Yonah autoöverklockar, vållar namnproblem för Intel

Permalänk
Melding Plague

Yonah autoöverklockar, vållar namnproblem för Intel

<font style="font-size: 10pt"><b>Yonah autoöverklockar, vållar namnproblem för Intel</b></font> <small class="small">måndag 19 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Intels kommande processor Yonah kommer att överklocka sig om omständigheterna tillåter det, vilket leder till problem för Intel när de skall marknadsföra den skriver The Inquirer i en artikel. Tidigare har processorer underklockat sig för att spara batteri, men hur blir det med en 2,16GHz Yonah som ibland klockar sig till 2,33GHz – är det då en 2,16GHz eller en 2,33GHz frågar sig The Inquirer. Dessutom kan detta skilja sig beroende på exemplar, och i vilken bärbar dator den sitter i. I en modell med bättre kylning tillåts exempelvis processorn att överklockas oftare än i en modell med sämre kylning.
<br />
<br /><i>”This one gets ugly quickly, and if Intel doesn't deem its sales people smart enough to trust them with GHz figures, how are they going to explain this? The funky sales card that doesn't exist decoding model numbers won't help here. Yup, this one degrades into a royal mess in no time at all.”</i>
<br />
<br />Läs vidare hos <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28431" target="_blank">The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

LOL

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Huh? En cpu som klockar upp sig själv ifall den får möjligheter? Tycker i för säg att det kan vara bra ibland, men ifall man skulle ha en underdimensionerad kylning. Vad händer då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Huh? En cpu som klockar upp sig själv ifall den får möjligheter? Tycker i för säg att det kan vara bra ibland, men ifall man skulle ha en underdimensionerad kylning. Vad händer då?

Den klockar ned sig?

Permalänk
Permalänk

den håller ju bara ett öga på temperaturen ...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Får anta att den klockar upp sig i lägen då den jobbar för fullt och inte uppfyller kriteria för "max temp". Altså, själv optimerande värme aggregat?

Skämt åsidor. De säljer altså en cpu som inte under klockar sig för att spara ström, utan som alltid är underklockad, för att spara ström, förutom när resurserna behövs, då den helt enkelt levererar sin max prestanda? Det är ju inget problem, det är ju den "överklockade" altså icke energispar funktions hastigheten som är den intressanta.

tyvärr är det fortfarande "bara" två lägen, det skulle varit 3. Ett som bara är strax runt 5% av total prestanda. Altså, där burken brukar vara när den idlar. Sen borde det finnas ett läge för prestanda runt 25-35% av total prestanda, lämpligt för multitasking, streamad musik, gloa på film, surfning emails, osv.. Och sen avslutningsvis fullprestanda läget, när all kraften kickar in bakifrån, när man njuter av fartvinden, känner hur ansiktsformen deformeras, och ... nä, vänta, det där är fel tv reklam... Surfa tokfort.. Jaja, konceptet är där i alla fall. Det torde ge större energibesparing om cpu'n har fler flexibla lägen, potensiellt justerbara, i bios, eller via mjukvara. dock inte mjukvaruberoende. (konfigurera och kasta ut mjukvaran så uppför den sig som den konfigurerades till, istället för som de mjukvaror för över / underklockning via mjukvara i dag.)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vilken socket ska denna vara baserad på? s775 eller ?

Permalänk
Medlem

Nja, det är en ny socket 479, tydligen? Anandtech

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Känns som detta är ett trick att få bra benchresultat då benchning ofta är under optimala förhållanden.
Med andra ord är det inte så att den överklockar. Skulle snarare på stå att dom kör en processor högre än den klarar av 24/7. Bara för att det ska se bra ut.

Officiellt så är det en låt säga 2GHz processor som ibland kör 2.2GHz. Medans det i själva verket är en 2.2GHz processor som inte klarar av sin frekvens alla gånger. På så sätt så ligger dom 200MHz bättre till i benchning,

Permalänk

ungeför som MSIs funktion Dynamic Overcklocking på deras moderkort...
undrar hur det blir om man kombinerar ett MSI-kort och Yonah?
kanske inte gör någon större skillnad dock? Mitt MSI-kort klockade upp min Prescott 3,2GHz HT till 4GHz, sen dog den pga för klent nätagg (tror jag?..350W).

låt den heta t.ex. "Intel Yonah 2,0GHz *AutoClock*" eller liknande då?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

lol...
det här är väl inget problem... 2,16GHz med ett + efter...
så var det löst, inte särskilt avancerat. Och med tanke på att 2,16GHz är den garanterade hastigheten så är det ju det man får gå efter, annat vore ju falsk marknadsföring om den råkar sitta i en burk där den håller mindre än namnet anger...

-Boris-
Håller nog med dig här, istället för att göra en propp som klarar OC så har de nog tagit en som inte riktigt klarar en från början högre frekvens och satt en lägre ettikett på den...

Taskigt om man kör OC själv, och sen höjer proppen till en nivå där det går åt skogen... inte den mest intelligenta idéen intel har haft imo...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hehe dagens I-landsproblem

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Sitter här med min nya fina bärbara med en AMD Sempron 3300+ och Cool n' Quiet-teknologi. Det fungerar som så att processorn har i princip två lägen, 800 MHz eller 2.2 GHz (tror jag, minnet sviker lite). Nu är det dock så att 99% av tiden så kör den i 800 MHz, det är endast när man startar ett program som den ryter till under en kort sekund eller två.

Hur AMD:s teknik, som AMD säger underklockar för att spara ström och bara kör i sin riktiga frekvens när det behövs, skiljer sig från Yonah som istället överklockar när det behövs förstår jag inte. Är det inte samma sak fast med olika begrepp?

