Asus EAX1800XT Top testad

Permalänk
Melding Plague

Asus EAX1800XT Top testad

<font style="font-size: 10pt"><b>Asus EAX1800XT Top testad</b></font> <small class="small">onsdag 21 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
VR–Zone har recenserat ett nytt X1800 XT-baserat grafikkort från Asus. Det är ett av de första korten som avviker från ATI:s referenskylning och originalklockfrekvenser. Grafikkortet är strömhungrigt och kräver en extern strömförsörjning (!). Men kan ökade klockfrekvenser och en kylare designad av Arctic Cooling räcka för att klå Nvidias prestandamonster 7800 GTX 512MB?
<br />
<br /><i>”While the standard reference X1800XT is clocked at 625MHz core and 1500MHz for Memory, the EAX1800XT TOP features a 695MHz Core and 1600MHz Memory. ATi has actually advised their AIB partners to boost the performance of the X1800XT cards by boosting the core and memory clock speeds to better compete against the NVIDIA's offerings.”</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://www.vr-zone.com/?i=3055&s=10" target="_blank">VR–Zone</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hmm =/

En glad nyhet iaf: "Did we mentioned the launch date for R580 is on 24th January?"

Permalänk
Medlem

Det här ser ju lovande ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skatedragon
Hmm =/

En glad nyhet iaf: "Did we mentioned the launch date for R580 is on 24th January?"

jeje.. då blir det nytt g-kort för min del i mars om det visar sig prestera grymt.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Avstängd

"did we mentioned" ? Did we visit the english lessons at all?

Permalänk
Medlem

Var ju trevligt att det var ganska tyst kortet!

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
"did we mentioned" ? Did we visit the english lessons at all?

"Did we mention, PMS is a huge problem over here at sweclockers. "

Fint kort, verkar prestera bra men inte bäst. Skulle dessutom gissa på ett riktigt saftigt pris

Permalänk
Medlem

ja kommer det i AGP så är jag på ^^

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Avstängd

Själv så tycker jag att dom kan göra grafikkort som pallar med dagens spel, istället för att ha armbrytning med varandra hela tiden!

Permalänk
Medlem

Kunde de inte ha testat med Catalyst 5.13 också...

Permalänk
Medlem

vem har sagt att kortet KRÄVER extern strömförsörjning?

Citat:

However, do also note that the brick is fully optional, and this card could still be powered via the usual method of connecting your PSU's 6pin PCIe power connector onto the card.

fungerar lika bra med standard pcie strömkontakten om du har ett nätagg som klarar det

Permalänk

hur många watt behövs då?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Kortet blir ju lika krossat av 7800 GTX 512 som x1800XT orginal frekvens..

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Avstängd

verkar fint at ikortet men tyvärr så är ja nvidia fan..

Permalänk
Medlem

Väldigt ospännande kort. Får ju däng av GTX 512 på alla punkter. (Nej, Cod2 utan aa & af är inte intressant)

Den enda fördelen vore ju om det skulle vara mindre strömkrävande. Men tyvärr fanns det ingen sån jämförelse.

Permalänk
Avstängd

Nvidia vann igen haha,,,

Permalänk
Medlem

Det är tur att kortet inte är något officiellt från ATI som GTX 512 från Nvidia, för då skulle det vara pinsamt. Detta är ju bara något asus har hittat på så då spelar det ju ingen roll om gtx 512 spöar det.

Förstår inte varför asus tog fram kortet, vem/vad har dem tänkt att konkurera med? Deras egna gtx 256 top?

Permalänk
Avstängd

http://casemodgod.com/Reviews-story--99.html

Där spankar x1800xt-PE 7800gtx 256 ordentligt.

x1800xt-PE är likvärdig om inte bättre än Nvidias 512 serie då ati har lägre klockade minnen
Lägg på 1.1nanosek minnen på ati´s kort...

Helt nöjd med mitt x1800XT-PE utan tester

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
http://casemodgod.com/Reviews-story--99.html

Där spankar x1800xt-PE 7800gtx 256 ordentligt.

x1800xt-PE är likvärdig om inte bättre än Nvidias 512 serie då ati har lägre klockade minnen
Lägg på 1.1nanosek minnen på ati´s kort...

Helt nöjd med mitt x1800XT-PE utan tester

Du tycker inte att det var en själv klarhet?

Du jämför X1800XT PE mot ett 7800GTX 256, vad är det för mening med det. Ska testet vara rättvist så är de GTX 512 som gäller

Permalänk
Avstängd

Casemodgod gjorde testet inte jag.

Med 512 nvidia och ati är de likvärdiga trota nvidias 1.1ns minnen.

När vart tester rättvisa?

Ingen som kommer ihåg Nvidias optimeringar så kallade?
Fastnade med kalsingarna nere.

ATI´s kort är ett bättre med AA samt AF påslagna vilket är sättet spelet är menat samt kortat att användas på.
IMHO...

Sedan testar många med CPU på 3.0ghz??
Vem fan har sådana saker hemma?
Nä, testa med en CPU på 1,8ghz så får man ett mer rättvist testande

Flaskhals nån?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

VR-ZONE?

Hahahahaaa:)

Seriöst?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Casemodgod gjorde testet inte jag.

Med 512 nvidia och ati är de likvärdiga trota nvidias 1.1ns minnen.

När vart tester rättvisa?

