Datalagringsdirektivet möter kritik från operatörerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Så du anser att det är helt rätt att Isreal utför olagliga markockupationer? Kollektivt bestraffar hela samhällen genom att driva ner hela gator med hus för vad en människa gör. Kul förresten att du inte kunde svara på mitt inlägg om att de fortfarande ockuperar områden i Libanon och Syrien. Hört talas om Golahn höjderna någon gång?

Så du tror att någon människa en dag bara får den käcka ideen att gå att spränga sig själv i luften? Då har du t o m vrickad verklighet uppfattning än Bush har. Självmord är alltid sista utvägen, har man inget annat sätt att slå tillbacka på en övermäktig krigsmakt så har självmord genom alla tider varit det slutliga vapne.

Anser du att det är rätt att spränga skolbussar i luften?

Du har väldigt starka åsikter, har du en lösning på konflikten?
Palestinierna vill inte ha mark, dom vill ha hämnt, i varje fall de som har makten.
Självmordsbombarna är indoktrinerade religiösa fanatiker som tror de kommer till himlen, det är inga ledare som spränger sig själv i luften.

Permalänk
Medlem

Att spränga skolbussar är ungefär lika rätt som att skjuta ihjäl småbarn/ungdomar och utföra riktade mord. Med andra ord inte.

Att påstå att Palestinerna inte vill ha mark, är som att säga att Kalle fjorton inte vill ha mat. Medparten av befolkningen där vill precis som i alla andra delar av världen lugn och ro.

Det finns aldrig några enkla lösningar på konflikten. Dock så är två skilda stater en bra början, samt att Isreal lämnar tillbacka den marken där det nu bor bosättare. För Palestinernas del så är avvecklande av Islamiska Jihad, Al Ahaxa brigaderna(stavning?), och delar av Hamas något som måste göras.

Vidare så hade Isreal behövt erkänna sitt kärnvapen innehav och tillåta inspektioner. Den frågan bidrar bara till att reta gallfeber på Iran.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt oförsvarbart att mörda oskyldiga civila -kvinnor och barn. Vidare sympatiserar jag inte på något sätt med terroristernas syften och mål. Jag anser inte att de kämpar för en god sak....

Men för att återanknyta till det den här diskussionen gäller. Det som skiljer demokratierna i väst från terroristerna och den typ av förtryckarsamhälle som de har som mål är att vi har mänskliga rättigheter, frihet och demokrati. Vi kan inte försvara demokratin genom att avskaffa demokratin. Terroristerna vinner om vi tvingas överge våra principer. För det är just de värderingar som den västerländska demokratin står för som gör att terroristerna hatar den. De hatar den inte på grund av dess brister utan på grund av dess förtjänster...För frihet, mänskligt egenvärde och individuella rättigheter är farliga saker för deras idéologi. Enligt deras idéologi är ett människoliv inget värt och en människa kan offras utan minsta samvetsbetänklighet. Därav följer självmordsbomber och hänsynslösa angrepp på civila...

Massövervakningen innebär att vi överger viktiga principer. Och dessutom är det inte ens ett effektivt sätt att bekämpa terroristerna. Därför menar jag inte att det är ett försvarbart agerande. Och sannolikt är det verkliga motivet att man allmännt vill öka kontrollen av befolkningen och t.ex kunna jaga fildelare och andra som inte har något med terrorismen att göra.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Att spränga skolbussar är ungefär lika rätt som att skjuta ihjäl småbarn/ungdomar och utföra riktade mord. Med andra ord inte.

Skolbussar vs skjuta småbarn, unga, oskyldiga i allmänhet. Japp, jag håller med.

Riktade mord? Nja, det vet jag inte, jag kan tänka mig ett par personer som det skulle vara en välgärning om de fick hjälp på traven, lite diskret sådär...

Tex ett par handgranater i bodströms rum känns lockande för stunden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Frågan man kan ställa sig är vad detta har med datalagring i sverige att göra... Jag saknar även jag ÖÄ men nu har de (varför vet jag inte) tagit bort den delen.

OnTopp:
Jag blir bara mörkrädd av allt detta alltså hurkommer de finansiera detta, kommer politikerna ta ur den outämliga fond som de nu öser upp pengar till stockholms vägtullar ur eller har de nån som helst aning om vad detta kommer kosta och undehålla.
Skall bli kul å se hur länge det tar förens vi får se löp på kvällstidngarna i liknande:
"Argja fjortisar hackade sig in på bredbansbolagets data-arkiv" (BBB är för övrigt sveriges mest hackade nät)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Skönt iaf att veta att det inte bara är folket som reagerar mot de nya direktivet. Lite sent, och av andra anledningar, men dock.

Visa signatur

Being noticed can be a burden, Jesus got himself crucified becuase he got himself noticed, so I disappear alot. -Bob Dylan

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju löjligt mycket pengar som förslaget kostar också. Hade säkerligen varit mer effektivt om dom blivit spenderade på mer personal och utbildning snarare än att logga information. Loggning som man ändå kan undkomma om man har viljan.

Om man summerar kostnaderna i hela EU blir det ju sjuka summor. Med sådana pegar hade man kunnat göra mycket. Men som flera har sagt så är det väl inte bara terrorism man är ute efter egentligen.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Så du anser att det är helt rätt att Isreal utför olagliga markockupationer? Kollektivt bestraffar hela samhällen genom att driva ner hela gator med hus för vad en människa gör. Kul förresten att du inte kunde svara på mitt inlägg om att de fortfarande ockuperar områden i Libanon och Syrien. Hört talas om Golahn höjderna någon gång?

Så du tror att någon människa en dag bara får den käcka ideen att gå att spränga sig själv i luften? Då har du t o m vrickad verklighet uppfattning än Bush har. Självmord är alltid sista utvägen, har man inget annat sätt att slå tillbacka på en övermäktig krigsmakt så har självmord genom alla tider varit det slutliga vapne.

Vad räknar du som olagliga ockupationer? Alla ockupationer är inte "olagliga".

Angående ockupationen av Golanhöjderna så anser Israel att den är nödvändig för deras försvar och då dom formellt sett fortfarande är i krig med Syrien så kan det vara motiverat att ockupera områden för att säkra sin överlevnad.

Jag har inte sagt att någon människa hux flux får för sig att spränga sig själv och folk i bitar, dock säger jag att INGEN normalt funtat människa gör något sådant. För att göra något sådant måste man vara helt blåst i huvudet.

Självmordsbombning skulle ALDRIG vara en sista utväg för mig. Att spränga sig själv och oskyldiga civila är aldrig försvarbart.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Hedersmedlem

I denna tråd ska vi inte diskutera och debattera angående Israel/Palestina-konflikten av följande skäl:

1. Ett antal ledare har kommit och gått sedan 1948 som försökt få till en fred utan att lyckas, således tror jag inte vi lyckas heller. I 9 fall av 10 slutar sådana här diskussioner inte särskilt bra.
2. Viktigast av allt: Det har inte för fem öre att göra med topic!

Håll er till topic. Vill ni debattera får ni göra det via PM

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triffid
du kan ju knappast jämföra terrorism med någon revolutionsrörelse så som du verkar göra. Terrorister attackerar helt oskyldiga människor, knappast några strategiska punkter för deras mål. eller hur? Förståeligt är det om dom hade attackerat någon militärbas eller så, men istället sprigner de in på en resturang och blåser 20st civila i luften, nej, terrorism är absolut inte förståeligt.

Terrorism som en militär taktik och ett sätt att uppnå ett mål är inte knutet på något sätt till en specifik grupp eller liknande, det är just det, en militär taktik, inte mer, inte mindre. Och som sådan är det en väldigt bra sådan ur vissa perspektiv. Detta skall ju dock givetvis inte förväxlas eller blandas ihop med det sätt som det används på. Att attackera civila och oskyldiga är ju givetvis oförlåtligt och så fel att det knappt går att förklara, men det är inte terrorismen som taktik som bär ansvaret för det, utan ansvaret faller istället på dem som fattar beslutet om vad man skall utse till mål.

Givervis är det fel att gå in och blåsa en resturang och 20 civila i luften. Det är dessutom otroligt fegt. Men ansvaret och skulden faller ju på den som bestämmde att resturangen skulle vara ett mål. Det jag skiljer på är tillvägagångssättet i sig och folket som använder detta tillvägagångssätt. För all del, hittar man någon som valt ut civila mål så fägsla han, prygla han, släpa honom efter en bil elelr bara avrätta honom, det fötjänar han troligen. Men håll isär utövare från tillvägagångssätt. Gör man inte det så är ju alla individer som någonsin skjutit någon i krig precis likadana mördare som de som dödar av njutning. Men där skiljer man på dessa två. Både soldat och mördare utför egentligen samma dåd, men då målet för dåden skiljer sig åt, värderas de olika. i Krig kan det vara nödvändigt och ok att döda... att mörda någon hemma i sängen är det inte, men dådet är detsamma, så alltså är det en fråga om vad målet är som avgör hur det skall värderas, inte dådet i sig.

