Permalänk

Asus A8N (Premium) kontra Asus A8N32

Tja snubbs,

Nu är det så att jag tänkt uppgradera från socket A till 939, med PCI express och hela köret, dock är det svåraste valet det med moderkortet.

Någon som är påläst och vet vad skillnaden är mellan dessa kort?

Tackar,
/Sopparn

Permalänk
Medlem

A8N32 har 2 st 16x PCI-E i SLI, medan vanliga Premium bara har 2st 8x. Båda har dock 16x när man kör singelkort. Vad detta betyder är alltså ökad bandbredd vilket kan ge en tiondels procent fler FPS eftersom den vanliga bandbredden inte ens mättas av korten ändå. Men det är jättekul på papperet.

Den har dock en 8-fas VRM-krets om jag inte minns fel, vilket gör att den lämnar jämnare spänning till processorn, och VRM-kretsarna går även svalare pga av detta.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Nice nice. Tack för den, utöver 2x 16x är det ingen större skillnad alltså? För det verkar inte vara så hett att skaffa det om man bara ska köra 1 x grafikkort.

Eller..?

Permalänk

hur hett det är får ju du avgöra Men om du kör med ett grafikkort blir det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Nej det är bara i SLI det gör skillnad.

Just ja. A8N32 har bara 4st SATA-portar jämfört med 8 st hos Premium.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Bah, då skaffar jag fasen en premium istället. Om någon har mer info så är det välkommet, om inte, så tackar jag för mig.

/Sopparn

Permalänk
Medlem

Priset är en liten filur i det hela oxå 2100 kr för A8N32 och 1600 kr för premium =\ vill ha A8N32 men har bara råd med premium än så länge

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

tjoo jag har ett asus A8N... och chip fläkten (den mindre fläkten under cpu fläkten) krånglar som satan...jag har bytat moderkort 1 gång men har samma problem igen.....när man startar datorn får man Error: Chip fan Runnin To Low.

Kan det har med nättgeg att göra? mitt ligger på 500W

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Nej det är inte ditt nätagg, som för övrigt har kapacitet till dubbla ditt system och däröver förmodligen.

Det beror på att chipsetfläktarna generellt sett är av värdelös kvalitet och brukar hålla ett halvår om man har tur. Byt ut mot en Zalman ZM-47J passiv sådan så kommer den hålla för evigt, och bli mycket tystare.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

32:an är ett värstingkort som inte saknar nått. Kan köra min med x2 i 2,6Ghz och SLI i t ex 3dmark05 utan att få särskilt höga temp. Anandtech kollar alltid upp fakta när de testar: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2589

Inte så spektakulära res. som i tidigare tester men ändå en ordentlig ökning även med endast ett grafikkort.

Av det jag hört så håller jag mig lite tveksam dock till zalmankylare till NF4. De som jag känner som har provat har fått så höga temp så att det kraschar under belastning och ha fått byta tillbaka till 5000-varvaren... Tänk på att kanske den varma luften från grafikkortet kan påverka neg. Men med riktigt bra kallt luftflöde så kanske det funkar.

Du sparar bara 500 spänn på deluxen ju. Inte äns en utekväll alltså... Hade du sparat mkt mer än så hade det kanske varit aktuellt.

Det finns bara en sak som är störigt med 32:an vilket är att det är svårt att få tag på. En bekant hade lagt undan ett i butik i gbg när han sedan kom dit var det "spårlöst försvunnet" och fick gå hem tomhänt. Lite irriterande tyckte han...

Permalänk
Medlem

Jo, det saknar 4 sataportar jämfört med Premiumversionen faktiskt. Annars är det "bättre" på alla fronter.

NF4 går att köra upp till 120C nånstans, det är ett rätt stryktåligt chip (de flesta chip är det, bara att tillverkaren tar i lite i sina säkerhetsmarginaler).

Jag har i princip noll flöde genom flänsarna på min nordbryggekylning (har premiumvarianten) och man kan lätt steka ägg på nordbryggan. Ändå har jag inte problem med stabiliteten, enda gången datorn stänger av sig är när jag gör det, dvs en gång i månaden kanske..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Nej det är inte ditt nätagg, som för övrigt har kapacitet till dubbla ditt system och däröver förmodligen.

