Tips och tricks för att bygga en tyst dator

Permalänk
Melding Plague

Tips och tricks för att bygga en tyst dator

<font style="font-size: 10pt"><b>Tips och tricks för att bygga en tyst dator</b></font> <small class="small">måndag 19 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Extreme Tech har skrivit en guide för den som vill bygga en tyst dator. Värmeutvecklingen hos datorer har ökat snabbt de senaste åren, och medfört att de kräver mer kylning vilket också brukar betyda mer oljud. Enligt Extreme Tech finns det fem nyckelkomponenter man skall tänka på när man bygger en tyst dator, och det är moderkortet, chassit, nätaggregatet, processorkylaren och fläktar. I guiden går de igenom dessa fem komponenter och ger råd vad man kan köpa för att hålla ljudnivån nere.
<br />
<br /><i>”However, while you can't control the heat output—short of moving to lower-performance components—you can substantially control the noise output. So we'd like to share a few of tips we've learned over the past year or so in reducing the noise of our PCs. ”</i>
<br />
<br />Läs guiden hos <a href="http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1902996,00.asp" target="_blank">Extreme Tech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är absolut inga problem att få tag på tysta komponenter som är strömsnåla i Sverige tycker jag.

Det enda kruxet är att hitta ett tyst / fläktlöst mATX-nätagg!
För det är inte alla som vill köra ATX när man bygger en tyst dator, många vill ha en liten HTPC exempelvis.

Problem2 är att det inte verkar finnas någon standard på måtten av ett mATX nätagg, har stött på 3 olika format i min jakt.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Det är absolut inga problem att få tag på tysta komponenter som är strömsnåla i Sverige tycker jag.

Det enda kruxet är att hitta ett tyst / fläktlöst mATX-nätagg!
För det är inte alla som vill köra ATX när man bygger en tyst dator, många vill ha en liten HTPC exempelvis.

Problem2 är att det inte verkar finnas någon standard på måtten av ett mATX nätagg, har stött på 3 olika format i min jakt.

Du är inte den enda som har haft svårt med det... Ville ha en annan nätdel till min Aspire låda, med högre A på 12V... helt jävla omöjligt att hitta någon som passar, och skulle man mot förmoddan hitta en så är specsen sämre än dom man hade innan

Permalänk
Medlem

Snacka om att missa en viktig punkt, hårddisken.

Jag har haft ett par tysta datorer, och ett par riktigt högljudda. Det ljudet som man märker av på tysta datorer är just hårddiskens vinande. Det är ju inget tyst brummande ala 120mm fläkt, utan det är ju lite mer högfrekvent vinande ala metall mot metall.

Men men, jag trodde ju att alla fattade att man inte ska ha fläktar på 40db (iaf inte om man vill ha en tyst dator)...

Permalänk
Medlem

Samsung for teh Win, Icy.... nästa burk ska enbart bestå av samsung diskar... ska få ner ljudnivån så mycket som de bara går

Permalänk
Medlem

Seagates diskar på 1/2 plattor är inte helt fel heller. Dock så är deras nya barracuda på på 500GB ingen höjdare varken vad gäller ljudnivå/prestanda.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Um... om nu enbart oväsen är en fråga, har ni funderat på 2.5" diskar? adaptor kostar inte många tior, prestandan i en 7200 är inte lika bra som i en fullsize disk, men inte dålig. De är enegrisnåla, och lättmonterade pga sin storlek.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det är prestandan som stoppar mig Mr_B.... samt det hutlösa priset... 2700kr eller vad det nu kostar för en 120GB 7200RPM disk är mer än vad jag är vilig att betala

Permalänk
Medlem

Så släng i en mindre disk och plocka resten över nätverket. Retar prestandan dig, Raida ett par smådiskar via dubla adaptrar (först från 44 till 40 pin ata sedan därifrån till Sata) jag erkänner villigt att jag inte provat att raida, men jag kör redan en brandväggs ansvarig burk så på en singel 5400... fungerar utmärkt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Snacka om att missa en viktig punkt, hårddisken.

Jag har haft ett par tysta datorer, och ett par riktigt högljudda. Det ljudet som man märker av på tysta datorer är just hårddiskens vinande. Det är ju inget tyst brummande ala 120mm fläkt, utan det är ju lite mer högfrekvent vinande ala metall mot metall.

Men men, jag trodde ju att alla fattade att man inte ska ha fläktar på 40db (iaf inte om man vill ha en tyst dator)...

Precis, en väldigt viktig komponent, mycket viktigare än t.ex. moderkortet (vad har det med ljudnivån att göra!?), jag kör samtliga mina fläktar på 5V och den minsta är 80mm, i förrgår hängde jag upp mina maxtordiskar i resårband, men tycker ändå inte att det är riktigt tyst. Det vinande som är kvar är jag ganska säker på att det kommer från diskarna!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Samsung for teh Win, Icy.... nästa burk ska enbart bestå av samsung diskar... ska få ner ljudnivån så mycket som de bara går

Precis, helt min linje också, synd bara att man måste vänta till nästa burk

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Ska köpa en tyst CPU fläkt till mamma i julklapp, är det Zalman's serie som gäller då? Till en socket 939. ALCU eller CU?

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk

Ofta är det nätagget och grafikkortsfläkten som lever om mest. Mitt Hiper 580W är tyst och jag har även bytt till Zalman VF7700 på grafikkortet, så det är bara CPU fläkten som låter lite, dock inget jag stör mig på.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Back_Door_Man
Ska köpa en tyst CPU fläkt till mamma i julklapp, är det Zalman's serie som gäller då? Till en socket 939. ALCU eller CU?

Annars så är väl TT Big Typhoon en fin å tyst cpu-kylare med sin nexus(?) fläkt, bara dra ner hastigheten på fläkten lite grann och du har fortfarande bra kylning. Inte för att den är speciellt högljudd på sina standard 1300 rpm. Det kan ju dock vara en lite stor kylare för mindre chassin.

Edit: Angående 2,5" vs 3,5" hårddiskar, är 2,5" varianterna tystare även fast dom också har 7200 rpm?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Tycker jag fått en liten men tyst dator. Ni kan se mina delar i sign.

Chassit tar fullstor ATX-nätagg (Har ett Elan Vital Greenerger 400W, där fläkten inte snurrar om man har på SSM).

Min 2,5" SATA disk, 80GB kostade ~1100:- vilket ja inte tycker är så farligt dyrt.

Däremot gillar ja inte priset på mitt mATX moderkort, 2200:- betalade jag för det. (Chassit var inte heller speciellt billigt, 2000:-)

Fick in all kylning i chassit men det var ganska precis så att det fick plats

Visa signatur

RHCE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Back_Door_Man
Ska köpa en tyst CPU fläkt till mamma i julklapp, är det Zalman's serie som gäller då? Till en socket 939. ALCU eller CU?

Om du ska ha en tyst och extremt prisvärd kylare ska du välja en från arctic cooling.
Här är för alla sockets.
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1788&session=bf54e1...
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1723&session=bf54e1...
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1787&session=bf54e1...
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1739&session=bf54e1...

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!