Permalänk

"cool´n quiet"

tjena, är et någon här som skulle kunna förklara för mig vad

cool´n quiet gör för nytta ?

om man har cool´n quiet ska man köra med det ON eller OFF ? vad är skillnaden ?

tacksam för svar // mixer_staven

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Visa signatur

db^

Permalänk

länken funkar inte ? någon annan som vill förklara ?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MixeR_staveN
länken funkar inte ? någon annan som vill förklara ?

förstår du inte själv att man ska kopiera HELA hans länk eftersom den slutar "länka" efter cool..

kopiera alltså http://en.wikipedia.org/wiki/Cool'n'Quiet
och klistra in i din webbläsare

Permalänk

Kopiera och klistra in i en webbläsare... Inget kan man göra själv?

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem
Citat:

Cool'n'Quiet
From Wikipedia, the free encyclopedia.

Cool'n'Quiet is a CPU speed throttling and power saving technology introduced by AMD with their Athlon 64 processor series. When the user is running undemanding applications and the load on the processor is light, the processor's clock speed and voltage are reduced. This in turn reduces its average power consumption.

This technology was introduced on new E-step Opterons branded as Optimized Power Management (OPM), basically a modified Cool'n'Quiet to work with registered RAM, in 2005.

CPU supporting Cool'n'Quiet

* Athlon 64 - all models
* Athlon 64 X2 - all models
* Athlon 64 FX - FX-53 and higher (only Socket 939)
* Sempron 64 - 3000+ and higher
* Opteron - E-step and higher, branded as Optimized Power Management
* Mobile Athlon 64 - branded as PowerNow!
* Mobile Sempron - branded as PowerNow!
* Turion 64 - branded as PowerNow!

Permalänk

tack alla.. förlåt att jag retade upp er. kort sagt: kör med det PÅ ?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Jag kör med det på då jag inte överklockar. Det är riktigt trevligt att den inte kör på full bröta hela tiden, alstrar mindre värme drar mindre ström.

Om man har det på när man kör överklockat så kan datorn bli instabil när det slår igång. Det sänker ju spänningen och multipliern men inte busshastigheten.

Permalänk

Man ska helst undvika att aktivera det för att slippa problem och som ovanstående talare säger så överklockar man så är det bara o glömma

Permalänk

ok men ger det någon extra prestanda om det är ON ?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

Nej, det ger dig inget annat än problem

Permalänk
Medlem

Cool'n'Quiet = För kontorsarbete

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredbandsbandit
Man ska helst undvika att aktivera det för att slippa problem och som ovanstående talare säger så överklockar man så är det bara o glömma

Det blir något knepigare att överklocka, men att det bara är att glömma CnQ vid överklockning är bs.

Det gäller bara att se till att systemet är stabilt i båda lägena. I vissa fall kan det dock vara väldigt svårt, det beror på hur man överklockar. Annars är programmet CrystalCPUID ett alternativ, man kan använda det ungefär som CnQ fast man själv ställer in spänning och multiplier i de olika lägena.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Cool'n'Quiet = För kontorsarbete

CnQ - för den som vill ha en strömsnål och tyst burk. Inget för fjortisarna på SweC mao..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

CnQ - för den som vill ha en strömsnål och tyst burk. Inget för fjortisarna på SweC mao..

ja, precis. Och det vill man väl ha vid kontorsarbete...?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Javisst, men inte bara vid kontorsarbete utan hela tiden då man inte gör något CPU-intensivt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Right, I give... allt jag behöver veta (och som jag är säker på) är att CnQ inte är något för mig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, du har ju en AMD XP så..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Haha...ja, jag behöver ett nytt system...jag har faktiskt lyckas övertyga farsan om det också, så han kommer nog att stå för en del av kostnaden, vilket känns skönt...
Han påstår att om man köper datorn till en affär, via ett företag, så slipper man moms. Vilket gör att det bli väldigt billigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
[B]Det blir något knepigare att överklocka, men att det bara är att glömma CnQ vid överklockning är bs.

