Japansk domstol tvingar Intel att lämna över bevis

Permalänk
Melding Plague

Japansk domstol tvingar Intel att lämna över bevis

<font style="font-size: 10pt"><b>Japansk domstol tvingar Intel att lämna över bevis</b></font> <small class="small">fredag 16 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
En domstol i Tokyo har bett Intel lämna över bevis i en utredning som görs av Japanese Fair Trade Commission (FTC), skriver <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28393" target="_blank">The Inquirer</a>. Bevisen kommer att användas av AMD Japan i ett domstolsmål de har startat mot Intel Japan. Enligt AMD visar bevisen att en OEM-tillverkare fick rabatter om de endast köpte processorer av Intel.<br /><br />”The FTC has told Intel Japan it can't provide rebates to OEMs if they include a clause that exclude competitors' microprocessors”, avslutar The Inquirer.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aj aj aj ... nu ligger ni inte bra på de... Så går det om man fuskar, de börjar med CS sen slutar det med att man ger olagliga rabatter till OEM försäljare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Aj aj aj ... nu ligger ni inte bra på de... Så går det om man fuskar, de börjar med CS sen slutar det med att man ger olagliga rabatter till OEM försäljare

CS? vad har intel fuskar med i CS?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

flancen: tror inte han menar bokstavligen

Mycket bra, om man inte har rent mjöl i sin affärsportfölj så ska det få konsekvenser! Heja FTC!

Permalänk
Medlem

Diggar liknelsen: "Microprocessors are "the brains" of a computer. Chipsets are the nervous system. The "feet" of a computer are its feet."

Permalänk
Medlem

intel kan fan dra åt helvetet iaf.

intel vet ju att deras processorer suger så dom gör allt för att folk ska köpa deras skit.
Dom lykades få mig att köpa intel när jag köpte min förra dator, så dum tänker jag fan inte vara igen, är fortfarande sur över att jag köpte en intel då, la ut så mycket för ingenting.

intels värsting processorer är lika bra som AMDs budget processorer, AMD FTW.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
intel kan fan dra åt helvetet iaf.

intel vet ju att deras processorer suger så dom gör allt för att folk ska köpa deras skit.
Dom lykades få mig att köpa intel när jag köpte min förra dator, så dum tänker jag fan inte vara igen, är fortfarande sur över att jag köpte en intel då, la ut så mycket för ingenting.

intels värsting processorer är lika bra som AMDs budget processorer, AMD FTW.

så du säger att en Intel Pentium D Extreme edition blir uppspöad av en 32bitars sempron för s754?
intressant.

Håller med er, riktigt dåligt av intel att fuska såhär. men ni får inte glömma vad intel gjort till datorernas värld trots allt. Och om jag får säga mitt så tror jag intel kommer ta igen ganska rejält nu med sina nya kärnor som släpps 2006.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi

intels värsting processorer är lika bra som AMDs budget processorer, AMD FTW.

Pentium M då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

intel måste ju ta igen snart.
till alla er som bara tycker intel är skit så kan jag ju säga att amd har inte alltid varit bäst.
även om dom har övertaget idag så är ju intel ett större företag så dom borde ju kunna ta igen på något sätt.

Permalänk
Medlem

Skillnad på 4% är inte skit.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

iNi

Jag diggar din kunskap angående detta

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
intel kan fan dra åt helvetet iaf.

intel vet ju att deras processorer suger så dom gör allt för att folk ska köpa deras skit.
Dom lykades få mig att köpa intel när jag köpte min förra dator, så dum tänker jag fan inte vara igen, är fortfarande sur över att jag köpte en intel då, la ut så mycket för ingenting.

intels värsting processorer är lika bra som AMDs budget processorer, AMD FTW.

asså pojk. utala dig inte om saker du inte har en aning om. SNÄLLA jag ber dig komma med lite fakta innan du börjar komma med sånna här spontana faktalösa argument. Tar du syra elle ?

*im a dummy nerd in fantazy world ohh ohh Yeaa yeaah*

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Om Intel är så bra varför håller dom då på med sådant här? Är de rädda för att de inte kan konkurera utan att kräva exklusivitet av återförsäljarna eller vad är det frågan om?

Citat:

The FTC has told Intel Japan it can't provide rebates to OEMs if they include a clause that exclude competitors' microprocessors.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Om Intel är så bra varför håller dom då på med sådant här? Är de rädda för att de inte kan konkurera utan att kräva exklusivitet av återförsäljarna eller vad är det frågan om?

mkt vill ha mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Om Intel är så bra varför håller dom då på med sådant här? Är de rädda för att de inte kan konkurera utan att kräva exklusivitet av återförsäljarna eller vad är det frågan om?

Precis så tror jag också att det är. Fega metoder och dyra processorer är ord som inte klingar så bra. Och deras Pentium M lär inte hänga med längre heller. Aldeles för dyr och klarar inte tillräcklingt höga hastigheter för att hänga med i längden heller.

Det är bara att acceptera att de inte är dominerande längre. Varför kan de inte göra det och börja göra bra processorer som konkurrensmedel istället för fega metoder.

Jag kan nästan se det framför mig när/om Intel kommer ut med en processor som hänger med AMD. Då kommer Intel att höja den till skyarna även när den kostar det dubbla av AMD-prollarna.

Jag är inte ett "AMD fan", jag är ett "bäst prestanda för pengarna fan".

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Intel har varit rädda att AMD ska få en chans, så de har satsat på att med tvivelaktiga metoder kväsa uppstickaren i sin linda innan den på allvar blir ett hot.

Att tvinga Intel lämna över bevis är bra och allt, men efter all den här tiden undrar jag stilla.
Finns det liksom ingen risk att allt bevismaterial är på något mystiskt sätt spårlöst borta vid det här laget?:rolleyes:

Permalänk

DELL MED PENTIUM 4 TEKNOLOGI....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
... Jag är inte ett "AMD fan", jag är ett "bäst prestanda för pengarna fan".

Precis, för ett par år sedan hade jag en P4 Northwood som jag var väldigt nöjd över, nu har jag en A64 (Första modellen, hjärnsläpp) som jag också är nöjd över.

Är Intel bäst nästa gång jag ska byta dator skulle jag inte tveka att köpa Intel

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte förstått vad som är problemet, det är gängse standard att man baserar volymköp på exklusivitet så länge bara tillverkaren kan förse tillräkligt av varan. Om Intel kan ge Dell ett så bra pris att det inte lönar sig att köra AMD's cou'er för Dell är det inte där det gått fel, där det gått fel är att slutkunder och andra oem kunder får betala mycket mer, det är inte helt rätt. Gäller klagåmålet "monopol" får de helt enkelt subventionera AMD, eller själva inrikta / uppmuntra köp. De kan låna AMD ett par kr nästa gång det är dags att betala de lån de redan dras med, till låg ränta, så att AMD kan fortsätta konkurera på ett bra vis. Det här är löjligt. AMD har en bättre produkt, som de inte kan sälja, för de hinner inte producera så många som marknaden vill ha, inte för att intel hindrar dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Problemet är att om AMD är bättre på någon enstaka produkt så kan Dell inte välja att använda AMD där. Om de gör det kommer Intel att skicka fet faktura på rabatter till alla processesorer Dell köpt.

Dvs det spelar ingen roll om AMD skulle ha bäst processorer till bäst pris i enstaka segment då Dell ändå skulle förlora pengar på att byta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag har fortfarande inte förstått vad som är problemet, det är gängse standard att man baserar volymköp på exklusivitet så länge bara tillverkaren kan förse tillräkligt av varan. Om Intel kan ge Dell ett så bra pris att det inte lönar sig att köra AMD's cou'er för Dell är det inte där det gått fel, där det gått fel är att slutkunder och andra oem kunder får betala mycket mer, det är inte helt rätt. Gäller klagåmålet "monopol" får de helt enkelt subventionera AMD, eller själva inrikta / uppmuntra köp. De kan låna AMD ett par kr nästa gång det är dags att betala de lån de redan dras med, till låg ränta, så att AMD kan fortsätta konkurera på ett bra vis. Det här är löjligt. AMD har en bättre produkt, som de inte kan sälja, för de hinner inte producera så många som marknaden vill ha, inte för att intel hindrar dem.
B!

Vi får välle ta det igen då. I Japan är det inte tillåtet att begära exklusivitet eller som FTC säger:

Citat:

The FTC has told Intel Japan it can't provide rebates to OEMs if they include a clause that exclude competitors' microprocessors.