Och för att återgå lite till poängen.
Nu har vi i västvärlden börjat göra exakt det som terrorism är menat att få oss att göra. Vi har börjat vervaka våra egna, vi håller på att vända våra egna styren emot sina beflkningar och folket emot sitt styre, och alltihopa medans vi viftar med flaggan att "vi måste skydda oss" och är totalt blinda för vad det är vi sysslar med. Lagring av Data är första steget, vad blir nästa? Att sprätta upp min post och kolla så jag inte skickar nått virus-pulver? Att ha spårsändare i bilen så nån kan kolla vem jag besöker... Och så fortsätter spiralen nedåt, i pengavinningens och kampen mot terroristernas tecken. Tills vi kommit så lågt att vi inte längre fungerar som vi skall. Så att operatörerna protesterar är bra... det är ju dem som skall inplementera det hela och de är inte knutna till vad styret tycker är "folket" så de bär säkert mer vikt med sig när de protesterar...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Detta bör man ha i åtanke (jag har för mig att sverige har skrivit under på dessa)...

FN:s konvention om de mänsliga rättigheterna
Artikel 12.

Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens, ej heller angrepp på heder och anseende. Envar har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden eller angrepp.

Europakonventionen

Artikel 8

1. Envar har rätt till skydd för sitt privat- och familjeliv sitt hem och sin korrespondens.
2. Offentlig myndighet må icke störa åtnjutandet av den rättighet med undantag för vad som är stadgat i lag och i ett demokratiskt samhälle är nödvändigt med hänsyn till landets yttre säkerhet, den allmänna säkerheten, landets ekonomiska välstånd, förebyggande av oordning eller brott, skyddandet av hälsa eller moral eller av andra personers fri- och rättigheter.

Möjligen skulle man kunna hävda att punkt 2 ger Bodström med vänner en viss rätt att införa datalagringsdirektivet, dock kan jag inte se hur det skulle vara nödvändigt under någon av de skäl som nämns i punkt 2.

Införandet av datalagringsdirektivet är i mina ögon oförlåtligt då jag anser att man genom detta har försvagat demokratin och rört sig i riktning mot en polisstat. Jag kommer aldrig, oavsett hur uselt alternativet är, att lägga min röst på socialdemokraterna så länge jag lever. Detta lovar jag. I dagsläget är dock alternativet inte uselt :).

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Medlem

finns ju alternativet att rösta blankt då påverkar man ju i alla fall att det röda blocket per automatik inte blir större för du kör en soffliggare.

för min egen del finns det inget dirket vettigt parti i sverige så det blir nog blankt för min del. iof är frågan om moderaterna om de får makten är så sugna på att göra radikala förändringar som gör att deras egen makt blir upplukrad ex att man slutar ger ex politiker typ ambasadjobb eller nån näringspost etc bara för de att de är politiker.

Det kanske skulle införas att man inte får ha höga politiska ämbeten i sverige om man inte utfört en "riktig" yrkeskarriär på låt säga minst totalt 5 år, då med förhoppningatt man har varit i verkligheten och inte lever i sin lilla bubbla

som göran sa på ett ungefär " som det ser ut nu så är det inget folkligt stöd för en sänkt bensinskatt, vi har inte fått några indikationer om något sådant"

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Ligger man hemma får ingen ens röst, röstar man blankt så delas de blanka upp via nått vajjert system, så enda sättet att egentligen protestera är att ligga hemma, för att rösta blankt är det samma som att säga att visst, lek gärna vidare med eran lek med mitt liv, jag låter tillomed er välja vem som skall vara spelledare... Alltså blir att köra soffligaren det enda rätta om man vill protestera mot alla partier, om man nu inte startar ett eget och röstar på sig själv...