Det gäller bara att se till att systemet är stabilt i båda lägena. I vissa fall kan det dock vara väldigt svårt, det beror på hur man överklockar. Annars är programmet CrystalCPUID ett alternativ, man kan använda det ungefär som CnQ fast man själv ställer in spänning och multiplier i de olika lägena.

Jaså, det säger du!

okay, du kan ju kolla asus forum så kan du se att asus tackar mig för att ha utrett flera felkällor åt dom. Så tycker du ska lugna ner dig ett par grader grabben.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredbandsbandit
Jaså, det säger du!

okay, du kan ju kolla asus forum så kan du se att asus tackar mig för att ha utrett flera felkällor åt dom. Så tycker du ska lugna ner dig ett par grader grabben.

Jag skiter fullständigt i hur leet du är på Asus' forum. Du påstår att CnQ bara är att glömma vid överklockning, vilket är fel. Jag överklockar. Jag kör CnQ.

Tagga ner om du vill vara kvar här, lille vän.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

okay, jag ger mig, vill ju vara kvar här!

Jag har varit här länge och aldrig blivit hotad förrut. skumt?

Tråkigt att du sprider felaktig info, men du är ju moderator så du bestämmer ju!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredbandsbandit
okay, jag ger mig, vill ju vara kvar här!

Jag har varit här länge och aldrig blivit hotad förrut. skumt?

Tråkigt att du sprider felaktig info, men du är ju moderator så du bestämmer ju!

Felaktig info, på vilket sätt? Menar du att jag ljuger när jag säger att det är möjligt att köra CnQ och överklocka samtidigt?

Vet du öht vad CnQ gör för något? Multipliern och Vcore sänks när CPUn inte belastas så mycket. Kör man t.ex. 10x240 1,4v så sänks det till 5x240 1,1v i CnQ-läget. Det man behöver se till är att systemet är stabilt i båda dessa lägen.

I vissa fall kan det vara knepigt, men det finns inget som säger att det är omöjligt. Varför skulle det vara det?

Jag "hotar" folk med anmärkning/avstängning varje gång jag blir anklagad för att ljuga när jag inte gör det. Tycker du att det är jobbigt att du inte får sprida skitsnack på forumet får du helt enkelt söka dig någon annanstans.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Men helvete, ni behöver väl inte börja bråka!
Vic är en mod, so what? Bara för att han säger något du inte håller med om behöver du väl inte bli sur? Subjektiva åsikter finns det något som heter.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Men helvete, ni behöver väl inte börja bråka!
Vic är en mod, so what? Bara för att han säger något du inte håller med om behöver du väl inte bli sur? Subjektiva åsikter finns det något som heter.

Håller med, tråkigt att sweclockers ska bli en sajt där man bli hotad med ban bara för att man framför andra åsikter än moderator.

Permalänk
Hedersmedlem

Att säga att CnQ och överklockning är oförenligt är ingen åsikt, det är ett felaktigt påstående. Du är farligt nära att åka ut på rent skitsnack om du fortsätter. Motivera ditt påstående eller håll tyst.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Bråk bråk,

Svara på min lilla fråga istället!
Hur aktiverar man CnQ? Drog in i bios och satte den på enable men märker ingen som helst skillnad, behöver man ändra något inne i Windows med?

Visa signatur

~~ Athlon64 Dual-Core 4400+ ~~ Asus Extreme 7800GTX ~~ 2 GB RAM ~~
3Dmark: 05 / 06

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver även installera en drivrutin från AMD, finns här
- http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_...

Sen måste man sätta Power schemes till 'Minimal power management' ifall man kör WinXP.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hårda bud var det här.

Synd att jag inte har nån liknande funktion med min P4:a Fast jag kör iofs F@H så det är ju skit samma.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk

Orka bråka liksom, jag ville bara hjälpa en fellow citizen men blev hotad med ban. skumt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredbandsbandit
Orka bråka liksom, jag ville bara hjälpa en fellow citizen men blev hotad med ban. skumt.

Hejdå.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |