TDK börjar skeppa Blu-Ray skivor

Permalänk
Melding Plague

TDK börjar skeppa Blu-Ray skivor

<font style="font-size: 10pt"><b>TDK börjar skeppa Blu-Ray skivor</b></font> <small class="small">tisdag 13 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
TDK har börjat leverera större mängder Blu-Ray skivor, skriver <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28305" target="_blank">The Inquirer</a>. De kommer i fyra smaker, som BD-R (ej återskrivningsbara) och BD-RE (återskrivningsbara) och antingen som single-layer (25GB) eller dual-layer (50GB).<br /><br />Enligt The Inquirer är TDK:s skivor övertäckta med något kallat Durabis, någon närmare förklaring på detta än att det gjorde skivorna mindre repkänsliga finns inte.<br /><br />Vilken <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=534756" target="_blank">kassettersättning</a> som utgår för Blu-Ray skivor vet vi ej ännu.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

varför skulle TDK göra skivorna mindre reptåliga?

Visa signatur

AMD64 4000+ | 2048MB Corsair Value Select | Geforce 7800GTX 256MB | Asus A8N-SLI Premium

Permalänk
Medlem

Ja? jag tolkar det som en felskrivning. Antingen mer reptåliga eller minde ömtåliga. Var kan jag köpa en blu-ray-brännare nu måntro?

Permalänk
Hedersmedlem

Det där såg ingen

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkSavage
varför skulle TDK göra skivorna mindre reptåliga?

Så att de kan sälja fler skivor?

Ett pris vore ju trevligt, utöver kassettersättningen som väl, enligt kvacksalvarkonstens alla regler, borde landa någonstans mellan 50 och 100 pistoler.

Permalänk
Medlem

mindre repkänsliga = mer reptåliga.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Kul att det stod: "TDK did not explain what Durabis is, apart from to say that it resisted scratches. Nor did TDK say what "BD" stands for, either."

Ska jag vara helt galen och bara gissa att BD står för "BlueRay Disk"

Permalänk

Kommer dessa skivor funka med en vanlig dvdbrännare?

Lite skumt att de inte heter BD-RW utan nu BD-RE, tycker att RW är en bättre förkortning på rewriteable.

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem

Borde nog inte funka när lasern behöver läsa på ett annats sätt.
Eller? ^^

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Var kan jag köpa en blu-ray-brännare nu måntro?

Ohh det undrar jag också, undra hur bra dom blir, 4x Blue-ray brännare.

"ehh, bara 5 timmar och bränna skivan."

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Ohh det undrar jag också, undra hur bra dom blir, 4x Blue-ray brännare.

"ehh, bara 5 timmar och bränna skivan."

Antagligen Jag tror jag har sett nån förhandsbeställning på en Blu-Ray brännare i nån asiatisk butik. Den kostade 1200$...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Som sagt, tänk er straffskatten på dom i det här sosselandet.;)
Göran och packet gnuggar händerna.
Ytterligare något man beställer utomlands säger jag.

Permalänk

Svar på några av era frågor finner ni här: http://www.blu-ray.com/faq

Citat:

Ska jag vara helt galen och bara gissa att BD står för "BlueRay Disk"

Citat:

The correct full name is Blu-ray Disc, not Blu-ray Disk (incorrect spelling)
The correct shortened name is Blu-ray, not Blu-Ray (incorrect capitalization) or Blue-ray (incorrect spelling)
The correct abbreviation is BD, not BR or BRD (wrong abbreviation)

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Undrar varför de ska använda BD-RE och inte BD-RW.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyborg666
BRD

det vill jag ha. Burn Random Data - skiva och överraskning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Min första Blu-ray spelare blir nog en PS3

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Som sagt, tänk er straffskatten på dom i det här sosselandet.;)
Göran och packet gnuggar händerna.
Ytterligare något man beställer utomlands säger jag.

Suck! Det heter kassettavgift därför att det är ett privat företag som tar ut den av handlarna för att sedan förmedla den hos intressenterna dvs rättighetsinnehavarna till div svensk musik och film så nej varken Göran Persson eller Fredrik Reinfeldt får några pistoler sjäva utav dessa pengar . Mer finns att läsa här http://sv.wikipedia.org/wiki/Kassetters%C3%A4ttning och här http://www.copyswede.se/default.asp?ML=2142

Permalänk
Medlem

1. Det finns något som heter fordonskatt som ska finansisera våra vägar, ändå används bara en del av pengerna till detta (trots uppenbart behov), resten går till att finanseriera Persons vidlyftiga bidrag eller vad han för tillfället behöver pengarna till när världens högsta skattetryck inte räcker till. Den föreslagna mycket högre skattehöjningen här än i omvärlden tydde på att samma sak var på väg att hända med denna skatt, alternativt redan var realiserad.

2. Beskattning av något som är olagligt är ingenting jag vill stödja. Och i den mån jag måste göra det så skickar jag pengarna hellre utomlands än skattar i det här landet.

3. Jag föredrar stödja artisterna jag gillar direkt med originalinspelningar, inte med allmänn tvångsbeskattning.

4. Jag kommer att fortsätta att kalla det straffskatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
1. Det finns något som heter fordonskatt som ska finansisera våra vägar, ändå används bara en del av pengerna till detta (trots uppenbart behov), resten går till att finanseriera Persons vidlyftiga bidrag eller vad han för tillfället behöver pengarna till när världens högsta skattetryck inte räcker till. Den föreslagna mycket högre skattehöjningen här än i omvärlden tydde på att samma sak var på väg att hända med denna skatt, alternativt redan var realiserad.

2. Beskattning av något som är olagligt är ingenting jag vill stödja. Och i den mån jag måste göra det så skickar jag pengarna hellre utomlands än skattar i det här landet.

3. Jag föredrar stödja artisterna jag gillar direkt med originalinspelningar, inte med allmänn tvångsbeskattning.

4. Jag kommer att fortsätta att kalla det straffskatt.

Vad du kallar det för ändrar inte att det de facto är en avgift som tas ut därför att bara staten kan ta ut en skatt så hur många ggr du än säger att det är "skattt" så ändras det inte iaf att det är fortfarande en avgift som tas ut av en privat organisation eller har dom börjat att ta upp skatt nu

Det är inget som tvingar dig att bo kvar i Sverige om du är >18 år så det står dig fritt att flytta till ett annat land om du vill det.

Sen är det inte någon allmän tvångsbeskattning då avgiften tas ut vid köp av inspelningsbart media och apparatur som Copyswede har fått till genom lobbying så om du vill gnälla så är det dit du ska göra det och göra klart för Copyswede at du inte gillar deras tvångsavgifter.

Permalänk
Medlem

Som jag redan nämnt så köper jag inga dvdr i det här landet, copyswede kommer jag inte befatta mig med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
copyswede kommer jag inte befatta mig med.

Är dom som har eget företag som säljer/köper DVD/CD brännskivor som får befatta sig med dom då dom får betala en avgift för sålda brännskivor som i dagarna t o m höjdes för DVD med 2 eller 3:-/skiva så visst köper själv skivorna ifrån Tyskland numera då jag inte vill gynna dom feta rättighetsinnehavarna på film och skivbolagen med mina surt förvärvade pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Antagligen Jag tror jag har sett nån förhandsbeställning på en Blu-Ray brännare i nån asiatisk butik. Den kostade 1200$...

M3 skiver: Modell: "Sony BW-RU101" Betyg: 5, Pris: 30 000 kr. Omdöme: "Inget alternativ för någon egentligen. Kanske för dig med extrema krav på backup, men för alla andra är det värt att vänta."

Hehe... Som att NÅGON skull få för sig att köpa en brännare för 30 papp... Vore som att köpa dom där första 1GHz:arna när dom kom, kostade väl något sånt, för att sedan gå ner till rimliga priser efter bara några månader.

Nåja. Coolt iaf, ska lätt ha en Blu-Ray när dom går ner i pris.
/jag.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||