Ingen som kommer ihåg Nvidias optimeringar så kallade?
Fastnade med kalsingarna nere.

ATI´s kort är ett bättre med AA samt AF påslagna vilket är sättet spelet är menat samt kortat att användas på.
IMHO...

Sedan testar många med CPU på 3.0ghz??
Vem fan har sådana saker hemma?
Nä, testa med en CPU på 1,8ghz så får man ett mer rättvist testande

Flaskhals nån?

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2649&p=4

Där har du ett bättre test

Permalänk
Medlem

varför skriver man:"ati förlorade igen" ???

det är ju inte ati som har bestämt sig för att göra ett överklockat XT utan korttillverkarna!

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Sedan testar många med CPU på 3.0ghz??
Vem fan har sådana saker hemma?
Nä, testa med en CPU på 1,8ghz så får man ett mer rättvist testande

Flaskhals nån?

Jag har en 3 GHz processor... Eller snarare fem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper

Sedan testar många med CPU på 3.0ghz??
Vem fan har sådana saker hemma?
Nä, testa med en CPU på 1,8ghz så får man ett mer rättvist testande

Flaskhals nån?

"Långsammaste" CPUn du kan köpa idag för P4 ligger på 2.66GHz, vissa säljer inte ens de utan börjar från 3.0GHz... Motsvarande för AMD är 3000+, eller som Komplett som börjar på 3200+. Eller tror du att någon slänger iväg 6000:- på ett grafikkort när de sitter på system med en 1.8Ghz P4 och vägrar uppgradera? Eller du kanske menade att de skulle testa med Opteron 144

Edit: Efter att ha fått lite objektivitet från SWEjo så antar jag att du menar en FX processor på 3 GHz... Men det är fortfarande slående många sitter på AMD proppar på 2-2.5 GHz och sedan Opteron släpptes för desktop sitter flera entusiaster med system på runt 3 Ghz, vilka är de som oftast köper high end kort...

Permalänk
Medlem

Hade varit roligare att se hur den presterade efter klockningen till 735 MHz på kärnan och 1800 MHz på minnena.

ZitreXx: Gissar att han syftade på 3 GHz i AMD-klock.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

ett X1800XT går att köpa. Ett 7800GTX512... ja vettefan.

Klart att X1800XT ska jämföras med 7800gtx256. Varför? Jag tycker att man ska jämföra i prisklasser. Att ett X1800XT sedan håller sig så nära ett mycket dyrare 7800GTX512 är ett stort plus enligt mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2649&p=4

Där har du ett bättre test

Nej här har du ett bättre test,man vill ju gärna kunna kolla på filmer med HD stöd också med sitt graffe framöver och där suger NVIDIA pung:-)hihihihihihihihiiiiiii

http://www.bit-tech.net/hardware/2005/12/19/ati_avivo_mark_2/

Och nvidia tar betalt för sitt purevideo??

Vem fan tar betalt för drivrutiner??

Snacka om lågt:-(

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kunde de inte ha testat med Catalyst 5.13 också...

5.13 har väl bara utökade funktioner för för typ DHTV ngt sådant, inte spel vad jag har för mig , cycklar jag? ;S

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

(ej klockning)
1. 7800GTX 512
2. X1800XT/PE
3. 7800GTX 256
4. 7800GT

(klockning)
1. 7800GTX 512
2. X1800XT/PE
3. X1800XL
4. 7800GT

(prisvärdhet,strömförbrukning,lansering,db,)

1. 7800GTX 256
2. 7800GT
3. 7800GTX 512
4. X1800XT/PE

Svaret är ganska givet och detta är fakta ifrån

anandtec, Xbitlabs, tomshardware, 64bits, sweclockers.

detta är inprensip dom största forumen som vi använder och tittar efter.

ska man snacka mest prisvärdhet på Gkorten idag så är det 7800GT/GTX 256 som gäller. X1800XT av bättre märke kostar inte mycket mindre än vad ett GTX 512 gör idag.

ja X1800XT 512 är liite bättre än GTX men dom små marginallerna märker vi knappt nån skillnad, och vem bryr sig om 3dmark som inte tävlar i det ?. jag skulle dock inte köpa ett kort endast för 3dmark om jag inte tävlar i det. utan GTX 256 som är lite sämre med marginaller som är mer eller mindre strunt samma där vi "medelsvennson" inte sitter och lirar dom här spelen i 1600*1200 upplösning med allt godis på som vi knappt kan se/känna nån skillna på ändå så är helt klart GTX 256 kortet man köper om man inte är Nvidia fanboys eller Ati fanboy. det är enkelt och det är fakta. fakta ifrån personer som har korten och fakta ifrån sidor som är stora och trovärdiga oc htestar det här.

så det finns inget att "bråka" om när det kmr till den här saken för faktan finns redan här. bara att öppna ögonen och läsa eller köpa och testa .

så här tycker jag och det står jag för. Detta handlar inte om att jag själv har ett GTX kort, utan fakta genom resans gång.

http://www.bit-tech.net/ är väl ingen tro värdig sidan direkt. har jag hört fler som säger typ samma sak. ne jag hlåler mig til dom här sidorna som jag namngav ovan och drar en slutsummering ifrån vad alla testerna har fått och tittar på det majoritets mässiga resultaten(procent). och där "vinner" inget ATI kort av dom här.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.