Det beror på att chipsetfläktarna generellt sett är av värdelös kvalitet och brukar hålla ett halvår om man har tur. Byt ut mot en Zalman ZM-47J passiv sådan så kommer den hålla för evigt, och bli mycket tystare.

Kan jag köra utan att fläkten är OK i ett litet tag tro? altså just nu snurrar den på ganska bra men ibland får den problem.....har även svårigheter med Winamp/windows media player... och winrar

Det e som proccesorn "segar" den bara vill inte mer ibland och fastnar.... klicka genom mappar och överföra filer tar inte alls lång tid men att öppna ca 1gb genom Winrar tar 3 år... och
När man lyssnar genom Winamp så stannar låten i 4 sek sen fortsätter din kanske i 10 sek sen samma sak hela tiden......Bios som e fel eller? inte vet jag...im a newb haha

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Men Ackelind. Med respekt för ditt kunnande så måste jag ändå säga att det är en viss skillnad på den fina heat pipe kylningen på din Premium bräda och en fjantig liten zalman.

Men det e klart om jag hade suttit på en deluxe hade jag oxå satt på en Zalman lr coolermaster och haft en fläkt i närheten vid behov. Så i xenobions fall så, kör på bara sämre än du har det kan detkanske inte bli.

Permalänk

Såg bara några enstaka procents fördel för a8n32, inget enormt alltså, inte enligt mig värt 500 spänn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Men Ackelind. Med respekt för ditt kunnande så måste jag ändå säga att det är en viss skillnad på den fina heat pipe kylningen på din Premium bräda och en fjantig liten zalman.

Men det e klart om jag hade suttit på en deluxe hade jag oxå satt på en Zalman lr coolermaster och haft en fläkt i närheten vid behov. Så i xenobions fall så, kör på bara sämre än du har det kan kanske inte bli.

Heatpipes kan ju aldrig få värme att försvinna, de kan bara snabbt transportera iväg den nånstans, i detta fall till ett ställe som är tänkt att kylas av CPU-fläkten, vilket jag saknar.

De flesta har ändå så pass kraftiga chassifläktar att de utan problem kan köra zalmans passiva på nordbryggan ändå, allt handlar om att ha flöde förbi den. För mig sitter själva flänsen riktigt illa till, i princip vindstilla, jag hade säkert haft lägre nordbryggetemperaturer med Zalmans passiva.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag anser att A8N32-SLI deluxe absolut är värt det. De har fixat en del av de problem som fanns med A8N-SLI, satt dit en 8-fas VRM, heatpipen är i koppar istället för aluminium, fler PCI-e lanes kan aldrig vara fel. Moderkortet har mer skydd mot överklockning som med största sannolikhet skadar hårdvara (begränsar automatiskt max volt till CPU, sänker timings på minnena i det fallet de är för tight satta osv).

Jag håller på mitt A8N32-SLI även om A8N Premium/Deluxe har fler SATA portar. Kan dock tillägga att A8N32-SLI Deluxe enligt specifikation har 6st SATA2 portar.

[qoute]NVIDIA nForce4 SLI X16 Southbridge supports
- 2 x Ultra DMA 133 / 100 / 66 / 33
- 4 x Serial ATA 3 Gb/s
- NV RAID: RAID 0, 1, 0+1, 5 and JBOD on Serial ATA drives
Silicon Image 3132 SATA controller supports
- 1 x Internal Serial ATA 3 Gb/s hard disk
- 1 x External Serial ATA hard disk (SATA On-the-Go)
- Support RAID 0, 1[/qoute]

Som ni ser ovan så stödjer NB 4st SATA2 samt att Sil stödjer 1st extern SATA2 och en intern SATA2.

Vidare vad gäller den passiva kylningen av NB/SB på moderkortet så medföljer det ju faktiskt en liten fläkt man kan sätta bak på moderkortet för att få lite luftflöde kring "avlastningsdelen" av heatpipen. Den är inte störande men hjälper kanske inte så mycket om man redan har en stabil CPU fläkt som fläktar på bra.