Jag skulle vilja se ett val där ingen gick och rösta... undar vad de skulle göra då, när de kanske inser att folket inte längre går med på att matas sörja till ledarskap och inte längre tror på ett system där pengarna från företagen väger mer än folket som de skall representera... Eller kanske att kungen inte öppnar riksdagen, det vore också rätt fint... så skall vi se vad bodström och nissarna gör, när det inte finns någonstanns att rösta igenom deras korkade beslut...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ligger du hemma, säger du att du inte bryr dig, och är ointresserad. Röstar du blankt lämnar du in en röst som säger att du inte fan någon som var värd att rösta på, röstar du inte alls, har du ingen rätt att klaga på vad politikerna gör, har du röstat, må det vara blankt, har du i alla fall varit aktiv i urvalsprocessen, och har rätt att klaga när de uppför sig som idioter.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ligger du hemma, säger du att du inte bryr dig, och är ointresserad. Röstar du blankt lämnar du in en röst som säger att du inte fan någon som var värd att rösta på, röstar du inte alls, har du ingen rätt att klaga på vad politikerna gör, har du röstat, må det vara blankt, har du i alla fall varit aktiv i urvalsprocessen, och har rätt att klaga när de uppför sig som idioter.

B!

Instämmer.... att ligga hemma kommer inte hjälpa någon. Det är alltid bättre att rösta, folk ska inte komma o klaga sen när de på valdagen låg hemma o drog skin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Instämmer.... att ligga hemma kommer inte hjälpa någon. Det är alltid bättre att rösta, folk ska inte komma o klaga sen när de på valdagen låg hemma o drog skin

Håller fullständigt med.
Så länge man nu har kvar rätten att rösta. I mitt tycke så är det igentligen inte en rättighet utan en skyldighet. Men det är bara min åsikt, andra får ha sin.

Registrering ska tydligen göras överallt numera. Hörde på radion att svenska kyrkan ska införa s.k. kollektomater.

Så nu kan man ge kollekt med ett kontokort.

Så den dag man lämnar in och hamnar framför Sankte pär , så tar han bara fram loggfiler och kontoutdrag för att se efter om det blir expresshiss nedåt eller inte

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

kollektomater? du skojar? haha... de var de värst... church go 21th century

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ligger du hemma, säger du att du inte bryr dig, och är ointresserad. Röstar du blankt lämnar du in en röst som säger att du inte fan någon som var värd att rösta på, röstar du inte alls, har du ingen rätt att klaga på vad politikerna gör, har du röstat, må det vara blankt, har du i alla fall varit aktiv i urvalsprocessen, och har rätt att klaga när de uppför sig som idioter.

B!

Joo jag röstar, på små abskyra partier som inte har en chans att ta sig någonstanns, och det bara för att inget av de stora artierna skall kunna tillgodoräkna sig min röst (för det gör dem om man röstar blankt) och för att jag sen skall kunna sitta och gnälla på dem iallafall.

Men sen kommer kruxet... "aktiv i urvalsprocessen" säger du...
Så om du får välja mellan pest och aids eller inget av dem, så tycker du det är bättre att bli sjuk och dö bara för att få kunna gnälla om det? Är det inte då bättre att välja att ställa sig utanför det valet och gnälla på att valet är dåligt utformat? Jag tycker inte om sossarna eller fp eller M, jag tycker inte om något parti i riksdagen över huvud taget. Jag tycker de är förbannade lögnare, maktgalna, egensinniga och totalt iq-befriade dumhuvuden som inte ens borde få köra soppbil än mindre fatta beslut om sånt som påverkar mig, som typ datalagringen, och det är milt uttryckt... men ändå skall jag ge dem min röst, eller ännu hellre, rösta blankt och låta dem bestämma vem jag röstar på!?! skulle inte tro det.
Att rösta blank betyder inte vad det skall betyda längre... at rösta blankt skall betyda att man itne stödjer något av partierna, men istället verkar det mera anses som att
1. man är för dum/lat för att bry sig men är possitiv till det hela
2. Man kan inte välja bland allt det mumsiga goda... (man är positiv)
Men nu är det så att jag kan inte välja, för jag vill inte ha något av det, de suger precis lika mycket, oavsett vilken kostymnisse utan fötterna på jorden som skall leda det hela... Alternativet att "jag stödjer ingen av er" finns inte längre i den form det borde. Det enda som verkligen representerar misstro mot partierna och systemet är att inte rösta, eller göra som jag och "slösa" bort sin enda röst på nått som inte spelar någon roll, så man slipper allt gnäll om att man är för slö...

Och där har vi också ett grundläggande fel i det här landet, alternativen har gått från "Ja" och "Nej" till "Ja" och "Ja, men". Jag personligen är emot nästan hela systemet vi har, partipolitik och allt, men vad kan jag göra åt saken? ingenting... utom att se till att göra allt jag kan för att sänka partiernas andel av rösterna, och det enda sättet att göra det är att inte rösta, eller inte rösta på någon som kommer komma in i regeringen...

