$100-datorn går framåt

Permalänk
Melding Plague

$100-datorn går framåt

<font style="font-size: 10pt"><b>$100-datorn går framåt</b></font> <small class="small">torsdag 15 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Projektet One Laptop Per Child som försöker skapa en dator som går på under 100 dollar och därför kan distribueras till barn i u-länder har nu kommit så långt frammåt att projektet sökt tillverkare. Den taiwanesiska tillverkaren Quanta, världens största tillverkare av bärbara datorer, kommer att tillverka datorn under första halvan 2006. Quanta och organisationen bakom projektet kommer samtidigt utforska möjligheterna till en kommersiell version som kan säljas i västvärlden.<br /><br /><a href="http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,123921,00.asp" target="_blank">PCWorld</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

$100-datorn blir går framåt ???
litet ord som saknad där tror jag
Trevlig nyhet annars, känns fint att någon iallafall försöker göra lite snälla saker.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Låter hur härligt som helst Det här är en av de bästa idéerna som jag har hört på länge

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Trevlig nyhet annars, känns fint att någon iallafall försöker göra lite snälla saker.

Iofs trevligt att de gör något för dem mindre bemedlade, men de kan ju likväl göra det för att skapa nya marknader och vattna ur de fattigare länderna på mer pengar. Hoppas dock på det föregående.

Permalänk

Härligt att höra!:up:

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quartus
Iofs trevligt att de gör något för dem mindre bemedlade, men de kan ju likväl göra det för att skapa nya marknader och vattna ur de fattigare länderna på mer pengar. Hoppas dock på det föregående.

Win-Win situation. MS var vakna för detta i Asien och subventionerar friskt. Apple erbjöd sitt OS gratis till detta projekt, men det var givetvis för tung. (om de nu ville "låsa sig" till Apple öht) klart det fanns baktankar hos dessa företag, men det är ändå övervägande positivt tror jag. sen kommer världen i stort att gynans av ökad bildning och utveckling i Afrika.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kommersiell version FTW!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Varför skriver ni att den ska distribueras till barn i U-länder? Varför inte bara skriva till skolor, Det är lixom inte meningen att de ska distribueras direkt till barn utan till skolor och undervisningscenter...

Permalänk
Medlem

Hur gick det med veven på prototypen?

Permalänk
Medlem

Sålänge man inte slänger pengar på onödiga saker som vatten, mat och kläder är väl allt bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sture
Sålänge man inte slänger pengar på onödiga saker som vatten, mat och kläder är väl allt bra?

Japp, skit i Hempc o lägg pengarna på vatten och mat till sveriges fattiga!