Vad gäller Dell så har AMD och Dell diskuterat försäljning av Opteron tidigare men Dell kräver kompensation av AMD för att bryta med exklusivitetsavtyalet de har med Intel. Det låter naturligtvis mycket bättre att skylla på leveranser än att säga att de har avtal med Intel som har begärt exklusivitet.

Citat:

According to industry reports, Intel has bought Dell’s exclusivity with outright payments and favorable discriminatory pricing and service. In discussions about buying from AMD, Dell executives have frankly conceded that they must financially account for Intel retribution in negotiating
pricing from AMD.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...

Om det nu är så tillåtet med exklusivitet varför tror du att AMD har stämt Intel överhuvudtaget? Varför tror du att företag inte vill erkänna att de har klausuler om exklusivitet i sina avtal om det är helt okay enligt all konkuranslagstiftning? Vad har de att dölja om det är helt okay? Eller är det som t.ex. Intel säger att de aldrig begärt exklusivitet? Om det nu är så tillåtet som du säger så är det välle inget att va rädd för att erkänna? Eller är det så att AMD bara påstår att det inte är tillåtet med att begära exklusivetet och de bara är ute för att lura alla jurister och domare och advokater och allmänheten men ingen annan än våran egen -=Mr_B=- på sweclockers har kommit på att det är ju faktiskt är fullt lagligt?

Permalänk
Medlem

Iofs så vet alla att det är fakta att AMD äger dom flesta Intel CPU:erna :), känner ju mer som att Intel börjar bli desperata när dom håller på sådära. Sissta vettiga CPU:n intel gjorde var P3an

Permalänk
Medlem

Jag skaffade precis ett X2 4400+ system & hittills äger en Celeron X2 processorn stenhårt i UT.... så stoppa upp det med att AMD äger i spel någonstans...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag skaffade precis ett X2 4400+ system & hittills äger en Celeron X2 processorn stenhårt i UT.... så stoppa upp det med att AMD äger i spel någonstans...

När jag läser det där, och sen på din sign att du är intel fanboy, då stängde jag av direkt.

Sedan så är ju inga spel optimerat riktigt åt dualcore så jag förstår inte riktigt vad du syftar på. Och vad är det celeron x2 processorn ligger på ?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
När jag läser det där, och sen på din sign att du är intel fanboy, då stängde jag av direkt.

Sedan så är ju inga spel optimerat riktigt åt dualcore så jag förstår inte riktigt vad du syftar på. Och vad är det celeron x2 processorn ligger på ?

Celeronen är en celeron & ingen x2 utan ska tolkas som att celeron äger x2 processorn stenhårt i UT, hittills då eftersom jag inte fått UT att fungera korrekt ännu...

Kul att sign. fungerar...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Bom, du missade fullständigt poängen. Vad jag sa var att det är en naturlig affärsmetod, som används överallt, Självklart kan Japansk lagstiftning säga att Intel inte får begära exklusivitet, vilket skulle ge AMD en chans, i Japan enbart, men dels skulle det dels vara en black om foten på Dell nästa gång de förhandlar priser för resten av världen, och dels skulle det sanolikt inte vara intressant att starta upp en extra produktserie för ett land.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Bom, du missade fullständigt poängen. Vad jag sa var att det är en naturlig affärsmetod, som används överallt, Självklart kan Japansk lagstiftning säga att Intel inte får begära exklusivitet, vilket skulle ge AMD en chans, i Japan enbart, men dels skulle det dels vara en black om foten på Dell nästa gång de förhandlar priser för resten av världen, och dels skulle det sanolikt inte vara intressant att starta upp en extra produktserie för ett land.

B!

Varför stämmer AMD Intel tror du om exklusivitet bara är en affärsmetod som används överallt? Du borde tala om det för juristerna i USA att det är okay med exklusivitet för tydligen känner de inte till det själva. Vem vet du kanske kan göra en karriär som affärsjurist i USA. Intel borde va intresserade av att anställa dig bums.

Permalänk
Medlem

innan ni söger massa skit som det är skit det suger osv,,, skaffa lite information,,, visa vad som är dåligt istället för bara vara sånnaidioter o skriva massa skit,,, väx upp,, ska jag jämför min p4 mit min föra amd så e jag åthelvete mycket mer nöjd med min p4,,, tycker den funkar bra fan mycket bättre stabilare,,,

Edit: sry stavningen inte van vid detta tangentbord sitter på en bärbar o tangenterna sitter helt jävla cp :/

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black