Enda gånger A8N32 inte är värt det är om man ska ha ett moderkort direkt. Varför? För att de är väldigt svåra att få tag på just nu överallt. Vill man ha ett direkt så är A8N att föredra... Upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det beror på att chipsetfläktarna generellt sett är av värdelös kvalitet och brukar hålla ett halvår om man har tur. Byt ut mot en Zalman ZM-47J passiv sådan så kommer den hålla för evigt, och bli mycket tystare.

Nja kanske inte för evigt men men jag kan ha fel. Tror jag lyckades spränga nordbryggan åt h-e när det blev något knas med digitalkameran. Det är så att flera gånger jag har tankat över bilder från kameran till datorn så har det varit strul med att tankningen upphör efter några bilder och datorn börjar bete sig som en fluga på ett klisterpapper om den inte hänger sig helt. Tempen i nordbryggans kylflänsar (Zalman NB47J) går vid dessa tillfällen upp från 47 till 52 grader uppmätt med en köttermometer ca halvvägs ner i kylaren.......enkelt förklarat: ngt knasar ur.
Nåväl satt väl och tankade över bilder från kameran när den stannar och blir seg och efter en stund tas beslutet att trycka på reset, dumt jag vet eftersom jag har mjukavstängning på stora strömbrytaren (men jag var lite full oxå). Efter det så fick jag ingen bild på skärmen men alla fläktar i lådan snurrar så ström fick den men hårddisk, DVD och CD arbetar inte alls. Stänger av och kollar alla kondingar moderkortet men ingen är svullen (suck). Då återstår i min hjärna bara två alternativ nämnligen ramet eller nordbryggan och ramet var det inte. Så efter montering av ett nytt moderkort så fungerar allt perfekt. Nu har jag dock en lågvarvig fläkt som blåser hela tiden på Zalmankylaren.
Men som jag berättade så ligger tempen i kylflänsen på 47 grader normalt halvvägs ner till botten på kylaren och jag får mardrömmar när jag tänker på arbetstemperaturen på chippet under kylaren.

Kan även meddela att kameran har inte hakat upp sig på de två ggr jag har tankat bilder till HDD sedan jag fick nytt moderkort :). Kom nu inte dragande med att den var fel ditsatt eller något sådant för så klumpig är jag inte.
Det blir nog vattenkylning härnäst bara pga min norbrygga :(.

A8N-SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koSmiQ
Jag anser att A8N32-SLI deluxe absolut är värt det. De har fixat en del av de problem som fanns med A8N-SLI.

Vilka problem, och källa på det..?

Annars tack för ett lättläst och väl disponerat inlägg.

Permalänk
Medlem

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=80491

i den tråden finns all information man någonsin kan känna att man behöver enligt mig iaf...
Även om xtremesystems oftast förknippas med DFI galningar som inte gör annat än klockar sönder saker så är den tråden om A8N32 SLI Deluxe otroligt bra! Den övertygade i vart fall mig.

Saker som ska vara fixade:
Bättre BIOS med många fler inställningar (särskilt för ram-minne. Det har t.o.m mer inställningar än DFI kortet)
Klockar bättre och stabilare än A8N-SLI
Bättre layout av moderkortet (kanske ingen "fix" direkt man alltid bra)
8-phase power, som faktiskt är ganska kall och fungerar bra
bättre heatpipe kylning nu i koppar samt kylning för mosfets (alla moderkort har dock inte någon pasta under den kylflänsen)
mer plats mellan PCI-e portarna samt en "Soft-SLI" dvs inte en hård platta mellan korten utan mer som en kabel
SiL går nu direkt på PCI-e istället för PCI. På A8N-SLI Deluxe/Premium så går Sil3114 kontrollern på PCI bussen vilket inte ger världens högsta hastighet direkt. Här går den på en PCI-e

Inte fixat:
vissa verkar fortfarande ha problem med nVRaid. Samma problem som med A8N-SLI korten.

lite mer vettig information angående kortet
http://www.nforcershq.com/forum/the-a8n32-sli-dx-thread-the-s...

Det mesta är väl mest resultat av vad Asus märkte av A8N-SLI korten och har förändrat. Raid problemet verkar dock mer bero på vissa kombinationer av hårddiskar och nForce 4 chipset.

Här är även den senaste recensionen jag vet om:
http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2589&p=1

Hoppas att det kan hjälpa lite iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Heatpipes kan ju aldrig få värme att försvinna, de kan bara snabbt transportera iväg den nånstans, i detta fall till ett ställe som är tänkt att kylas av CPU-fläkten, vilket jag saknar.

De flesta har ändå så pass kraftiga chassifläktar att de utan problem kan köra zalmans passiva på nordbryggan ändå, allt handlar om att ha flöde förbi den. För mig sitter själva flänsen riktigt illa till, i princip vindstilla, jag hade säkert haft lägre nordbryggetemperaturer med Zalmans passiva.

Jag måste först klargöra att jag vet vad heat pipes är. Din Ninja hade t ex varit usel utan de 6 heatpipes som finns i den. De avlägsnar värme snabbare ifrån den kopparyta som ligger mot cpu än vad en kylare utan skulle göra. Ju varmare flänsarna är ju högre verkningsgrad får man på kylningen. Men har man sen inte någon värmeöverföring till luften vid flänsarna pga bristande flöde ja, då stämmer det att man har man ett problem.

Du har tidigare sagt att du har en Nexus 2cm ifrån MEN vad jag förstått så kör du den på riktigt låga varv (En pwm-kontroller hade nog passat dig), vilket inte hjälper så mkt så det ligger nått i det du säger. Kallare lägre ner i lådan + att du inte har ingen grafikkortsfläkt som skulle blåsa varmluft på NF4.
Så visst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koSmiQ
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=80491

i den tråden finns all information man någonsin kan känna att man behöver enligt mig iaf...
Även om xtremesystems oftast förknippas med DFI galningar som inte gör annat än klockar sönder saker så är den tråden om A8N32 SLI Deluxe otroligt bra! Den övertygade i vart fall mig.

Saker som ska vara fixade:
Bättre BIOS med många fler inställningar (särskilt för ram-minne. Det har t.o.m mer inställningar än DFI kortet)
Klockar bättre och stabilare än A8N-SLI
Bättre layout av moderkortet (kanske ingen "fix" direkt man alltid bra)
8-phase power, som faktiskt är ganska kall och fungerar bra
bättre heatpipe kylning nu i koppar samt kylning för mosfets (alla moderkort har dock inte någon pasta under den kylflänsen)
mer plats mellan PCI-e portarna samt en "Soft-SLI" dvs inte en hård platta mellan korten utan mer som en kabel
SiL går nu direkt på PCI-e istället för PCI. På A8N-SLI Deluxe/Premium så går Sil3114 kontrollern på PCI bussen vilket inte ger världens högsta hastighet direkt. Här går den på en PCI-e

Inte fixat:
vissa verkar fortfarande ha problem med nVRaid. Samma problem som med A8N-SLI korten.

lite mer vettig information angående kortet
http://www.nforcershq.com/forum/the-a8n32-sli-dx-thread-the-s...

Det mesta är väl mest resultat av vad Asus märkte av A8N-SLI korten och har förändrat. Raid problemet verkar dock mer bero på vissa kombinationer av hårddiskar och nForce 4 chipset.

Här är även den senaste recensionen jag vet om:
http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2589&p=1

Hoppas att det kan hjälpa lite iaf...

Även Premium har kylning av mosfets (de sitter under platsen där nordbryggeflänsen är monterad), samt att avståndet mellan PCI-E-slottarna är densamma, dvs en port längre än andra kort.

Till pudeln:
Fläkten sitter monterad precis över nb-flänsen, så själva nb-flänsen sitter inkilad mellan bakre chassiväggen och ninjan. Jag styr mina fläktar med fanmates, de går ned till ca 500rpm, men jag behöver inte lägre. Dessutom gillar inte nexusfläktarna PWM har jag för mig :/

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Undrar om detta kort blir det sista från ASUS som har S939

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koSmiQ
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=80491
i den tråden finns all information man någonsin kan känna att man behöver enligt mig iaf...
Även om xtremesystems oftast förknippas med DFI galningar som inte gör annat än klockar sönder saker så är den tråden om A8N32 SLI Deluxe otroligt bra! Den övertygade i vart fall mig.
Saker som ska vara fixade:
Bättre BIOS med många fler inställningar (särskilt för ram-minne. Det har t.o.m mer inställningar än DFI kortet)
Klockar bättre och stabilare än A8N-SLI
Bättre layout av moderkortet (kanske ingen "fix" direkt man alltid bra)
8-phase power, som faktiskt är ganska kall och fungerar bra
bättre heatpipe kylning nu i koppar samt kylning för mosfets (alla moderkort har dock inte någon pasta under den kylflänsen)
mer plats mellan PCI-e portarna samt en "Soft-SLI" dvs inte en hård platta mellan korten utan mer som en kabel
SiL går nu direkt på PCI-e istället för PCI. På A8N-SLI Deluxe/Premium så går Sil3114 kontrollern på PCI bussen vilket inte ger världens högsta hastighet direkt. Här går den på en PCI-e
Inte fixat:
vissa verkar fortfarande ha problem med nVRaid. Samma problem som med A8N-SLI korten.
lite mer vettig information angående kortet
http://www.nforcershq.com/forum/the-a8n32-sli-dx-thread-the-s...
Det mesta är väl mest resultat av vad Asus märkte av A8N-SLI korten och har förändrat. Raid problemet verkar dock mer bero på vissa kombinationer av hårddiskar och nForce 4 chipset.
Här är även den senaste recensionen jag vet om:
http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2589&p=1
Hoppas att det kan hjälpa lite iaf...

Tackar 8)

Nåväl, jag får väl skaffa den då, den verkar bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Även Premium har kylning av mosfets (de sitter under platsen där nordbryggeflänsen är monterad), samt att avståndet mellan PCI-E-slottarna är densamma, dvs en port längre än andra kort.

Till pudeln:
Fläkten sitter monterad precis över nb-flänsen, så själva nb-flänsen sitter inkilad mellan bakre chassiväggen och ninjan. Jag styr mina fläktar med fanmates, de går ned till ca 500rpm, men jag behöver inte lägre. Dessutom gillar inte nexusfläktarna PWM har jag för mig :/

Nexus går KLOCKRENT med min Tban. Har för mig att bluefront (lr nån annan spcr stammis) gjorde en Tban roundup på spcrs forum men det var ett tag sen där Nexus fick bra res. Det skönaste med tban är att det går att hitta att sweet spots med frekvenserna så motorljudet går ner lr försvinner nästan helt. Detta gäller särskilt Enermax som blir riktigt bra Trevligt att ha en tyst kullagrad som kan varva upp vid behov. Enermax är ju annars kända för sitt hummande motorljud. No more med tban.

Papst rekommenderas ej till tban. Vet inte om det gäller alla modeller dock. Jag äger bara en 80mm men har hört att det är problem med fler modeller. Yate Loon är fina...

Sorry för sidspåret. Mitt fel.

ON TOPIC: Om man ska vara kritisk mot A8N32:an så är det Bioset som kunde vara bättre. Vad jag förstått (läs: hoppas ) så jobbar Asus hårt på detta men det har tagit lång tid då det är ett nytt NF4 chip det handlar om.

Permalänk

Pudeln, OK, det räcker med off topic. Men när du säger att bioset kunde vara bättre så har du mig intresserad.. Vad kunde vara bättre / Vad är felet?

Permalänk
Medlem

Inget kort är perfekt

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Oj hade visst missat att A8N-SLI Premium har kylning på mosfets... :-\
Dock har jag för mig att avståndet mellan SLI portarna är lite större.

Vidare så kan man klaga lite på bioset och bristen på updates men det verkar ha tagit fart nu. Senaste 1009 kom för ett par dagar sen. Har dock inte testat det. 903 va ingen höjdare enligt mig så jag kör på 703 bioset.

Note angående bios versioner:
De flesta moderkort levereras med 703 bioset men vissa har fått 582 på sin bräda vid leverans. om så är fallet måste bioset flashas innan windows kan installeras fullt fungerande. Kan vara bra att veta...

Permalänk

Hur många Cha_Fan kontakter har A8N32? Någon som vet..?

Permalänk
Medlem

antagligen 3st som vanligt

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

A8N-SLI Premium har ju rätt många. cha_fan1, cha_fan2, cpu_fan, chip_fan och pwr_fan

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.