Och här har vi också vart ansvaret för sån här skit (ursäkta uttrycket) som datalagringen och annat ligger. Vi som sveriges folk bara sväljer vad politikerna säger istället för att göra vårat jobb och kritiskt granska vad de sysslar med. Visst är det mest deras fel att sånt här händer, men vi som folk bär också en del av ansvaret så vi låter dem göra det... Och i min åsikt så beror det på bristen på alternativ... vi som folk har itne längre makten at säga nej, vi kan bara hålla med mer eller mindre mycket...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Att du röstar blankt betyder fortfarande att du inte är nöjd med alternativen. Kommer sanolikt att så alltid göra. Vad du sen läser in för mellan text i rubrikerna när de beklagar sig över rekordlågt intresse för omrötningarna, vet jag inte, men anledningen till att de klagar, är för att de som stannar hemma visar ett ointresse, inte ett missnöje. Om alla soffliggarna röstade blankt, skulle det kanske, bara kanske finnas nåt ljushuve som listade ut att vi, väljarna inte är helt nöjda med alternativen.

Nu är allt soffliggarna visar nämligen en helt otrolig "låt gå attityd".

Och ja, om du har att välja mellan pest, aids, parkinsons, MS, hösnuva och maginfluensa, och du är jäkligt väl medveten om att du kommer få ett av alternativen oavsett om du väljer eller inte, vore det inte jäkligt bra och välja ett alternativ som inte sliter sönder hela ditt liv? Jag håller helt med i avdelningen i din post där du utalar att du kan tänka dig att rösta för ett minioritetsparti, som du tror har ingen, eller liten chans att ta sig nånstans. Det är ett alldeles ypperligt alternativ.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Att du röstar blankt betyder fortfarande att du inte är nöjd med alternativen. Kommer sanolikt att så alltid göra. Vad du sen läser in för mellan text i rubrikerna när de beklagar sig över rekordlågt intresse för omrötningarna, vet jag inte, men anledningen till att de klagar, är för att de som stannar hemma visar ett ointresse, inte ett missnöje. Om alla soffliggarna röstade blankt, skulle det kanske, bara kanske finnas nåt ljushuve som listade ut att vi, väljarna inte är helt nöjda med alternativen.

Nu är allt soffliggarna visar nämligen en helt otrolig "låt gå attityd".

Och ja, om du har att välja mellan pest, aids, parkinsons, MS, hösnuva och maginfluensa, och du är jäkligt väl medveten om att du kommer få ett av alternativen oavsett om du väljer eller inte, vore det inte jäkligt bra och välja ett alternativ som inte sliter sönder hela ditt liv? Jag håller helt med i avdelningen i din post där du utalar att du kan tänka dig att rösta för ett minioritetsparti, som du tror har ingen, eller liten chans att ta sig nånstans. Det är ett alldeles ypperligt alternativ.

B!

Jag röstar på minoritetspartier...
Förra valet röstade jag på spårvagnspartiet... du kan ju tänka dig hur många som gjorde det.. typ 7 eller nått...

Men blankt är idag inte ett eget fak... de röster som blir blanka delas ju upp på partierna på nått funkigt sätt, så att rösta blankt får egentligen effekten att man röstar på alla och inte att man inte röstar på någon som det borde, och då jag är emot alla, så blir det ett problem... Visst, skall jag välja mellan 2 onda så väljer man ju givetvis det som svider minst, men när alla alternativen gör samma skada men med olika namn, vad väljer man då??? då är mitt val att helt enkelt vägra välja (eller som jag nu gör, välja nått som inte ens märks). Hade jag fått välja hade bodström och gossarna varit arbetslösa för längesen, och det hade varit krav på yrkeslivserfarenhet för att bli politiker. Och det här korkade partisystemet där alla myglar med alla och fjantar runt hade antingen ersatts eller rensats upp rejält... men nu är det inte upp till mig, utan till alla nötter till medelsvenssons som sitter och röstar på det dem alltid har gjort, för de orkar inte bry sig om att kolla upp vad det egentligen är partierna sysslar med nu för tiden...