Förövrigt älska jag laptopens funktion att med en knapp kunna låsa processorn vid 800 MHz och på så vis garantera tyst och strömsnål drift. Frekvens är phett överskattat

Permalänk
Medlem

om intel tänker sig introducera denna teknik i alla sina chip förstår man ju varför de inte är så intresserade av att behålla klockfrekvensen som 'modellnummer'.

(det var ju ganska nyligen intel införde sina 'volvo-namn')

edit: yonah 'stänger av sig' helt i (mycket) korta peroider för att spara ström.

så istället för att sänka klockfrekvensen med låt säga 50%, så arbetar den i full fart en stund och sedan sover lika länge.
i princip är det samma sak som halva klockfrekvensen, men intels teknik är energieffektivare. (enligt dem själva...?)
(jmf pwm-styrda elmotorer)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Hur mycket klockar den då? Skulle vara ballt om den klockade riktigt jävla mycket om man höll nere tempen. Så om man satte på vapochill så fick man en maximalt överklockad processor utan å behöva göra ett skit.

Permalänk
Medlem

Det här kommer ju bara bli mög. Allt slutar väl att Intel säger: "x mhz vid optimala förhållanden!"

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

klart som korvspad att det ska klassas som en 2,16GHz

Permalänk
Medlem

optimala förhållanden+Intel=Temperaturen på planeten Plutos baksida.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Känns som detta är ett trick att få bra benchresultat då benchning ofta är under optimala förhållanden.
Med andra ord är det inte så att den överklockar. Skulle snarare på stå att dom kör en processor högre än den klarar av 24/7. Bara för att det ska se bra ut.

Officiellt så är det en låt säga 2GHz processor som ibland kör 2.2GHz. Medans det i själva verket är en 2.2GHz processor som inte klarar av sin frekvens alla gånger. På så sätt så ligger dom 200MHz bättre till i benchning,

Håller med dig ett marknadsförings trick. Det är nog en högre klockad processor som inte håller det hela tiden utan klockar ner sig för det mesta och vissa enstaka gånger klockar upp sig till det normala.
Det är ingen garanti att man får max prestanda när man spelar om inte värme tillåter det. Ajaj känns mest som bs.

Permalänk
Medlem

men vem bryr sig egentligen om klockfrekvensen, i slutändan är väl hur chippet presterar det enda som räknas?

om processor A klarar av mina beräkningar snabbare än processor B så köper jag A och skiter i vad för siffror tillverkaren stämplar på kexet...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att detta är enbart positivt. Automatisk överklockning när det är möjligt verkar trevligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Håller med dig ett marknadsförings trick. Det är nog en högre klockad processor som inte håller det hela tiden utan klockar ner sig för det mesta och vissa enstaka gånger klockar upp sig till det normala.
Det är ingen garanti att man får max prestanda när man spelar om inte värme tillåter det. Ajaj känns mest som bs.

Eller så kan man vända på steken & säga att det räcker i det flesta fallen med att den går i 2Ghz men när det behövs mer kraft så klockar den upp sig till 2,2Ghz... Men sålänge som den säljs som en 2Ghz så lurar dom iaf. ingen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Eller så kan man vända på steken & säga att det räcker i det flesta fallen med att den går i 2Ghz men när det behövs mer kraft så klockar den upp sig till 2,2Ghz... Men sålänge som den säljs som en 2Ghz så lurar dom iaf. ingen.

Är det nån garanti att den går till 2.2ghz när det behövs, hur skulle den veta när jag behöver mer kräm. Sen så vet vi inte om dom säljer den som t.ex 2ghz, men skulle det visa sig att dom säljer den som 2ghz så känns det som en extra bonus om den skulle överklocka sig extra. Skulle dom därmot sälja den som 2.2ghz så är det helt fel.
Man kan ställa sig en fråga vad är rätt marknadsföring och vad är mitt i mellan då?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den ska säljas som en 2Ghz annars är det fel av tillverkaren.

Min dual-core går i 1Ghz när jag surfar, hur vet den när jag behöver mer kräm?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

som sagt, intel har ju börjat med sin serie-baserade namngivning just för att klockfrekvens inte längre är ett bra sätt att jämföra olika processormodeller.

därmed faller artikeln platt. det blir helt enkelt inga problem att namnge processorerna, vilken klockfrekvens de än kan tänkas ha, eftersom intel inte namnger sina processorer med map frekvens längre.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag tycker att den ska säljas som en 2Ghz annars är det fel av tillverkaren.

Min dual-core går i 1Ghz när jag surfar, hur vet den när jag behöver mer kräm?

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_...

Cool N Quiet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_...

Cool N Quiet

Där kom svaret om hur en lösning för Intel kan se ut, tack.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag tycker att den ska säljas som en 2Ghz annars är det fel av tillverkaren.

Min dual-core går i 1Ghz när jag surfar, hur vet den när jag behöver mer kräm?

Det är ju helt annan sak.
Du har manuelt aktiverat C'nQ, och vet att när du spelar går den ur det läge och går till 100% prestanda.

Det säger mig inte om Yohan går upp till 2.2ghz vid behov. Tänk om den rättar sig efter värme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore

Det säger mig inte om Yohan går upp till 2.2ghz vid behov. Tänk om den rättar sig efter värme.

Det vet man inte, nej... men om den säljs som en 2Ghz & den sen klockar upp sig vid behov så är det en ren bonus såsom jag ser det, men då ska dom inte marknadsföra den som en "uppklockare vid behov"...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless