Lösning till er som köpt billiga 1024 High-dens. minnen på ebay!!!!!

Permalänk
Medlem

Lösning till er som köpt billiga 1024 High-dens. minnen på ebay!!!!!

Är ganska uppspelt nu då jag "låst upp" min två 1024 Mb stickor som jag köpte på Ebay billigt för ett tag sen (1050:- för båda inkl frakt). Besvikelsen var länge ganska stor (då jag bara fick ut 512 Mb per sticka, detta då moderkort/processor inte pallade high-density minnen) tills jag kom över denna länken!!!

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=936638&page=36&pp=2...

Poff, nu funkar det perfekt utan några som helst problem, sitter med en sticka nu med en opteron 146:a, asrock dual-sata!
Passa på att köpa billiga minnen ni som inet gjort det och inte är rädda för att pilla lite!

Permalänk
Medlem

länken funkar inte?? =(

Visa signatur

-=] cOz In Da HousE ]=-
#1 Game:
CPU: Intel I7 950 | GPU: Asus GTX480 | Ram: Corsair 3x2GB XMS3 CL7 | Chassie: Cooler Master HAF X | Moderbord: ASUS Rampage III Extreme | Nätagg: Corsair HX1000W | Skärmar: 2 st BENQ Led 24" |Kylning: EK Vatten

Permalänk
Medlem

Menar du dessa minnena?
cgi.ebay.com/NEW-1GB-DDR-400MHZ-PC3200-RAM-MEMORY_W0QQitemZ6833018616QQcategoryZ74942QQrdZ1QQcmdZViewItem

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Re: Lösning till er som köpt billiga 1024 High-dens. minnen på ebay!!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufio
Är ganska uppspelt nu då jag "låst upp" min två 1024 Mb stickor som jag köpte på Ebay billigt för ett tag sen (1050:- för båda inkl frakt). Besvikelsen var länge ganska stor (då jag bara fick ut 512 Mb per sticka, detta då moderkort/processor inte pallade high-density minnen) tills jag kom över denna länken!!!

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=936638&page=36&pp=2...

Poff, nu funkar det perfekt utan några som helst problem, sitter med en sticka nu med en opteron 146:a, asrock dual-sata!
Passa på att köpa billiga minnen ni som inet gjort det och inte är rädda för att pilla lite!

så du lyckades få high-density kort att funka på ett vanligt moderkort som inte stöder high-density? mycket intressant....det blir ingen prestandaförlust över huvud taget eller?

Permalänk
Medlem

@Pellen: Ja det är typ såna iaf, men det ska funka på alla/de flesta märken, de du länkade till är också high-density så i den aspekten är dom likadana som mina.

@catchmeifyoucan: Japp precis Nä jag märker ingen skillnad, bara glad att jag får ut all kapacitet än så länge. Se om jag kan köra några tester sen. Men om du läser i tråden på hardocp så har killen lyckats göra om 3200 minnen helt och hållet till 3700 minnen och ännu högre, dvs bränner helt om specifikationerna på minnets eeprom.

EDIT: Exakt såna här är det jag har, eller köpte iaf av honom:
http://cgi.ebay.com/1GB-PC-3200-DDR-400-Mhz-184PIN-1-GB-PC320...
Kan varmt rekommenderas, snabb leverans, tror det tog 5 dagar över en helg att få dom i brevlådan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufio
@Pellen: Ja det är typ såna iaf, men det ska funka på alla/de flesta märken, de du länkade till är också high-density så i den aspekten är dom likadana som mina.

@catchmeifyoucan: Japp precis Nä jag märker ingen skillnad, bara glad att jag får ut all kapacitet än så länge. Se om jag kan köra några tester sen. Men om du läser i tråden på hardocp så har killen lyckats göra om 3200 minnen helt och hållet till 3700 minnen och ännu högre, dvs bränner helt om specifikationerna på minnets eeprom.

EDIT: Exakt såna här är det jag har, eller köpte iaf av honom:
http://cgi.ebay.com/1GB-PC-3200-DDR-400-Mhz-184PIN-1-GB-PC320...
Kan varmt rekommenderas, snabb leverans, tror det tog 5 dagar över en helg att få dom i brevlådan.

hmm ska nog ta och testa Jag läste inte länken så jättenoga men det lät som om det inte är säkert att man lyckas?

Permalänk
Medlem

Nja, jag tycker det verkar som det har funkat för de allra flesta. Men det som kan klydda är att programmet som används inte funkar på alla chipset, jag kunde inte bränna eepromen på min vanliga dator, hade en annan med SIS chipset på till socket A.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufio
Nja, jag tycker det verkar som det har funkat för de allra flesta. Men det som kan klydda är att programmet som används inte funkar på alla chipset, jag kunde inte bränna eepromen på min vanliga dator, hade en annan med SIS chipset på till socket A.

men när man väl bränt eepromen så funkade de i valfri dator? Är det en avancerad process? Jag menar jag har datorvana och gjort det mesta i modifikationsväg men aldrig prövat på detta. Funderar på att köpa en sticka och testa, kan jag skicka väg ett mail till dig om jag skulle köra fast?

Permalänk
Medlem

Ja precis, jag gjorde som sagt så och nu sitter det i min primära dator.
Inte särskilt svårt, gick snabbt om man följde guiden (tips, skriv inte av bilden som finns med inställningar utan ladda hem den färdiga filen "working"). Om du behöver hjälp så hjälper jag gärna till, min msn är r3jonwah85@hotmail.com

Fan jag trodde detta skulle bli en större grej Trots allt får man 2 GB minnen till samma om inte lägre pris än 1 GB vanliga... Alla får sprida det

Permalänk

Det där lät intressant ska nog beställa ett par,om man kan fixa pengar, lyckas man inte så är det ju ingen förmögenhet som går förlorad

Permalänk
Medlem

Hittade denna länken om det är någon som ska beställa:
http://linemicro.com/product.php?id=14114

880:- inkl frakt för 2 GB MAn blir sugen att skaffa sig totalt 4 GB minne nu ju när det är så billigt

EDIT: Ahh, bara inkl frakt med USPS

Då är nog denna fortfarande bäst:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=6832218366...

1030:- inkl frakt för 2 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufio

Då är nog denna fortfarande bäst:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=6832218366...

1030:- inkl frakt för 2 GB

Och denna fungerar med dual sata2 ? Hur vet man vad man ska programera dem som? Varför fungerar de itne från början om nu allt som krävdes var omprogramering?

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

för de är hig-density minnen. De är bara kompitabla med vissa moderkort i orginalutförandet.

Permalänk
Hedersmedlem

Underbart!!!!!! Nu har jag 3 gig ram istället för 2. Tack trådskaparen för upplysningarna om programmet

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jomen, vadå High density? Varför är de programerade så, och på så sätt förminska sin marknad till nästan noll? Skulle de programmera de "rätt" från början så skulle de ju fullkomligt våldta hela världsmarknaden på några dagar med de priserna.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

men det handlar ju inte om "rätt" och "fel". Jag skulle tro att tillverkningen av high-density minnen är betydligt billigare och kan därför säljas till ett lägre pris. De har ju annan konfiguration av minneskretsarna osv.
Men eftersom de är så pass begränsade i användningsområde skulle har de inte fått någon genomslagskraft.

ps. det schyssta med snubben på ebay är ju att han skickar från UK så man slipper oroa sig för tull & moms osv.

Known to work with:

*.VIA P4X266A,
*.VIA KT266/333
*.VIA KT600
*.VIA PT800
*.SIS 645
*.SIS 648
* 648FX
*.SIS 746FX
* KM400
* K8T800
* KT 880
* KT 400
* KT 400A
* SIS 661FX
* SIS 655
* SIS 650GX
* SIS 650
* NFORCE 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kan vi lägga till nforce 4 till den listan. Jag har en dump på minnets EP-rom om folk inte vill göra det manuellt. Kan skicka till er om ni PMar mig.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Nu kan vi lägga till nforce 4 till den listan. Jag har en dump på minnets EP-rom om folk inte vill göra det manuellt. Kan skicka till er om ni PMar mig.

det där är en lista över high-density kompitabla moderkort. Alltså INNAN man gör modden

Men dina nyheter är ändå underbara! Jag har nForce 4. Följde du intstruktionerna från sidan, stötte du på några problem?

Permalänk
Medlem

Hur går modden till? Vad är det man ska ändra, är det beroende på moderkortet man har eller? Är det "Working file" man ska programera minnena med? Och den passar till de här http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=6832218366...

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Hur går modden till? Vad är det man ska ändra, är det beroende på moderkortet man har eller? Är det "Working file" man ska programera minnena med? Och den passar till de här http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=6832218366...

har du läst tråden ö.h.t? Länken till guiden finns längre upp. Och det där minnet har någon redan länkat till.

Permalänk
Medlem

Ja, och nu frågar jag om det är just de minnena som det fungerar med, det har ju länkats till en hel del olika. Och fungerar det där programmet på nForce 2 moderkort? För det fungerar iaf inte på mitt dual sata.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

jaha ok då fattar jag. Jag tror det är sådana minnen. Såna som jag skall testa på iallafall. Trådskaparen köpte sådana minnen av samma säljare.
Sen om den fungerar på just ditt moderkort finns det nog ingen som kan ge ett definitivt svar på.

Permalänk
Medlem

Fungerar programmet på ditt moderkort då, finns det ingen lista någonstans?

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

jag har inte mina minnen än. Jag tror inte det finns någon lista.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
det där är en lista över high-density kompitabla moderkort. Alltså INNAN man gör modden

Men dina nyheter är ändå underbara! Jag har nForce 4. Följde du intstruktionerna från sidan, stötte du på några problem?

gjorde precis som stod på sidan. Skitenkelt & gick direkt 0)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Skulle tror att du kan programmera på moderkort med chipset som tar minnena orginal med all kapacitet. Å andra sidan fixade han som hittade programmet från början med sitt ECS Nforce 4 modekort. Så det är nog ett lotteri skulle jag tro, ska kolla efter komp. lista.
Citerar lite från hardocp:

Btw, that Thaiphoon program is still in beta and it has limited support for southbridges. I couldn't get the program to read SPD's on my Asrock Dual-sata nor my Asrock K7S8E+. However, I went through my things and found an old K7T266 board with VIA 8233 SB and that did the trick. Used that board to read and reprogram the sticks then put them back on my Dual-Sata.

Brände själv om mina på ett ASRock K7S41 moderkort med SIS 963L chipset.

EDIT: Här står vilka chipset som är supportade:
http://www.rhcf.com/sisubb/ultimatebb.php/topic/23/257.html

För er som inte orkar klicka på en länk (alltid någon) :

Currently, it supports SiS963L SB and nF2 chipsets and perfectly works on my ASRock K7S8X, ASRock K7S41GX, Abit NF7-S2, Epox EP-8RDA3I och även en del nforce 4 och VIA kort (står att han uppdaterade längre ner i tråden)

Permalänk
Hedersmedlem

msi nf4 k-något platinum fungerar

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=6832218366...
Jaja, nu besällde jag 2st iaf, £75.00 GBP (1058,82kr) kostade det. Hoppas det fungerar att programera med mitt NF2 nurå och att det sedan fungerar på mitt dual sata2, och allt det här inte är någon bluff från försäljaren för att få sälja osäljbara minnen.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

ni som beställer och testar, skriv gärna och berätta hur det gick samt vilket moderkort ni körde på.

Permalänk
Hedersmedlem

finns för 26 GBP per 1GB på ebay. för 2x1GB blir det 66 GBP inkl frakt. Känns väldigt aktuellt att beställa 2 till här

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.