
Melding Plague

Seagate 7200.9 testade

<font style="font-size: 10pt"><b>Seagate 7200.9 testade</b></font> <small class="small">onsdag 14 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Tech Report har tittat på Seagates senaste hårddiskfamilj, 7200.9. Intressant är att 160GB-modellen (och 80GB-modellen) är byggd med endast en platta på 160GB. En hårddisk med få men stora plattor har en del fördelar; de drar mindre ström och låter mindre, men bör också vara snabbare eftersom datan sitter tätare ihop och därför går snabbare för läshuvudet att nå. <br /><br /><i>” IN THE HARD DRIVE WORLD, capacity is king. Capacity actually comes in two flavors. The first and most obvious is the storage capacity of a hard drive. The second, and potentially more important, is the capacity of individual platters within a drive. This platter capacity is known as the areal density, and it can do more than just increase the amount of data a drive can hold.”</i><br /><br />Läs testet hos <a href="http://techreport.com/reviews/2005q4/seagate-7200.9/" target="_blank">Tech Report</a>.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

både 160 och 80 modellen har en platta på 160 GB.... =/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
både 160 och 80 modellen har en platta på 160 GB.... =/

Inte ovanligt att hårdisktillverkarna gör så. Billigare att producera bara en modell. Var ju nån disk för några år sen som gick att "låsa upp". Så det är inget nytt.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

En skiva 160G räknat på båda sidorna, 80G modellen har bara en arm och ett huvud och läser då bara på ena sidan följdaktligen.

Vansinnigt av Seagate att använda 100G platter för 300G modellen, hade varit trevligare med 160G platters och bara två och kanske att dom faktiskt hade allokerat hela disken så den hade varit nästan 300G i win oxå. Då hade det varit ett givet köp.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Uh.. är inte 300Gb disken en äldre model, och den största ur en serie baserad på just 100Gb plattorna? de har även 125Gb, 133Gb och slutligen 160Gb plattor, tekninen går framåt. vill du ha 300nånting Gb diskar baserade på 160Gb plattor, får du antagligen vänta ett tag.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
En skiva 160G räknat på båda sidorna, 80G modellen har bara en arm och ett huvud och läser då bara på ena sidan följdaktligen.

Vansinnigt av Seagate att använda 100G platter för 300G modellen, hade varit trevligare med 160G platters och bara två och kanske att dom faktiskt hade allokerat hela disken så den hade varit nästan 300G i win oxå. Då hade det varit ett givet köp.

Bra sagt.

Visa signatur

Bytt användarnamn till Epsi.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför pratar dom alltid om storleken jag har inte fyllt min 160GB disk på långa vägar och skulle byta den till en snabbare mindre disk med en gång om det kom en till vettigt pris.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

ja det verkar ju som om det finns lite splittrade åsikter i denna fråga.
Personligen så tycker jag att vidareutveckling av 160GB diskar känns som lite stenålder....
Sikta på 200GB & uppåt istället....

//AaNgelL

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem

Aangell, det är ju det de gjort? 200Gb diskarna bygger på 100Gb skivor, sedan dess har det kommit flera omgångar skivor, men högre data täthet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Verkade helt OK för den som söker en tyst dator. Femårsgarantin imponerar också. Lagringsutrymmet var däremot sådär. Man borde kunna trycka in två såna där plattor i en disk, fast det kanske kommer.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Verkar vara tysta rackare i 7200.9-serien, trevligt!