Visst, i en viss mening kanske jag är soffliggare, då min röst inte gör någon egentlig nytta även om jag nu ser till att använda den. Men jag är också långt mycket mer insatt och har långt mycket öppnare ögon för politiken i detta land än de flesta som har rösträtt, och det samma gäller många yngre. Politikerna klagar på att unga inte bryr sig eller sätter sig in i politiken, men det är inte sant. Sanningen är att de flesta inte är välkommna eller inte vet vad de skall välja, för alernativen som de känner är vad de vill finns inte. Så egentligen finns bara två val, rösta och tyck som vi vill, eller stå utanför och bli ignorerad... Och det är precis det som är det farliga.

Folket i detta land antingen ser inte vad som är fel, eller så ser de men tror sig inte kunna ändra nått, så varför försöka. Lagen om fildelning i sommras och missbruket av den, nu direktiven om datalagringen och det kommande missbruket av den (för det finns det väl knappast några tvivel om att det kommer bli). Allt sånt här är sånt som folk finner sig i, men ingen vet varför... För att bekämpa fantsi-terroristerna nån kostym kokat ihop? För att politikerna säger det? allihopa är bara ursäkter och omskrivningar för/av "Jag bryr mig inte/Jag kan inte göra nått/jag orkar inte tänka själv". Och allt detta medans makten sitter och gnuggar händerna. Vi har själva gett upp våra möjlighter till ordentlig förändring, vi har själva valt att inte göra nått när Bodström och EU kapar vårt privatliv med fotknölarna, så visst har vi ansvar... Men det största ansvaret ligger hos de som kommer på allt detta, och det är inte folket, det är friflytande politiker med drömmar om makt och utan förankring i den verkliga världen som resten av oss lever i. Det är därför jag tycker det är bra att företagen nu säger ifrån. Må så vara att det är av rent ekonomiska skäl, men deras ord väger tyngre än folkets i dagsläget, och ända fram tills vi kan banka in i huvudet på alla dumbollar som inte själva verkar kunna se vad som håller på att hända och redan har hänt, så kommer folkets makt inte att återfinna sig...

/slap self - sluta skriva uppsatser...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Du är förståss fullständigt medveten om att allt jag läser i dina 2 senaste inlägg är i stort sett identiskt med mina egna åsikter, om man godtar ett undantag... Att du tycker att stanna hemma är lika bra / dåligt som att rösta blankt. Om de tar de blanka rösterna och delar upp på lustiga vis för att på nått sätt göra sig av med dem, spelar igentligen ingen roll, faktum kvarstår, röstar du blankt, medelar du att du inte hittat nånting värt att rösta på, trots att du försökt. Röstar du på spårvagnspartiet, meddelar du att du hittade nånting värt att rösta på, ett minioritetsparti, med 6 andra röstande, vilket bera det borde vara en signal, antingen är du spårvagns fantast, enkelspårig, eller förbaskat missnöjd med alla andra alternativ.

Så länge du inte stanna hemma har du i alla fall inet sagt "äh, jag orkar inte bry mig."
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

hmm...
kanske borde ta sig i kragen nu under våren och starta ett "moderniseringsparti" eller nått och försöka få till lite ändringar i de där senila gammla träskhuvudena som tror sig vara så mäktiga som styr just nu... kanske skulle skapa ihop lite röster så man iallafall kanske tar sig in i komunfullmäktige och kan ändra lite för sig själv och de som håller med en...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
hmm...
kanske borde ta sig i kragen nu under våren och starta ett "moderniseringsparti" eller nått och försöka få till lite ändringar i de där senila gammla träskhuvudena som tror sig vara så mäktiga som styr just nu... kanske skulle skapa ihop lite röster så man iallafall kanske tar sig in i komunfullmäktige och kan ändra lite för sig själv och de som håller med en...

Jag är stenhårt på. Jag har läst alla dina inlägg hittils och jag kan inte hitta något som jag inte håller med om. Det är dags att skapa något nytt, att föra in lite kompetens i riksdagen.

Iofs flyttar jag iallafall till Japan om något år, även om det förmodligen är ett jäkligt kontrollerat land...så blir man ju iallfall inte våldtagen på gatan, det är ju Japan

Är det någon som kan bekräfta att Japan har liknande lagar som datalagring osv? Skulle vara kul/bra att veta.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem

Fick med min insändare i både Skånska Dagbladet och Ysta Allehandla.. runt en 120 000 pers kan ha läst den .. Ska skriva en sur insändare varje vecka framöver angående ämnet

Permalänk
Medlem

http://www.expressen.se/index.jsp?a=491468

bodstöm är på den personliga integriteten igen.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500